Prijsvraagje

Started by HappyFisherman, December 14, 2011, 08:43:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Afgelopen week een boel tungsten kralen binnengegkregen en ik vroeg me af wat het gewichtsverschil eigenlijk is met goudkoppen. Vanmorgen heb ik op een gecalibreerde analytische balans de massa twee verschillende soorten met elkaar vergeleken:
3,0mm Tungsten en 3,3mm Goudkop.
Waag eens een gokje welke van deze twee het zwaarst is en wat het verschil in massa is in milligrammen (1 gram = 1000mg) afgerond op hele getallen. Iedereen mag 1x gokken en de wedstrijd loopt t/m zaterdag (zondag zal ik de winnaar bekendmaken).

Als prijs zal ik een zakje van 10 tungsten kralen opsturen naar diegene die er het dichtst bij zit.

Succes!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69


BV

Euh prof Bram ,

zou het kunnen dat het volume van de twee gelijk is omdat een goudkop meestal een conisch holte heeft aan de achterzijde en een tungstenkop een slotted sleuf.
Als dat in deze testcase ook zo is denk ik dat het massaverschil 1400mg is.

bij

Ik ga voor de 1800 mg.

sebas-vh

ik ga voor 1500 mg en ik denk dat de tungsten het zwaarst zijn ;D
Gr Sebas

HappyFisherman

Quote from: BV on December 14, 2011, 09:37:43
Euh prof Bram ,

zou het kunnen dat het volume van de twee gelijk is omdat een goudkop meestal een conisch holte heeft aan de achterzijde en een tungstenkop een slotted sleuf.
Als dat in deze testcase ook zo is denk ik dat het massaverschil 1400mg is.

Helemaal goed gedacht Bart en dat was ik nog vergeten te vermelden.
De vorm van beide kralen is nagenoeg identiek, alhoewel ik niet weet welke coating er op zit en welk effect dit op de massa heeft (laat ik deze dan ook maar verwaarlozen). Ik heb er bij het wegen dan ook niet met mijn vingers aangezeten, omdat het vet/vocht dat daarvan op de kralen zou kunnen komen ook gauw een aantal milligrammen kan schelen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

marcelgoedhart


Wilco

Ik snap dat je deze week een moelijk gesprek hebt gehad en dat je alles nog niet goed op de rit hebt. 8) 8) 8) 8)
Wat is de concrete vraag daar begint het mee.   ;D ;D ;D

Zeenimf

#9
Gokje, tungsten: 0.198 mg ,goudkop: 0.120 mg, de tungsten is  0,078 mg zwaarder.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Wilco

Het soortelijk gewicht van brons is 8,5 gram/cm3 die van messing is 8,4 gram/ cm3. Tungsten is wolfraam wat een soortelijk gewicht heeft van 19,25 gram/ cm3 dus resume overflakke....
3,3 mm goudkopje (Messing of brons ) in verhouding tot een 3,0 mm tungsten
de 3,3 mm geeft een volume van 18.81 mm3---0,18cm3 met een sm van 8,5 gram/ cm3 == 1.53 gram voor het goudkopje
de 3.0 mm  tungsten geeft een volume van 14.13 mm3 --- 0.14 cm3 met een sm van 19.25 gram/ cm3 = 2,65 gram


dus 3,0 tungsten geeft 2.65 gram en 3,3 mm messing geeft 1.53 gram dus de tungsten 3,0 mm is net niet 2x zo zwaar

catchem


sebas-vh

Quote from: Wilco on December 14, 2011, 13:07:38
Het soortelijk gewicht van brons is 8,5 gram/cm3 die van messing is 8,4 gram/ cm3. Tungsten is wolfraam wat een soortelijk gewicht heeft van 19,25 gram/ cm3 dus resume overflakke....
3,3 mm goudkopje (Messing of brons ) in verhouding tot een 3,0 mm tungsten
de 3,3 mm geeft een volume van 18.81 mm3---0,18cm3 met een sm van 8,5 gram/ cm3 == 1.53 gram voor het goudkopje
de 3.0 mm  tungsten geeft een volume van 14.13 mm3 --- 0.14 cm3 met een sm van 19.25 gram/ cm3 = 2,65 gram


dus 3,0 tungsten geeft 2.65 gram en 3,3 mm messing geeft 1.53 gram dus de tungsten 3,0 mm is net niet 2x zo zwaar
mag ik nog ruilen van getal bram? ;D
Gr Sebas

HappyFisherman

Quote from: Wilco on December 14, 2011, 13:07:38
Het soortelijk gewicht van brons is 8,5 gram/cm3 die van messing is 8,4 gram/ cm3. Tungsten is wolfraam wat een soortelijk gewicht heeft van 19,25 gram/ cm3 dus resume overflakke....
3,3 mm goudkopje (Messing of brons ) in verhouding tot een 3,0 mm tungsten
de 3,3 mm geeft een volume van 18.81 mm3---0,18cm3 met een sm van 8,5 gram/ cm3 == 1.53 gram voor het goudkopje
de 3.0 mm  tungsten geeft een volume van 14.13 mm3 --- 0.14 cm3 met een sm van 19.25 gram/ cm3 = 2,65 gram
dus 3,0 tungsten geeft 2.65 gram en 3,3 mm messing geeft 1.53 gram dus de tungsten 3,0 mm is net niet 2x zo zwaar

