voornvisserij met een #2, ervaring gevraagd

Started by fly only, December 18, 2012, 10:34:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly only

Beste forumleden,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen om met een #2 (met windstil weer) te vissen in de polder en cultuurwater.
Mijn ervaring gaat tot #3 voor een 8 voets hengel. Dat gaat me prima af. (Ook goed op kleine stromen natuurlijk).
Maar een #2 lijn is toch weer minder gewicht. Vissen hiermee , daar kan ik concreet niks over zeggen. Wel dat ik wil een #2 enkel en alleen voor de voorn visserij zou willen gebruiken!
Natuurlijk is zelf proberen het beste. Maar ik gebruik jullie subjectieve raad graag voor mij idee.

Het vliegvissen, wil ik niet missen.

rena

Het vissen op voorn met een #2 is geen enkel probleem.
Aandachtspunt is het type vlieg wat je weg wil zetten, met  droge vliegen, natte vliegen en nymphen zal dat geen probleem zijn.
Voor het vissen met nymphen zou ik zelf een langere en iets zwaardere hengel kiezen.

Verder geen probleem, gewoon doen.

fly only

ja, klopt rena. De intensie is vissen met max. licht verzwaarde nimfen en droge vliegen etc.
Wat ik met mijn 3 (zit meer flex in) heb is dat ik door het lagere gewicht van mijn lijn goed op mijn timing moet letten tijdens werpen, voor een nette presentatie van de vlieg.
Dat zal nog nauwer liggen met een 2 schat ik in.?.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Jasper

Lager dan een #3 vis je meer uit eigen plezier dan echt praktisch nut.
We hebben het ook over iets van 2 gram verschil in werpgewicht.
Ikzelf vis erg graag met m'n 8ft #2, maar veelal is het meer omdat ik het leuk vind. Als.ik beter wil presenteren op verder dan ca. 8m of als er wind staat, dan pak ik mijn #4. Mijn tweetje is wel heerlijk op forelriviertjes en de kleine vijver van de Eemhof, bijvoorbeeld.
Je moet maar kijken. Als je zelf een #2 duidelijk prettiger vindt dan je #3, dan moet je het gewoon doen. Je vist voor je eigen lol!

fly only

Het vliegvissen, wil ik niet missen.

rena

Quote from: fly only on December 18, 2012, 11:35:58
Dat zal nog nauwer liggen met een 2 schat ik in.?.

Hier is niet veel over te zeggen, dit is sterk afhankelijk van de lijn en hengel karakteristiek.
Dit is een kwestie van proberen.

fly only

Bij peeters hebben ze een guideline fario#2, 8 voet. Komt binnenkort in een vestiging dicht bij  ::goodjob::
Daar maar is proberen.
Dank tot zover.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Troutbuster

Ik vis nu sinds dit voorjaar met de Greys Streamflex 9 ft #2 en dat bevalt me prima
Nymphen en droog, zowel polder als bv de Kyll!!

2 Tungsten nymphen op haak 16, geen enkel probleem!

Handy (Bert Schouten) in Heiloo heeft de Streamflexen!
Niet de goedkoopste, maar wel heerlijke stokkies!

Succes

Jan
"Petri Heil"


fly only

Die heb ik over het hoofd gezien en moet ik zeker proberen. Bedankt jan.
Streamflex heb ik geen ervaring mee. Een guideline fario #2 ook niet. Maar een greys lijkt mij goedkoper dan een guideline. Reden om ook is vast te houden om te proberen.  ;)

groet,
ad
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Troutbuster

Ad,
Reken voor die 9ft #2 Streamflex van Greys maar op € 240,- minimaal! (er is ook nog een 10ft #2!!)
Die Guideline weet ik niet maar zal niet veel schelen denk ik, eerder goedkoper (gokje!)

Succes

Jan
"Petri Heil"


migfisker

Ik vis eigenlijk uitsluitend met een #2 op voorn in de polder, anders is hij mij al gauw te zwaar. Ook gebruik ik de hengel veel om met streamertjes op baars te vissen. Ook voor het vissen op forel in het buitenland gebruik ik de hengel wel. geeft mooie sport. 

Hilco

er is al eens eeder over gesproken ;  een andere kant van de zaak is , verleng je niet onnodig de dril?  is voor je zelf natuurlijk wel leuk maar of dat voor de vis ook geldt........

rena

#12
Daar ga ik in mee Hilco.
Ik zou het niet durven om met een #2 in de Rena te vissen, veel, maar dan ook veel te licht.
Dit zou gegarandeerd het einde betekenen van het merendeel van de forel en vlagzalm, als je ze al niet verspeeld.
Veel rivieren en meren in Scandinavie eigenen zich niet voor heel licht vissen.

Maar ook hier geld, doe wat je niet laten kan, maar laat het nooit ten koste van de vis gaan.

