Twee beestjes in de tuin gespot...

Started by Plantje, July 22, 2013, 09:57:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Onlangs was ik voor het huis in de tuin bezig. Daar vond ik onder de tegels de volgende beestjes:




Deze zaten in redelijk droge zand. Geen idee wat het precies is. Hier iemand?

Verder vond ik laatst in de achtertuin in het water de volgende vriend:




Van de tweede meen ik dat het een libellenlarve is. Klopt dat? Ik heb al verschillende imitatiepatroontjes gevonden, zodat ik deze ook eens kan binden. Maar wat kan ik dan verwachten dat ik vang achter het huis? Lijkt me, dat dit wat groot is voor de gemiddelde voorn. Of is het juist te groot en vang ik er niets mee? Of ziet karper en/of brasem zoiets wel zitten?

Beertje

De bovenste is een emelt.Anders gezegd; de larve van een meikever.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Wiel Slovenië

Nee hoor, in geen emelt maar een "engerling" oftewel de larve van de meikever. Larven kunnen verschillende jaren onder de grond leven alvorens een "imago" te worden.

Plantje

Dank heren! In ieder geval wel de larve van een meikever. ;)

Beertje

#4
Wiel Slovenië;Inderdaad,even de 2 namen door elkaar gehaald.De emelt is de larve van de langpootmug ;D

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

catchem

De tweede lijkt mij een larve van een juffer. Libelle larven zijn dikker en hebben vaak maar een heel kort staartje, maar het blijft een gokje. Het determineren van libellen en jufferlarve is lastig, zelf onderzoekers hebben er moeite mee, maar misschien dat dit je op weg helpt: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=libellen&menuentry=soorten&id=53&tab=beschrijving

Ik weet dat baars en andere rovers ze eten maar ik denk dat vissen alles eten wat leeft en in hun bek past  ;)

Wiel Slovenië

@Beertje, inderdaad zo is dat  ;)

catchem

Vergeet mijn vorige posting; het is een larve van een geelgerande waterkever.  ;)

nog een plaatje;


Plantje

Inderdaad catchem! Bijzonder, dat een larve van een cm of 7 tot zo'n tor van max (volgens Wikipedia) 3,5 cm leidt.

Wel bijzondere beesten en ik vind het interessant om te zien wat er hier in Zwolle zoal in de weteringen leeft. Velen roepen, dat er toch niets in dat "smerige" water achter ons huis kan zitten. Maar ik weet wel beter! :)

Gert

Ja, altijd interessant dat insecten- en andere "enge beesten" leven.
Een paar jaar terug kwam er een keer een heel lang beestje achter m'n nimf aan zwemmen.
Bleek een onechte paardenbloedzuiger te zijn, die o.a. van nimfjes leeft - en is inderdaad GEEN bloedzuiger.


Heintje Davids

't Zou ook moeite kosten om veel paarden in het water te vinden om te eten, alhoewel... zeepaardjes? Gelukkig eten de beestjes voornamelijk slakjes en andere ongewervelde beessies.

Plantje


Heintje Davids

Heet wel geen Gert maar vooruit... onechte paardenbloedzuigers komen ook in Nederland voor; de echte paardenbloedzuigers niet en dat zijn overigens ook échte bloedzuigers.

Marksman

Pas maar opmet de larve van de geel gerande waterkever, kan erg hard bijten.

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Daar was ik al vanuit gegaan. Iedereen die hem gezien heeft was het met me eens dat ie er niet knuffelig uitzag!

catchem

Het zijn echte jagers en opruimers. Niet alleen andere insecten, maar ook visjes.
De grote eng uitziende insecten hebben wij het minste last van. Het zijn juist de kleine bijters en stekers die ons plagen (muggen, teken, etc.) Ik heb liever 10 van die grote bijters om mij heen dan een zwerm steekmuggen  :)

http://youtu.be/dmABcuaiN0g


Plantje

Zo zeg catchem...dat gaat er aardig op met dat visje!