makkelijke vliegen voor in nederland

Started by Caslambalk, June 13, 2015, 15:33:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Ik wil binnenkort vliegen binden voor mijn #6 7 hengel maar ik zie veel filmpjes en foto's op internet, maar kan je die ook in Nederland gebruiken.
Het liefst ook niet te moeilijk en met makkelijke materialen.

Ik ga in ondiepe heldere slootjes vissen.

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

HappyFisherman

Door de bomen het bos niet meer zien, handig al die info op het web...

Vliegbinden - Tips & Trucs om mee te beginnen of om van te leren

Was vlakbij ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Als je wil vissen op o.a. voorn in Nedeland, dan voldoen vrijwel alle patroontje die in het buitenland voor de forel gebruikt worden.
Om zelf te binden en niet te moeilijk, dan moet je eens op de site van Erik de Noorman (Erik v/d Hoek) gaan kijken. Erik bind no nonsens vliegen.Dus vliegen die vis vangen en geen vissers.Alhoewel, vliegen binden omdat ze zo fraai zijn is ook leuk.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Caslambalk

als ze me missen ben ik vissen ;)

Joost S.

Ik weet er weinig van, maar als ik nu naar mijn vliegen kijk, lijkt mij de eenvoudigst te binden bewezen vanger het "stokje'.

Werkt erg goed op voorn bij mij.

Beertje

Begin eerst eens met een fazanten staart nimfje (zoek maar op) en een red tag nimf (ook te vinden) dan maak je je het niet al te moeilijk en deze staan bekend als goede vangers,
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

bij

Ik heb in NL alleen gevangen op de GRHE.

PdH

Duikerwantsjes ( of  Corixa uit mijn hoofd).
grtn, Peter.

Caslambalk

Ik heb de volgende materialen( tot nu toe veel zelf gevonden ) :
veel kleine eendenveren uit de borst
rode wol
de slagveren van een eend.
en schapen wol( voor dubbing )
dunne stukjes koperdraad
borduurgaren in verschillende kleuren

Ik ga nog wel veel materialen kopen maar kan ik hier al wat mee.

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Scaramouche

Ja hoor, daar kun je in ieder geval je bindtechniek mee oefenen en als je rode wol om een haak wikkelt en een klein borstveertje van een eend als vleugel inbindt, heb je al iets waar je mee kunt gaan vissen. Met fibers van een slagpen kun je dekschildjes maken zoals je dat ook met een fazantenveer zou doen. borstel ook een kat eens goed af; met die haren kun je prima dubbing maken (als het niet jouw kat is, even toestemming vragen  :P )

Wel belangrijk: de haren en veren die je vindt, daar kunnen luizen, mijten en ander ongedierte in zitten die uiteindelijk de boel opvreten. Daarom kun je dat spul het beste  in de magnetron leggen en het even goed 'zappen', paar minuutjes op vol vermogen . Wel ervoor zorgen dat het goed droog is natuurlijk. Daarna een tijd in de vriezer leggen als je het echt goed wilt ontsmetten.

Vroegah kon je er ook mottenballen bij leggen maar die zijn tegenwoordig verboden geloof ik.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Motten ballen? Zijn nog gewoon tekoop bij onze drogist. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Caslambalk

Binnenkort ga ik naar een vliegviswinkel voor spullen.
Maar wat moet ik allemaal nemen en hoeveel ben ik daar voor kwijt?
Ik heb het draad al dus dat is geen probleem.

Groetjes Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

maurice

fazantenstaart, pauwefibers, dubbing verschillende kleurtjes, ice dubbing verschillende kleurtjes, hackle veertjes, goudkop of tungsten voor nimpf, cdc naturel, koperdraad, tinsel,
dan moet je al een eind komen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jo flyfishing

#14
Ik deed het zo toen ik begon:
Ik zocht een paar vliegen op die ik wou maken, daar maak je een lijstje van de materialen die je nodig hebt. Neem voor die patronen ook verschillende groottes van haken. Meestal staat er bij het patroontje wel bij wat de aanbevolen haak groottes zijn.
Dan zoek je op je favoriete online shop wat die materialen kosten.
Kijk op meerdere sites, er zijn voor hetzelfde materiaal verschillende kwaliteiten of hoeveelheden te koop (vb hackles : je kan een 1/4 een 1/2 of een hele neck/cape kopen, maar ook 100 packs)
Dan heb je al een idee van wat het gaat kosten.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

dartmayor

Zo doe ik het nog steeds.

