TFO Clouser #10

Started by Jaspero, August 12, 2012, 20:47:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaspero

Hoi

Heeft iemand ervaring met hengels uit deze serie? Goede kwaliteit? Ik kan er op internet niet heel veel over vinden. Heb een mooie #10 gezien, mooie strakke actie. Echter geen reviews kunnen vinden.

dank!

Gerrit72


Met deze serie heb ik geen ervaring, heb wel een (goedkope) Byron Burgundy 4#, die bevalt me erg goed ;D.

Van Inderk begreep ik dat de Byron importeur/dealer in Hoogeveen zit/zat. Hoop dat een forumlid je verder kan helpen.

Een 10# is wel heavy, wat ben je van plan?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Koen


Jaspero

Snoek  ;) Ik zoek een strakke fast actie hengel en ben deze Byron tegen gekomen. #10 is wellicht wat pittig, maar eventueel groot water vanuit een bootje ligt ook in het verschiet en met de nederlandse herfst omstandigheden zou het niet misstaan.

Rene V.

Ik heb een #3 van de professional xr serie.Fijne hengel,werp en vist uitstekend.Kan je zo'n hengel kopen zou ik zeggen,doen.

Rene V.


Useless

Heb er hier zo eentje staan. Redelijk netjes afgewerkte hengel voor relatief weinig geld. Vind hem wel redelijk hard. Heb m gebruikt voor de pollakvisserij in noorwegen en daar voldeed ie prima.

Jaspero

Ik heb de mogelijkheid om er mee te werpen. De standaard in de hand de actie uit testen methode (ok, dat klinkt wellicht een beetje vreemd..) Afijn, dat wat je doet als je een hengel zonder reel vast hebt in de winkel, gaf mij een idee van de actie.

Jaspero

Quote from: Useless on August 12, 2012, 21:16:04
Heb er hier zo eentje staan. Redelijk netjes afgewerkte hengel voor relatief weinig geld. Vind hem wel redelijk hard. Heb m gebruikt voor de pollakvisserij in noorwegen en daar voldeed ie prima.

Redelijk hard, bedoel je dat in negatieve zin? Zou je wat meer kunnen vertellen over de eigenschappen van deze hengel?

Useless

De top trilt enigszins na maar dat doet eigenlijk vrijwel iedere hengel in deze prijsklasse. Verder vind ik m een beetje bonken bij het werpen van grote streamers wat op zich niet zo heel erg is. Maar je moet dan wel je techniek daar een beetje op aanpassen.

vliegvisgek

jaspero las dat je pas weer begonnen was met snoeken maar vind je een 10 dan niet beetje te veel van het goede
denk dat je met een 6,7,8maximaal , beter uit de voeten kunt bij de sponsers staan leuke hengels in elke prijs klasse
zo kocht mijn neefje pas een guideline 9foot 8 voor dacht 120 euro of een tfo denk dat je dan qwa 7 of 8 net
iets meer hengel hebt en toch betaal baar succes met je zoektocht ;D ;D

vr gr jeroen (vliegvisgek)

Jaspero

Ik vis al enige tijd met een #9 nu. Maar vind de actie wat zacht. Met een snellere hengel heb ik minder valse worpen nodig en ligt de streamer dus meer in het water dan in de lucht. De hengel waarmee ik nu werp is 2e hands, wellicht dat die door gebruik wat zachter is geworden. Het werpen lukt goed, maar als je een misser hebt kan ik niet met 1 valse worp de streamer weer laten zwemmen.
één optie rest nog, dat is een het kopen van een pike taper lijn.
Maar de prijs is erg aantrekkelijk waardoor ik dus liever niet nu een dure lijn koop met het risico erna alsnog een strakkere hengel te kopen en weer een dure lijn hiervoor aan te moeten schaffen.

Gerrit72

#11
 ::agree:: Ben ik met 'vliegvisgek' eens. Zelf vis ik meestal met een 6/7 op snoek, die prima voldoet.
Voor het snoeken heb ik ook een 7/8 en 8/9, maar die gebruik ik het minste.
Dus tenzij je een obstakelstek hebt met alleen maar meter+ snoeken, dan is een 10 echt heavy.

