Moeilijk

Started by GJ, November 30, 2014, 11:26:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

pfff ik probeer mijn eerste vliegjes te binden  :'( Ben de hele ochtend bezig en heb nu 2 pheasant tail nimfjes. Althans, het lijkt er een beetje op. Bij het binden schiet het "staartje" steeds onder de haak. De looddraad gaat dubbel. Mijn binddraad wordt steeds langer, etc. Alles doet pijn door de inspanning maar ik heb wel 2 vliegjes gebonden. Ze zijn niet mooi. Of beter, ze zijn lelijk :)
Ik heb hulp nodig. Door mijn onregelmatige werktijden en verplichtingen in het weekend gaat dat nog lastig worden...Dus ik ga er alles aan doen om er bij de binddag bij te kunnen zijn. Tot die tijd blijf ik maar wat pielen met behulp van youtube in de hoop dat ik de slag te pakken krijg. Misschien heeft mijn dochter of vriendin wel talent  8) Ik ga ze vanavond eens voorzichtig warm proberen te krijgen om mooie pheasant tail voor mij te binden.

BV

Gert-Jan,

Drie maanden geleden vond je het visvangen "moeilijk" , zoniet onbestaande... ;)
Vandaag vang je zeer mooie aantallen vis..


Binnen drie maanden knallen de nimfjes er uit aan een tempo dat je ze niet kwijt raakt

succes





Gert

Moeilijk om op deze manier "hulp te bieden", maar het zou zo maar kunnen dat een paar van deze problemen ontstaan doordat je alles in dezelfde richting op je haak bindt.
Het is beter, en soms noodzakelijk, om elke laag in tegengestelde richting van de vorige laag te wikkelen.

Succes en groet,
Gert

Raymond

Alle begin is moeilijk ;)

Laat je niet ontmoedigen, door te oefenen word je beter. Begin met eenvoudige vliegjes, eenvoudige nimfjes en bijvoorbeeld palmers op, en dat is heel belangrijk, grote maten haken. Naarmate je vaardigheid toeneemt (en neem van mij aan, dat gaat heel snel), ga je op kleinere maten haken binden. En inderdaad, laat je in het begin helpen door ervaren binders. Daarna gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.

Doe rustig aan en bedenk je: Übung macht den Meister!! ;)

Succes!
::wtf::

GJ

Opbeurende berichten :) Vanavond ga ik weer een poging wagen. En als het even kan ga ik ze dinsdag in het water gooien. Ik heb inmiddels wat leuke winterstekken waar zeker vis zit. Dus als ik niets vang ligt het aan de vlieg :)
Ik heb een heleboel mooie spulletjes via Muddler binnen gekregen. Ik had me er op verkeken hoe lastig het is om de juiste materialen te gebruiken. Maar ook het gepriegel nu ik net begonnen ben. Ik kan me wel voorstellen dat het heel gaaf is om mijn eerste visje op mijn eigen vlieg te vangen! Als ik iets foto waardigs heb dan deel ik het hier. (eerste vliegje, mooiste vliegje of zo  8) )

FSCHAMP

GJ je heb ook niet leren vliegvissen op één dag, hetzelfde geldt voor vliegbinden.  Ik raad je aan om in een club te gaan en je daar de grondbeginselen aan te leren. Een andere manier is zoeken op het internet naar U-tube filmpjes, die je stap voor stap opvolgt en dan kom je er wel.
En twee regels die voor iedereen gelden zijn :

1) oefening baart kunst
2) de aanhouder wint.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Ik zou er maar mee stoppen nu het nog kan  ::jumpers::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Naar de binddag komen!
Onder de bezielende leiding van Henk en Bram KAN het niet anders dan goed komen!

Gerrit

Floor

Om het wegglijden van staartjes, lijfjes en dergelijke te voorkomen kan je beginnen met eerst een paar lagen bindraad over je haaksteel te leggen zodat, je een soort ruwe ondergrond krijgt om te binden.
Een paar keer ruwweg van het oog naar de haakbocht en terug.

En zoals al eerder is gemeld, dat binden komt vast helemaal goed en inderdaad wat simpele, niet te kleine, 'vangende' vliegjes binden werkt heel erg motiverend!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

merijn1982

Gewoon volhouden en veel oefenen! Kijk op youtube naar filmpjes en begin met zo simpel mogelijke vliegjes ( die vaak verassend goed werken ) elke keer kan je het dan een stapje moeilijker maken. Geloof me: niemand bond zo de eerste keer ff zo een pheasant tail!
Tight lines!!

