Vliegvissen zonder hengel

Started by Opidoku, August 22, 2014, 13:08:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Opidoku

Beste lezer,

Is het mogelijk om te vliegvissen met alleen een vislijn (nylon), een loodballetje van 0.75 gram en een kunstvlieg? Het lijkt me wel eens leuk om zo op een rivier te vissen met stroming. Heb ik dan al genoeg met 10 meter lijn?

Groet.

Beertje

Dat wil wel, maar dan moet je gebruik maken van een zgn "buldo" dit is een plastic doorzichtig hol bolletje met 2 ventielen. je vult ze met een hoeveelheid water die je zelf nodig vindt. Dit water dient als werp gewicht. bind de buldo met een v/d oogjes aan je hoofdlijn en monteer aan het ander oogje een onderlijn van c.a 2mtr of langer (je moet natuurlijk nog wel kunnen werpen) aan de tip een vette palmer o.i.d..... vangen maar.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

Hangt er ook een beetje vanaf wat voor vis je verwacht. Als je met 10m lijn een dikke forel of kopvoorn haakt verlies je ofwel de vis of je snijdt in je handen  :D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

BV

Ik vrees dat er zo ook geen haak nodig gaat zijn..

Als je iets wil proberen zonder een hengel te kopen  kan je eventueel een gewone handstok of werphengel nemen en daar een vlieg aan hangen.

goswit

Opidoku.

Neem een spinhengeltje zet daar een buldo op en bind daar een onderlijntje aan bv. 10 honderdste .bind daar een droge vlieg aan en je kunt zo jij het noemt ""  vliegvissen"".

Cornico .
Ben het niet met je eens . Knaap is 14 jaar dus wel goed voorlichten anders zitten we over 10 jaar alleen senioren aan de waterkant.
Ik zou een torpedo schuiflood van 50 gram gebruiken , lijn 25 .00 onderlijntje en natte vlieg aan binden , beslist geen droge die verzuipt meteen.
Aan die natte vlieg zou ik een lijfje van rode made doen , inwerpen en afwachten gegaradeerd vangt hij vis . Maar als dat onder vliegvissen valt ,tegenwoordig kan en mag alles. :'( ;D ;D ;D 
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

gijsie20

Vroeger als hele kleine jongen heb ik zo ook weleens kleine forelletjes gevangen in de rivier.
Met de zwembroek aan in de rivier, Droog vliegje aan een nylon draadje, mee laten drijven met de stroom en wachten tot ze hapten  ;D

Opidoku

Hallo allemaal, bedankt voor de antwoorden!

@Beertje:
Is het dan niet handiger om een gewoon lood van 50 gram eraan te hangen met een onderlijntje?

@Cornico:
Ik dacht altijd dat vliegvissen zonder lood was? Zodat de lijn op het water ligt, ipv dat het zingt.

@Scaramouche:

Dan kan ik toch handschoenen aandoen, dat zie ik niet als een probleem hoor!  ;) En de vis maakt mij niet uit, ik wil het gewoon eerst onder de knie krijgen, daarna vis vangen én dan me gaan verdiepen in een vissoort, ik weet ook niet wat er allemaal op een rivier zwemt enzo.

@Bv:
Ik kan ook een (kruis)net in het water hangen met lokvoer in en dan wachten! Snapt u, waar een wil is, is een weg!  ::) ::)

@goswit:

Ik kan een schuiflood gebruiken, maar heb liever dat de lijn op het water ligt, zo heb ik me het vliegvissen altijd voorgesteld.  ::new::

@gijsie20:
Met of zonder hengel?

@Cornico:

::agree::, maar het moet zijn 'You Agree'! Ik kan zeker mijn spinhengeltje pakken van 2.10, maar dan vis ik liever op witvis! Ik wil gewoon lekker goedkoop een nylon lijn kopen van 25/00 met een trekkracht van 5 kg en daar een koop ik 5 vliegjes voor, van alles een beetje en dan op een stromende rivier wat gaan uitgooien en genieten van de natuur/rust en wat vangen, dan ben ik al heel blij! Met m'n spinhengel kan ik ook naar een forellenvijver gaan.

Groetjes!!




Opidoku

Quote from: Cornico on August 22, 2014, 16:49:07
Overigens is het vliegvissen ooit wel drijvend begonnen, maar tegenwoordig wordt waarschijnlijk meer gevist met lood aan de lijn of lood in de vlieg om maar meer vis te kunnen vangen.  :-X

Oké, dus is 50 gram dan goed? Of is 10 gram beter want op de rivieren zit ik héél vaak vast.
Dus dan kan ik met 50 meter nylon draad en met wat lood en een vliegje gaan vissen? Dus heb ik in principe geen hengel nodig en ben ik voor zo'n 5-7 EU klaar en kan daar veel plezier mee beleven? En hoe kan ik het beste uitgooien? Want uitgooien zoals de echte vliegvissers dat doen zal wel niet gaan lukken.