Persoonlijk vind ik een 6/7 met een 15 cm streamer het mooiste gemiddelde.
Dit drilt en gooit nog lekker en op een manier die nog op vliegvissen lijkt.

Met een 9/10# en en een grote streamer wordt snel gooien vaak bonken.
Ga je wat relaxter gooien, dan maakt de lijn/streamer op de eindworp wat bochten.
Hierdoor vind ik het wat geforceerd overkomen (en kun je de streamer beter met een spinhengel gooien is
mijn idee).

Mocht je iemand kennen met wat zwaarder materiaal, dan zou ik eerst wat vergelijkend warenonderzoek doen.
Je kan dan ook andere hengels in vergelijking met je eigen zachte 9# bekijken. Misschien voldoet een strakke
7/8 je wel beter dan een 10.
Mogelijk behoed je dit van de aankoop van een te zware hengel die straks voornamelijk in de kast gaat staan.
Dat zou zonde zijn :(.   Succes met je overwegingen!



Qua dril schiet een 6/7 (mij) nooit te kort.
De laatste week vis ik veel met een 5-je, als het water (geen obstakels) en de te verwachten snoek het toelaat, vis ik
zo licht mogelijk. Uiteraard moet de hengel ook een onverwachte grote kneiter aankunnen, maar in de praktijk lukt
dat eigenlijk altijd wel. Een hengel kan meer dan je denkt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jaspero

Die byron #10 voelt inderdaad zwaarder aan in de hand. Had ook een TFO #12 in mijn handen en die voelde lichter aan. Dit is dan ook te merken aan het prijskaartje. Er is dus de mogelijk om ermee te werpen, wellicht neem ik dan de huidige hengel mee om te vergelijken.
Misschien laat ik mij leiden door de prijs, wat verkeerd is/kan zijn  :).
Ik kijk ook naar de bekendere merken zoals Grey's en Redington. Deze merken hebben beide een serie voor roofvis in het assortiment. Deze zijn natuurlijk een stuk prijziger.

Jasper

Je stond denk ik bij Peeters, gezien de genoemde hengels. Pak daar volgende keer ook even die blauwe Bluetooth Predator van Airflo. Dat is een niet eens zo gekke nanohengel, die prima geschikt is voor snoek, zeebaars, zeeforel en tropengespuis. Voor iets van 100-110eu geloof ik.

Wat dat snoeken en gewichtsklasses betreft; ik zou voor je eigen werpgemak niet zo licht mogelijk gaan vissen, maar wat handiger is, is om een gewichtsklasse zwaardere lijn op de hengel te zetten, dan laadt 'ie beter op kortere afstanden en met (grote) streamers. Hou gewoon een #8 aan, daar kun je veel kanten mee op.

Jasper

Of zoek even naar een Ron Thomson MPX saltwater/Esox. IS dezelfde hengel met 2 namen/kleuren.
Topding voor heel weinig, in #8/9. Ik heb 'm als backuphengel en gebruik 'm regelmatig op vakantie, mooie hengel

Jaspero

#15
Hoi Jasper, inderdaad bij die shop :)

Weet je toevallig welk lijn gewicht die Airflo is? Als ik jou reactie zo lees, is het beter om een goede en 1 maatje zwaardere lijn op mijn huidige #9 te zetten.

@gerrit72 Ik merk dat het nu soms al flink werken is met de #9 (welke trouwens een Rozemeijer Pike Fly is) Zeker als het waait. Ik denk dat dan juist een faster action hengel wat meer op zijn plek is. Ook bij het oppakken en weer gooien van de lijn dus.

vliegvisgek

ik zelf vis met een 6 of 7 op snoek (wat ik niet heel vaak doe) ben een echte put visser)  maar gooi met de 6 # streamers van 10 tot 15 cm weg maar met de 7#
die ik eigenlijk kocht voor dk(denemarken)  gooi ik die halve kippen met gemak weg ,dus denk dat het niet alleen in de hengel zit
maar ook de gene er achter zie, vaak beginners met veel te zwaar spul en lessen hoeft echt niet zelf nooit gehad maar
je moet wel realistisch zijn het zit in je of niet,
en anders zou ik voor zo,n guideline gaan van 120 euro top hengel voor die centjes
of wat medere al zeggen een tfo ook betaalbaar toch  ::agree::

