Whipfinish

Started by Useless, December 11, 2012, 14:33:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

En net wanneer je denkt dat je nu vrijwel alle trucjes wel een keer gezien hebt kom ik toch weer iets tegen dat voor mij echt helemaal nieuw is. Een mens is nooit te oud om te leren. Dat wist ik al maar nu weet ik het weer helemaal zeker. Kreeg een tip van een vismaatje over het onderstaande filmpje. Het leggen van een whipfinishknoop met behulp van een bobbinholder. Bij jullie misschien bekend maar voor mij nieuw en wat mij betreft leuk genoeg om even te delen.

http://www.youtube.com/watch?v=4f8uJssaV0k

rena

Mooie methode, had hem nog niet eerder gezien.
Geniale bobin ook, met die o-ringen.

Nigel

very nice dit.. ik neem aan dat dit ook prima te doen is met een normale bobbinholder?

Useless

Volgens mij wel, tenzij je een bobbinholder hebt met zo'n opstaande rand want dan zal het misschien wat lastiger worden om de knoop af te laten glijden.

HappyFisherman

En voor hele kleine haakjes ook niet makkelijk.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Ja, ik had deze al eens gezien - vlak nadat ik een Marc Petitjean (MPJ) bobbin holder voor m'n verjaardag had gekregen. En daarmee gaat dit dus niet lukken. >:(
Daarom had ik toen meteen het gevoel dat Rite dit gepubliceerd heeft om MPJ een hak te zetten.
Is ze wat mij betreft gelukt....

Groet,
Gert

Hilco

misschien domme vraag, maar bij een kraalnimf komt de whipfinis dan niet achter de kraal en niet ervoor op de haaksteel ? want dan schuif je niet even die 4 knoopjes over de kraal.........

Derofly

Heb deze bobbin enkele maanden geleden vanwege deze mogelijkheid aangeschaft. Blijk deze truc nu in de praktijk eigenlijk maar zelden toe te passen. En idd: bij een kraaltje oid werkt het niet. Bobbin bindt verder wel lekker, dus toch nooit weg  :)

toppiedus

zie de meerwaarde niet maakt het alleen maar lastiger, kun je net zo goed de hele whipfinisch met de vingers leggen

Team

Een van de vele manieren, die ook af en toe gebruikt kunnen worden, het gaat ook met een C&F bobbin holder
Precies wat Speycast zegt  hackels blijven mooi vrij.
NUNC  AUT  NUNQUAM

harlin

Welke C&F bobin holder mag dat dan wel zijn?




Deze
  lijkt
  me
er te
dun
voor.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Beertje

Ik gebruik de pijpje methode voor vliegen waar je moeilijk kunt whipfinishen,zoals parachute vliegen.

voor de rest de normale whipfinisher.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

Zo zie je maar, er valt altijd weer iets te leren. Ik heb bobinholders van Tiemco, deze hebben een recht pijpje waar de draad uitkomt. Eens kijken of het daar ook goed mee lukt en of het op deze manier ook meerwaarde heeft...
::wtf::

Team

Quote from: harlin on December 11, 2012, 23:39:29
Welke C&F bobin holder mag dat dan wel zijn?




Deze
  lijkt
  me
er te
dun
voor.

TMC  100  /  14 en kleiner is geen probleem, heb de zelfde bobbinholders.
NUNC  AUT  NUNQUAM

W3stland

Ik heb eigenlijk nog noooit iets gebruikt voor een whipfinish doe het altijd met hand en laat m dan via mijn nagel op de punt glijden. Zie inderdaad geen meerwaarde, ik heb deze rite bobin thuis en ben er super tevreden mee alleen het wisselen tussen verschillende draden duurt me veel te lang dus gebruik m voor de hoofddraad maar gebruik ook nog veel mijn allereerste goedkope omdat deze snel kan wisselen..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."