De Ourthe nabij Houffalize

Started by Troutbuster, March 05, 2012, 17:07:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jan Damman

Mooi Wouter om je eerste vis op stromend water gevangen te hebben, dat geeft zeer zeker een kick.

Ik weet dat het daar heel erg moeilijk is om van de kant te vissen dus ik neem aan ( excuses als ik mij vergis ) dat je daar gewaad heb, wat volgens de daar geldende regels niet mag voor 1 juni.

Nogmaals proficiat met de eerste.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

Dat ligt er aan waar Jan (wat betreft dat waden dan!)

Op het stuk van La Truite, mag je wel waden hoor!!

Wij gaan met een stuk of 9 man van Lure and Emerger as. vrijdag de 17e weer naar Houffa

Hopelijk werkt het weer een beetje mee!!

Verslagje volgt!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

#152
Is mij bekend Jan, alleen het stuk waar Wouter het over had is openbaar cat 2 water.

In ieder geval suc6 daar jullie.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Christof van den Berge

#153
Lekker gevist Wouter.... Mooi verslag!



Quote from: Nootjez on May 12, 2013, 23:01:21
Ik ga komend weekend naar Houffalize, jammer genoeg niet om te vissen, maar wel voor een teambuilding-weekend met de biljart club.

De vrouwtjes hebben mij al gezegd " vissen strikt verboden".
Ik neem toch mijn viertje mee in de koffer hoor! al is het maar voor een paar uurtjes ^^

Gewoon even stiekem er tussen uit knijpen Tom!

Als het weer er goed uit ziet( wat nu nog nie je van het is) ben ik er zondag ook!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Wouter573

Ik ben idd in overtreding geweest, omdat ik de rivier wel over moest steken, omdat er langs de rivier geen mogelijkheid was om door te komen! Maar heb me zoveel mogelijk aan de regels gehouden! Vind het wel het mooist om waden te vissen toch!

Waarom mag je eigenlijk niet waden, heeft dat met de eitjes te maken of iets anders?

BV

#155
Het waadverbod is idd om een rustige afloop van de paai te bekomen, maar ik zie het liever zoals jij het doet dan 5 walen die vanuit de kant bodem"onverstorend" alle forel de kop in slaan die ze vangen...

Dus trek het je niet aan en geniet van de vangsten.

Plantje


Jan Damman

Het gaat er mij niet om om je op de vingers te tikken Wouter maar hou er wel rekening mee dat als je gecontroleerd wordt je een flinke prent kan krijgen.
En idd het is wat Bart zegt beter zo dan de vis de kop in slaan. ::agree::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Herman

Misschien een domme vraag, maar waar staat in die vergunning dat je niet mag waden? Ik kan het niet echt vinden in de papieren namelijk.. of kijk ik verkeerd?  :-[
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

Kan alleen op de site zien dat er bepaalde dagen zijn dat je niet mag waden....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Jan Damman

In het boekje van van Jeff De Bruyne, hengelsportgids voor de vliegvisser staat,

De forelvisserij gaat open op de 3e zaterdag van maart.
Men noemt dit de " kleine opening "
Deze visserij is voorbehouden op de rivieren of gedeelten van 1e categorie ( forellen waters ). Normaal mag men op deze rivieren waden, maar het kan ook door de plaatselijke club verboden zijn ( zie plaatselijk reglement ).
De visvangst op deze rivieren is gesloten van 1e oktober. Op alle andere rivieren ( gemengd of openbaar ) is de visvangst gesloten tot op de 1e zaterdag van juni ) grote opening ).
Er is echter een uitzondering gemaakt voor het vliegvissen.
Vanaf de kleine opening mag men ook op forel vissen op deze rivieren maar alleen met een vliegenhengel en daarbij behorende  vliegenlijn en reel.
Men mag enkel vissen vanaf de boord ( oever ) van het water en zonder beetverklikker of verzwaring op de  leader. Dat men in die periode op de gemengde en openbare wateren niet mag waden heeft alles te maken omdat er op dat soort rivieren nog andere vissen leven dan forel. De wetgever wil deze vissen beschermen waarvan er op dat ogenblik aan het paaien zijn
Vergeet niet dat de visserij gesloten is op deze rivieren en het vissen met de vlieg een uitzonderingsmaatregel is!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien men een overtreding begaat in die periode, zijn de straffen dubbel!!
De visvangst op de gemengde en openbare wateren sluit op 31 december.

Dan staat er ook nog wat bij over haak groote en verzwaring.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Team

Quote from: Nootjez on May 12, 2013, 23:01:21
Ik ga komend weekend naar Houffalize, jammer genoeg niet om te vissen, maar wel voor een teambuilding-weekend met de biljart club.

