Vergrootglas voor vliegvissen?

Started by Martijn, February 09, 2025, 21:47:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Goedenavond,

de haakjes maatje 20 langs de waterkant aanknopen kost net iets meer moeite dan voorheen... ik kan het nog even aankijken, maar ik geef er maar aan toe, en ben op zoek naar een soort vergrootglas... (alternatief kan natuurlijk ook zijn om gewoon grotere vliegen te gaan gebruiken :D )

Ik heb een clip-on geprobeerd (die je aan de voorkant van je klep kan klemmen), maar deze beviel niet echt.

Nu heb ik onderstaande gezien, leek mij leuk om te proberen, maar kan ik hier in de buurt niet vinden (ik kwam deze tegen bij Trident Flyfishing, maar versturen is wat duur...):

Clip-on-3X-Magnifier.jpg
https://www.tridentflyfishing.com/magnifly-clip-on-magnifying-glass.html

Waar ik naar op zoek ben:
- snel en makkelijk te gebruiken
- geen clip-on voor op een bril
- lichtgewicht
(ik heb een bril, dus zo'n losse vergrootglas-bril is voor mij niet handig...)

Hoe doen jullie dit, gebruiken jullie iets dergelijks? Hebben jullie tips?

Bedankt!

HenkM

Ik heb een periode van een paar jaar achter de rug met meerdere oogoperaties. Voor problemen met het aanbinden van je vlieg heb ik nooit een ideale oplossing gevonden. Het beste werkte voor mij een vergrootglasbril met ingebouwd licht. Van vlieg wisselen is dan wel een gedoe. Eerst je gewone  bril af, dan de vergrootglasbril opzetten en vervolgens je vliegje aanknopen. Het is even een gedoe maar op den duur word je er wel handig in. Of een vergrootglasbril voor jou ook werkt ligt aan de sterkte van je gewone bril.

jo flyfishing

Ik gebruik zo'n flip up die op de klep van mijn pet zit.
Vind niet direct een link van winkel in BE of NL, maar het is hier wel te koop.
https://www.anglers-lodge.co.uk/product/cap-flip-up-focal-magnifiers-2-5x-or-3-5x-power/

edit: Oei, dat beviel niet. lees ik net. Ik dacht dat je een clip on op je bril had. Die zijn er dus ook.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

henkverhaar

Hateyes. Ik kocht ze altijd in de VS, maar Flysupply heeft ze volgens mij tegenwoordig ook. Ik heb er een aan mijn bindpet hangen, een aan mijn vispet, en 1 (een ouwe) aan de pet die ik in de werkplaats draag als ik nauwkeurig hout of splitcanewerk moet doen (bijvoorbeeld bij het lakken van wikkelingen).

Gert

Ik ben brildragend, +1,5 en daarom loop ik gewoon de hele dag met een goedkope leesbril.
Maar als ik een vlieg moet aanbinden is dat niet genoeg. Ik heb een wat sterkere goedkope leesbril om mijn nek hangen die ik in zo'n geval voor (over) mijn andere bril zet. Ik weet niet of dat voor jou ook werkt, en als ik ook nog een overzet zonnebril op heb wordt het lastig, moet ik toch ff wisselen.

Maar als het voor jou kan werken, neem dan wel een "zachte" leesbril om krassen van je andere bril te voorkomen. Ze zijn er tot +3,5 bij het Kruidvat bijvoorbeeld. en kosten geen drol.

Gert

En zo'n vergrootglas aan je vest: ik ben bang dat dat niet lekker kijkt met 2 ogen door 1 zo'n lens. Maar misschien valt het mee.

Martijn

Bedankt voor de reacties!
Op zich ben ik er niet enorm beroerd aan toe met mijn ogen, maar ik probeer het mijzelf altijd zo comfortabel mogelijk te maken :)

En misschien moet ik ook maar gewoon accepteren dat het soms moet comfortabel kan :p

en wel fijn om te zien dat ik niet het ei van columbus heb gemist, en dat dit gewoon de hulpmiddelen zijn waar we het op dit moment mee moeten doen...

jo flyfishing

dubbel zicht bril of multifocale contact lenzen?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

Bedankt voor de link van de fly-threader, misschien wel iets om eens te proberen.

misschien dat ik inderdaad maar eens ga kijken voor multifocaal, wellicht moet ik er toch een keer aan gaan beginnen :p

henkverhaar

Quote from: Martijn on February 11, 2025, 22:49:05Bedankt voor de link van de fly-threader, misschien wel iets om eens te proberen.

misschien dat ik inderdaad maar eens ga kijken voor multifocaal, wellicht moet ik er toch een keer aan gaan beginnen :p

Bedenk wel - multifocale glazen zijn over het algemeen niet geoptimaliseerd voor dit soort werk, maar voor leesafstand (of schermafstand); Ik heb twee multifocale brillen - een voor normaal gebruik en 1 specifiek voor beeldscherm- en muziekwerk, maar met beide kan ik geen vlieg meer binden (eh, bijna dan, eenvoudige vliegen kan ik zo ongeveer op de tast binden ;-) ) en zeker geen vlieg meer aanknopen - en mijn astigmatisme is zodanig dat ik zonder bril het oog van een haakje 14 ook niet meer kan vinden, zeker niet in de schemering. Ik heb dus zowel bij het binden als bij het vissen altijd een pet met een gemonteerde Hateyes op. Is ook goedkoper dan een multifocale bril...

jo flyfishing

Dus als je evtentueel voor multifocaal naar de brillenwinkel gaat, tippet en een doosje vliegjes mee om te testen.
En het licht laten dimmen ;-)

En dan heb je een multifocaal waar je aleen mee kan vliegvissen (hopelijk).

Mark Twain

Gert

Quote from: jo flyfishing on February 12, 2025, 09:43:18Dus als je evtentueel voor multifocaal naar de brillenwinkel gaat, tippet en een doosje vliegjes mee om te testen.
En het licht laten dimmen ;-)

En dan heb je een multifocaal waar je aleen mee kan vliegvissen (hopelijk).

Niet zo'n slecht idee. En helemaal ideaal als het een meekleurende polaroid is. :D

vanderschoor

Ik kocht ooit bij de Dekamarkt een 160% (ofzo) overzetbril voor een paar euro. Die bestaan dus wel. Ik gebruik 'm alleen voor precisieklusjes thuis, maar waarom niet mee naar de waterkant...
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

FSCHAMP

Ik heb deze vorig (https://www.tof-flyfishing.com/en/product=zcifi-bifocal-lenses&id=1008959) jaar gekocht gehad en aangebracht in mijn Smith optics zonnebril vorig jaar omdat ik ook problemen had met het aanbinden van kleine vliegjes (ik gebruikte een leesbrilletje +2.0 aan een koortje rond mijn hals (enkel nodig als ik moet lezen, ver zie ik nog uitstekend zonder bril), maar dit werkte niet voor mij tijdens het vissen, aangezien ik steeds een zonnebril draag ook aan een koortje). Deze lenzen zijn super en werken zoals een bifocale bril. Je kijkt er door als je iets van kort bij moet zien en je kijkt erover als je gewoon kijkt. Je legt de lenzen in warm water voor een minuutje en brengt ze daarna aan op de bril. Je laat ze drogen en ze zitten vast op je bril. Je kan ze er ook terug afhalen als je wil zonder je bril te beschadigen. Ik kan ze niet meer missen en je kan ze in verschillende sterktes verkrijgen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

Goeie tip, Gino, dit is nieuw voor mij.

Mark Twain

Martijn

Bedankt Gino, deze variant kende ik ook nog niet - ik ga ernaar kijken!