Tsjechie 13-23 augustus 2011

Started by Gert, September 07, 2011, 16:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Ik had al een verslagje gedaan (en dat dan weer als aanvulling op een verslag van Herman) over het eerste deel van m'n motorvakantie, over de Kyll. Zie hier: Kyllburg, 10, 11 en 12 augustus 2011
Maar daarna ben ik dus naar Tsjechië vertrokken, in eerste instantie niet zozeer om te vissen maar als die gelegenheid zich voor zou doen was het mooi meegenomen, want ik had toch al alles bij me.

Met 1 tussenstop net over de grens, op zondag de 14e laat in de middag aangekomen op de camping waar ik met een paar andere bike(st)ers had afgesproken die vanuit Slowakije weer richting huis gingen. Deze camping kenden we al – is van ene Martin, een Tsjech die lang in Amsterdam heeft gewoond en we zijn daar al een keer of 4 geweest. Ligt direct aan de rivier de Luznice wat geen salmoniden water is, maar wel altijd leuk voor allerlei soorten witvis, baars etc. We hadden niet van te voren geïnformeerd of de camping nog wel bestond – is namelijk al een paar keer overstroomd geweest – maar hebben de gok gewoon gewaagd. Maar toen ik op de camping aankwam zag ik alleen maar jongelui (20-25 jaar) die flink aangeschoten en/of stoned waren, en van Martin en z'n vrouw geen spoor... Ik dacht dat een stel hippies de boel hadden gekraakt of zo. Maar voor zover nog aanspreekbaar, waren ze in ieder geval wel aardig en ik kreeg meteen een halve liter bier in m'n handen gedouwd. Heb aan de meest nuchtere maar even gevraagd naar Martin (gelukkig spraken de meeste wel goed Engels), hij haalde een mobieltje tevoorschijn, toetste een nummer in en toen had ik Martin aan de lijn. Hij was die morgen vertrokken naar Praag om te werken; de camping was zo goed als failliet vanwege een nieuwe camping aan het begin van het dorp. Maar wij konden gewoon onze tentjes opzetten, die lui die er nu waren hadden daar vrijdag een bruiloft gehad en waren nog een beetje aan het nafeesten. Aha, dat verklaarde een hoop. Zoals dat meisje in een (ooit, maar had hem dus al 3 dagen aan) witte jurk dat er wel heel erg gelukkig uitzag.
We waren meer dan welkom, en dat lieten ze steeds weer blijken met allerlei hapjes en drankjes. De volgende dag duurde het dan ook wel erg lang voordat de kater een beetje weg was, en we hadden al besloten om hier niet langer te blijven – de feestvierders zouden ook vertrekken en dan zou alles wel op slot gaan.
Het werd een camping ca. 15 km verderop, aan dezelfde rivier. Hier heerlijk een paar dagen gerelaxt, uitstapje met de trein, gewandeld en ook nog ff een hengeltje uitgegooid. Op dit soort plekjes is het leuk vissen op alvertjes:



De andere bikers moesten donderdag weer verder richting huis, maar omdat het hier in Tsjechië in ieder geval lekker weer was – en in andere delen van Europa liet het nogal te wensen over wat wij hoorden – besloot ik om nog maar een keer terug te gaan naar de Metuje, waar we in mei ook al een week waren wezen vissen. Dus naar de camping in Nachod gereden, want die ligt gelijk al aan 1 van de beste stekken van de Metuje. Op donderdagavond meteen geregeld dat er de volgende ochtend om 9:00 uur iemand op de camping langs zou komen met een vergunning. En zo stond ik dus op vrijdag om een uur of 10 lekker te vissen onder een stralend zonnetje. En ving een paar mooie vlagzalmen (7 stuks) en kleine beekforelletjes op een klein droog vliegje.



Maar een paar uur later stond ik te schuilen onder een brug....



Het kwam met bakken uit de hemel! Duurde een uurtje, maar later op de dag een nog veel vettere bui en hoewel het de volgende dag weer stralend weer was, en ook zou blijven voor de komende week, zag ik toch de figuurlijke bui al hangen. En ja hoor: er viel gewoon niet te vissen in die chocalade-bende.



Op zaterdag maar naar Hronov gereden, naar de lokale hengelsportzaak, voor advies en om nog wat spulletjes te scoren. Maar ook zij konden me weinig meer vertellen dan dat het wel 2 dagen zou duren voordat het water weer een BEETJE bevisbaar zou zijn... Nou wist ik nog een mooie stek een heel stuk stroomopwaarts, waar het water heel smal en ondiep is, en waar mogelijk ook niet zoveel regen was gevallen. En inderdaad: daar viel gelukkig nog wel te vissen.



En verder alle tijd om het insectenleven een beetje te bestuderen en te onderzoeken wat je er eventueel aan kunt knopen op het moment dat de vissen weer zicht hebben op wat er zoal in het water valt .......







....... en zo maar wat plaatjes te schieten van wat je in/op het land tegenkomt. Ik vind het altijd nog verbazingwekend zoveel oude gebouwen je tegenkomt die nog gewoon in gebruik zijn.





Hier een hazelworm - heeft het uiterlijk van een slang maar is in wezen een hagedis zonder pootjes, en totaal ongevaarlijk.



Helaas is niet iedereen even zuinig op het mooie landschap....



Op zondag was het water bij de camping gelukkig al weer een beetje helder geworden, en er viel zelfs al weer een visje te vangen.



Dus de gok maar gewaagd om naar mijn favoriete deel van de rivier te gaan, stroomopwaarts vanaf Peklo. Het vissen was te doen, vooral omdat het een nogal rustig stuk is met een kiezelbodem, maar de vangsten vielen wat tegen.

Op maandag wilde ik wel eens een wat ruiger stuk van de rivier proberen, met een hele ongelijke bodem, grote stenen en diepe pools. Want ik ging ervan uit dat de vis zich daar wel eens kon ophouden. Was wel een hele uitdaging! Ik had al behoorlijke blaren op m'n voeten van de diverse wandelingen in combinatie met nieuwe schoenen en vond mezelf niet echt stevig staan in dat heftig stromende water.



Op dinsdag was het water weer helemaal hersteld, en heb ik alsnog lekker kunnen vissen en vangen bij Peklo. En ik had me voorgenomen om het vissen 's middags/begin van de avond af te sluiten bij de camping. Iets verderop is een bron waar iedereen z'n flesjes komt vullen met echt heerlijk zuiver bronwater. Sommige komen met tassen vol lege flessen aan die vol weer mee terug gaan. Voordat ik m'n waadpak weer aan zou trekken heb ik ook maar even m'n thermosfles opnieuw gevuld en ben op een bankje gaan zitten. Lekker mensen kijken. Helaas m'n camera niet bij me op dat moment. Want ik zag mooie meisjes die met hun honden in de rivier aan het spelen waren. Kleine kinderen die in hun blootje door het water renden. Een man, die aan de overkant van de rivier woont, z'n broekspijpen oprollen en met een fles onder z'n arm het water overstak, de fles vulde en weer terug liep.
Ik zat wel best daar op het bankje, en voelde er weinig voor om als een toeristische debiel in m'n waadpak te gaan staan vissen tussen de lokale dorpelingen.

En toen zat het er echt op voor deze vakantie, want donderdag werd ik weer in Nederland verwacht – heb het achteraf in 1 dag gereden maar durfde het niet vooraf te gokken dat dat inderdaad zou gaan lukken.



Groet,
Gert

maurice

mooi verslag Gert.
bedankt voor het delen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

forel


HappyFisherman

Blijft mooi werk dat op vakantie gaan ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Herman

Hey Gert,
ja had al wat laten weten over hoe het je vergaan was deze vakantie. Maaaar met de foto's gaat t nog meer leven.
Jammer van de regen, mooi dat je je toch goed vermaakt hebt!
Op naar je volgende trip!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

harlin

Mooi en levendig , Gert.
Maar waarom niet met je pak aan te water? geen mens die je er kent.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

bedankt voor het delen van je trip.

mooie foto,s


bij


vliegvisserdorian