Gr.

Opidoku

Quote from: Cornico on August 22, 2014, 17:10:08
Maar erg subtiel of kansrijk is het niet.

Hoezo niet? Een vis ziet toch niet of ik met een hengel sta te werpen of dat ik met een nylon draad sta te zwieren? Het onderlijntje van 12/00 met de vlieg blijft toch. Dus als u daar wat meer info over kan geven zou helemaal fantastisch zijn. Andere tips zijn ook altijd welkom!

Grtz.

Scaramouche

Als je met een vliegje gaat vissen, is het belangrijk dat die zich een beetje natuurlijk gedraagt in het water. Ook met een 'gek' bewegend ding zul je best eens iets kunnen vangen, maar een belangrijk onderdeel van vliegvissen is het zo natuurlijk mogelijk presenteren van het aasje. Lood is dan vaak een belemmering, maar zonder gewicht kun je een vliegje van 0,1 gram niet werpen. Daarom werp je met vliegvissen de lijn, en de leader met de vlieg die 'wappert' daar dan achteraan (niet helemaal waar natuurlijk, maar even voor het beeld).

Als je dan met alleen een lijntje en een vlieg aan de gang gaat, heb je dus het probleem dat je niet ver komt. Als je met lood gaat werpen, dan verstoor je de presentatie. Daar ligt em een beetje het probleem.

Wat je zou kunnen doen:
- zoek een plekje in een rivier/beek waar je kunt gaan staan, en laat je vliegje gewoon meevoeren door de stroom, en herhaal dat tot je beet hebt.  :)
- als je toch een beetje wilt kunnen werpen om meer in het midden van de stroom te komen, knoop dan een houten dobber tussen je handlijn en je vlieg.
- neem eventueel gewoon een vaste hengel mee, doe een mooi stuk elastiek tussen de top en de lijn, en provbeer het zo. Dan is het net of je 'tenkara' vist.  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Opidoku

Quote from: Scaramouche on August 22, 2014, 17:31:07
Als je met een vliegje gaat vissen, is het belangrijk dat die zich een beetje natuurlijk gedraagt in het water. Ook met een 'gek' bewegend ding zul je best eens iets kunnen vangen, maar een belangrijk onderdeel van vliegvissen is het zo natuurlijk mogelijk presenteren van het aasje. Lood is dan vaak een belemmering, maar zonder gewicht kun je een vliegje van 0,1 gram niet werpen. Daarom werp je met vliegvissen de lijn, en de leader met de vlieg die 'wappert' daar dan achteraan (niet helemaal waar natuurlijk, maar even voor het beeld).

Als je dan met alleen een lijntje en een vlieg aan de gang gaat, heb je dus het probleem dat je niet ver komt. Als je met lood gaat werpen, dan verstoor je de presentatie. Daar ligt em een beetje het probleem.



Wat je zou kunnen doen:
- zoek een plekje in een rivier/beek waar je kunt gaan staan, en laat je vliegje gewoon meevoeren door de stroom, en herhaal dat tot je beet hebt.  :)
- als je toch een beetje wilt kunnen werpen om meer in het midden van de stroom te komen, knoop dan een houten dobber tussen je handlijn en je vlieg.
- neem eventueel gewoon een vaste hengel mee, doe een mooi stuk elastiek tussen de top en de lijn, en provbeer het zo. Dan is het net of je 'tenkara' vist.  ;D

Dat begrijp ik wel, dus het wordt een beetje moeilijk! Maar wat een oplossing kan zijn is een wartel tussen de hoofdlijn en de onderlijn. Dan kan er wel geworpen mee worden, toch? Ik beschik helaas niet over een waadpak of dergelijke, dus in de rivier kan niet. En in m'n zwembroek gaan vissen gaat me net iets te ver.  ;D Optie twee en drie laten me dan weer te veel aan witvissen denken met vaste hengel, iets dat ik hier probeer te ver komen.

@Cornico:
Ik ken een rivier die erg troebel is, dus dat kan een mogelijkheid zijn! Als ik nog eens goedkope lijn zie zal ik die kopen en ga ik het eens proberen, eerst met een gewone haak om het te leren en als ik het kan, dan kan ik een vlieg gaan kopen. Maar er zit me nog iets dwars: Kan je ook vliegvissen met levende vliegen?  :-[ :-[

Groetjes.

Gert

Nou, je hebt in ieder geval al flink beet ;D

Opidoku

Dat is toch alleen maar goed Gert?  ;)

Gert

Ja prima  ::goodjob::
Maar je moet wel serieus blijven natuurlijk. Je vraag of je met levende vliegen kan vissen valt daar niet onder wat mij betreft.

Koen


Opidoku

Quote from: Gert on August 22, 2014, 18:19:26
Ja prima  ::goodjob::
Maar je moet wel serieus blijven natuurlijk. Je vraag of je met levende vliegen kan vissen valt daar niet onder wat mij betreft.

