Rio LT WF5 F

Started by Ron-O, February 11, 2013, 09:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rick

Ik lees heel veel hier over verkeerde aftma getallen op hengels en lijnen..
Dan vraag ik me af, wat boeit het welke cijfers er op je hengel of lijnverpakking staat... Als het een lekker werpende combi is ben je toch klaar?
En of je dan een jaar eerder aan een nieuwe hengel toe bent omdat de flex er uit gaat, so be it.
Ik ben geen goede werper dus ik heb waarschijnlijk meer profijt van een (te) zware lijn..
Maar ja, ik ga mezelf toch niet straffen met een voor mij slechte combi omdat toevallig de getallen kloppen...

weerwolf

Rick, dat was ook niet de intentie van het verhaal, dan heb je het niet begrepen. Simpel vertaald laat je niet gek maken door nummers, aftma's lengtes  ed.  Maar geloof niet alles wat er de verpakking staat. Een 6 hengel hoeft geen 6 te zijn en de 6 lijn kan behoorlijk afwijken. Kijk idd naar een combi die goed is en goed voelt maar pak niet alles op nummers wat dan kan je de boel overbelasten of minder erg onderbelasten.


In de praktijk kan het zo zijn dat je op een 6 hengel prima uit de voeten kan met een 5 lijn, maar van  een ander merk misschien wel een 7 lijn moet hebben.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rick

Bert,  ik weet niet hoe jij aan de wijsheid komt dat ik dom zou zijn... ::wtf::
Als je een 4,5 en 6 koopt die allemaal de zelfde ERN hebben ben je sowieso niet erg slim.. Je hebt toch geen nummers nodig om een hengel te beoordelen.. dat voel je toch?
Wat valt er te begrijpen volgens jou?

Weerwolf,  Dat is toch precies wat ik zeg / bedoel?  Dus ik snap het wel, ik heb alleen een andere mening..

Raymond

#28
Quote from: fly only on March 08, 2013, 19:20:11
Even concreet. 
Ze roepen dat de lijn heerlijk snel gooit etc...........vindt je het gek als een lijn min. een halve aftma zwaarder is dan normaal.
Enig voordeel vindt ik in een moderne snelle hengel is dat je makkelijker allerlei soorten lijnen erop kan gooien. Dat de schalen/maten niet kloppen is onoverzichtelijk. Dat een hengel makkelijk een 4 of een 5 lijn gooit kan zijn voordelen hebben.

Humm, alleen iemand die niet goed heeft leren gooien er gooit dus er een wat te zware lijn wat beter uit. Logisch, de massa van de lijn zorgt daarvoor. Maar hij gooit echt geen verre afstanden.

Wat je benoemt betreffende moderne snelle hengels, dat die gemakkelijker allerlei soorten lijnen gooien, is onzin. Deze snelle hengels hebben gewoonweg heel veel vermogen waardoor die die meestal lichtere lijnen lekker eruit knallen... Bedenk je, een hengel heeft maar een echt werpvermogen, de door jouw genoemde marge werkt namelijk alleen naar onder en niet naar boven.

Quote from: Rick on March 08, 2013, 20:00:10
Ik lees heel veel hier over verkeerde aftma getallen op hengels en lijnen..
Dan vraag ik me af, wat boeit het welke cijfers er op je hengel of lijnverpakking staat... Als het een lekker werpende combi is ben je toch klaar?
En of je dan een jaar eerder aan een nieuwe hengel toe bent omdat de flex er uit gaat, so be it.
Ik ben geen goede werper dus ik heb waarschijnlijk meer profijt van een (te) zware lijn..
Maar ja, ik ga mezelf toch niet straffen met een voor mij slechte combi omdat toevallig de getallen kloppen...

Je hebt gelijk als je praat over een lekker werpende combi, alhoewel, dat is sowieso al heel persoonlijk en niet absoluut. Maar betreffende een combi die volgens de natuurkundige wetten correct is, is dat sowieso waar. Die zou je echter alleen kunnen meten. Maar waarschijnlijk voelt een goede ervaren werper dit ook wel aan...

Wat betreft het verliezen van kracht (door jou genoemd als flex) is onzin, een hengel wordt theoretisch wel slapper door gebruik maar echt niet van een te zware lijn (plus dat wij dat gewoonweg helemaal niet voelen als visser). Ik weet nog altijd niet wie deze onzin heeft verzonnen maar het is zeker, hij heeft geen verstand van de duurzaamheid van moderne (synthetische) materialen.

