Zeg maar nee, dan krijg je er twee....(Tenkara stijl)

Started by A{b}r{a}xa{s}, August 20, 2012, 21:04:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Zo werkte het niet helemaal (of beter : helemaal niet), maar desondanks ben ik vanaf NUL, nu de gelukkige eigenaar van 2 Tenkara hengels (hoezo verzamelen ?).
Een 3,60meter 9-delige 6:4 hengel van Esoterictackle én een 3,90meter 9-delige 5:5 hengel van Fish-on.
Twee hengels in huis en nog niet uitgeprobeerd (het was er eerder nog niet van gekomen), dat vraagt om actie en dus ben ik vanavond aan de waterkant aan de slag gegaan.
Van de week had ik al een aantal fluocarbonlijnen gemaakt en twisted/furled leaders ontvangen.
Daarvan kon een aantal nu uitgeprobeerd worden.....

In het begin was het toch wel even wennen, een kortere worp, sneller van achterwaarts naar voorwaarts gaan, geen valse worpen, NIET vergeten dat je ook met een Tenkara hengel een goede stop in de cast moet maken.....kortom, na een half uurtje kon ik het toch wel voelen in mijn arm (ondanks dat het superlichte hengeltjes zijn).
Toch was het verbazend hoe snel je de worp onder de knie hebt en het 'pluimpje' ook nog keer en keer op vrijwel dezelfde plaats kan neerleggen.
Het werpen kan super precies, zonder dat je er veel moeite voor moet doen.
De voordelen van het Tenkara vissen komen er op stilstaand of langzaam stromend water weliswaar niet zo goed uit als op (snel) stromend water, maar toch is het leuk om het werpen te oefenen.
Reden om meer uit te proberen, i.p.v. een furledleader van 3,3meter nu de fluocarbon levellijn van 4 meter er aan.
Hiermee ging het werpen even iets lastiger, de lijn is ook een stuk lichter, maar na een paar minuten ging dat ook 'vanzelf'.
Dus de aanbevolen tippetlengte van 1 meter maar eens heel stoer verlengd naar 2 meter....dat was dus net iets te enthousiast.
Dat vraagt nog even iets meer oefenen al ging het niet elke keer fout :) ).

Al met al een uurtje staan werpen en uitproberen en ik ben wel tevreden met het resultaat : Lijn en tippet zijn zonder al te veel moeite redelijk goed gestrekt op het water te krijgen op de plaats die je wilt....

Tijd om, ondanks dat er (weer) bitter weinig activiteit op/in het water te ontdekken was, toch een droog vliegje aan de lijn te knopen en nog even 'voor het echie' te vissen.....
Derde of 4e worp, een cirkel op het water, bonk op de hengel, vlieg weg....VIS !!
Ondanks dat de dril kort was, kon je goed voelen hoe gevoelig de hengel is, dat wordt zeker kicken bij grotere vissen.  :D
Nu was het een mooie ruisvoorn van ongeveer 20cm.
Ik heb nog even geprobeerd de vis uit het water te tillen maar de hengel ging zodanig ver doorbuigen dat ik toch maar op veilig heb gespeeld door de vis met het net te landen.
Zal wel de onervarenheid en voorzichtigheid met een nieuwe hengel zijn geweest, waarschijnlijk had de hengel het wel kunnen hebben....
Mij maakt het niet uit, de eerste vis Tenkara-stijl gevangen is binnen !!

(Al typende bedacht ik me dat het wellicht leuk is om een apart hoekje op het forum te maken voor het Tenkara vissen. Dat is inmiddels aangemaakt en bij deze is dit het eerste topic in de 'Tenkara-corner' :) )


ruud

Leuk Bas, gefeliciteerd met je eerste ruisvoorn op de Tenkara.

