Gezocht bindpatronen voor snoekbaars

Started by FSCHAMP, February 05, 2014, 17:13:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Allen,

ik ga dit jaar de snoekbaars belagen op de Waal met de vliegenhengel. Ik heb al wat info gekregen van mijn vriend vooral ivm de bindpatronen, die hij gebruikt.  Nu, dit is slechts één patroon in verschillende kleuren waarmee hij toch regelmatig enkele glasogen kan verschalken, sommige tot zo'n 70 cm.  :)
Nu, ik wil dit jaar mijn eerste snoekbaars aan de vlieg vangen en heb al wat info op het net opgezocht ivm de Waal.  Ik heb al enkele stekken op het oog en dat zie ik wel zitten.  Echter wat ik niet zie zitten is met één bindpatroon in verschillende kleuren naar de waterkant te trekken. :-\

Zijn er onder jullie die ervaring hebben met het vangen van snoekbaars aan de vlieg? Zoja, zijn jullie bereid om jullie bindpatronen te delen?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Een jaar of 6 geleden ving ik heel veel snoekbaars op de Lek.
Ik ving ze eigenlijk allemaal op een flinke witte Woolly Bugger.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het erg veel uitmaakt wat voor patroon het is.
Het was m.i. meer een kwestie van de juiste manier van aanbieden en de juiste grootte, en vooral de stripsnelheid..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rene V.

Hallo Gino,

Probeer ook eens een clouser minnow maat 2.

groet Rene V.

Heintje Davids

Even aan Sjoerd vragen, die schreef 25 jaar geleden al artikeltjes over snoekbaars vissen met de vlieg en vist er nog steeds op.

Gert

En onze Nederlandse expert heeft er een vidiootje over - die al gezien?
http://www.youtube.com/watch?v=x-tkC2a1Ghw

Ik heb er zelf alleen een paar bij toeval gevangen tijdens het snoeken. Met een niet al te grote snoekstreamer dus.

Groet,
Gert

FSCHAMP

Dit zijn toch een aantal andere patterns dan wat ik had. Alvast bedankt.  Ik zal er enkele van maken en mee uittesten.  Hebben jullie een idee van de grote? Mijn vriend spreekt van 7 tot 13 cm.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Mooi filmpje van bertus! Prachtig toch zo vissen??

Ik denk dat je idd tussen de 7-13 cm goed zit voor de snoekbaars. Succes iig! Ben benieued hoe het je af gaat. Mocht je geweest zijn moet je maar een verslagje doen
Tight lines!!

Gerrit59

Gino,

Ik denk dat je inderdaad eens wat info bij Sjoerd moet vragen.
Kan me herinneren dat hij in het (recente) verleden op vliegvissen prikbord regelmatig stond met prachtige "IJsselsnoekbaarzen".
Als hij bereid is kennis te delen, ben je er denk ik wel.

Gerrit

Dick

maak kleine visjes, kun je mooi afwerken nmet soft heads


sjoerd

#10

als antwoord op je vraag en ook voor anderen wellicht interessant even wat over mijn streamers voor de glasogen

Met bovenstaande vliegen, vis ik op snoekbaars. Ook in het duister worden ze door de Ijsselsnoekbaarzen gepakt.
Je kunt je fantasie de vrije loop laten maar heel simpel een  geel of wit bosje bucktail op de haak binden, richting haakpunt zodat de vlieg ondersteboven door het water gaat(minder kans op vastlopen!) en evt een rood staartje inbinden en een lichaam van gele of rode wol/chenille al dan niet getinseld en klaar ben je. Formaat circa 10 cm. Bindt geen lange staart in want dan krijg je wel aanbeten maar zijn ze vaak niet gehaakt!
Belangrijker dan de vlieg is de manier van binnenvissen. Snelzinkende lijn met een leader van pak 'm beet 1 tot 11/2 meter 30/00
De haak (bijv mustad 3/0 )moet kunnen uitbuigen zodat je bij een vastloper in combinatie met de stevige leader, meestal, de vlieg weer kunt lossen.
Probeer altijd eerst met een rolworp stroomaf, of je de vlieg los kunt krijgen, dat lukt wonderwel heel vaak.
Belangrijk: na vastzitten ALTIJD de haak controleren en evt weer bijbuigen en zonodig even bijslijpen. Je zult niet de eerste zijn die verschillende aanbeten mist en bij nadere controle van de streamer er achter komt dat de haakpunt is afgeknapt.Zoals een vismaat van mij na 4 gemiste snoeken moest ervaren.
Binnenstrippen: met korte rukjes of juist tergend langzaam en langs het talud of tussen de kribben. Zeker in de warme maanden komt de snoekbaars in het schemer naar de oeverzone om te jagen op speldaas. Verre worpen zijn dan niet nodig. Succes! Sjoerd

Succesvolle streamertjes  :) :)

merijn1982

Goed stuk info. En wat een prachtige snoekbaars Sjoerd! Wat ik me alleen afvraag: gebruik je ook een stalen onderlijn voor mogeljjke snoek aanbeten? en heb je uberhaupt last van bijvangst? Zoals snoek en baars ( roofblei?? )
Tight lines!!

FSCHAMP

Sjoerd,

::top:: dit is echt bruikbare info  :D . Hier kan ik echt wat mee, alvast nogmaals bedankt. En inderdaad mooie foto met een prachtige glasoog.  Daar wil ik direct voor tekenen.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sietzedevisser

Op flyfever.com staan een aantal artikelen over het vliegvissen op snoekbaars. Vond het zelf erg interessant en heb zelf hier op de waal regelmatig succesvol gericht op snoekbaars gevist.

sjoerd

Quote from: merijn1982 on February 07, 2014, 09:14:08
Goed stuk info. En wat een prachtige snoekbaars Sjoerd! Wat ik me alleen afvraag: gebruik je ook een stalen onderlijn voor mogeljjke snoek aanbeten? en heb je uberhaupt last van bijvangst? Zoals snoek en baars ( roofblei?? )



"Last"van bijvangst heb je zo nu en dan ook. Soms is het een roofblei, een winde! of een snoek.
De snoek op de foto, die ik keurig gehaakt had en een hele tijd mocht drillen, waarna ze toch nog losschoot, daar droom ik nog wel eens van.
Ik durf het formaat niet te zeggen . Maar als ik zeg dat het streamertje dat zichtbaar in de bek zit ongeveer 8á 10 cm is, dan mogen jullie zelf uitrekenen dat dit een vangst zou zijn die je maar eenmaal in je leven doet!
Snoek en roofblei kun je wel haken op deze streamers maar een winde aanbeet mis je aangezien deze de streamer wel aanvallen maar net een maatje te groot is.
Maar de keren dat je als bijvangst een snoek haakt zijn niet zodanig dat ik daarvoor een staaldraadje monteer.
Let ook eens op hoe helder het rivierwater kan zijn 's nachts. Er is dan veel minder scheepvaart waardoor de zwevende deeltjes bezinken.
Sjoerd

FSCHAMP

Sjoerd,

wat een beest.  Inderdaad denk ik dat menig vliegvis van zo'n exemplaar droomt. Nu, ik heb nog een vraagje, verzwaar jij je vliegen met bv. looddraad of Chain/Dumbbell eyes? Of zijn dit volledig onverzwaarde vliegen?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sjoerd

Quote from: FSCHAMP on February 07, 2014, 16:06:15
Sjoerd,

wat een beest.  Inderdaad denk ik dat menig vliegvis van zo'n exemplaar droomt. Nu, ik heb nog een vraagje, verzwaar jij je vliegen met bv. looddraad of Chain/Dumbbell eyes? Of zijn dit volledig onverzwaarde vliegen?

Ze zijn onverzwaard maar mocht het nodig zijn kun je altijd nog een loodhagel op de leader boven de vlieg zetten, liefst eentje met centraal gat(want die werp je er niet af!!)

Sjoerd

merijn1982

Wat een prachtige snoek! Dat is nog eens een bijvangst:-)
Tight lines!!