de ideale streamerhaak?

Started by wouter veuger, June 24, 2012, 11:50:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

hallo collega vliegvissers,ik ben redelijk nieuw in de vliegvisscene en het forum.

na jaren fanatiek op andere vissoorten te hebben gevist,heb ik mij nu  op het vliegeren gestort en dan met name met de streamer op snoek.ik ben ook begonnen met het maken van streamers,
omdat ik al behoorlijk lang zelf spinners bouw,van ultra light tot cowgirls,heb ik wel enige feeling.

omdat ik alleen nog in het bezit ben van een #6/7 hengeltje,kan ik niet met enorme konijnen gaan slingeren...
nu bouw ik dus streamertjes van zonker en bucktail,tot een cm of 12, deze laten zich nog goed werpen,ik bind deze op een gamakatsu worm haak maat 1 die normaliter veel voor het dropshotten gebruikt wordt. dit is een mooie dundradige en scherpe haak,die ook lang scherp blijft, op welke haken binden jullie zelf?,ben op het internet wel diverse streamerheken tegengekomen,de ad swier pike hook vond ik er wel mooi uitzien,de matzuo streamerhaak vond ik erg langstelig...

ik heb ook een paar EP streamers besteld,schitterende dingen,maar het valt mij op dat bij de grotere maten(15 cm +) enorm dikdradige haken gebruikt worden,hebben jullie niet het idee dat dit nadelig is voor de inhaking?

ik heb zelf wel de weerhaken platgeknepen,ook met het oog op een eventuele "zelfhaking",ik ben tenslotte nog een rookie ::)




ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

leo

bouw mijn streamers ook altijd op die dunnere haken, zijn sterk genoeg en hebben een mooie opening om voldoende haakkans in je bindsel te garanderen. wel is het zo dat bij grotere streamers het gewicht te weinig kan worden zodat extra verzwaring nodig is.ook grotere prooi
grotere vis dus sterker en dan kan deze haak toch te zwak zijn.ken je water en zijn populatie en je kan het zelf invullen   





marc

#2
grt marc

Rene V.

Voor snoek gebruik ik Owner 5320 in de maat 3/0 en 5/0.Ongelofelijk scherpe punt,ik kreeg zelfs de tip om uit te kijken met binden.

Rene V.

wouter veuger

bedankt voor de antwoorden zover, het blijkt wel dat gamakatsu hier ook een van de favorieten is,zowieso een tophaken merk,die ook lang scherp blijven.

het laatste waar je op zit te wachten is dat je een mooie streamer hebt geknutseld en na 1 aanbeet of vangst je haakpunt krom is...

owner staat idd bekend om vlijmscherpe haken maar is wel wat moeilijker verkrijgbaar vind ik,toch zal ik zeker ook naar deze types opzoek gaan,hartelijk dank voor de input zover,dit helpt mij weer wat verder ,als ik een paar mooie streamers gebouwd heb zal ik een paar fotos plaatsen ( mits de tijd het toelaat met een hoogzwangere vriendin op de bank :o)

greetz.

Jasper

Kensaki 5030!!! Ik haal ze via Dyckers, tophaken. even de wormhaakjes platduwen.
Vroeger gebruikte ik die Ad Swier, maar die waren meestal bot en niks bleef hangen

Gerrit72


Wouter, als je wat moois gebouwd hebt, plaats het dan in topic 'snoek' (plaats jouw goedvangende vlieg bij de vissoort). Dan komt er een mooi overzicht met mooie vangers van de forumleden (er staan er net weer wat bij). Ben zeer benieuwd ;D

Maar je vriendin is idd nu belangrijker ;D (9 maand meeveren..of valt het mee?, leuk man zo'n kleintje straks :))

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

@jasper: die kensaki ga ik dan ook maar bestellen,zowieso goede ervaringen met dyckers!
gelukkig heb ik die ad swier pike hooks nog niet besteld,ook maar niet doen dus....

@gerrit: ja meeveren idd :P hahaha,nee valt wel mee,ik heb een relaxte vriendin,ze zegt zelfs toenet tegen me: anders ga je toch vanavond lekker vliegvissen,er is nu weinig wind...

nou waar vind je dat nog? 8)

Gerrit72


Idd. dat is top!, koesteren zo'n vrouw ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

zekers, doe ik ook.

ff klein beetje offtopic: vandaag na het werk dus even wezen streameren, een snoekje van een cm of 60 klapte er tot 2 keer toe op, in kraakhelder water,super kicken,helaas begon hij dusdanig te springen dat ie er net voor de kant afschoot...

1 slootje verder,verre worp en na een paar tikjes binnen strippen komt er toch een boeggolf achter mn (EP) streamer aan...,in het bladstille water roste er een beste snoek op,ik denk rond de 90 cm,leek wel of er een hond in het water sprong,zo een kolk,echt gaaf.

alleen deze loste dus ook na een paar sec,mijn vierde aanbeet in 3 keer streameren,en nog niets blijven hangen. zou dit wellicht ook te maken kunnen hebben met het feit dat ik nu met een behoorlijk zachte 6/7 vis,en gewoon niet genoeg power heb om de haak goed te zetten,of is het gewoon pech hebben.


wel enorm lekker gevist overigens, in pursuit of the waterwolf van de kouwe grond,hahaha.


wouter veuger

uiteraard,dat begrijp ik ( en moet er ook nog aan wennen)
maar kan me zo voorstellen dat je met een iets stijvere hengel toch iets meer uithaalt,of is dit helemaal niet van belang?

Gerrit72

Quote: de haak zet je niet met de hengel maar met je lijnhand   

Ik ben benieuwd of iedereen het daar mee eens is. Zelf heb ik al meerdere malen gehad dat (bijna) onmiddelijk na het landen of opstarten van de streamer er een snoek opknalde. Ik zie een kolk en zie de vlieglijn verdwijnen, maar voel nog niets.

In die gevallen geef ik een flinke haal aan de lijn, maar trek ook de hengel krom, waarbij het me opvalt dat het met beide handelingen soms nog moeite kost contact te maken. Ben benieuwd hoe anderen dat doen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

vandaag mijn eerste 2 vissen gevangen op de vliegenlat, 2snoekjes van formaat junior,maar ben er toch erg blij mee!

Rene V.

Wouter,BINGO van harte.
Gerrit,zo gauw je iets voelt aan de andere kant van je lijn,geef een ruk met de lijn en bij weerstant nog een.Dit omdat het bindmateriaal nog al eens  tussen de tanden blijft hangen.De hengel houd je stil,eventueel alleen rustig de tip heffen om wat spanning op de lijn te maken,niet slaan met je hengel.Heb je de snoek vast haal je hem met je lijnhand binnen en laat rustig de hengeltip zakken om springen voor te zijn,wel leuk maar groot risico op lossers.Zorg verder voor vlijmscherpe haken,mijn idee maakt dit veel uit.Ik heb altijd een hakenslijper bij me.

succes voor beide,groet Rene V.