Ruisvoorns in Assen

Started by Gerrit72, July 10, 2013, 12:46:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

De laatste tijd miegelt het van de ruisvoorns. Met het zonnige weer en een polaroid bril op, zag je ze overal zwemmen.
Vele kleintjes, maar af en toe ook een van respectabel formaat. Vangen ging goed (helaas alleen de kleintjes).

Gisteravond waren ze goed gretig. Wat me de laatste tijd opviel was dat er voor de indicator nog meer aandacht was, dan voor de drijvende vlieg. Daarom snel provisorisch van foam een vliegje gemaakt en die als indicator gebruikt. Hij ging erin als zoete koek. Dat vraagt om navolging (maar dan met een wat mooier gebonden indicatorvlieg). Suggesties voor indicatorvliegen voor ruisvoorn waar jullie goede ervaringen mee hebben zijn van harte welkom! 



Op de indicator'vlieg'



Maar ook op de droge. Dit is een beetje het gemiddelde formaat van de gevangen voorns.



Extra leuk was dat er nog een bevriende jager voorbijkwam. Hij had me al een tijdje terug 'veren' beloofd.
Tot mijn verrassing had hij er hele vellen van gemaakt (zoals ikzelf ook het liefst doe). Je kan dan naar believen
veertjes plukken, in plaats van een hele zak met veren doorzoeken naar het juiste formaat.



Een hele eend, stukje zwaan en gans. Ik heb gelijk maar een bestelling gedaan voor ree en haas :)
Kan ik weer mooi knutselen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron

Mooie veertje  ;D daar kan je mooie vliegjes van maken Gerrit72

wouter veuger

zo weer een berg dooie beesten erbij voor gerrit ;D,is je schuur al vol? hahaha.

mooie plaatjes weer,allen zijn het volgens mij blankvoorntjes ipv ruisers.

Gerrit72


Denk dat je gelijk hebt Wouter, ik ving ze door elkaar heen.

M'n schuur is nog lang niet vol Wouter, daar kan nog wel wat bij hoor  ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit,wat ga je met die eendenvellen doen.looien o.i.d?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72


Beertje, ze zijn al gedroogd.

Alles gaat alleen nog in de magnetron tegen de beestjes

(Zodra m'n vrouw even van huis is ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

edjuhhh

Een beetje hetzelfde verhaal als Gerrit had ik ook, heb toen een dotje foam op haakje gebonden en had er meteen een paar.
Geen echte vlieg, maar vangen doet het wel!
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

John

Zou het ook eens proberen met een zwarte parachute stijl vlieg met een antron yarn indicator post. haakje 14 of 16.

Werkt over het algemeen goed en doet het (bijna) overal... ::fluiten::

harlin

Quote from: Gerrit72 on July 10, 2013, 20:25:14
Beertje, ze zijn al gedroogd.

Alles gaat alleen nog in de magnetron tegen de beestjes

(Zodra m'n vrouw even van huis is ;))

zou hem maar buiten zetten ...
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

 ;D Of haar.....  ::)


Lekker bezig Gerrit... Blijft mooie vis. Las gisteren in het boekje van Schreiner over Ruisers van 1-2 pond...... Nog nooit gezien, maar wat lijkt me dat mooi....  :)


Sieger

Gerrit72


Mannen bedankt. @ Harry, gewaarschuwd door jouw reigerverhaal stop ik skins/veren eerst in een luchtdichte zak. Als die gaat bollen, haal ik het weer uit de magnetron. Vervolgens buiten openmaken (er komt een bijzondere lucht vanaf).
@ Sieger, in meerdere boekjes rept Schreiner over zulke grote ruisvoorns. Ook ik heb ze nog nooit gezien, maar ik blijf zoeken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jur606

afgelopen weekend, wekendje weggeweest naar een camping met visvijver en daar toch grote voorns gevangen zeker uitschieters naar 30-40cm
voor mij doen heel groot (zal even kijken of ik nog een foto heb gemaakt)

