Verslag L'Yonne en Loire

Started by JEVDE, May 09, 2016, 17:11:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Een weekje vakantie in een klein gehucht in de Nievre (Bourgogne). Heerlijk rustig. Uiteraard vooraf al flink research gedaan. Ik vond het lastig om te kiezen tussen enerzijds een mooi, klein forellenriviertje, waar het vast lastig zou zijn om iets te vangen en anderzijds de grote, imposante Loire, waar vast kopvoorn te vangen zou zijn, maar waar de waterstand roet in het eten zou kunnen gooien. Uiteindelijk heb ik beide gedaan.
In de lokale VVV en bij het verkooppunt (Bar Tabac) wist alleen niemand waar je met welke vergunning nou wel en niet mocht vissen. Uiteindelijk was hun advies; vis alleen in publiek water. Dat was natuurlijk precies wat ik niet wilde.   
Met de carte de peche Hebdomadaire (32 euro) is het echter mogelijk om in het volledige departement (in dit geval de Nievre) te vissen, op alle wateren die je maar kunt vinden. Waarbij 1e of 2e categorie geen rol speelt. 7 dagen aaneensluitend. Er hoort een pasfoto op maar ik heb dat niet gedaan, want die neem ik meestal niet mee op vakantie. Gelukkig konden ze me in de VVV van een grotere stad wel gewoon vertellen dat ik overal mocht vissen. Gewoon gaan en vissen waar je wilt en je nergens druk om maken dus.



L'Yonne
Na het raadplegen van de kaart koos ik voor het stuk onder Corbigny en boven Sardy les Epiry (70). Water van de 1e categorie, oftewel; salmonidenwater.
Uiteindelijk een heerlijke dag in en aan de Yonne doorgebracht. Een enkele visser tegengekomen, verder alleen schapen, koeien en vogels. Prachtige omgeving en lekker zonnetje. Al dat ontbrak was vis. Teleurgesteld? Ja.
Ik heb een enkele kopvoorn zien wegzwemmen die ik had laten schrikken toen ik aan kwam banjeren. Tegen die tijd verwachtte ik al geen vis meer tegen te komen om eerlijk te zijn.
Een heerlijke dag gehad, in mooie natuur en met een fijn zonnetje en dat is voor mij absoluut een heel belangrijk onderdeel van een goede visdag. Vis vangen echter ook.


Mooie weiden, met genoeg ruimte voor de back cast.

Helder water. Soms redelijk stromend, soms wat rustiger. Mooie afwisselende stukken.

Af en toe kwamen er wat koeien en stieren kijken. Vast en zeker ongevaarlijk, maar ik stap toch altijd even het water in als ze me te dichtbij komen.












Loire
De Loire is een flinke rivier; de grote hoeveelheid water kan imposant zijn. Waar ik op hoopte was plekken met drooggevallen zandbanken, waar poels en zijstromen ontstaan; plekken waar de vis graag verblijft en beter te spotten is. Google maps, maar vooral met Google streetview op bruggen kijken bleek een uitkomst. (Let wel op dat de foto's vaak niet heel recent zijn of van de verkeerde maand; bekijk dus foto's van de afgelopen jaren om te zien waar er meestal wel zandbanken liggen). De door mij gekozen plek (bij de plaats Imphy) bleek een schot in de roos. (voor wie ooit in die buurt is; hier coordinaten van het landweggetje waar ik mijn auto heb neergezet.) Gewoon doorrijden tot het einde (doodlopend). 100 m op het pad zie je aan je linkerhand een  trapje omlaag. Even door het hoge gras en wat struiken en je staat bij een prachtige zijgeul en een grote verzameling zandbanken. Ook de hoofdstroom is goed te bereiken.

De auto staat netjes aan het eind van het pad, naast een tunneltje.