Troutbuster

Beste Hilco,

Er is al eerder uitvoerig gdiscussieerd over de lifting power van de moderne hengels en ik kan je zeggen dat de huidige generatie hengels lifting power te over hebben!!

Met een kwaltitief goede #2 kan je heel wat meer "uitstuken" dan je zo op het eerste gezicht zou denken!

Gr

Jan
"Petri Heil"


fly only

Beste hilco,
Op een riviertje waar ik al een forel verwacht vanaf 30 cm, pak ik een aftma vier. Mijn vraag in dit topic gaat specifiek om voorn visserij.
Brasems zijn mij mij luie donders, mocht ik die haken. Ik verwacht wat dat betreft weinig problemen.
Lees is boeken van de heer Schreiner. Hoe zachter de hengel dempt, des te rustiger zal een vis zich laten uitdrillen.
Wat mij betreft is het aan de sportvisser om goed in te schatten wat hij voor vis kan verwachten op een water. Daar bedoel ik mee; niet met een #4/5 op snoek, om als voorbeeld te geven. Dat is idd met voorbedachte rade een vis mishandelen met een lange dril.
Wellicht kennen een hoop vissers het gevoel van, per ongeluk, een gehaakte snoek tijdens het nimfvissen. Dan spreken we terecht over pech, toch?

groet,
ad
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

fly only

Beste rena,
Lees het topic nog eens door. Er staat letterlijk, vissen op VOORN.
Stond ik maar elke dag op die Rena rivier. Had ik geen #2 gewild  ;D
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

rena

Quote from: fly only on December 18, 2012, 18:50:46
Beste rena,
Lees het topic nog eens door. Er staat letterlijk, vissen op VOORN.
Stond ik maar elke dag op die Rena rivier. Had ik geen #2 gewild  ;D

Dit heb ik gezien, ik antwoord op de opmerking van migfisker...
Over het vissen met een #2 heb ik al eerder in dit topic geantwoord.

Troutbuster

Quote from: Rob van H. on December 18, 2012, 18:49:51
met een 6 foot 6 inch stokkie voor een #2 is heel goed Forel mee te vangen, mits je tippet zwaar genoeg is om zo'n bakbeest van 50+ te houden!!!!

"dat zeg ik"  ;)  "Lifting Powerrrrrrr"  ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


MarcelN

#18
Quote from: Troutbuster on December 18, 2012, 21:16:04
"dat zeg ik"  ;)  "Lifting Powerrrrrrr"  ;)

Gr

Jan
Ja maar dan is het geen #2 meer he, ze schrijven ook van alles op tegenwoordig op die hengels >:(
Maar wat Ad al zegt, ik spinvis ook regelmatig met een Fairplay Rapier, dat is een echte 2grammer met 12/100e nylon van 800gr trekkracht, die snoek weet niet eens dat die vastzit, pas bij de kant ziet die mij en gaat die springen.
Als je spullen in 'balans' zijn, is er geen zwaar materiaal nodig. Waarom denken jullie dat ze die haken krom/recht trekken? te zwaar materiaal....>hoe dunner, de meer vis je vangt!

Maar voordat jullie in de stress schieten over Schreiner, ik bedoel ermee te zeggen dat als ik op het OVM een beetje druk op de vis zet met mijn SageOne#6, dan blijft er niets van het haakje#10 over hoor, ik gebruik ook Kamasan en TMC, alles wordt recht! Dus m.i kun je dat ook met een #4 en dus veel dunnere tippet, vang je ook nog eens meer vis, capice?! de druk blijft immers hetzelfde, wat de haak max kan hebben....

Hilco

Quote from: fly only on December 18, 2012, 18:48:37
Beste hilco,
Op een riviertje waar ik al een forel verwacht vanaf 30 cm, pak ik een aftma vier. Mijn vraag in dit topic gaat specifiek om voorn visserij.
Brasems zijn mij mij luie donders, mocht ik die haken. Ik verwacht wat dat betreft weinig problemen.
Lees is boeken van de heer Schreiner. Hoe zachter de hengel dempt, des te rustiger zal een vis zich laten uitdrillen.
Wat mij betreft is het aan de sportvisser om goed in te schatten wat hij voor vis kan verwachten op een water. Daar bedoel ik mee; niet met een #4/5 op snoek, om als voorbeeld te geven. Dat is idd met voorbedachte rade een vis mishandelen met een lange dril.
Wellicht kennen een hoop vissers het gevoel van, per ongeluk, een gehaakte snoek tijdens het nimfvissen. Dan spreken we terecht over pech, toch?

groet,
ad

Dan zou ik gewoon gaan voor die #2  ::agree::

weerwolf

Lifting power!!! ik zeg maar zo, vaak bei te bange ::)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.