Lijnvet - vaseline en brylcreem

Started by eendagsvlieg, February 05, 2014, 20:20:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eendagsvlieg

Beste vliegvissers,

Op een website kwam ik de volgende "tip" tegen. Hebben jullie ervaring met dit mengsel wat als vliegenvet kan dienen. En wat is jullie favoriet?

     Om je tippet en vlieg drijvend te maken en te houden!
     100% zuiver ongeparfumeerde VASELINE en BRYLCREEM U weet wel de pot met het grote rode deksel. Gebruik     
     is één op één goed mengen met elkaar en U heeft de goedkoopste tippet en vliegenvet die er is.



Groet,

Eendagsvlieg


MarcelN

Nou goed dat ik dit weet zeg pfff, ik gebruikte nu steeds het glijmiddel/massagegel dat ik pikte uit de potjes bij de 'fun'f2  ::houdoe:: , weer wat nieuws Brylcream ::goodjob::

Rene V.

Oke,grijp ik daarom steeds mis 8)

Groet Rene V.

Gert

Misschien dat het goed is, maar ik houd het toch bij Muculin. Doosje kost 3,50 of zo, en gaat jaaaaaren mee.
Vaseline lijkt me sowieso niks, want daar blijft zand aan hangen. Weet niet als je het mixt met Brylcreem, maar ik zou zeggen: smeer maar in je haar ;)

Groet,
Gert

Marksman


Rossie69


Beertje

Dat Muculin, waar bewaren jullie dat? ik heb het in mijn visvest gehad, en door de warmte smolt dat spul het doosje uit met gevolg een grote vette vlek in mijn vest.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

@ Beertje : In een klein waterdicht plastiek zakje en dit nog eens verpakt in een tweede waterdicht plastiek zakje. De zippers beiden goed dicht doen.  Zelfde doe ik met mijn vergunningen en groter formaat gebruik ik voor mijn portefeuille.

Quote from: eendagsvlieg on February 05, 2014, 20:20:51
     100% zuiver ongeparfumeerde VASELINE en BRYLCREEM U weet wel de pot met het grote rode deksel. Gebruik     

Hier geloof ik niet in.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

Quote from: Beertje on February 06, 2014, 12:53:49
Dat Muculin, waar bewaren jullie dat? ik heb het in mijn visvest gehad, en door de warmte smolt dat spul het doosje uit met gevolg een grote vette vlek in mijn vest.

maar zinken doet ie niet meer  , reddingsvest........... :P

Beertje

@Hilco,Je lijkt Cruijff wel : elk nadeel heb z'n........
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Team

Ik heb van Jan Damman gehoord en gezien  vaseline met wasbenzine mengen, vliegen gaan nooit meer onder.
NUNC  AUT  NUNQUAM

gijsie20

Dat ving ik ook op tijdens een forum dagje in Utrecht,..Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik ga eens een tubetje vullen van het voorjaar en proberen.

Franky Boy

Ja, ja, ik ga dat mengsel van Brylcream en vaseline in mijn paarse congo haar smeren.
Zie ik er gelijk als een echte punker uit.
Als we toch off-topic bezig willen blijven...
Wat heeft dit in hemelsnaam met visstekken in Nederland te maken?

Hilco de Visser

tja, topic starter had natuurlijk meteen gevraagd moeten worden om dit topic in de juiste categorie te starten.

Maar ja ik heb (helaas) niets meer te vertellen ..............

FSCHAMP

Wat ik gebruik is Gink in ether om mijn vliegen goed te laten drijven.  Je koopt bij de apotheek ether (wordt gebruikt om te onsmetten van wonden).  Je gebruikt een glazen flesje, je doet er een hoeveelheid Gink in, je voegt ether bij tot de Gink volledig opgelost is. Je zet het in de koelkast. Na enkele uurtjes check je of de Gink neergeslagen is.  Is dit het geval dan stop je, is dit niet het geval dan voeg je extra Gink toe en herhaald het proces in de koelkast tot je een lichte neerslag hebt in het fles. Wel steeds zorgen dat je de dop erop doet want ether is zeer vluchtig.
Dit mengsel gebruik ik om mijn vliegen in te soppen.  De ether verdwijnt en de Gink blijft mooi gelijkmatig op de vlieg achter.  Werkt ook zeer goed voor CDC vliegen.
Dit is een middeltje dat ik ooit gekregen heb van een Waalse competie vliegvisser.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Wasbenzine??? heeft dat geen oplossende werking op lijmen,lakken en kunststoffen?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Ja Beertje, dat vroeg ik me ook al af....

En voor m'n vliegen gebruik ik Watershed, maar dat moet je er ruim van te voren al op doen.
Of CDC olie, in zo'n klein knijpflesje dat op z'n kop aan m'n vliegvisvest hangt.
Volgens de titel gaat dit topic over lijnvet, maar de vraag zelf is wat uitgebreider zag ik nu.

Voor m'n lijnen en leaders gebruik ik dus Muculin, en ook Line Slick van Snowbee.

Beertje

#17
IK ben wat voorzichtig met het aanbrengen van lijn vet. Lijn vet, "het woord zegt het al" is vet. Als dit op de lijn zit, dan kan allerlei vuil er aan vast kleven. Ik geloof dat je beter de lijn na elke vis beurt goed schoon kan maken en 2x per jaar met een dressing (weekmaker)  behandelen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Team

Quote from: Beertje on February 07, 2014, 10:34:43
Wasbenzine??? heeft dat geen oplossende werking op lijmen,lakken en kunststoffen?


Allen voor vliegen ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gert

Quote from: Team on February 07, 2014, 11:05:54

Allen voor vliegen ;D ;D

Ja, maar dan nog....
Dus geen afgelakte vliegen, geen synthetische bindmaterialen, geen geverfde veren of haren...
En dan vraag ik me ook nog af of het de vis niet afschrikt, want het is niet bepaald reukloos.

Jan vangt z'n vissies wel natuurlijk, maar het zouden er misschien wel meer kunnen zijn?

FSCHAMP

Bij ether heb je dit niet.  Het vervliegt volledig en er blijft geen geur achter. Wel heeft het
invloed op bindlak, maar ik lak dan ook nooit mijn droge vliegen, ik leg gewoon een dubbele wipfinish en dit komt ook nooit los.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Erwin

#21
ik heb het goedje wel eens gemaakt en geprobeerd. Is plakkerig en ik was over het drijfvermogen niet echt tevreden. ik gebruik nu pledge met bijenwas.
Voor mn vliegen gebruik ik nu de aloude bergman fomule. Dat is paraffine (waxinelichtje) opgelost in nafta (petroleum) . De vliegen drijven dan als een kurk!!!
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

eendagsvlieg

Thanks voor alle reacties. De plegde met bijenwas ken ik. Te koop bij de Jumbo voor 2 euro's. De bergman formule ken ik nog niet alhoewel het schijnbaar aloude formule is.

Eendagsvlieg

Hans-oet-remunj

wat ik niet snap...  waarom zou je gaan experimenteren met petroleum en co, geeft dat immers geen vlekken  op het water ?

De kosten van bv gink of eendenkont vet zijn toch volledig verwaarloosbaar tov andere materialen / vergunningen / reiskosten ed ?

Je hebt immers heeeel weinig van het spul nodig.. ;)

FSCHAMP

Yep, Gink opgelost in ether is ideaal zoals ik hierboven aangaf.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>