Snoek leader.

Started by feragen, January 24, 2025, 11:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

feragen

Ik ben nooit een echte snoekvisser geweest en zal dat wellicht nooit worden, maar...

Tijdens mijn omzwervingen in de Noorse bergen heb ik een aantal meren en riviersystemen gevonden met snoek.
Naast vaak grote vlagzalm, forel en arctische forel is het dan mogelijk om snoek te vissen.
Soms zie je ze liggen en bewegen, en dan is het een kleine moeite om eens een worpje te wagen...

Nu mijn vraag, wat gebruiken jullie om te zorgen dat de leader niet doorgebeten wordt en/of breekt door slijtage op dezelfde plaats.

Tips welkom!

Groeten Peter
---
The fly is the limit!

jo flyfishing

1m 0.40 FC  lus in lus verbonden met 30cm 0.80 FC onderlijntje met mustad fastach clip.
de fastach clip is voor mij de lichtste, gemakkelijkste en bedrijfszekerste clip die courant te krijgen is.
het lichte gewicht helpt om heel traag streamers te kunnen binnen strippen

de lussen in de .80 FC maak ik met 2mm sleeves ( FC 2 maal door de sleeve, bolletje aan het uiteinde smelten, lus op grootte brengen en dan de sleeve dicht knijpen) en aan één kant uiteraard de clip mee opnemen voor je bolletje smelt en dicht knijpt.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

feragen

---
The fly is the limit!

henkverhaar

Menno_siemensma

Ik gebruik voornamelijk die smelt staaldraal rolletjes, voor heel ondiep water in de polders en slootjes etc kan je dan super licht spul gebruiken zodat het niet snel zinkt, of evt voor drijvende streamers zoals muis of kikker en dergelijke, gewoon direct aan de haak met een lusje smelten en klein warteltje aan het einde. Voor normaal werk  idd ook fastach of de speldjes waarbij je een klein oogje hebt waarin de pin gaat, die zijn bij mij ook nog niet losgeraakt of uitgebogen. En uiteraard een wartel aan de andere kant.
FC onderlijn kan ook idd, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om die mooi recht te krijgen, het is mij te stijf en kringelig om goed contact met de streamer te houden, dus wie daar nog een tip voor heeft :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Quote from: Menno_siemensma on January 26, 2025, 13:55:02FC onderlijn kan ook idd, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om die mooi recht te krijgen, het is mij te stijf en kringelig om goed contact met de streamer te houden, dus wie daar nog een tip voor heeft :)

Ik weet niet of stoom ook voor dikke FC werkt? Gebruik ik in ieder geval wel voor mijn gewone nylon leaders als ze teveel gekringeld zijn.

jo flyfishing

Quote from: Menno_siemensma on January 26, 2025, 13:55:02FC onderlijn kan ook idd, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om die mooi recht te krijgen, het is mij te stijf en kringelig om goed contact met de streamer te houden, dus wie daar nog een tip voor heeft :)
Die ene krul van de grote spoel waar de .80  FC opzit wil ik er juist in. zorgt voor een beetje extra beweging...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Dorski

Ik gebruik 0,6m 60/100 aan de vliegenlijn, lus in lus, 0,6m 40/100 lus in lus met de 60/100 en dan gebruik ik 0,3m 40 ponds staaldraad van partridge als bijtdraad.
Aan de leaderkant maak ik een lusje. Dit kun je met een aansteker aan elkaar smelten en dan een krimpkousje erover heen. Aan de kant van de streamer maak ik ook een lusje met een fastach, zo kun je snel streamers wisselen.
Als backup heb ik ook nog een 80/100 FC bijtdraadje bij, voor het geval ik het gevoel heb dat dit meer aanbeten zal opleveren. Of dat echt zo is? :D

Get!em

Normale mono of FC lijn met voldoende treksterkte en aan het einde een flexibele wolfram/tungsten onderlijn https://www.e10-flyfishing.nl/a-57113861/leaders-tippets-backing/stan-mar-wolfram-tungsten-pike-leaders/#description

feragen

Bedankt voor de tips!

Skitt fiske
---
The fly is the limit!

Gert

Ik gebruik een stuk nylon van 0,40, ca 1,5 meter en maak mijn stalen onderlijntjes zelf. Rolletje van 10 meter en een paar goeie warteltjes kun je heel lang mee doen.

HenkM

Ik gebruik al vele jaren metal tresse, Knoopbaar staaldraad. Is soepel en knoopt heel makkelijk.
Na een dril is het soms gekinkt maar de kinken kun je er tussen duim en wijsvinger "uitwrijven"