In principe geef ik u volkomen gelijk, maar ik had dit (https://www.youtube.com/watch?v=9mm8hsaCrf4&gl=BE) gezien en wou het even navragen.

Gr.

Raymond

Ik vind het fantastisch hoe Opidoku aan het zoeken is naar oplossingen voor zijn probleem en hoe hier met hem meegebrainstormd wordt. Het echte probleem is dat de jongen geen vliegenhengel met reel en lijn heeft want dat is natuurlijk de enige echte oplossing. :p Hoe inventief ook, uiteraard zal blijken dat jouw inspanningen weinig tot geen succes zullen opleveren, hoe graag ik je ook grote vangsten gun. Het enige wat mogelijk is, is op de tenkara wijze vissen, dus met een vaste stok (die heb je nl. al in je bezit). Zo deed men enkele honderden jaren geleden ook vliegvissen.
::wtf::

gijsie20

#17
Quote from: Opidoku on August 22, 2014, 16:20:27
Hallo allemaal, bedankt voor de antwoorden!
@gijsie20:
Met of zonder hengel?

Groetjes!!

Zonder hengel natuurlijk...dat was je vraag toch? Een paar meter aan nylon om je hand draaien en laten afwikkelen met de stroom (afwaarts!).  Daarbij is het natuurlijk wel handig als je in de rivier kan staan, anders wordt het kantjes vissen.
Ps. vliegvissen zou ik het natuurlijk niet noemen, maar als kleine jongen in de rivier toch grappig om te doen ;D

goswit

Okee we beginnen het te begrijpen ...

1.  Je wilt in een stromende rivier vissen .     Waar?

2. Wanneer wil je dit doen ? winter- zomer- herfst.

3. Wat voor soort vis wil je vangen?

4. Met wat voor hengels heb je de laatste tijd gevist ?

5. Als je deze vragen beantwoord krijg je denk ik de juiste antwoorden, of wordt er met je mee gedacht.

Gos.

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hilco de Visser

Quote from: Opidoku on August 22, 2014, 13:08:47
Beste lezer,

Is het mogelijk om te vliegvissen met alleen een vislijn (nylon), een loodballetje van 0.75 gram en een kunstvlieg? Het lijkt me wel eens leuk om zo op een rivier te vissen met stroming. Heb ik dan al genoeg met 10 meter lijn?

Groet.

Nee, vliegvissen doe je met een hengel en een zware lijn , het gewicht van de lijn is nodig om de uiterst lichte vliegje  op zijn plek te kunnen "werpen"

maar............... er zijn natuurlijk tal van manieren om met een vliegje aan je lijn te vissen met of zonder hengel
je zal alleen de "vering"van de hengel gaan missen dus de kans op lijn breuk is erg groot of de haak scheurt uit zijn bek .
als je zorgt dat je ongeveer 10 meter nylon lijn in het water hebt heb je nog iets van rek en demping bij een aanbeet .




Opidoku

Quote from: Raymond on August 22, 2014, 19:46:24
Ik vind het fantastisch hoe Opidoku aan het zoeken is naar oplossingen voor zijn probleem en hoe hier met hem meegebrainstormd wordt. Het echte probleem is dat de jongen geen vliegenhengel met reel en lijn heeft want dat is natuurlijk de enige echte oplossing. :p Hoe inventief ook, uiteraard zal blijken dat jouw inspanningen weinig tot geen succes zullen opleveren, hoe graag ik je ook grote vangsten gun. Het enige wat mogelijk is, is op de tenkara wijze vissen, dus met een vaste stok (die heb je nl. al in je bezit). Zo deed men enkele honderden jaren geleden ook vliegvissen.

Natuurlijk Raymond, ik doe mij uiterste best! Er moet toch een uitkomst zijn voor mijn situatie, en daarom blijf ik maar zoeken, lezen en vragen.

@Bedankt Gijsje, Dat is zeer nuttige informatie. Ik heb geen knielaarzen, waadpakken of what ever, dus ik zal het vanaf de kant doen.

@Goswit:

1. De Maas.
2. Zomer - herfst - lente, wanneer ik tijd en zin heb.  ;D
3. Geen idee, weet niet precies wat daar al zit en wat goed gaat bijten.
4. De vaste en de spinhengel, heb niets anders.
5. Oké!  :)

@Hilco:
Oké, als ik dan een rolletje van 50 meter kan verkrijgen dan heb ik altijd speling.

Groetjes.

wilco1985

Misschien proberen met nylon en een stuk top elastiek.
Met elastiek kun je dan voor de benodigde energie zorgen.
Die mis je bij het gooien met de hand.

Opidoku

Quote from: Hilco de Visser on August 22, 2014, 22:46:00
Youtube filmpje

Hij gebruikt wél een reel en een vliegenlijn, maar we komen al een stapje dichterbij!
Bedankt voor het meedenken en voor de info.

Gr.

goswit

In welke gemeente of plaats woon je ,Maas is een heel ruim begrip
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff