Landingsnet

Started by Kruijff, March 03, 2014, 12:16:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kruijff

Hoi,

Ik ben voornemens een ander landingsnet aan te gaan schaffen. Gebruik nu in Nederland een standaard "witvis" net, maar dat is niet echt praktisch aangezien deze geen mogelijkheid heeft om aan de kleding oid te clippen. voor het vissen in het buitenland heb ik nog helemaal geen net :(

Eigenlijk lijkt zo een net als op de site van onze sponsor staat mij wel wat maar weet niet of die wel praktisch zijn.... Iemand ervaringen, positief of negatief, met dergelijke netten? En is de keuze van het gebruikte materiaal voor het net nog belangrijk (rubber of standaard)?

Graag jullie reacties...
Gr Ed

maurice

http://www.amfishingtackle.nl/landingsnetten/am--ghost--trout-net-wood-2760

Ed ik heb deze en ben er zeer tevreden over.
Geen stank is wel een groot voordeel maar het beste is nog dat je de vis er veel minder mee
Beschadigd dan met een gewoon net.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Maurice,

Bedankt voor je reactie, deze had ik ook gezien idd. Deze hang je gewoon middels een magneet aan je vest neem ik aan?
Gr Ed

Heintje Davids

Persoonlijk denk ik dat een fijnmazig net niet veel uitmaakt voor wat betreft beschadigingen ten opzichte van een rubber net. Maar qua stank maakt het weldegelijk uit. Ook drogen ze een stuk sneller. Zelf gebruik ik ook zo'n ghostnet, maar dan een Gallatin van Brodin. Het enige voordeel van de mijne is het formaat, er passen iets grotere vissen in maar verder in vergelijking met het A&M-netje alleen maar nadelen. Veel te duur (bijna 10x) en vooral net niet diep genoeg (slechts 18cm) waardoor de vis met een beetje spartelen er weer uit kan springen. Misschien wat mooier afgewerkt en duurder hout maar of dat nu een reden is om zo'n net aan te schaffen... Volgens mij is zo'n A&M-netje een prima ding om te kopen en uiteindelijk gaat het er slechts om dat je een vis fatsoenlijk er mee kunt landen.

Of een zgn. 'Ghost' net echt nuttig is betwijfel ik overigens wel. De theorie is dat de vis het net niet kan zien onder water en minder schrikt maar hoe de kerel van 90+ kilo die het net vasthoudt, onzichtbaar wordt voor de vis wordt nergens vermeld. Beetje flauwekul dus maar baat het niet, het schaadt ook niet.

Gert

Quote from: Heintje Davids on March 03, 2014, 13:58:05
Of een zgn. 'Ghost' net echt nuttig is betwijfel ik overigens wel. De theorie is dat de vis het net niet kan zien onder water en minder schrikt maar hoe de kerel van 90+ kilo die het net vasthoudt, onzichtbaar wordt voor de vis wordt nergens vermeld. Beetje flauwekul dus maar baat het niet, het schaadt ook niet.

Het is dan ook de bedoeling dat je ACHTER het net vist, dan zien ze je niet ;D

Hilco de Visser

er mag wat mij betreft toch wel een langere steel aanzitten , of wordt  het net  enkel wadend gebruikt...

Kruijff

Net zal voornamelijk wadend en bij zgn natuurlijke oevers worden gebruikt, in de evt andere gevallen heb ik het andere net nog wel beschikbaar.
Gr Ed

sjoerd

Quote from: Kruijff on March 03, 2014, 15:34:03
Net zal voornamelijk wadend en bij zgn natuurlijke oevers worden gebruikt, in de evt andere gevallen heb ik het andere net nog wel beschikbaar.

Ideaal bij het wadend vissen is een z.g. inklapbaar netje. Dat zit nooit in de weg en heb je in één beweging startklaar. Ik gebruik het al heel wat jaren: Ideaal je hangt het net aan je riem. Wel even een elastisch koordje aan je net bevestigen wat je weer vastklikt aan je riem.!!
Kijk maar eens hier:  http://www.Handypaknet.com . Het is er in diverse materialen en prijzen.
Ook in Nederland te koop,

Sjoerd


eendagsvlieg

Bij het wadend vissen gebruik ik het net van onze sponsor. Dit in combinatie met een magneetje voor achterop  het vliegvisvest. bevalt zeer goed, bij komend voordeel is dat het net blijft drijven. Soms maak de vis op zijn laatst nog een dusdanige run dat je beide handen nodig hebt! Dan is het voordeel dat ie niet zakt als een baksteen. Bij niet wadend vissen is het net minder handig (te korte handvat)