Jaspero

Ik deel je mening over het werpen. Vis al langer met de vlieg alleen nog niet zo lang op snoek met dergelijk materiaal. Het werpen ansich is het probleem ook niet direct.
Wellicht laat ik mij leiden door de media en de huidige predator specifieke hengels met een fast action.
TFO zijn mooie hengels met een goede prijs. Alleen is de prijs van deze Byron erg goed  ;)

Jasper

Ik vind die Byron niet echt top.
Die Airflo is er in #8/9 en #10/11. De 8/9 is echter al een stevige jongen, dus geen noodzaak voor die 10/11.
De ultieme hengel is eigenlijk de TFO TiCR-X, echt een beest. Dan gewoon de #8 en die kan dan ook met een #9 lijn, maar die is wel ca. 240eu.

Als je je eigen hengel wilt overlijnen, dan kun je dat het beste ook even eerst proberen met een #10 of #11 lijn, want die Rozemeijer Pike heb ik ook gehad en dat is echt een bezemsteel, meteen wegdoen als je het mij vraagt.

Useless

Als het gaat om een snoekhengel zou ik persoonlijk naar wat anders uitkijken. #10 Is voor polderwerk wel erg zwaar. Gebruik 'm zelf in Nederland vrijwel nooit. Hooguit op groot water vanuit een boot. Een 7 of 8 is ruim voldoende. Als je de Ticrx te duur vindt dan zijn de hengels van TFO uit de Professionelserie ook een leuk alternatief.
Bij alle hengels gaat het uiteindelijk om het laadvermogen van een hengel. Dit, in combinatie met je werptechniek, bepaalt of je een lijn met 1 of 2 strips weer een flink eind kan wegzetten, maar ik ben bang dat je dit soort hengels in de "goedkope" klasse weinig tegen zult komen.

Gerrit72


Wel een bijzonder interessante discussie  ::goodjob::

De 9# vind Jaspero zacht, maar Jasper vindt het een bezemsteel, leuk is dat ;D
Blijft moeilijk, persoonlijke voorkeur en kunde versus techniek  :)

Zelf heb ik de ultieme snoekhengel nog (lang) niet gevonden.
Ik verwacht deze hengel ergens rond de 7# te vinden (het topic over de ultieme 7 is dan ook erg interessant ;)).

Ik blijf dit topic met interesse volgen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

bertus rozemeijer hengels zijn of het nu een 4  of 5 of 8 is allen net een bezem steel of terwijl 3 x niks
ooit zo,n ding gehad maar heb ik heeeeeel snel weg gegeven haha nee jaspero je moet gewoon je eigen gevoel en knip volgen
ik zelf heb diverse sage hengels maar nu zou ik ook niet gauw weer wat kopen je of een goede 2de handsje maar nieuw
in deze tijden nee effe rustig aan  ::hulp::

Jasper

Qua budget gooi ik 'm er nogmaals in dan:

De Ron Thomson MPX Saltwater!!!/Ron Thomson Esox!!!! Kost een prikkie en is een puike 8/9!

Jaspero

Het lijkt erop dat ik de byron beter kan laten schieten, en even wachten met een aankoop. Er zijn een aantal leuke suggesties voorbijgekomen.
Ik gooide onlangs met redington #9 en het leek vanzelf te gaan. Zo ervaar ik het werpen totaal niet met de rozemeijer. Wellicht dat dit bedoeld wordt met bezemsteel.
Wat zijn jullie prime hengels in deze klasse? Ik zou graag eens werpen met de betere hengel of die wat hier genoemd worden.

vliegvisgek

de aftma,s 7 die ik heb zijn een 4 delige rpl super streamer hengel en een 4 delige xi3 ooit gekocht voor dk weinig mee gevist
ja 2 of 3 keer op de ronde bleek kanon van een hengel ongeacht welke lijn knalt ie maar ik zelf vis 85% met mijn xp een 6#

weet niet waar je woont maar je mag de 7 best testen hoor of een van de 6 hengels :D