I rest my case  ???
::wtf::

MarcelN


Raymond

Quote from: MarcelN on March 08, 2013, 21:54:27
arme Kees :'(

Ja Marcel, dit is nou echt een antwoord met toegevoegde waarde...  ???
::wtf::

MarcelN

Tja wat moet ik daaraan toevoegen, er is zoveel pestzooi op de markt, ik kom in een goede winkel, bevalt het me niet gaan we het grasveld op verder testen....
Die gekke webtroep hier, zinklijnen die drijven en andersom..
Ik gebruik op mijn Sage One #6 nu de Guideline coastal WF6 slow int, werpt als een malloot maar staat 15 grams op de doos, is dat te zwaar dan?

Rick

En zo gaat het maar door...  ik gebruikt die zelfde lijn in #7 op mijn slt #7..  mijn doosje zegt 17 gram, dat is bijne een #10 geloof ik..
Als het maar goed werpt , daar gaat het toch om..?

He Bert, ga je me nog uitleggen waarom ik dom ben?  Ik ben erg benieuwd...

MarcelN

@Bert
Dat begreep ik al van je, onbetrouwbare bende dus, maar zolang je alles in je handen kunt en mag testen is er niets aan de hand toch?
Dus volgende keer het OVM op met de  zenith sintrix #5

Rick

#34
Bert, je lult uit je nek... ::lach::

Wat is er slim aan het kopen van een #9 of 10?   Of leren werpen?  Waar baseer je dit op?

Plantje

Nou, zijn we klaar? Mooi, dan kunnen we weer on topic gaan!

MarcelN

Bert, ik heb nog een partij kamagra, probeer het eens....lucht op, meenemen zondag? €5,- de 4/strip ;D
Maar het gaat weer lekker bergafwaarts...
Rick, nog op je vingers geslagen?
oef sorry platje, zie het telaat :o

Rick

Yep , ik ben klaar...  volgens mij weet ie niet beter..

@MarcelN , nee de laatste tijd niet...

Plantje

Dat had ik al aangenomen Marcel.

En in je enthousiasme mijn nick name ook nog verkeerd geschreven :)

Maar goed, aangezien ik on topic niets bij te dragen heb....  :-X

vliegvisgek

 
Quote from: speycast on March 09, 2013, 01:58:43
marcel   nee heb nog geen pillen nodig    heb nog de light uitvoering liggen  ;)

neukt voor geen meter maar staat lekker in de zwembroek

::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::lach:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh::   bert heb jij toch niet nodig hahaha

Rick

Quote from: speycast on March 09, 2013, 01:55:32
laat mij maar uit mijn nek lullen

maar als je met 9 lijn /gewicht  gooit pak er dan een 9# hengel bij

en als je op 7# zo'n zware lijn moet gooien dan kom je techniek te kort

je info is van geen waarde want je heb geen verstand van zaken dus lul je uit je nek

Volgens mij lees ik in diverse berichten van jou dat hengels tegenwoordig ook veel zwaarder zijn dan er op staat..
Kans is dus groot dat ik al een 9 hengel heb..  Dan is de boel weer in balans.

Dat ik techniek te kort kom heb ik zelf al aangegeven..ik hoop niet dat er celstraf op staat... ::confused:: ::confused::

Dat ik geen verstand van zaken heb is wel een gewaagde stelling.  Jij kent mij niet, dus lul je uit je nek.
Ik heb daar in tegen wel plezier in het vissen , telt dat ook...?

Rick

By the way, sorry voor het  ::offtopic:: geneuzel maar ik hou er niet van om veroordeeld te worden door iemand die mij niet kent..

jelle

Quote from: speycast on March 09, 2013, 01:58:43
marcel   nee heb nog geen pillen nodig    heb nog de light uitvoering liggen  ;)

neukt voor geen meter maar staat lekker in de zwembroek
BNN kalender??
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Herman

Volgens mij is de oorspronkelijke vraag inmiddels beantwoord en zijn we nu op het punt beland om elkaar de vliegen af te vangen wie de meeste kennis denkt te hebben. Heeft geen toegevoegde waarde in dit topic mensen. Graag on topic blijven. Anders wordt dit topic gesloten.

Persoonlijk denk ik dat er een aantal mensen eens met elkaar moeten gaan vissen.......
In real life kijk je vaak anders tegen elkaar aan dan op het computerscherm (of andere media).

Hopelijk gaat de OVM-trip morgen gewoon door en kunnen een aantal van jullie elkaar treffen aan de waterkant voor het goede gesprek; vissen en werpen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..