De vrouwtjes hebben mij al gezegd " vissen strikt verboden".
Ik neem toch mijn viertje mee in de koffer hoor! al is het maar voor een paar uurtjes ^^

Je kunt ook aan je Longoni een lijntje knopen
NUNC  AUT  NUNQUAM

Troutbuster

Waden, wel, niet.... regeltjes regeltjes  pffff
Het is goed dat er regels zijn daar niet van, maar er wordt daar niet met 2, ook niet met 3 maar met 10 tallen maten gemeten!!
En ja, de prenten die ze "uitdelen" zijn idd niet mals (de biefstukken in Achouffe wel trouwens! ;))

Gewoon lekker een jaarkaart kopen van La Truite Houffalize!
Een bak viswater met een mooi No Kill stuk voor €65,- per jaar en je mag vanaf 16 maart al wadend vissen!! ;D

Vrijdag gaan we, als de waterstand het toelaat, weer lekker peuteren!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

#163
Ik hoop het voor je Jan,

Dat er met meerdere maten gemeten wordt dat weet ik Jan, maar als buitenlander ben je dubbel de klos.

De laatste dagen is er genoeg gevallen daar en komende dagen worden er ook weer bakken water voorspeld.
Maar die biefstuk is en blijft mals :)
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Herman

Ok, errug verwarrend dus....
Als ik volgende week vrijdag ga, zal het dus het no kill stuk worden. Kan ik daarna later wel weer eens kijken. thanx

Ennuh voor diegene die dit weekeinde al gaan: veel succes!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

gijsie20

Buiten het No kill stuk mag je nu ook al waden hoor Herman, zolang het maar op het parcours van La Truite is. (met uizondering van dagen waarop wordt uitgezet en de dag erna, dit geldt dan weer niet voor het No kill, daar mag men altijd waden)

Elke vereniging heeft deels zijn/haar eigen regels. Vanaf de grote opening mag je idd op openbaar water waden.
Gr

Wouter573

Overal langs de ourthe staan boredn met de juiste info in 3 talen! Is erg duidelijk! Staat ook op dat je idd niet mag waden nu!

Iemand wel eens in de l'aisne gevist? Klein riviertje, wel wonderschoon!

Troutbuster

Geloof het maar Wouter, Gijssie heeft gelijk!!

Gr, en vang zuuuuuhhh... ;)
Jan
"Petri Heil"


Wouter573

Ow sorry, ik bedoel natuurlijk het stuk buiten la truite! Jij ook vang ze, want jij bent alweer bijna aan de beurt haha!

Troutbuster

Broeders!!

Gisteren, ontdanks afraden van "Houffalize Goeroe's", toch maar vertrokken (Peter "Bronco Billy" , Edwin en ik) naar de prachtige Ardense beek de Ourthe
De regenval van de afgelopen dagen zou nadelig moeten zijn, maar de waterstand was nog gunstig en na een natte periode op donderdag, weer zakkende dus we gingen!

Vertrokken met droog weer, maar weldra begon het te miezeren, wat overging in stevige druil regen
Wonder boven wonder en tegen de stoute verwachtingen in, was de Ourthe nauwelijks gekleurd en zeker niet te hoog!

Waadpak en regenjack aan en gaan !!!

Eerst zonder enig succes met de nymph, later op aanraden van een collega visser (een Nl) met een Suzuki Jeep, overgeschakeld op streamers en natte vliegen.
Down and Across met een P&O spider leverde geweldige aanbeten op, maar geen vis!
Toen, na een snoeiharde aanbeet, mijn P&O in een vissenbek achterbleef, schakelde ik over op mijn favo visserij, droog!!
De vis was goed actief, en een geel F-fly'tje zou het moeten doen!
Dat deed ie!!
Uiteindelijk 13 forellen, waaronder zeer mooie 35+ vissen, en 1 vlagzalmpje van een kleine 25 gevangen en.....
Alles op de droge vlieg

's middags, na 13:00, werd het droog en op een gegeven moment ging het hard
Het gele F-Fly'tje (#16) werd gretig genomen, een pooltje was werkelijk erg productief en leverde 6 vissen in een periode van 1 uur op!
Als laatste actie ff op de Martin Moulin gevist en in een van de pooltjes nabij de monding, haakte ik de laatste afsluitende vis, het ene vlagzalmpje!
Het Diner in Achouffe was weer zoals vanouds voortreffelijk, de rit naar huis door de regen en de Ardense mist minder leuk!

Al met al een mooi dagje Ourthe, allen vis gevangen, en achteraf waren we allen blij dat we toch gegaan zijn!!

Volgende maand maar weer eens!!

Peter, Edwin, bedankt voor een nat maar gaaf dagje Ourthe!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72



Jan, dat klinkt als weer een mooi avontuur!
Mooi dat jullie het goed hebben gehad.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bekeerling

Leuk verslag Jan! Gaaf dat jullie allen gevangen hebben  ::goodjob::

Jan Damman

Weer een mooie dag met een leuk resultaat Jan.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

BV

Das een mooi resultaat Jan!

bronco billy

Inderdaad weer een mooie dag aan de Ourthe. Zie het uitvoerige verslag van Jan.
Genoten en weer veel geleerd. Mooie forel gevangen ondanks de regen voor de middag.
Na de middag controle , alles werd bekeken, zelfs de datum van de dag moet vooraf  vermeld  staan in  je vergunning!!, dus let op , de boetes zijn niet mals. Alles was in orde ,al versta ik geen Frans !!!me een beetje dom gehouden hehehehe ::goodjob::
Daarna lekker gegeten EN GEDRONKEN en voldaan naar huis.
Op naar de volgende keer Ourthe.
Jan en Edwin bedankt .
Christof, succes morgen!