Dubbelhandigwerpen ... het oefenen gaat door...

Started by Sieger, August 29, 2011, 19:24:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Weer een stukje op mijn Blog gekrabbeld.... http://tight-loops.nl/?p=1019

Hier ook even de volledige tekst... De grote foto's zijn via mijn site te bekijken...



Afgelopen zondag ben ik weer verder gegaan, waar ik een paar weken geleden gebleven ben. Het oefenen met de dubbelhandige hengel 'moet en zal' gebeuren, want ik wil in Ierland straks op zalm vissen en niet een hele week staan 'pielen' met een hengel en lijn waar ik niets mee kan....

Dus heb ik mij zondag aangesloten bij de oefen sessies die Hans Boomsluiter een aantal keren per jaar organiseert aan de Haarijnse plas bij Vleuten... Hans is een zeer ervaren zalmvisser en een zeer goed caster. In het dagelijks leven geeft hij les en e.e.a. gecombineerd levert dat een mooie gelegenheid om kennis op te doen en veel te oefenen. Kijk vooral eens op zijn eigen blog Dutch Speycast.. en niet schrikken van de bakken van zalmen die hij weet te vangen...


Hans neemt voor iedereen tijd om e.e.a. uit te leggen...

's Ochtends is het echt heel erg slecht weer en dat zal in de loop van de ochtend ook niet beter worden. Niet getreurd, in Ierland zal het ook geen strandweer zijn en het is een mooie ochtend om het werpen tegen de wind in te oefenen. Deze ochtend komt er een man of 10 en dat is mooi want zo krijgt iedereen meer dan voldoende aandacht. Na eerst wat zelf gepield te hebben, legt Hans uit hoe de Skagit techniek gaat... Nu heb ik zelf een Scandi-head op mijn reel, dus weet ik niet zeker of dit wel het beste is, maar verrassend genoeg krijg ik met deze waterworpen de lijn redelijk goed weg... Een paar aanwijzingen en zelf weer oefenen...


Bar weer, wind en regen en 10 malloten op een rij....

Zo verstrijken de uren die gepland staan en regelmatig komt Hans langs om te laten zien wat ik doe, hoe het zou moeten en waar bij mij de verbeterpunten zitten. Aan het eind van deze sessie krijg ik de lijn eigenlijk redelijk moeiteloos tegen de wind in, op de plek waar ik hem hebben wil... De kop schiet mooi weg en ik gebruik weinig energie.... Er blijft nog meer dan voldoende te corrigeren, dus volgende week ben ik weer van de partij.....


Bailoz staat heel rustig prachtige loops te werpen... Mooi!

Al met al een heerlijke ochtend.... Oh ja en dan kom je ook nog iemand van het forum tegen die je alleen van naam kent.  Gelukkig heeft hij nu ook een gezicht gekregen... Useless (Marco)


En natuurlijk koffie en bij kletsen... Ook erg belangrijk...


Sieger

Bert J.

Leuk verslag. Goed bezig Sieger! Het vergroot je kans straks op een mooie zalm aanzienlijk.
Dus Useless heet Marko? Wist ik ook niet.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Sieger

Dank je Bert... Als het goed is hoef me straks alleen nog met vissen bezig te houden en hoef ik niet meer zo na te denken bij het werpen.... Ach en ik heb nog de hele winter....


Sieger

Useless

Mooi verhaal Sieger. En ik vond het ook leuk om jou eens in het echt te ontmoeten. Marko is overigens wel met een C. Marco dus!
Reden voor mij om indertijd mee te gaan doen aan Hans zijn casting-lessen waren het zelfde als die van jou. Ik heb afgelopen vakantie ondervonden hoeveel zin het had om ervoor te zorgen dat je al over een redelijke werptechniek beschikt. Het scheelt je uiteindelijk veel visuren omdat je niet gigantisch zit te testikelen om eerst het werpen goed onder de knie te krijgen.
Normaliter is het op deze ochtenden wel wat drukker maar waarschijnlijk heeft het weer wat invloed gehad op de opkomst. Echter, ik had van Ton Temming (één van de medeorganisatoren die deze keer was verhinderd) al begrepen dat ze het bij grote opkomst wat meer in groepjes gingen verdelen zodat iedereen toch de aandacht krijgt die nodig is.
Komende zondagen ben ik er zelf even niet bij want ik moet natuurlijk weer eens nodig naar het buitenland om te vissen maar zie je daarna ongetwijfeld weer.

Grtz,
Marco

Sieger

Veel plezier daar MarCo (sorrie... ;) zal het ff aanpassen....) hopelijk zijn ze daar op dreef en lekker hongerig...

Zie je dan over een paar weken denk ik wel... :)


Sieger

johannes

mooi verhaal het dubbelhandige werpen goed leren is nooit weg



Useless

Afgelopen zondag was het officieel de laatste werples. Door het mooie weer onstond er nog even een discussie met een strandwacht. Het prachtige weer had diverse mensen naar de (zwem)plas gelokt en zoals goed Nederlanders betaamt werd er natuurlijk meteen geklaagd dat men last had van de zwiepende medemens. Honderd meter doorlopen naar het stuk waar niemand met een hengel stond was uiteraard geen optie.
Uiteindelijk zijn we gewoon gebleven waar we waren want wij hadden net zo veel recht van spreken als ieder ander. Wel is er afgesproken dat we een uurtje eerder zouden stoppen.

Aan het einde van de les werd er nog even een toost uitgebracht. Ik dacht even dat dit ter ere van Sieger zijn verjaardag was  ;), (Sieger, nog van harte gefeliciteerd) maar het bleek gewoon een toost te zijn op de goede afloop van een leuke serie werplessen. 's Morgens half twaalf aan de wodka; ga er maar aan staan.

Het goede nieuws is dat het oefenen ook doorgaat tijdens Hans Boomsluiter zijn afwezigheid.
Mocht je het leuk vinden om dit ook eens te proberen en heb je geen materiaal laat het dan even weten. Ik ben er ook met regelmaat bij en heb meestal wel 1 of 2 extra hengels bij me.
Hieronder een paar sfeer foto's van de "laatste keer"!


De eerste vroege vogels arriveren

Hans geeft instructie

Johan, Ton en Dave analyseren de vorderingen

Toen was het nog rustig; geen badgast te bekennen

Een toost op de goede afloop of toch op Sieger zijn gezondheid?

Nog even napraten

Sieger

 Hoop dat de borrel gesmaakt heeft Marco... ;)

A.s. Zaterdag ga ik in Duitsland nog een dagje oefenen... Misschien in de komende tijd maar weer eens naar Vleuten.... Deze rit zat het qua planning ff niet mee, dus veel te veel gemist...


Sieger