GJ

Ik weet het...Belangrijkste is dat het leuk blijft. Naar een club gaan gaat niet lukken. 's avonds ben ik vaak laat thuis. Weekenden kan ik maar heel beperkt. Dus ik ben afhankelijk van youtube en dit forum... De binddag ga ik zeker bij proberen te zijn!

HappyFisherman

Series van 5 gaan binden en beginnen op maat 12. Als dat lukt ga je naar maat 14 enz. Vliegen waar je echt niet tevreden over bent (waarschijnlijk nr 1-4 van zo'n serie :) ) snijdt je weer van de haak, zodat je die gewoon opnieuw kunt gebruiken.

Gevoel kweken voor je materiaal, verhoudingen leren kennen en je eigen handigheidjes ontwikkelen duren even, maar dat is wel het leukste er af!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Hier een link met filmpjes hoe je bepaalde bind problemen te lijf kunt gaan.
Voor jou op pag 4, in binden fazantenstaartje.

http://www.intheriffle.com/fishing-videos/fly-tying-tips-tricks/
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

GJ

Quote from: Beertje on November 30, 2014, 21:49:23
Hier een link met filmpjes hoe je bepaalde bind problemen te lijf kunt gaan.
Voor jou op pag 4, in binden fazantenstaartje.

http://www.intheriffle.com/fishing-videos/fly-tying-tips-tricks/
Wauw, deze link is super!

Ik ben al aan het proberen mijn haakjes terug te krijgen door alles eraf te trekken. Da's ook niet makkelijk trouwens.

Beertje

Gewoon met afbreekmesje alles er afsnijden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Inderk

Als je iets wilt inbinden dat bovenop de haak moet blijven hou dan de volgende zaken in je achterhoofd.:
- een laagje binddraad op de haaksteel bemoeilijkt het wegglijden om de haaksteel
- Maak met het in te binden materiaal een hoek van ±45° voor de haaksteel en hou met een wijsvinger het materiaal tegen. je zult zien dat het materiaal bovenop de haak blijft liggen.
- Bij het inbinden moet je er voor zorgen dat je een vinger achter tegen de haaksteel houdt, dat voorkomt het draaien ook.

Kom op de binddag bij me zitten.......als je aan het eind van de dag naar huis gaat, zal het materiaal niet meer ongewenst om de haaksteel draaien.  8)
Foto's volgen...........
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Inderk

#16
Denk dat het zo nog iets duidelijker wordt.
ff op de link klikken

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


GJ

Ik ben erbij op de binddag! Dus dan ga ik veel leren hoop ik :)

Vanochtend een poging gedaan iets op een haakje te krijgen dat op een nimpje leek. Uiteindelijk durfde ik de gok aan. Dus naar mijn winterstekje gereden en:
Hoppa :) Vrijwel direct een pracht voorn!
Daarna nog een stuk of 6 baarsjes. Door de kou werd het uiteindelijk lastig aanbeten te voelen en zo miste ik nog 2 kleine voorntjes. Na een half uur ving ik nog een zelfde formaat voor. Maar omdat ik mijn vingers niet meer voelde ben ik gestopt. Nu weer thuis bij de kachel opwarmen.

Floor

@ GJ, dat "iets... dat op een nimpje leek" is kennelijk goed gelukt  ::goodjob::

@ alle andere, mooi om te zien hoe zoveel mensen op allerlei manieren hulp bieden. zo is een forum op zijn best! wederom,  ::goodjob::
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

GJ

Quote from: Floor on December 02, 2014, 14:37:21
@ GJ, dat "iets... dat op een nimpje leek" is kennelijk goed gelukt  ::goodjob::

@ alle andere, mooi om te zien hoe zoveel mensen op allerlei manieren hulp bieden. zo is een forum op zijn best! wederom,  ::goodjob::
Blijkbaar  8)

en inderdaad, dit is het eerste forum waar ik actief ben en blijf door alle hulp, informatie en vriendelijke mensen die steeds weer helpen! Super forum!
vlievissers.com voor website van het jaar  ;D

HappyFisherman

Wacht maar tot je over een poosje bij elk beest dat je langs ziet komen denk welk bindmateriaal daar aan zit. Watertjes kun je niet meer voorbij rijden zonder de drang er te moeten vissen en avonden alleen zitten achter een klemmetje om troep op een haakje te klooien.

Vreselijk forum en al die mensen die je tot hysterie brengen zijn nog erger!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

En daar zijn wij debet aan ;)

heerlijk!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit59

Blij dat ik er al jaaaaaaaaaaren mee besmet ben!

Gerrit

Kruijff

T is ook gewoon geen doen.... Heb het al tijden terug opgegeven. 😉
Gr Ed

FSCHAMP

Yep, ik hoor ook bij die bende en ook jaren lang besmet met dat leuke virus.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>