Palmers

Started by Troutbuster, December 04, 2012, 14:15:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harry

is #12 nu een beetje standaard maat voor palmers?

Troutbuster

Nee hoor Harry, kunnen groter (#10 en zelfs #8) maar ook kleiner (#14,#16)
Veel kleiner dan #16 zou ik niet gaan (kan wel #18 bv.), hackles voor kleinere vliegjes zijn er wel, maar redelijk schaars!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Useless

@Harry, je gaf het zelf eigenlijk al aan met jouw post over de langstelige haken #8 van Kees Ketting. Vroegâh, in de 70 en 80 er jaren, waren de Palmer en de Red Tag meestal de eerste droge vliegen die je leerde binden. De Red Tag meestal in haakmaat 16, 14 en 12 en de Palmers op maat 8, 10 en 12 en dan vaak nog op langstelige haken. Waarom? Geen idee! Waarschijnlijk omdat er op vliegvisgebied maar weinig bekendheid was en de Peeters en Ketting behoorden tot de weinigen die wel eens wat in een visblad schreven dus wat zij meldden was het enige waar je je aan vast kon houden. Maar het waren en zijn nog steeds hele goede vliegen.
Net als Marten heb ik ook wel soortgelijke ervaringen met een Palmer. Stond 25 jaar geleden ooit aan de Kyll en kwam een paar bekenden uit Nederland tegen (ja, toen ook al  ;)) Overal stegen forellen maar weigerden de aangeboden vliegen tot ik er uit ballorigheid een Palmer gemaakt van Grizzlehackels presenteerde en de één na de andere forel vergreep zich aan de vlieg.

Raymond

Ik weet van vliegvissers die in het voorjaar op de Grensmaas de kopvoorns belaagden met 'wc borstels': palmers op haakmaat 8 gebonden. Ikzelf pak het liever toch een beetje subtieler aan maar het kan blijkbaar wel...
::wtf::

Troutbuster

Moet er toch eens van komen Ray, met de palmer achter de kopvoorn aan op de Grensmaas dit voorjaar!!
Hopelijk zijn de weergoden ons gunstig gezind dit voorjaar!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Quote from: Troutbuster on December 06, 2012, 15:53:41
Moet er toch eens van komen Ray, met de palmer achter de kopvoorn aan op de Grensmaas dit voorjaar!!
Hopelijk zijn de weergoden ons gunstig gezind dit voorjaar!!

Gr

Jan

Zeker Jan, doen we. En zit het niet mee, rijden we door naar Houffalize... ;)
::wtf::