Vissen op de Lek, Tips?

Started by Martijn, February 24, 2025, 17:55:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Goedemiddag,

ik wil binnenkort mijn geluk gaan beproeven op wat groter water...  :D

Tot nu toe heb ik daar weinig ervaring mee.
Ik woon langs de Hollandse IJssel, hier blijf ik het lastig vinden om de vis te zoeken (sterke stroming en diepte zijn mijn grootste pijnpunten...).

Ik overweeg binnenkort naar de Lek te gaan, ergens tussen Schoonhoven en Nieuwegein, t.h.v. Lopik denk ik ongeveer. Ik heb hier de nodige kribben gezien met strandjes.

Hebben jullie enig idee of je hier ook gewoon kan staan? (zou voor mij gaan om max. kniediep voorlopig :p
Is het een kwestie van gewoon maar proberen?
Hebben jullie nog tips hoe je zoiets het beste kan aanpakken (een paar zinklijnen meenemen en gewoon maar proberen?

Bedankt!

HenkM

Toen ik nog in Rotterdam woonde viste ik regelmatig op de Lek tussen Lekkerkerk en Bergambacht. De mooiste tijd komt daar nu. April en Mei kunnen heel goed zijn voor blankvoorn en winde. Ik viste meestal wadend in het kribvak. Diep waden is niet nodig, valt zelfs af te raden vanwege de veiligheid en zinkende lijnen ook niet. Gewoon een drijvende lijn aftma 3,4 of 5 afhankelijk van de omstandigheden en je eigen voorkeur. Leaderlengte 3 a 4 meter en als nimf een goudkopnimf haak 10 of 12. De vis is niet kieskeurig. De aanbeten zijn vaak hard en niet te missen.

Houd doorlopend de scheepvaart in de gaten. Komt er een flink schip voorbij waad dan even naar de kant. Zo'n schip trekt eerst het water uit het kribvak en even later komt het dan dubbel terug. Neem wat dat betreft geen risico.

Martijn

EB86

Kleine zwarte streamers of Montana nimfen werken voor mij altijd goed. Soms een winde van 50cm, soms een roodblei van 10cm. Alles lust het wel. Bijvangst kan zelfs baars of snoekbaars zijn.