OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_siemensma

Quote from: Bone F on February 04, 2017, 09:42:53
Ik keek gisteravond nog ff naar vroege vogels tv. Dat ging oa over een water dat door de nabij gelegen aalscholver kolonie compleet ontdaan was van alle vis waardoor de watervlooien niet meer opgevreten werden en het water door die watervlooien ontdaan werd van algen. 't Is maar wat je waterbeheer noemt   :-\
wel glashelder water net als dat meer in oostenrijk geloof ik? leiding water maar nul komma nul vis meer.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Kijk, hoe nuttig die aalscholvers toch zijn. :)

wh82

Kwam dit fotootje nog tegen https://flic.kr/p/fpCKib
Ging toen googlen naar "Cormorant Trout", dan kom je precies die rare krassen tegen die je bij t OVM ook ziet.
http://www.sta-lincolnshire.org.uk/fish_threats.html


Bone F

Aalscholvers overschatten zichzelf nogal een mbt de prooivis die ze aan kunnen. Ik heb op het Gooimeer weleens snoekbaarzen gevangen die op de flanken zware hoekvormige verwondingen hadden. Akelig om te zien. Verderop zagen we een aalscholver die de een na de andere snoekbaars probeerde door te slikken en hem vervolgens
(zwaar gewond) weer los liet. We hebben hem maar even op andere gedachten gebracht.

Menno_siemensma

Quote from: Bone F on February 08, 2017, 15:03:35
Aalscholvers overschatten zichzelf nogal een mbt de prooivis die ze aan kunnen. Ik heb op het Gooimeer weleens snoekbaarzen gevangen die op de flanken zware hoekvormige verwondingen hadden. Akelig om te zien. Verderop zagen we een aalscholver die de een na de andere snoekbaars probeerde door te slikken en hem vervolgens
(zwaar gewond) weer los liet. We hebben hem maar even op andere gedachten gebracht.
Zal niet de eerste of de laatste keer zijn. Zo vaak al dode aalscholvers voorbij zien komen die een veel te grote vis hadden geprobeerd op te vreten maar er (gelukkig en helaas) een galgenmaal van hadden gemaakt. Rare beesten.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Ja die krassen in die link zijn inderdaad identiek zoals we die op veel regenboogforellen zien.
Sommige mensen dachten dat ze door scherpe stenen kwamen, waar sportvissers ze op onthaakt hadden.
Grote meeuwen heb ik ook forellen zien grijpen en die maken dezelfde krassen met hun snavels...

wh82

Als je specifiek zoekt naar "cormorant damage to fish" vindt je heel veel beschadigingen vergelijkbaar met wat we aan het OVM zien.


Wanneer je alle opties open houdt en je houdt rekening met:
-De huidige wetgeving waarbij jacht op Aalscholvers is verboden;
-De groei van algen, wellicht gerelateerd aan de grondels;
-De afwezigheid van vijanden zou het kleine waterleven het meer schoon eten;

Zou je het meer compleet leeg kunnen laten vissen door Aalscholvers, dat zou snel zat moeten gaan. Als het meer leeg is vertrekken de Aalscholvers vanzelf.

Resultaat: schoon meer. Kun je daarna aan herpopulatie beginnen. Het is een kunstmatig water en heeft weinig meer weg van de afgesloten zeearm die het was. De vogelpopulatie aan de andere kant van de duinen concentreert zich vooral op het groene strand enzo dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het daar heel negatief voor zal zijn.

Bovenstaande gaat natuurlijk nooit gebeuren maar ik zie niet zo snel in wat je anders kunt. Nieuwe vis uitzetten lijkt nu bijna kapitaalvernietiging. Anders zou je vis moeten uitzetten van minimaal 40cm per stuk zodat een vergissing niet snel gemaakt wordt. Dan zijn bruine forellen misschien wel de meest verstandige keuze ivm. grondels.

Franky Boy

wh82, Het meer totaal door aalscholvers leeg laten vissen, gaat nooit lukken.
Daarvoor is het meer te groot, zitten veel vissen te diep en de grote botten kunnen niet door de aalscholvers naar binnen worden gewerkt.
Regenbogen zijn veel gevoeliger voor predatie van aalscholvers dan beekforellen.
We hebben dan ook weinig (of geen) bruine forellen gezien met deze beschadigingen.
Dat is een van de vele redenen waarom de bruine forellen beter overleven en naar verhouding meer gevangen worden.
We streven ernaar om voorlopig evenveel bruine forellen als regenboogforellen uit te zetten. (Dat betekent een aanzienlijke vermeerdering van het aantal beekforellen).
Intussen zijn we op zoek naar andere stammen van de regenboogforel die beter overleven in het Oostvoornsemeer.
Ook regenbogen in grotere maten uitzetten, wordt overwogen.
En intussen moet de (achteruitgang van de) waterkwaliteit worden onderzocht en indien mogelijk oplossingen worden aangedragen. De waterkwaliteit aanpakken zal wel het grootste probleem worden, omdat we daarbij van de medewerking van zoveel andere partners afhankelijk zijn.

