12 ft Switch rod #5/6

Started by Steelhead, March 08, 2016, 14:24:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steelhead

Ik vis al jaren met dubbelhandige hengels op steelhead. Meestal gebruik ik daarvoor een 480-650 grain lijn met wisselbare tip.
Omdat ik dit jaar ook een week op de regenbogen wil vissen die achter de paaiende sockeye zalm liggen, heb ik mezelf verwend met een 12 ft switch rod in de #5/6 klasse.
Voor lijnen tot zo'n 450 grain denk ik. Past mooi bij mijn Hardy Cascapedia reel!
Zijn er al vliegvissers die wat ervaringen hebben met lichtere dubbelhanders?
Welke lijnen gebruiken jullie? Grote of kleine vliegen? Sinktips?
Ik ben benieuwd.

Bram
my best memories are not that old!

Raymond

Ik heb jaren geleden TFO 12,5ft #6 aangeschaft om op de Maas op barbeel te vissen. Ik viste dus met nimfen zwaar over de bodem in stroomversnellingen en gebruikte hiervoor een drijvende wf lijn met lange belly. Helaas is in deze visserij ook al jaren geleden de slop gekomen vanwege de graafwerkzaamheden. De voordelen waren met name de mogelijkheid van een heel lange drift en het relaxte afmatten van stug en lang vechtende Maasbarbelen van > 70 cm die deze hengel dus tot achter in het handvat kromtrekken. Ik bleef wel moeilijkheden ondervinden met het werpen dus het volgen van een workshop zou geen overbodige luxe zijn. :-[ Zou ook goed kunnen dat een andere lijn een verbetering zou zijn om relaxter te kunnen casten.

Hopelijk ontstaat in de toekomst wel weer de mogelijkheid om deze visserij uit te oefenen want mooi was het wel...
::wtf::

Marco B

Het valt mij altijd op hoeveel verschil er is in lijngewicht bij hengels van nagenoeg dezelfde aftma.
Naast een aantal switchhengels gebruik ik voornamelijk 2 lichte speyhengels. De ene is een Beulah Platinum spey, een #5 hengel van 11.7 ft waar ik scandilijnen voor gebruik van 270 en 300 grains. Mooie stok voor het lichtere werk.
De andere is een Versa Spey van Loomis, een hengel van 12 ft voor een #5/6, die het voor mij het beste werpt met een scandi van 390 grains.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Steelhead

Vraagje aan beide heren:
werpen jullie die switch op de traditionele manier (waarbij je veel ruimte achter je nodig hebt) of op de Spey wijze?
En wellicht is 450grain best wel zwaar voor die 5/6 switch ::agree::
my best memories are not that old!

Marco B

De 2 genoemde hengels zijn 'gewone', zij het lichte speyhengels en worden alleen gebruikt voor speycasting.
De switchhengels die ik heb (#5 t/m 8 en allemaal van Zpey) gebruik ik op verschillende manieren, afhankelijk van de situatie, waarbij ik meestal gebruik maak van Beulah Elixer switchlijnen. Niet omdat deze zo geweldig zijn (hoewel er ook weer niets mis mee is) maar puur omdat deze op een gegeven moment werden vervangen door een nieuw type lijn en daardoor heel goedkoop in aanschaf waren.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Raymond

Ik heb wel eens overhead gecast maar tijdens het serieuze vissen maakte ik toch eigenlijk alleen gebruik van speycast technieken. De hengel die ik bezit is ook een echte tweehandige hengel die ontworpen is voor speycasting, dus het is geen switch...
::wtf::