hulp gevraagd..

Started by sander, November 04, 2013, 15:24:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sander

Beste forum leden.

Een jaar geleden ben ik besmet geraakt met het vliegvissen.
De actieve manier van vissen is helemaal mijn ding.
Het werpen/ de techniek heb ik redelijk onder de knie.
Ik krijg mijn vlieg/nimf een behoorlijk eind het water op/in.
Nou het probleem... Ik vang niks.
1 keer geluk gehad op een plek waar ik nauwelijks ruimte had.
Hier ving ik 8 kleine voorntjes.
Ik heb heel veel geprobeerd maar ik krijg geen vis aan mijn vlieg.
Ik weet dat het aan veel kan liggen maar Wie heeft de gouden tip?
Of wie in Drenthe/Overijssel kan mij een keer een avond/middag/uurtje op weg helpen?
Grt sander


sander

Ook wel makkelijk om te vertellen  ;D
ik vis met een #5 en tracht de winde/voorn/brasem te vangen.

maurice

#2
vliegvissen is de gemakkelijkste manier om weinig te vangen.

tegen vraag, vragen.

waar vis je mee, nat nimpf of droog?
hoe diep vis je?
waar vis je stadsvijver, beek, sloot of rivier?
haak maat van vlieg?
hoe strip je de vlieg binnen?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

merijn1982

hoi,

mooi gezegd: vliegvissen is de gemakkelijkste manier om weinig te vangen. :) al gaat het niet altijd op.. het kan soms wel verdraaid moeilijk zijn!!

denk dat het vooral zaak is dat je de vis weet te vinden, dus op een plek vissen waar de beoogde soort ( veel ) voorkomt. de juiste diepte ( winter diep, zomer ondiep ) en ook de juiste vlieg. een voorntje vang je op een maatje 18/16/14 ( in de regel ) als je vis niet actief ziet azen in de oppervlakte kan je voor de witvis je droge vliegjes wel in je zak houden, dan vis je het beste met een nimpfje.
mocht je nu aan het water gaan staan kan je best een klein loodje voor je vlieg op de lijn zetten zodat je dicht tegen de bodem kan vissen. binnenstrippen zou ik erg langzaam doen, verder blijft het een btje porberen!!

Dit is denk ik een stap in de goede richting en lekker basic.. er zullen hier ongetrwijvelt vissers zijn die het witvissen met de vlieg tot een kunst hebben verheven en zullen je vast meer en betere tips kunnen geven:) ik ving iig op deze manier zo wel me visje:)

Tight lines!!

eendagsvlieg

Dag Sander,
Een aantal maanden geleden zat ik in hetzelfde schuitje! Ik heb zelfs overwogen mijn spullen aan de kant te zetten. Mooi niet dus ik vang nu bijna altijd.
De visplekjes moet je ontdekken, uitvogelen en daar gaat gewoon veel tijd in zitten.
Maar om de techniek goed te leren en te vangen zou ik de kleinste vijver in je buurt opzoeken waarvan je weet dat er vis zit. Geen vijver die troebel of bruin is!!
Zoek naar vis activiteit in het water. Mocht die er niet zijn, de vissen kunnen al dieper zitten, probeer dan de diepere gedeelten te vinden.
Een tiplijn van 10/100 ste een Black John erop en voor het begin een strike indicator, met achtjes binnenvissen en de voorns en baarzen zullen je goed gezind zijn.

succes,

Eendagsvlieg
 

Beertje

#5
Hallo Sander, het is inmiddels november het water wordt kouder en de vis reageerd daar op door dieper water op te zoeken (als ze kunnen). Dus,.. wij vissers moeten achter ze aan. als een bepaald water (bv een ondiepe vijver) in verbinding staat met een vaart of ander diep water dan zal de vis daar heen gaan. Als je dan geluk hebt dat het redelijk helder water is, dan kun je met een wat langere leader en  verzwaarde nimfen ze daar weer proberen te vangen.Het kan nog best dat op een mooie dag met een zonnetje het water aan de oppervlakte opgewarmt wordt. Je hebt dan kans dat de voorn dan ook dicht onder de oppervlakte zwemt dat is te zien aan kringen van vissen die iets te eten hebben gevonden in het oppervlak.
Eenvoudigger is het in de lente en zomer .Je ziet dan overal vis aan de oppervlakte en zijn ze makkelijk te lokaliseren.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sander

Als eerste jongens bedankt voor de reacties!!!

Eendagsvlieg wat bedoel je met ::new:: :-[ met achtjes binnenvissen?

Weet iemand een klein en helder watertje in zuid Drenthe?
Ik ga het proberen met de black John.
Ik krijg de indruk dat ik te snel binnenstrip..
En misschien niet diep genoeg zit.
Hebben jullie tussen de WF-lijn en de leader/ tiplijn nog iets zitten? En wat is de lengte van je tiplijn?
::new::

Inderk

Hey Sander,

Neem eens contact op met de jongens van de VVNA (Vliegvis Vereniging Nieuw Amsterdam)
Die zitten in de regio dat jij aangeeft.
http://www.vvnanl.nl/

Die kunnen jou verder helpen.
anders moet je maar eens een keer naar Midden Drenthe komen.
Dan kan ik je ook wel een stukkie op weg helpen, denk ik..........
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


weerwolf

Sander, begin eens met een woonplaats in je profiel te zetten. Waarschijnlijk woon je redelijk bij mij in de buurt en kan je wel een keer mee.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

eendagsvlieg

Hoi Sander,

Je vroeg wat ik bedoelde met achtjes binnenhalen. Ik heb hier een video filmpje waarbij je de techniek ziet bij 2:26. Daarnaast kan je de snelheid van het binnenhalen goed zien.
Een indicator, vooral in het begin, helpt je om de beten te herkennen. Dit heeft mij in het begin goed geholpen.
Link video: http://www.youtube.com/watch?v=6sVjhWLf_gw&list=PLcBFf1iCJB8q9dtegBQ7ZOlwEp4Wl39Fr&index=1

Mocht je nog vragen hebben, just ask...

Groet,

Eendagsvlieg. :) :) :) :) :)


Bone F

Quote from: Beertje on November 04, 2013, 22:34:27
Hallo Sander, het is inmiddels november het water wordt kouder en de vis reageerd daar op door dieper water op te zoeken (als ze kunnen). Dus,.. wij vissers moeten achter ze aan. als een bepaald water (bv een ondiepe vijver) in verbinding staat met een vaart of ander diep water dan zal de vis daar heen gaan. Als je dan geluk hebt dat het redelijk helder water is, dan kun je met een wat langere leader en  verzwaarde nimfen ze daar weer proberen te vangen.Het kan nog best dat op een mooie dag met een zonnetje het water aan de oppervlakte opgewarmt wordt. Je hebt dan kans dat de voorn dan ook dicht onder de oppervlakte zwemt dat is te zien aan kringen van vissen die iets te eten hebben gevonden in het oppervlak.
Eenvoudigger is het in de lente en zomer .Je ziet dan overal vis aan de oppervlakte en zijn ze makkelijk te lokaliseren.
Is dat wel zo? Bij mijn weten zoekt de vis ondiep stadswater op waar mogelijk. Btw ik vind het eigenlijk niks dat Vinex vissen maar  beter dan niks/weinig vangen.

Plantje

#11
Zojuist nog even vanuit mijn zolderkamer al mijmerend naar het water achter het huis gekeken. Ik zag vis springen en op andere plaatsen zag ik ook redelijk wat leven. Misschien in mijn lunchpauze toch maar eens een vliegje laten zwemmen in plaats van de fietsband van mijn vriendin d'r fiets plakken! :)

Met betrekking tot één van de gestelde vragen: de achtjes... Inderdaad in het filmpje is goed te zien hoe dat werkt. Maar kijk ook vooral naar de achterliggende gedachte: het maakt dat je nimf veel natuurlijker beweegt! Wanneer je een zware nimf hebt krijg je een redelijk natuurlijke beweging door binnen te strippen met halen. Wanneer de nimf wat lichter is kun je die natuurlijke beweging krijgen door deze achtjes te maken. Wanneer je een spinner gewoon zonder verder enige actie of variatie te geven alsmaar binnen draait zul je weinig tot niets vangen. O wat heb ik als jochie stom staan vissen met een blinker die in een perfect rechte lijn met een nagenoeg constante snelheid naar me toe kwam! Geen vis die geïnteresseerd was in dat bijna gemotoriseerde stuk metaal dat voorbij kwam!