Ik koop pas materiaal als ik weet wat ik nodig heb voor bepaalde vliegen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Zo doe ik dat ook nog steeds Joost. Alleen blijft veel spul te lang liggen :)

Quote from: Caslambalk on June 15, 2015, 17:37:53
Ik heb de volgende materialen( tot nu toe veel zelf gevonden ) :
veel kleine eendenveren uit de borst
rode wol
de slagveren van een eend.
en schapen wol( voor dubbing )
dunne stukjes koperdraad
borduurgaren in verschillende kleuren

Ik ga nog wel veel materialen kopen maar kan ik hier al wat mee.

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
Cas, naar welke winkel ga je? Stel voor jezelf vast welke vliegen je wil maken en koop daar de spullen voor. Wees ook niet bang om in de winkel om advies te vragen.

Caslambalk

Oke, ik wil makkelijke dryfly's maken( ik denk makkelijke patronen met hackles enzo ).
En redtags en andere nimfen.
Ook leken vliegen die een uitkomend insect aan de oppervlakte na doet.
Verder wil ik ook streamers te maken met AM pikehair.
Ik wil de materialen trouwens op AM kopen.

Groetjes Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

HappyFisherman

Je kunt ook de sponsor even een mail sturen of hij voor je een basispakketje kan samenstellen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Cas,

probeer via iemand aan pauwefibers, fazantestaartveren en een hazen vel te komen.  Dit kan via een jager en zoals Scaramouche aanhaalde goed behandelen. Ik doe het wel in de omgekeerde volgorde. Ik steek het materiaal enkele dagen in de diepvriezer en dan steek ik het in de magnetron voor een 30-tal seconden op 1000 Watt.

Dan koop je zoals Jo aanhaalde enkele hackle packs met bruine, grizzly en dun hackles. Later kan je ook nog zwart, cream/wit en Honey bij kopen. Met deze opzet kan je al heel wat dry flies maken.

Dit zijn de vliegen :

Red Tag : Tag = rode wol, body: enkele pauwefibers en hackle : Bruin   haakmaten : 10 - 20
Dotterel : Tag = rode wol, body: enkele pauwefibers en hackle : Wit of Honey   haakmaten : 10 - 20
Witch of Hexe : Tag = oranje wol, body: enkele pauwefibers en hackle : grizzly of Dun   haakmaten : 10 - 20
Green Tag : Tag = groene wol, body: enkele pauwefibers en hackle : Bruin   haakmaten : 10 - 20
Coachman : body: enkele pauwefibers, vleugels witte antron of witte eendeveren en hackle : Bruin haakmaten : 10 - 20
Royal Coachman : tail : Gold pheasant tippets, body: enkele pauwefibers met in het midden rode floss, vleugels witte antron of witte eendeveren en hackle : Bruin haakmaten : 10 - 20
Palmers : Body : enkele pauwefibers, en 3 hackles => bruin, grizzly, zwart, wit, honey
Bivisible => palmer in twee kleuren bv 2/3 achteraan bruin of zwart, vooraan wit of honey
hare's ear : body : hare's ear gedubt, hackle : Hare's ear in een lusje , body kan eventueel geribt worden met goudtinsel

enz.

Bovenstaande vliegen werken zowel in de polder als op stromend water in de Ardennen of in Duitsland bv. eifel gebied.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Caslambalk

Heeft iemand ervaring met A&M pikehair.
En kan je er goed streamers mee maken?
als ze me missen ben ik vissen ;)

johan1965

Op MP zijn ook vaak mooie setjes te koop voor weinig. Heb mijn starterset ook via MP gekocht. Was redelijk compleet. En dan af en toe wat bijbestellen als je iets meer nodig denkt te hebben. Vliegbinden is een hobby binnen het vliegvissen, ben bang dat het bestellen dat ook is!! :)

HappyFisherman

Quote from: HappyFisherman on June 18, 2015, 19:03:31
Je kunt ook de sponsor even een mail sturen of hij voor je een basispakketje kan samenstellen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Caslambalk

als ze me missen ben ik vissen ;)

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain