Wie geeft me een duwtje in de Nederrijn of Waal?

Started by erideno, August 20, 2011, 12:43:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Quote from: erideno on August 23, 2011, 00:54:52
Maar...
Ik weet ook dat ik zo heeeeel lang bezig zal zijn om de truukjes te leren. Het is het wiel opnieuw uitvinden. Precies daar staan te vissen waar de vis op dat moment zeker niet zit. Een drijvende lijn en leader met een nimf zal ook wel niet de bedoeling zijn, zo veel vragen... En dat terwijl ervaren mensen mij willen helpen.

En dat maakt het nou net zo leuk!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Quote from: HappyFisherman on August 23, 2011, 09:34:38
En dat maakt het nou net zo leuk!
Maar het is wel dubbel leuk als je tijdens het uitvinden van het wiel af en toe wat vangt! Anders is de lol er ook snel vanaf. En dan ga je je echt afvragen of je iets verkeerd doet of dat er simpelweg geen vis zit waar je staat!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

Maak er wat moois van mannen,
vanmiddag hier onweer en regen.

Dacht toen nog; dat wordt met recht verzuipen daar met die 2.
Nu schijnt de zon weer, ga zo ook nog even het grote water op.
Tegen beter weten in, ........
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

erideno

Dit wordt leerzaan, lekker windje tegen. Heb net stiekum georgend en ving een visje van zo'n 8 cm. Goed voorteken toch?

Hilco

Wat mij ( ook een beginner) is opgevallen , dat vliegvissen geen exacte wetenschap is.
bij een gerenomeerde vliegvis winkel als Ton Temming Utrecht  kreeg ik als antwoord op mijn vraag naar een goe vangende vlieg/nimf;
" tja, gewoon proberen" kortom die weten het dus ook niet.

Een hoop dingen moet je dus geoon proberen.

ik heb op de Nederrijn bij Eck en Wiel en Els al diverse vangsten gedaan, maar helaas bleek ook de zwartbek grondel verzot te zijn op mijn roodstaart nimf :-\

In een stadswatertje in Veenendaal (met stoeptegels als bodem)ving ik een kleine snoekbaars  :o

Het meeste plezier heb ik nog wel in de kleinere wateren ; Woudenbergse Grift -Vallei kanaal Slaperdijk Veenendaal. Slootje bij woudenberg over a27.
Flink veel voorns en baarzen.

En de vissen maken zelf uit waar ze gaat zitten/liggen  :P

Forelletje

Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is  :)helaas kon ik vanavond niet .
MAAAAAAR ED dan gaan wij tocht volgende week naar de Neder-rijn  bij Wijk heb je een heel mooi stuk.

Hilco .
Ik heb een jaar in het Veen gewerkt en heb daar mooie watertjes gezien moeten we maar een keer samen achter die baarsen aan .
Ik heb wel een gevist bij de rode haan achter het stuwtje ik heb er zelfs roofblei gevangen niet groot maar vis is vis .

Groetend,

Richard

erideno

Dat was nog eens een leerzame avond! Pfffffffff.
Wat ik leerde: qua werpen: eigenlijk alles was voor verbetering vatbaar. Met subtiele tips hielp Bert me. Het leuke was dat het meteen merkbaar was als de verandering werd toegepast. Bv de achterzwaai wat meer laten strekken resulteerde, als het eens goed ging, in een veel krachtiger voorwaartse worp. Het oppakken van de lijn. Daar was ook wat aanpassing wel nodig. En verdraaid: het werkte! Dat gold eigenlijk voor ieder onderdeel van de werptechniek. Fouten die je zelf niet doorhebt ziet Bert meteen. Hij brengt het allemaal positief kritisch en dat is prettig. Af en toe voordoen. De hele avond gaf me prima oefenstof voor de komende weken. Als ik de lessen van vanavond komende tijd flink ga beoefenen, weet ik zeker dat ik een mega stap voorwaarts maak.
De aanpak van een kribvak was ook nuttige informatie. Ik had geen idee waar te beginnen, Bert wel. Nu heb ik een aardig idee waar ik moet zijn en hoe ik moet vissen. Wanneer droog en wanneer nat.
Bij een sapje na afloop kwam het onderwerp op het binden. Met fonkelende ogen sprak Bert over deze hobby. Ik heb veel bewondering maar heb het voorlopig nog te druk met werpoefeningen.
Bijzonder aardig gaf Bert me ook nog een flink aantal zelfgebonden vliegen en een zelfgeknoopte ingewikkeld soort gevlochten leader.