Kijk ook even in het water net voor je neus wat je het nimfje kunt laten doen.

Beertje

Plantje: Wijlen Jan schreiner zou het niet met je eens geweest zijn.Hij zei altijd dat de snoek zich richtte op z'n prooi en dan een schot deed.
Dus spinners moesten in een rechte lijn lopen. Maar wie het weet mag het zeggen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

Helemaal mee eens ::agree:: waarom zou ik een spinner stoppen ??? als pluggen en streamers niet meer werken dan doet de spinner het wel, vooral de terrible spinners ;)

catchem

Dan moeten jullie 'flistend nylon' nog maar eens goed lezen, hierin geeft hij meerdere tips om actie in een spinner te brengen. Zo kan je een gewond of vluchtend visje beter imiteren. Voor de snoek geeft hij aan dat je hem wel vlak voor zijn neus moet krijgen en hiervoor het water moet afwaaieren juist omdat hij een kort schot geeft.

MarcelN

#15
Klopt, ik heb 'flitsend nylon' maar mijn vrouw ook ;D , afwaaieren doe ik sowieso, en het gekke is dat wel 100x op dezelfde plek gooien de 101e hij vlak eronder erop knalt, alsof hij/zij hem volgt, rare beesten die snoeken :o
Morgen maar weer eens 'on the fly' proberen met mijn maatjes van ul-fp vissen.

Maar ff wat anders, ik heb ook vrienden, jaja, die gooien alleen maar met die blokken hout, die dingen gaan onverwachts alle kanten op, daar moeten die snoeken toch helemaal gedesoriënteerd van raken ofnie...maar ze vangen wel! Alleen die massieve stokken en staalkabels spreken me niet zo aan.

catchem

(sorry, nog steeds off topic)

Ik denk dat de snoek bij de 101ste keer het helemaal zat is en pakt uit agressie. Dat gooien met dikke stokken en kabels staat mij ook niet aan, maar ik heb een kleine jerk/swimbait van nog geen 4 gram, heb ik toch het effect. Sommige streamers kan ik ook zo gek en onvoorspelbaar heen en weer laten schieten, net een gewond visje. Mijn ervaring is dat snoeken hierop aanvallen als hij net stilvalt of juist weer net gaat bewegen. Schreiner schrijft dat je ze tientallen seconden moet laten stilliggen (ook plugjes), hij predikt sowieso het zo langzaam mogelijk vissen. Mijn ervaring is dat lekker snel ook goed werkt, zeker bij baars.


Plantje

Wat ik juist bedoel te zeggen is dat je welk kunstaas dan ook toch echt zelf wat "leven" zult moeten geven. En toen ik nog maar een jochie was leek ik er een zaak van gemaakt te hebben het kunstaas zo levenloos en oninteressant mogelijk naar me toe te halen. Ik dacht dat dat zo hoorde. Inmiddels weet ik gelukkig beter en ik wil dan ook graag aan Sander de tip geven om een nimfje lekker wispelturig mogelijk te laten bewegen :)

MarcelN

Begin dan eens met een echte tip, gebruik een lusknoopje! dan heb je de helft van je actie gewonnen ;)

Plantje

Je bedoelt de vlieg met een lusknoop vastmaken?

Heeft dat naar jouw idee veel nut bij lichte nimfjes en natte vliegen? Bij een zware nimf of goed verzwaarde streamer kan ik me er iets bij voorstellen.

MarcelN

Mits je lekker dun vist zie je het zéker, knoop er eens 2 naast of achter elkaar en 1 vast en de ander met lusje en zie...
Stond vanmiddag nog met Chris Knoop te praten, en die beaamde het ook ;D maar wat een vissen vangt die zeg, ff foto's gekeken :o

Rene V.

 ::agree::ik gebruik voor bijna voor alles een lusknoop.

Groet Rene V.