De plek waar ik begonnen ben; alles wat je ziet is zijgeul. De hoofdstroom ligt een stukje verder en is soms een beetje angstaanjagend. Zodra ik de zijgeul benaderde zag ik voorns wegschieten. Ik moest dus duidelijk behoedzamer lopen, maar in ieder geval goed nieuws; meteen vis gespot. Mijn tweede worp leverde een aanbeet op. Ik was duidelijk nog wat overenthousiast want ik sloeg aan alsof ik een haai gehaakt had. Te snel en te hard. Maar zo een vroege aanbeet brengt rust en het gevoel dat het wel goed gaat komen met die vangsten. Fijn gevoel. 

Nog meer zandbanken, waartussen je mooie poels en zijstroompjes aantreft. Scholen kleine vis en zonnebadende grotere jagers spot je hier.

Het water is helder.

Soms stroomt het best redelijk. Er stond ook een windje voor de verkoeling, want het was zo'n 23 graden. In de zon voelde dat als beduidend meer.


In een wat diepere poel zag ik regelmatig wat kleinere vissen in kleine scholen azen. Af en toe werd er wat van het oppervlakte genomen. Deed me denken aan de voorns en kleine windes van de Kromme Rijn. Het bleek nog lastig om de vlieg lang genoeg drag free te presenteren om ze een aanbeet te ontlokken. Er waren vele worpen nodig voor een 8-tal kleinere vissen.


Toen ik een andere plek had gevonden; een rustige poel direct naast de stroomnaad van dieper water van de hoofdstroom, herinnerede me wat ik hier onlangs op het Frankrijk-forum had gelezen. Namelijk dat zwarte mieren het goed doen als vlieg voor kopvoorn. Waarom niet een keer proberen? Houd zelf meer van vliegen die goed hoog op het water drijven, maar het was het proberen waard. De gouden tip zo bleek. Mijn eerste worp op deze plek, met de zwarte mier, leverde een flinke kopvoorn op. En zeker 50% van al mijn volgende worpen resulteerden in een aanbeet. In de brandende zon, maar met een bescheiden windje, ving ik verschillende grotere kopvoorns.         





Regelmatig zag en hoorde ik ook grote vissen springen.Met enorme plons-geluiden. Ze kwamen echt volledig boven het water uit. Geen idee of dat kopvoorns waren. Doen die dat? Hoe dan ook, een echte topdag beleefd aan de Loire. Op veel plekken was het water enorm hoog en kom je niet bij de oever. Waden is er dan al helemaal niet bij en het is aan te raden voorzichtig te zijn. Ik waad zelf met vertrouwen in Glomma al jaren, toch zeker ook een flinke rivier, maar water dat ik minder goed ken, daar ben ik voorzichtig. Zaak dus om een plek te zoeken waar de zandbanken droog liggen. Je spot daar ook echt de vis. In de hoofdstroom lukt dat alleen op plekken waar het water trager is en dan alleen als de vis aan het oppervlakte aast. Zo'n verzameling van zandbanken is echt een mini-ecosysteempje op zich, met als het ware kleine riviertjes en poeltjes.

Voor mij was dit voor het 2e jaar op rij een zeer plezierige ervaring aan een grote Franse rivier. Volop vis!

groeten JEVDE

Beertje

#1
Mooie verslag. Misschien ga ik deze zomer ook naar de loire, kan dan mooi van pas komen. ;)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Mooi verslag!! Erg leuk! Van de zomer weer :D

Arie de Vries

Bedankt voor het verslag en de foto's JEVDE
Groet, Arie

Gerrit59

Mooi verslag!
Dank voor het plaatsen!

Gerrit

Woody

Leuk verslag om te lezen en mooie foto's!!

Scaramouche

mooi verslag! En raar dat je in dat eerste riviertje niks hebt kunnen vangen; dat ziet er toch ook erg mooi uit.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Mooi verslag! Leuke foto's!

Bedankt voor het plaatsen en het delen van de informatie.

bij

mooi verslag.
Ben wel erg benieuwd hoe dat zwarte miertje eruit ziet?
Vis komend jaar weer in de Gardon/Gard.

wh82


JEVDE

Het was een zwarte foam ant die ik gebruikte. Zoals in onderstaande foto alleen dan zonder dat oranje...

http://www.flies-stepbystep.com/files/FOAM%20ANT.jpg



Sent from my SM-G900F using Tapatalk