Grt,
Eendagsvlieg

Koen

Quote from: sjoerd on March 03, 2014, 16:44:49
Ideaal bij het wadend vissen is een z.g. inklapbaar netje. Dat zit nooit in de weg en heb je in één beweging startklaar. Ik gebruik het al heel wat jaren: Ideaal je hangt het net aan je riem. Wel even een elastisch koordje aan je net bevestigen wat je weer vastklikt aan je riem.!!
Kijk maar eens hier:  http://www.Handypaknet.com . Het is er in diverse materialen en prijzen.
Ook in Nederland te koop,

Sjoerd

Ik heb 1 van guildeline bij Fly and Spin gekocht. Ben benieuwd, leek me wel handig. Zit je wat minder snel vast als je door de bossen loopt :)

https://www.flyandspin.nl/flyfishing/fly-fishing-tools-attributes/guideline-easy-fold-net-serie.html

Ben benieuwd hoe stevig die is, zijdelings is hij natuurlijk wat slapper.

Daarnaast heb ik het fijnmazige netje van A&M. Daarvoor had ik iets soorts gelijks maar dan een grofmazig net, maar dat is echt niet handig. Soms glee de vis er met zijn kop door. Niet handig.

Heintje Davids

Zo'n net als Sjoerd beschreef heb ik vroeger ook ooit gehad. Vond ze handig om mee te nemen met vakantie omdat het weinig ruimte innam in de koffer of tas. Verder was ik wat minder enthousiast. Buigt een beetje door als je een zware vis moet landen. Maar het meest vervelende aan het ding vond ik altijd dat je twee handen nodig had om 'm na gebruik weer in te vouwen en in z'n foedraal te doen. 't Is dus maar net wat je zelf handig vindt.

Kruijff

Zo'n handypak ziet er geinig uit, kan ze op de nedelandse sites niet vinden. Daarentegen denk ik wel dat Heintje een punt heeft, twee handen nodig om in te klappen/vouwen lijkt me niet echt handig.

Gezien de positieve reacties op de AM netten en de daarbij behorende gunstige prijs ben ik er wel uit denk ik :)

Allen bedankt voor de reacties!
Gr Ed

Heintje Davids

Ze zijn wel in Nederland te koop Ed. Handyfish had ze, Temming ook en volgens mij staat er nog eentje op de site van Kaj's.

Kruijff

Je hebt gelijk Heintje :) Kaj's heeft er nog eentje.
Gr Ed

Hilco de Visser

bij Temming ligt ie op de onderste plank onder de gamakatsu haakjes  ;D

Kruijff

Quote from: Hilco de Visser on March 03, 2014, 19:22:46
bij Temming ligt ie op de onderste plank onder de gamakatsu haakjes  ;D

beetje ver weg Hilco :) t is Julianadorp hier...
Gr Ed

sjoerd

Quote from: Heintje Davids on March 03, 2014, 17:37:43
Zo'n net als Sjoerd beschreef heb ik vroeger ook ooit gehad. Vond ze handig om mee te nemen met vakantie omdat het weinig ruimte innam in de koffer of tas. Verder was ik wat minder enthousiast. Buigt een beetje door als je een zware vis moet landen. Maar het meest vervelende aan het ding vond ik altijd dat je twee handen nodig had om 'm na gebruik weer in te vouwen en in z'n foedraal te doen. 't Is dus maar net wat je zelf handig vindt.

Ik hoop dat mijn netje dan nog maar heeel vaak mag doorbuigen!!!! :) :) :)  Immers dan heb je veel grote vissen gevangen. Maar dat doorbuigen is eigenlijk geen issue vind ik want precies als bij bijv een groot schepnet waarbij je een karper of snoek wilt landen moet je het net immers niet horizontaal maar verticaal liften. En wadend vissen houd je de vis in het netje onder water totdat je deze gaat onthaken dus ik zie zelf geen problemen. Veel irritanter is het als je net blijft haken aan braamstruiken of andere begroeiing en laat je daarvan met dit netje nou geen last hebben! ::goodjob::

En ook hetzelfde gaat op voor het inklappen. Eenmaal wadend vissen hoef je het netje niet steeds weer in het foedraaltje te doen maar kun je deze of los aan het koordje laten hangen of gewoon met één hand te doen, tussen je waadriem steken.

Sjoerd



Joost S.

Heb ook een netvraag. Past een metersnoek in dit net?

http://www.brodindirect.com/coho-2/


Volgens brodin gaat dat makkelijk. Maar ik twijfel heel erg. Bovendien, kan je met google amper wat vinden over dit net, dus reviews over wat er mee geland wordt kan ik niet vinden.