Ik ben sinds een aantal weken ook de gelukkige bezitter van een Tenkara hengel van Tenkara USA.
Een Amago 410 cm  6:4.  Twee keer mee in een slootje in de buurt geweest en daar droog leuk wat
voorntjes en roofbleitjes mee gevangen op een levellijn van 4 mtr en een meterje tip en een FFly.
We gaan volgend weekend het eens proberen op de Kyll en half september in Oostenrijk, ben benieuwd.
Ik heb van J. Wandelaar al tips gehad omtrend de vliegen voor Oostenrijk en deze ga ik zeker ook op de Kyll proberen.
Als we straks allemaal onze ervaringen delen wordt het nog een leuke sport naast het VLIEGVISSEN.

groeten Ruud

A{b}r{a}xa{s}


Team


Bas
Meenemen volgende week naar de Kyll, kunnen we het daar ook eens proberen, er zitten daar enkele leuke stroomversnellingen om met de Tenkara sukses te hebben. Ik zit ook al een tijdje tegen en Tenkara aan te hikken.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

R.S.N Flyfisher

Top dat je je ervaring deelt met ons, was ik erg benieuwd naar.
En wat betreft die Tenkara corner  ::goodjob::

A{b}r{a}xa{s}

Komend weekend gaat het mee richting de Drohn,  weekend daarna zeker ook richting de Kyll.
Denk dat ik in de Kyll mee kans heb om de hengel(s) te proberen omdat dat toch wat 'opener' water is.
Je kunt hem dan uitproberen. :)

Gerrit72


Bas, goed bezig man!  ::goodjob:: (Jammer dat Hilco, onze Hilcaraman,  dit niet meer meemaakt...)

The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

Tsja....jammer...
Toch denk ik wel dat hij dit leest (denk ik bijna zeker te weten zelfs :) )

Ik had Hilco al 'terug' verwacht, we hebben een ruime week geleden via de e-mail contact gehad.
Hij was terug van vakantie, had lekker gevangen met de werphengel en maïs.
En hij was echt verbaasd over het aantal reacties op zijn 'afscheidstopic'.
Wilde daarom weten of zijn oude account nog 'aan' gezet kon worden, of zou anders een nieuwe account aanmaken,
zodat hij in ieder geval op de reacties kon reageren en wat toelichting kon geven.
En dan...zou hij 'het enige niet-vliegvissende, maar meekletsende forumlid' worden.
Dus ik denk dat de kans groot is dat hij dit leest én zich eerdaags toch weer registreert.....

Team

Ik denk als we dit Topic  TENKARA/HILCARA noemen, want Hilco was toch lange tijd de pleitbezorger van de Tenkara stijl,
op dit forum, dat hij echt wel reageerd

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}



A{b}r{a}xa{s}

We gaan een keer 'anders vissen' Hilco... 'k weet nog dat jij het halve land afreed om 'gewoon' eens te komen kijken toen we aan het vissen waren.
Volgende keer zoek ik een trein uit die jouw kant op rijdt ;)

Hilco

Wat vind ik dit leuk om te lezen ,  zo veel mensen die het Tenkara/Hilcara vissen een kans geven naast hun prachtige vliegvishengels.

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen  ;D

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Jan Bruins

Bas,

wat zijn jou ervaringen met EsotericTackle? ik heb op hun website wat accesoires zien staan welke ik wel wil gaan bestellen.  Een beetje redelijke verzendkosten en levertijden??

Mijn Tenkara stok komt ook bij FishOn vandaan.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}

Jan,
ik heb nu qua aanschaf van materiaal 2 ervaringen met EsotericTackle, beide goed.
Een keer spullen met 6 dagen binnen, 1 x met 9 dagen.
In bede gevallen lage verzendkosten, kleine spullen komen in een envelop en dan kost het verzenden 1,60 of 1,80pond.
Vragen stellen...dan komt er ook snel/vlot een reactie. (kan via email of anders heb ik nog wel een forumlink voor je waar de verkoper ook actief is).
Hij, de verkoper (Daniel) is zondag of gisteren met vakantie gegaan en komt 3 september weer thuis.
In de tussentijd runt zijn vader de winkel, maar of die net zo snel is of antwoorden op vragen weet, daar kan ik niets over zeggen.

Team

http://www.tenkarabum.com

Ook mooi  we zullen maar wat sites op onze nieuwe Topic gooien,

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Jan Bruins

Heren,

dank voor de reacties.

Ik ga er mee aan de slag.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Fish On Tenkara

Bas,

OK dus je kan nu ook....succes in Duitsland, met de grote forellen..moet lukken, neem voor alle zekerheid, een schepnet mee!!

groeten
Mirjam
Fish On

A{b}r{a}xa{s}

zeker weten want mn eerste vis durfde ik voor het mooi niet uit het water te tillen :)

Team

Krijg je er ook nog een schepnet bij voor die prijs bij Fish On  ????

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM