Ik zie door de 'Dun's' de kleuren niet meer....

Started by Sieger, June 07, 2014, 23:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Ik word een beetje gestoord van de kleuren en namen die gebruikt worden als je veren wilt bestellen. Ik heb bij Kaj een paar capes besteld in
Dun/Dark Dun/Medium Dun  veel gebruikte kleur dat 'DUN' bij droge vliegen....

Maar ik word wel behoorlijk gestoord als ik dan naar de kleur kijk als ik ze in de handen heb. Ze zijn wat bruin-grijzig en ik maar denken dat 'DUN' gewoon blauw-grijs was....

Beetje gezocht op het net, maar er blijken dus veel varianten te zijn (zie foto)... Maar welke dun kleur wordt nu bedoeld als je een Dun wil binden ???

De Blue, Grey of Brown.... dat staat er vaak niet bij....  ::)



[attachment deleted by admin]


Sieger

FSCHAMP

Met Dun wordt meestal een griize hackle bedoeld, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er veel verschillende soorten grijze tinten, zeker als je de brown duns meerekend.  Ik gebruik meestal een lt, medium of dark dun.
Als je de brown duns wilt imiteren dan gebruik een bruine hackle en één van de grijze hackles, die ik door elkaar hackle.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Sieger

Ik kwam bij het zoeken een leuk stukje tegen over 'Duns'... Volgens de schrijver zijn de kleur aanduidingen afkomstig uit de paardenwereld. Men moest 'vroeger' toch ergens aan refereren.... Voor de paarden hoefden ze alleen maar naar buiten te kijken. Als ik de plaatjes zo bekijk lijkt het me een mooie manier.... Snap nu in elk geval wat 'Dun' is....


http://www.overmywaders.com/cblog/index.php?/archives/100-What-is-Blue-Dun.html


Sieger

wouter veuger

Ah kijk,weer iets geleerd vandaag! ::agree::

goswit


Sieger, zo moeilijk is het toch niet.     Is bijna het zelfde als appeltjes groen! ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Sieger



Sieger