Gerrit72



Jur, dat zijn mooie afmetingen. Af en toe zie ik hier ook wel grote voorn, maar meestal is dat eentje tussen heel veel kleine vreetgrage broertjes en zusjes. Valt dus niet mee net die ene er tussenuit te pikken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jur606

#13
Ze vingen daar met veel te zware hengels (een gedeelte wat er zat dan) kleine karpertjes 30-40cm
(echt die jonkies denk ook echt uitgezet vond het hele mooie beesten)
Ik had vliegenhengel bij en zag wat voorntjes gevangen worden dus red tag goudkopje eraan (oppervlakte zat niet veel)
en hoppa veel vissen voor mij ook een paar voor mijn doen groot ertussen
(heb niet veel foto;s gemaakt maar zal eens kijken thuis vanavond of morgen).

Ook nog 2 van die opgepompte 35-40cm karpertjes gevangen (dat is puur genieten op een 4tje)
vistje de meeste kinderen en vaste stok vissers er volledig uit met vliegje :) (hoorde je over die plas hij heeft er al weer 1, altijd leuk om te horen)


Rossie69

mooi gevangen dus .

lekker zooite veren erbij.

en kijk is,of je scholen brasems kunt vinden.
meestal zwemmen daar wel es een paar dikke bakken van ruisers tussen.


wouter veuger

ik ben nog niet verder gekomen als 28 cm ruisvoorn aan de vliegenlat,maar dat vond ik al een hele mooie vis,gemiddeld zijn ze zo rond de 15 cm,maar ik moet zeggen dat het gewoon een zeer leuke visserij is.

overigens is hier in de buurt een water waar ruisers zitten van dik over de 40 cm,het is alleen een plas van 80 ha met diverse ondiepe uitlopers,en grote gedeeltes zijn ook nog eens slecht bereikbaar/bevisbaar.
wel een grote uitdaging voor de komende jaren hoor.

de afgelopen weekenden heb ik een paar keer met de pen op karper gezeten,op een bepaalde stek viste ik eerst met een hondebrok,en had steeds kleine weglopertjes die ik missloeg,toen ben ik overgeschakeld naar een haakje 12 met 1 korrel sweetcorn,ving ik zomaar een serie van 14 blankvoorns.
echt mooie dikke voorns,allemaal tussen de 25-35 cm,zouden prachtige sport geven op mn #3tje.
maar gek genoeg vang ik bijna alleen maar ruisers aan de vlieg,met incidenteel een klein blankvoorntje.

wellicht eens wat dichter aan de bodem proberen?

jur606

en dieper blijkbaar en misschien een geel bolletje op de haak (die die sweet corn immiteerd:P)?

wouter veuger

ja dat zou kunnen idd,maar ik denk dat ze een dikke goudkopnimf ook wel zouden pakken.
punt is alleen dat er zo weinig vistijd is tussen het werken door >:(

jur606


golddigger

Ik pak ze tegenwoordig veel op spiders/natte vliegen
Ingooien en snel 8jes draaien levert best vis op
Perry

[attachment deleted by admin]

MarcelN

Pauwfibers om #16 en 3-4wkklng koper erover is in de polderslootjes dikke pret, Koen moet nog leuke foto's hebben....vorige week even samen gevist tijdens een hatch, helemaal onder de vliegen :o

eendagsvlieg

Mooie ruisvoorns in Assen,
Als beginnende vliegvisser (uit Assen) heb ze nog niet waar kunnen nemen. Mocht je de locatie willen delen dan hou ik me aanbevolen.
Zie mijn topic "Mijn eerste Vangst".

Groet,
Joost

Gerrit72


In vele stadsvijvers zijn ze te vinden met zonnig weer.
Ook bv in de Norgervaart en Drentsche Hoofdvaart.
Klein is niet moeilijk, de groten wordt zoeken,
maar er moet ook wat uitdaging blijven  ;)

Succes!
The only difference between men and boys is the price of their toys.