Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer

Started by Franky Boy, January 30, 2020, 12:23:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Hier kan men alles kwijt over ongewenste (?) zaken in het Oostvoornse Meer. :o

Franky Boy

#1
Aankondiging van een experiment met zonnepanelen.
Vloog daar iemand met een drone? ::)
https://www.youtube.com/watch?v=IP6NXQX4tbk&feature=youtu.be

Streamer

Aan het anti drone gebeuren word hard gewerkt. Steekjes onder water FB. Een echte Briellenaar dus.
IHYT

Franky Boy

QuoteIk leg alleen uit hoe die saneringen gaan FB meer niet. Ik had je toch iets wijzer ingeschat betreft dit soort problematiek. Maar het word me nu wel duidelijk, wat jij niet ziet is er niet.
De roze OVM bril zal pas af gaan als er straks niet meer gevist kan worden  ::delete:: lijkt me wel zo verstandig.

Oostvoornse Meer 2019 - 2020
Je behoeft me niets uit te leggen over saneringen of hoe de beroepsvisserij opereert, 'Streamer'.
Ik heb ruim 20 jaar in een positie gewerkt waar ik de beroepsvisserij van nabij heb gevolgd.
Ik heb 'saneringen' van de beroepsvisserij meegemaakt waarna de 'uitgekochte' beroepsvissers met meer netten doorvisten dan voorheen! ???
Dus geen zorgen dat ik ze onderschat of onze overheid overschat... ::)

Streamer

Het enige waar ik me zorgen over maak is de roze bril en de werkelijke ontkenning van veel mensen op dit forum. Als ik morgen weer op die forellenput ben kan ik alleen maar glimlachen om die vissers en al hun ontkenningen.
IHYT

Plantje

Prima initiatief om hier een apart topic over te maken.

Ik heb nog nooit op het OVM gevist, maar ik kan er ook gewoon echt niet bij dat een beroepsvisser daar mag vissen.

Mijn mening blijft: op de Nederlandse binnen- en kustwateren de beroepsvisserij helemaal afschaffen en naar een poeliersysteem voor de sportvissers. Dan moet er een bedrag tegenover de vis staan waar je als sportvisser niet rijk van wordt, want het moet niet zo zijn dat je een boterham kunt verdienen met de sportvisserij. Maximaal te onttrekken aantal vissen mag iets omhoog, maar niet veel. Volgens mij winnen heel veel mensen en vooral de natuur daar heel veel mee!
Je hebt in principe 0 bijvangst in soorten, want alles wat je niet naar de poelier mag brengen zet je direct terug.
Je hebt 0 bijvangst in ondermaatse vis, want alles wat te klein is zet je direct terug.
Je hebt de kans om mooie kapitale vissen gewoon terug te zetten (in plaats van deze met Euro tekens in de ogen de kop in te slaan)
Als het genoeg is, is het genoeg en zet je gewoon alles terug.

Volgens mij is er voor (grootschalige) beroepsvisserij in Nederland gewoon geen ruimte. Van een vriend wel eens gehoord hoe op de Vecht in de buurt van Zwolle zo'n bootje een kolkje in één keer leegtrekt en vervolgens tientallen (bijna) dode ondermaatse snoekbaarsjes rond laat drijven.

Scaramouche

Mee eens om de binnenberoepsvisserij af te schaffen. Eventuele vergunningen alleen nog afgeven aan boswachters/natuurbeheerders om evt ergens in te kunnen grijpen als dat wenselijk is (ziektes, zonnebaarsinvasies).

Niet eens met het voorgestelde poeliersysteem, dat is toch niet te handhaven en maakt stroperij opeens weer een stuk aantrekkelijker dan het al is. Gewoon iemand die een vispas heeft toestaan om 1 maatse vis per dag mee te nemen of zo. ook daar is handhaving moeilijk maar uiteindelijk gun ik iedereen een visje voor de pan.

Maar zulke maatregelen zijn ver weg. Wat volgens mij realistischer is, is om op een bepaald water 1 beroepsvisser toe te laten op voorwaarde dat hij aan actief visstandbeheer doet en daar voor ook een plan indient. Wil je op paling vissen in het OVM? Ik vind het prima. Maar hoe veel glasaal ga je dan per jaar uitzetten en wat doe je aan de waterkwaliteit en ben je in staat elke dag je fuiken te legen? Dan vallen sowieso de prutsers af die alleen af en toe een net door het water trekken of eens in de week eens bij hun fuiken kijken.

op dit moment is het mogelij kdat meerdere beroepsvergunningen worden verleend voor 1 stuk water. Dan lok je natuurlijk plundergedrag uit. (Als ik die vis niet vang dan doet hij ut wel...)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Quote from: Scaramouche on January 31, 2020, 09:30:17
Maar zulke maatregelen zijn ver weg. Wat volgens mij realistischer is, is om op een bepaald water 1 beroepsvisser toe te laten op voorwaarde dat hij aan actief visstandbeheer doet en daar voor ook een plan indient. Wil je op paling vissen in het OVM? Ik vind het prima. Maar hoe veel glasaal ga je dan per jaar uitzetten en wat doe je aan de waterkwaliteit en ben je in staat elke dag je fuiken te legen? Dan vallen sowieso de prutsers af die alleen af en toe een net door het water trekken of eens in de week eens bij hun fuiken kijken.
Ja, die volg ik ook wel. Zou een goede stap zijn.

Quote from: Scaramouche on January 31, 2020, 09:30:17
Niet eens met het voorgestelde poeliersysteem, dat is toch niet te handhaven en maakt stroperij opeens weer een stuk aantrekkelijker dan het al is. Gewoon iemand die een vispas heeft toestaan om 1 maatse vis per dag mee te nemen of zo. ook daar is handhaving moeilijk maar uiteindelijk gun ik iedereen een visje voor de pan.
Tja, niet te handhaven.... de beroepsvisserij is blijkbaar ook niet te handhaven. Dus slechter zal het er niet van worden.
Waarom maakt dat stroperij aantrekkelijker? Er zijn diverse mogelijke oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld telkens het inlieveren van een vis koppelen aan de vispas. Techniek moet met gemak kunnen ondersteunen in dit soort handhaving.

Scaramouche

Quote from: Plantje on January 31, 2020, 09:46:06
Waarom maakt dat stroperij aantrekkelijker?

Nu is het vrij eenvoudig: ik mag geen vis vangen en verkopen. punt. Zie je mij met een snoekbaars naar een restaurant lopen dan slinger je me op de bon. (moet je me wel zien lopen....). Maar je kunt in ieder geval naar het restaurant gaan, kijken hoeveel snorkels er in de koeling liggen en vragen om de bon die daar bij hoort.

Als ik, en iedereen met een vispas, visjes verkopen mag, dan zul je een systeem moeten bedenken waarmee je in potentie duizenden vissers die met een snoekbaars over straat lopen gaat inspecteren. En bij de restaurants (of welk verkooppunt dan ook, maar ik weet dat veel kabeljauw die in Scheveningen in de horeca op de kaart staat niet per se van de afslag komt...) zie je dan vis liggen waarvan je heel makkelijk kunt zeggen dat het van een locaal mannetje is. Of heel veel locale mannetjes. En dat mag dan, want, poeliersysteem. En als zo'n vis sporen van een net op zich heeft, tja, dat was het leefnet natuurlijk en zeker geen staand wand.

Met de jacht heb je het zelfde probleem maar daar heb je nog de wapenvergunning als controlemiddel en kun je checken of een haas geschoten is of in een snaar is gestikt.

Kortom, het is best complex om het te reguleren dus ik zou daar gewoon heel zwart wit in blijven. Heeft verder weinig effect op de consumptie van paling, zalm of zeebaars want die wordt toch al op grote schaal gekweekt en snoekbaars vind je ook maar sporadisch in restaurants.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

ferdinand

Ik heb in de (soms hilarische) discussie over de beroepsvisser nog geen zinnige reactie gezien op de zeer zinnige suggestie van Franky Boy om een brief te schrijven aan het Waterschap. Ik ga dat wel doen en roep eenieder op om hetzelfde te doen. Het adres is: Bestuur Waterschap Hollandse Delta, Handelsweg 100, 2988 DC Ridderkerk. Enkele suggesties voor de inhoud:
- We weten dat er (met gemeenschapsgeld uitgezette) forellen terecht komen in de fuiken van een beroepsvisser, wat serieuze gevolgen heeft voor het sterftepercentage
- We weten ook dat deze beroepsvisser is veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens handelen in strijd met de vergunningsvoorschriften
- Het particuliere belang van 1 beroepsvisser kan niet opwegen tegen het publieke belang van dit water voor de sportvisserij
- Gezien de ontwikkeling van de palingstand (die nog steeds terugloopt) is de fuikenvisserij op paling (die wordt "opgefokt" uit aan het wild onttrokken glasaal) een achterhaalde, onduurzame en onverantwoorde visserij
- Conclusie: er moet z.s.m. een eind komen aan de palingvisserij op het OVM en het bestuur wordt dringend verzocht de hiervoor verleende vergunning z.s.m. in te trekken danwel te beëindigen.

Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Streamer

A: niet uit te sluiten risico factor
B: als dat uitgezeten is of de vordering is voldaan dan kan hij gewoon overnieuw beginnen
C: het is zakelijk, het enige particuliere belang is salaris ontrekking uit zijn winst.
D: er word geen paling uitgezet in die forrelen put, daar hebben ze geen boodschap aan.
E: die vergunning blijft gewoon zijn vergunning.

Het waterschap gaat hem nooit laten vallen, zeker niet onder de nieuwe voorzitter.
IHYT

Martijn

@ Streamer:
't is inmiddels duidelijk dat veel mensen verschillende oorzaken zien voor de situatie (wel/geen religie erbij betrokken, e.d.)
Of de vergunning ingetrokken kan worden hebben we allemaal verschillende meningen over.
Maar we maken ons volgens mij allemaal zorgen, ik heb nog weinig reacties gelezen waarin gesproken wordt dat het allemaal wel mee valt en het bij voorkeur zo moet blijven... ("de roze bril").
Als één van ons het op kon lossen was het m.i. al wel gebeurd...

Het lijkt alsof we op het forum aan het strijden zijn maar volgens mij hebben we allemaal het beste voor met het "putje"....

Maar wat voor oplossingen zie jij dan die wij kunnen realiseren?

Streamer

Ik maak me totaal geen zorgen over die put. Wat valt er te realiseren ? Die paar vliegvissers houden de toekomst plannen incl. beroepsvisserij echt niet tegen.
De beroepsvisserij zal niet zo heel lang meer bestaan op dat water, paling zit er nagenoeg niet meer. Ik zou me meer druk maken over de exploitatie van die put.
IHYT

p.forel

Zorg eerst maar weer eens dat het helder wordt en geen snert
Die beroeps visser gaat van zelf weer in de fout


HappyFisherman

Quote from: Streamer on January 30, 2020, 22:20:40
Het enige waar ik me zorgen over maak is de roze bril en de werkelijke ontkenning van veel mensen op dit forum. Als ik morgen weer op die forellenput ben kan ik alleen maar glimlachen om die vissers en al hun ontkenningen.

Van veel mensen op dit forum  ::jumpers:: Die tijd is geweest dat dit er meer dan drie waren  ::lach::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Streamer

Quote from: p.forel on January 31, 2020, 20:43:26
Zorg eerst maar weer eens dat het helder wordt en geen snert
Die beroeps visser gaat van zelf weer in de fout

Het is nagenoeg stilstaand water, dus het is niet zo raar dat het groen word. Gewoon een natuurlijke reactie door het zonlicht. Maar er word aan gewerkt hoor.
IHYT

Franky Boy

#16
Quote from: Streamer on January 31, 2020, 16:43:22
A: niet uit te sluiten risico factor
B: als dat uitgezeten is of de vordering is voldaan dan kan hij gewoon overnieuw beginnen
C: het is zakelijk, het enige particuliere belang is salaris ontrekking uit zijn winst.
D: er word geen paling uitgezet in die forrelen put, daar hebben ze geen boodschap aan.
E: die vergunning blijft gewoon zijn vergunning.

Het waterschap gaat hem nooit laten vallen, zeker niet onder de nieuwe voorzitter.
Streamer, jouw commentaar op de punten van ferdinand bevat enkele zeer discutabele aannames en in ieder geval één aperte onjuistheid.
W. den B. zet wel degelijk regelmatig pootaal uit anders zou er in het Oostvoornse Meer geen paling voorkomen en was er voor hem geen paling te vangen. De kans dat glasaal via de inlaat naar binnen wordt gepompt (pas sinds 2008) is praktisch nihil omdat glasaal niet zich niet bij de bodem van de haven ophoudt en zo niet in het pompsysteem terecht kan komen.
W. den B. zet jonge aal uit die hij in andere wateren vangt, om die in het OVM te 'mesten'. (persoonlijke mededeling van W. den B.)