MarcelN

#333
Je moet die regenbogen weer als vanouds uit Denemarken laten komen.
En anders misschien harders erin kieperen? ::)

Menno_siemensma

Ik denk dat de meerprijs voor grotere forel wel opweegt tegen de veel lagere aantallen weggevreten vis door aalscholvers.  Als ze groter dan 50cm zijn zal vrijwel geen enkele aalscholver die meer dusdanig te pakken krijgen dat die doodgaat, op wellicht een enkeling na. Voordeel is voor de vissers, niet lang wachten op mooi formaat vis, nadeel is (lijkt me) dat grotere gekweekte vis het minder goed zal doen in een natuurlijke omgeving. Wellicht dat we de forellen een tijdje voordat ze uitgezet worden wat grondels/donderpadjes, vlokreeftjes etc voeren ipv de normale brokken die ze krijgen? :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

ik ben nog steeds voorstander om er een paar honderd harders bij te kiepen. Die trek je met een zegen zo uit het Haringvliet, en een half uur later zitten ze in een algenwalhalla. Alleen al als experiment het proberen waard.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on February 09, 2017, 20:40:01
ik ben nog steeds voorstander om er een paar honderd harders bij te kiepen. Die trek je met een zegen zo uit het Haringvliet, en een half uur later zitten ze in een algenwalhalla. Alleen al als experiment het proberen waard.
Lijkt me ook niet een heel rare optie, zoutwatergraskarpers inzetten :D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

De suggestie van Scaramouche is een goede.
Er wordt momenteel onderzocht wat de mogelijkheden zijn om harders praktisch onbeschadigd te laten vangen en naar het Oostvoornse meer te transporteren.
Eigenlijk is het vreemd dat er wel jonge botten met de pomp zijn meegekomen maar geen jonge harders.
Misschien omdat er geen jonge harders in de havens zijn?

Ben Tabak

Er zijn de laatste jaren opvallend weinig harders in de Waterweg/Europoort gebied......staand want??

Grt. Ben

wh82

Mee eens hoor FrankyBoy, daarom zei ik ook dat het niet ging gebeuren. Overigens gaan Aalscholvers gemiddeld tot 10m diep maar kunnen ze 75 meter diep bereiken las ik gisteren.

Wat betreft harders: In het voorjaar zaten er altijd (t/m 2013 had ik een boot daar) veel harders op het Hollands Diep. Die aten de meerpalen schoon enzo :D

Misschien een idee om die kant op te kijken?

sjoerd

Quote from: Ben Tabak on February 10, 2017, 08:33:22
Er zijn de laatste jaren opvallend weinig harders in de Waterweg/Europoort gebied......staand want??

Grt. Ben
ik weet niet hoe de aantallen waren maar heb dit jaar op een plek veel harders gezien en geprobeerd te vangen maar dat laatste is (nog) niet gelukt. Wel mooi gezicht als je die grote vissen langs het kantje ziet azen

Scaramouche

Ik was anderhalf jaar geleden in Hellevoetsluis voor een weekendje op Cape Helius, daar trokken meerdere grote scholen harders langs de kanten van de marina, en ook over ondiepe platen bij het recreatiestrand waar je ze met een net zou kunnen vangen. En vandaar af is het een klein eindje naar het OVM. Langs de kanten richting vuurtoren zat het ook ramvol met die zilveren schichten, ik neem dan ook aan dat ze behoorlijk aalscholverbestendig zijn.

(Heb nog wel geprobeerd om ze te vangen maar vijf uitgebogen haken verder snapte ik eindelijk dat ik echt de verkeerde haken had gebruikt voor mijn bloedwormpjes  :-\ )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Ik zou ze ook dolgraag eens vangen. In de Algarve waren ze zelfs met een bolletje deeg niet te verleiden. In de havens van IJmuiden zwemmen ze ook regelmatig en vlak langs de stenen maar ik heb het juiste aasje nog niet gevonden. Bloedwormpjes? Dat ga ik de volgende keer maar eens inzetten. Het bekende groene plukje kijken ze niet eens naar...

ferdinand

Nog even een reactie op de vraag van Franky Boy van 20 januari over de conditie van 'mijn' forellen: beiden waren broodmager. Volgens mij is de neergang van de vlokreeftjes en de garnalen gedurende de afgelopen jaren parallel gegaan met verslechtering van de conditie (en verhoogde sterfte?) van de (regenboog)forellen, in elk geval op de ondiepere delen van het meer. Alle inspanningen zouden er dan ook op moeten worden gericht om die voedselbron weer op orde te krijgen! Met vissersgroet, <")))))<

Franky Boy

Wat betreft de opmerking van MarcelN over de Deense regenboogforellen.
Er zijn bij mijn weten nooit Regenboogforellen uit Denemarken uitgezet.
Wij hebben sinds zeker 2000 de forellen steeds bij dezelfde Duitse kweker betrokken.
Afgezien het feit dat er de laatste jaren weinig of geen mannetjes-regenbogen zijn uitgezet, is er in de kwaliteit van de geleverde regenboogforellen niets veranderd.
De omstandigheden in het Oostvoornsemeer zijn veranderd en dat is ons grootste probleem... :(