Ik ben droog gebleven. Prima waadpak en schoenen te leen. Het weer viel ook nog eens mee.

Prima avond, gezellige kerel en veel geleerd.

Bedankt Bert en bedankt forum!

harlin

Laat Bert maar schuiven.

Werpen, binden, en les geven.
Je bent niet de eerste die dat mee mag maken, 
denk dat je ook niet de laatste bent. :-X
En dat voor dat geld. ::censored::

Mooi dat julie het zo goed gehad hebben.  8)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

Super Bert, hoe je iemand wegwijs maakt in deze ingewikkelde (maar o zo mooie) tak van de hengelsport!
Je moet het ook maar over kunnen brengen. Petje af!  ::duim::
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

bij

Ed, fijn dat je het naar het zin hebt gehad en veel geleerd hebt. Jammer dat ik niet aanwezig kon zijn.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

erideno

Forelletje, ik ga bijna op vakantie. Komende dinsdag is nog een optie wat mij betreft.zou dat kunnen 's avonds? Misschien kan BIJ dan ok wel?

A{b}r{a}xa{s}

mooi dat het een succes was, én vis gevangen !
wat wil je nog meer :)

erideno

De Rode Haan bij Veenendaal is onderdeel van het valleikanaal en is daar klein stromend watertje met rondom schuin oplopende graskanten. Als je daar even de hengel te laat stopt achter, hang je. Als dat geen uitdaging is.
Met 2 nimfjes eraan was het nog lastig, had af en toe een graspol of het prikkeldraad te pakken. De droge vlieg vloog steeds vaker prachtig hoog en de lijn schoot er uit, niet alleen de voorlaatste worp maar ook de laatste.

De vlieg maakte een suizend geluid. Misschien verbeeld ik me maar ik meende toch echt steeds te horen:
"....pffff Bert fffft.... zwiep    .... pppff Bertttt sssst."

Dit viel alleen te horen bij geslaagde worpen overigens.

Ik wist met de nieuwe trucjes 3 alver(tje)s te landen!

Groet, Ed



Hilco

ik ben 3 weken geleden daar gewoon bij de kanosteiger het water in gelopen met waadpak aan .

geweldig al die vreemde blikken van passeren de auto's over de brug  :P

bij die duiker (uitloop van waterzuivering) stikt het trouwens van de vis


toppiedus

Op onze site www.vvmn.nl hebben we onde de kop vliegvissen/stekken een heel stuk staan over het vissen op de Neder-rijn
Uiteraard zijn jullie ook van harte welkom om eens (vrijblijvend) een kijkje te komen nemen.
We zijn een vereniging van een man of 30 waarbij de vrijheid, blijheid hoog in het vaandel staat dus zonder verplichtingen als moeten komen o.i.d.

Als vereniging proberen we beginners op weg te helpen met werpavonden, en eventueel beginnen met vliegbinden wat een hobby binnen een hobby is.
Als je wat meer informatie wil stuur maar een mailtje.



erideno

Zeker een interessante site en vereniging. Badakt voor de collegiale tip!

Forelletje

Ed .
As dinsdag lukt mij helaas niet ..ik werk dan tot 21.00 uur maar naar je vakantie kunnen we zeker een keer gaan ..ik weet in de Rijn[wageningen] ook nog een leuke stek waar het leuk baarzen vangen is [als ze er zitten ;D]
En wat betreft een waadpak ik heb er nog een voor je wellis waar een van PVC maar hij zit nog in de verpakking maat L [ personen tot 180cm] met schoenmaat 42\44 een paar laarzen aan en gaan met die banaan als het je maat is graag een PBtje met je adres .
Hilco.
Die uitlaat ken ik daar zwemt zeker veel vis ...ik kijk altijd via google maps waar waterzuiveringen zitten als dat op een openwater loost dan zit er geheid vis .

Richard