vdKaa

Hmmm, nou snap ik er nog minder van. Die beroepsvisser zet pootaal uit in het OVM. Hij laat ze daar een (paar) jaar rondzwemmen en groeien en daarna vist hij zijn uitgezette pootalen (nu dikke paling) weer op. Dit alles (helaas) ook nog met een vergunning. De nevenvangst in zijn fuiken is inderdaad erg jammer maar ook niet te voorkomen. Dit vooraf wetende is dat het risico wat je neemt als je nieuwe forellen uitzet op het OVM. Persoonlijk ik zie hem ook liever verdwijnen maar dat lijkt me erg moeilijk.
Fouten zijn kansen om iets te leren

Franky Boy

#18
Quote from: vdKaa on February 01, 2020, 10:29:22
Hmmm, nou snap ik er nog minder van. Die beroepsvisser zet pootaal uit in het OVM. Hij laat ze daar een (paar) jaar rondzwemmen en groeien en daarna vist hij zijn uitgezette pootalen (nu dikke paling) weer op. Dit alles (helaas) ook nog met een vergunning. De nevenvangst in zijn fuiken is inderdaad erg jammer maar ook niet te voorkomen. Dit vooraf wetende is dat het risico wat je neemt als je nieuwe forellen uitzet op het OVM. Persoonlijk ik zie hem ook liever verdwijnen maar dat lijkt me erg moeilijk.
Bijvangst in fuiken is wel degelijk te voorkomen door 'keernetjes' voor de keel van de fuik te plaatsen.
Daarmee voorkom je dat bijvoorbeeld grotere vissen of otters een fuik binnen kunnen zwemmen. Ik noem 'otters' omdat deze methode ook in natuurgebieden vaak toegepast moet worden.
In een water dat primair een recreatieplas en visplas is en pas op de zoveelste plaats een 'mestplas' voor paling, lijkt mij het voorkomen van de bijvangst van uitgezette forellen niet teveel gevraagd. Vooral omdat deze forellen een behoorlijke impact hebben op de (merendeels exotische) grondels die in het OVM een heuse plaag vormen. Volgens onafhankelijk onderzoek zijn deze grondels als een van de hoofdoorzaken aangewezen voor de achteruitgang in waterkwaliteit, met name de wiergroei en de algenbloei. (Grondels eten slakjes en mossels en die eten op hun beurt weer wier en algen; ergo: bij teveel grondels worden wier en algen niet meer weggevreten)
https://www.voorne-putten.nl/nieuws/actueel/95010/blauwalgen-oostvoornse-meer-blijven-zorg-?fromplista))

Streamer

#19
 Dus als W de B paling uitzet, doe hij niets anders als het clubje dat forrel uit zet. Beide soorten worden gevangen, de één voor consumptie, de ander voor recreatief vermaak.
Beide partijen hebben een vergunning voor het vissen op de uitgezette vis, het is dus een één op één situatie waarbij het zakelijk belang meestal voor gaat.
IHYT

Franky Boy

Quote from: Streamer on February 01, 2020, 16:13:27
Dus als W de B paling uitzet, doe hij niets anders als het clubje dat forrel uit zet. Beide soorten worden gevangen, de één voor consumptie, de ander voor recreatief vermaak.
Beide partijen hebben een vergunning voor het vissen op de uitgezette vis, het is dus een één op één situatie waarbij het zakelijk belang meestal voor gaat.
Nee, Streamer, nou spreek je jezelf toch tegen! ::)
Het was volgens jou toch een forellenput?
In een forellenput heeft de forellenvisserij prioriteit!

Streamer

Het is en blijft gewoon openbaar water. Een openbare forrelenput dan. Waar iedereen mag vissen op de manier die zijn of haar vergunning voorschrijft. Zolang dat gebeurt kan je, hoe belangrijk je jezelf ook vind, er geen moer aan veranderen.
Wat dat betreft speelt W de B het spelletje een stuk slimmer dan de vliegvissers.
IHYT

Franky Boy

We gaan het zien Streamer... We gaan het zien...
Voorlopig hebben de vliegvissers c.q. de VNV het spelletje een stuk slimmer gespeeld dan die sluwe beroepsvisser en is er nog niemand van hen in hoger beroep tot een celstraf veroordeeld! :) :D ;D

p.forel

celstraf. Ach hij vist er weer en heeft schijt aan de hele wereld
Boeit hem totaal niet

Enige wat er met ovm gebeurt is verslechtering van water kwaliteit en straks vol met panelen





Streamer

Weinig aan toe te voegen. Hij vist met fuiken, experiment met zonnepanelen. Op de Grevelingen was meer plek. Maar een zak geld en wat beloftes op de juiste plek...........
Nou ja, je ziet vanzelf wat er van komt. Geen veroordeling voor de vliegvissers en VNV, maar wel dik verloren.
IHYT