Franky Boy

Wat betreft de opmerking van Ferdinand over de magere forellen:
Dit betrof nog bruine forellen (beekforellen), kun je nagaan wat er dan met regenboogforellen zou gebeuren.
Die gaan bij voedselschaarste meestal dood!
En dan nemen we even aan dat een voedselschaarste de oorzaak van die vermagering is...
Voorlopig kunnen we alleen nog maar van aannames uitgaan, want bij het laatste grootschalige onderzoek mocht de inhoud van de magen van gevangen vissen niet worden onderzocht!  ::wtf::
Het onderzoeksbureau stelde dat ze op grond van 'ethische overwegingen' geen schubben mochten trekken of vissen mochten dood maken!  ::wtf::  ::wtf::
Dat Sportvisserij Zuidwest Nederland als visrechthebbende het volste recht had om van de eigen regelgeving af te wijken, deed er niet toe.
Het stond niet in de oorspronkelijke onderzoeksopdracht en het onderzoeksprotocol!!!
Ik ben bijna met mijn hoofd tegen de muur gaan bonken wegens zoveel domheid en ambtenarij!
Bij een volgend onderzoek zal de hengelsportorganisatie meer het roer in eigen hand moeten nemen, want zo komen we niet verder.
De aanname van Ferdinand dat tegenwoordig de vlokreeften en grote garnalen in geen velden of wegen te bekennen zijn, zou best wel eens juist kunnen zijn, maar het moet voorlopig bij een aanname blijven.
Daarbij ook de kanttekening dat ik bij het waden tegenwoordig weinig vlokreeften en garnalen voor mijn voeten zie wegvluchten. Ik hoor dat eigenlijk ook niet meer van andere vissers.
En als je vroeger een regenboogforel ving, kotste die vaak 1 of 2 garnalen uit. Ook dat heb ik de laatste jaren niet meer van de trouwe OVM-vissers gehoord...
Als iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dat graag! ::)

Bone F

Je zou bijna denken dat die monitoring op voorspraak van de Partij voor de Dieren werd uitgevoerd  >:(

guidogast

Even gegoogeld op cormorant trout, ben toch wel verbaasd hoe groot en hoe veel die vogels naar binnen kunnen werken... dan kan het hard gaan ja. Klopt het dat die aalscholver eigenlijk geen inheemse vogel is in ons land?
::agree::

MarcelN

Dit komt tegenwoordig uit forel daar..


Maar magere vis, écht mager, trof ik meestal idd bruine aan met iets in hun strot, helemaal opgezet en met bloed die keel en kreeg dan van mij een kei op z'n kop en voer voor de palingen. Zo wil je zelf ook niet leven :( Die kwamen dan half dood naar de dam toe zwemmen, je zag ze denken 'help me' :'(

Franky Boy

@Bone F: Dat lijkt misschien zo, maar in de meeste landen mogen onderzoeken en dierproeven alleen nog maar onder strikte voorwaarden worden gedaan. Natuurlijk uit het oog van het dierenwelzijn en dat is op zich een goede zaak, maar het is alleen ver doorgeslagen. Voor elk onderzoek waar iets met dieren wordt gedaan moet het hele onderzoek en alle handelingen eerst door een groep experts worden goedgekeurd. Daarbij moeten bepaalde protocollen worden gevolgd waarvan tijdens het onderzoek niet mag worden afgeweken.
Met vissen ontaardt dat vaak in belachelijke regels.
Een beroepsvisser mag een net vol vis op z'n dek pletteren en veel daarvan langzaam laten stikken (hij kan ze moeilijk allemaal een dodelijke injectie geven ??? ), terwijl als dit in het kader van een onderzoek zou gebeuren, hij een fikse bekeuring zou kunnen krijgen! :) Hetzelfde geldt voor een sportvisser die een vis een tik op z'n kop geeft om hem uit zijn lijden te verlossen...

@guidogast: De aalscholversoort die in de binnenwateren voor de grootste problemen zorgt, is de ondersoort 'sinensis', wat betekent: "Uit China afkomstig" Dat komt omdat de bioloog die deze soort als eerste 'ontdekte' zich baseerde op een opgezet exemplaar dat door iemand uit China was meegekomen. De Nederlandse VOC heeft op verzoek van Franse en Engelse beroepsvissers levende 'gedresseerde' aalscholvers uit China naar Europa gebracht, zodat daarmee gevist kon worden. De Europese beroepsvissers hadden echter niet het geduld van hun Chinese collega's en hebben de vogels weer laten gaan. Intussen bleek die Chinese variant helemaal niet zo speciaal te zijn, maar al in Europa voor te komen. Wat logisch is, want deze uitstekende vliegers kunnen gemakkelijk (in een paar honderd jaar...) over land uit China naar Europa vliegen!
Dus het verhaal dat de ondersoort 'sinensis' eigenlijk een exoot is, is erg omstreden...