Je bent het gat vergeten...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

En dat is een van de feiten die niet gemeld zijn maar voor het gemak heb ik al die variabelen weg gelaten omdat je dat niet omschreven/ beschreven hebt.
Het gaat om de verhouding van gewichten tov de diameter. Wanneer je de variabelen mee neemt zoals de diameter van het gat, hoever verzonken en tot welke diameter zal de verhouding qua gewichten niet veel uitmaken.  ;D ;D ;D
Dus........

mrproper


Herman

Quote from: HappyFisherman on December 14, 2011, 08:43:08
....
Waag eens een gokje welke van deze twee het zwaarst is en wat het verschil in massa is in milligrammen (1 gram = 1000mg) afgerond op hele getallen. ....
Quote from: Wilco on December 14, 2011, 13:07:38
.....
dus 3,0 tungsten geeft 2.65 gram en 3,3 mm messing geeft 1.53 gram dus de tungsten 3,0 mm is net niet 2x zo zwaar
Op zich ben je een heel eind Wilco, alleen zal je toch een getal neer moeten zetten volgens de uitvraag van Bram....
Ik ga nog eens denken....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

HappyFisherman

Quote from: Wilco on December 14, 2011, 13:58:37
hoever verzonken en tot welke diameter
Dus........

Meestal is het gat in de kraal verzonken over de gehele diameter van deze kraal... Tevens is het, zoals in de vraagstelling duidelijk naar voren komt, een gokje. Daarbij is het in dit geval de lol dat je rekening dient te houden met variabelen, waarvan je de precieze inhoud of afmeting niet weet. Indien alle parameters bekend zouden zijn wordt het een rekensommetje die ik kan gaan nakijken, maar ik ben toch zeker geen schoolmeester!

Indien je behoefte hebt aan rekensommen op het fysische vlak zou ik je graag willen doorverwijzen naar het boekje "Het grote boek met experimenten" van Paola Cocco.

8)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers

Quote from: HappyFisherman on December 14, 2011, 13:51:44
Je bent het gat vergeten...

Ik gok...iets minder dan het getal van wilco  ::denken::   ;D


Wilco

#19
Wat zeg je me nu 8) 8) 8) 8) jij bent geen schoolmeester :-X :-X :-X :-X
Gokken en exacte wetenschap gaan niet samen en laat het duidelijk zijn gokken is niet mijn ding.
Als  in de supermarkt diverse rijen  voor de kassa staan dan gok ik altijd op de verkeerd.

Nu nog even naar jouw verhaal. Het verzinken en de diameter van het doorlopende gat is per merk en batch verschillend. Je zal wat concreter moeten zijn met je vraagstelling.

Als voorbeeld een simpele vraag. Er lopen twee olifanten op de savanne. Welke is de twee is de zwaarste......mannetje-- vrouwtje    net voor of na de droogteperiode  zwanger of niet als het een vrouwtje is   etc. etc. Zo zie je maar dat de vraag simpel is en dat het antwoord gevormd wordt door diverse variabelen. ;D

HappyFisherman

In de exacte wetenschap wordt nogal wat gegokt en hierbij geef ik jou ook een platform, waarop jij dit zult kunnen doen. Stel je hypothese (de tungsten/goudkop is zwaarder en met waarschijnlijk een verschil van zoveel mg), waarna ik je hypothese zal bevestigen of ontkrachten.

Gokken is werken met onzekerheden en niet alles in de hand hebben kan best beangstigend zijn, maar volgens mij kun je in deze vraag die zekerheid wel loslaten en de sprong in het diepe wagen.

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

Tungsten is 2.265 x zwaarder dan een messing goudkopje per volume eenheid en ff voor het gemak aangenomen dat een 3,0 mm een volumeeenheid is die bv. 2,0 gram weegt dan weegt de 3,0 mm tungstengoudkop 2.265 x zwaarder dus  4.529 gram. Dit is mijn antwoord en daar moet u het mee doen  :o :o :o

sebas-vh

alleen weegt een 3.3mm goudkopje geen 2.0 gram. dus je moet eerst weten hoe zwaar een 3.3mm goudkopje is voordat je verder kan.
Gr Sebas

HappyFisherman

Quote from: Wilco on December 14, 2011, 15:15:20
Tungsten is 2.265 x zwaarder dan een messing goudkopje per volume eenheid en ff voor het gemak aangenomen dat een 3,0 mm een volumeeenheid is die bv. 2,0 gram weegt dan weegt de 3,0 mm tungstengoudkop 2.265 x zwaarder dus  4.529 gram. Dit is mijn antwoord en daar moet u het mee doen  :o :o :o

Het antwoord dient gegeven te worden in milligrammen  8)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

En dan nog durven zeggen dat je geen schoolmeester bent. :P :P :P :P
Om niet teveel of topict te gaan heb ik je vraagstelling nog ff gelezen. Ik zal mij onthoudden van deelname om andere mensen ook een kans te bieden  ;D ;D ;D ;D ;D