Ik heb zelf een cuttroad, maar die is te klein nu ik op snoek en karper ga.

Heel veel gezocht naar het perfecte struin net, en volgens mij is dat toch echt deze, mits het net diep genoeg is. Voor kleine vis wil ik niet anders meer als de cuttroad, het heeft alle voordelen die je zoekt, weegt niks, snel droog, vliegen niet in je net vast.

Op je rug hangen, je hebt het niet eens in de gaten, want zogezegd, het weegt echt niks. Denk dat zelfs die grote coho 2 amper wat weegt en je die een volle dag op je rug kan hangen zonder dat je er last van hebt.


Maar ok..... Is de coho 2 groot genoeg voor metersnoek of toch nog te klein?

Kruijff

Quote from: Natte vlieg on March 03, 2014, 20:26:25
Heb ook een netvraag. Past een metersnoek in dit net?

http://www.brodindirect.com/coho-2/


Volgens brodin gaat dat makkelijk. Maar ik twijfel heel erg. Bovendien, kan je met google amper wat vinden over dit net, dus reviews over wat er mee geland wordt kan ik niet vinden.

Ik heb zelf een cuttroad, maar die is te klein nu ik op snoek en karper ga.

Heel veel gezocht naar het perfecte struin net, en volgens mij is dat toch echt deze, mits het net diep genoeg is. Voor kleine vis wil ik niet anders meer als de cuttroad, het heeft alle voordelen die je zoekt, weegt niks, snel droog, vliegen niet in je net vast.

Op je rug hangen, je hebt het niet eens in de gaten, want zogezegd, het weegt echt niks. Denk dat zelfs die grote coho 2 amper wat weegt en je die een volle dag op je rug kan hangen zonder dat je er last van hebt.


Maar ok..... Is de coho 2 groot genoeg voor metersnoek of toch nog te klein?

Pf dit is andere koek zeg! Afgezien van de prijsklasse (ieder zn ding) vraag ik me toch af of je voor het struinen op karper/snoek niet beter een "normaal" net aan zou kunnen schaffen. Dergelijke netten zijn echt te klein voor karper en snoek hoor! Een beetje karpernet heeft armen van minimaal een meter en een diepte van minimaal dezelfde omvang. En wat denk je dat een metersnoek weegt? Die kun je echt niet fatsoenlijk liften met een dergelijk net hoor!

Gr Ed

Joost S.

#20
Die houten netten zijn stevig hoor. Zoek maar eens op youtube. Zie je genoeg echt grote jongens gevangen worden.

Die coho is voor stealhead. Dat zijn geen flauwe jongens ook he.

Maar ok, je bent er niet zo positief over.. Even de rest af wachten.

Ben wel verrast over jouw bericht hoor. Deze netten zijn speciaal voor grote vis, dan lijkt me dat je die er ook mee kan landen.

Ik twijfel inderdaad alleen over de diepte van de zak. Die lijkt me niet diep genoeg.



Prijs is 120 euro. Dat valt nog enigzins mee, want het goedkoopste net zit ook al wel rond de 70 euro natuurlijk.

Hilco de Visser

neem een mooi Tenkara net , val je tenminste lekker op  :P

Joost S.

Die zijn allemaal veel te klein.

Op het roofviscprum herrinner ik me nu heeft iemand een brodin hercules. Dat is dit net, maar dan met een lange steel, en die gebruikt hem ook voor snoek.




Heintje Davids

Quote from: Natte vlieg on March 03, 2014, 20:26:25
Maar ok..... Is de coho 2 groot genoeg voor metersnoek of toch nog te klein?

Maten staan erbij: omgerekend ong. 41 bij 56 cm. Lijkt me voor een metersnoek aan de kleine kant. Voor een grote steelhead ook trouwens.

Kruijff

#24
Begrijp me niet verkeerd... Ik spreek hier min of meer uit een karpervissers-hart. Ik zie het gewoon niet zo erg voor me.... Een 20-ponds karper of snoek zie ik gewoon niet zo erg zitten in zo een net(je).

Dat ze voor steelhead zijn ok, maar ik denk dat je de bouw van een flinke karper niet moet vergelijken met een steelhead....

Afgezien daarvan... (Misschien start ik nu weer een nieuwe discussie, verplaats dan maar naar ander topic). hoe ga je dat doen als je die karper uit dat net haalt? Gedragsregels van de ksn (karperstudiegroep nederland) schrijven het gebruik van een onthaakmat voor..... Niet echt handig voor een vliegvisser denk ik?
Gr Ed