21-08-2011 Zwolle-Zuid

Started by Plantje, August 21, 2011, 21:34:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Na lange tijd vandaag EINDELIJK weer eens met de vlieg op pad! Ik hoorde dat er slecht weer op komst was, dus ik ben maar 's middags vertrokken in plaats van 's avonds.

Eerst naar de Nieuwe Wetering gefietst. Daarbij kwam ik ook langs de nieuwe inham van de Soestwetering. Weet iemand of je daar met een carbon hengel onder die hoogspanningsmasten nog risico's loopt? Of hangen de kabels daarvoor te hoog? Ik had een leuk stekje in de Nieuwe Wetering op het oog. Ik had speciaal nog een palmer gebonden die in mijn ogen wel eens goed voor Winde zou kunnen zijn. Daar aangekomen niets aan leven in het water! Bovendien veeeel te hoog riet! Dat werd helemaal niets! :( Toen maar even doorgefietst...nog een keer de Soestwetering over, maar ook dat zag er niet aanlokkelijk uit.

Bij de nieuwbouw bij de Oude Mars weer Zwolle-Zuid de wijk in gefietst. Het water zag er overal bijzonder bruin uit en er was weinig leven! Hier en daar zag ik wat voorns zwemmen, maar die waren niet veel groter of zelfs kleiner dan wat we achter het huis hebben....daar hoef ik dus niet voor van huis! Ik vond het jammer dat het water zo bruin was, maar dat is de laatste weken in heel Zwolle-Zuid het geval; ook de stukken die normaal gezien helder zijn!
Toen wilde ik eerst richting Windesheim fietsen, maar om te voorkomen dat ik alleen maar aan het fietsen zou zijn zonder te vissen ben ik toch maar even naar de stek gegaan die Dartmayor en Brian ook wel kennen.

Afgelopen weken ben ik er een paar keer even gaan kijken en het was me opgevallen dat er veel ruisvoorn zat! Ook wel een aantal van redelijke grootte, maar de echte bakbeesten kon ik niet ontdekken. En vandaag zag ik eigenlijk nauwelijks tot geen vis :( Wel zag ik hier en daar wat leven. Nou goed....toch maar mijn favoriete vlieg (de Hexe) eraan gebonden en maar even zwiepen! Al snel had ik een paar ruisvoorns geland. Nog steeds niet veel geweldigs. Toen sloeg ik iets te hard aan en landde er een klein visje naast me in het gras. Bij het nahalen van de lijn bleek de vlieg al losgekomen te zijn. Verdomme! Nu kon ik die vis gaan zoeken in het gras! Hem daar maar laten liggen vond ik niet gepast en ik moest en zou het ding vinden! Het bleek mijn eerste roofbleitje te zijn....met de nadruk op "tje", want het beestje was zo'n 5-7 cm. Ik ben er verder ook niet mee gaan sollen en heb hem direct terug gezet....deze had genoeg geleden!

En toen even later een mooie aanbeet en ik dacht mijn zoveelste mini ruisvoorntje binnen te halen. Maar dit gaf wat meer weerstand! Zou deze ook weer in de planten gezwommen zijn? Nee, dit was gewoon een grotere! Schitterende vis! Een ruisvoorn van (volgens mij) zo'n 24 cm! Mijn PR! (Die kleintjes reken ik niet echt mee.) Geweldige vis! Die gaat op de foto en dan weer mooi terug in het water! Mijn dag was goed!
Het meetlint ligt er een beetje krom bij, maar ik meen dat ik van kop tot puntje staart (ligt ook wat in het gras) wel 24 cm haal.

Toen nog wat verder gevist. Paar ruisvoorntjes gevangen, maar die echte grote zat er niet meer in. Dus maar op weg naar huis. Stukje verderop zag ik wat lijnen zwiepen boven het talud uit. En ja hoor...daar stonden Evert en BertJ zich te vermaken. Nog even een praatje gemaakt en toen toch echt op weg naar huis voor de Chinees.

Een mooie zondag!

Inderk

Da's idd een leuke dag!
Mooie ruisvoorn ook, die 24 cm komt wel in de buurt, maar wat boeit het.
Als je geniet dan doet de vangst er niet zo toe toch?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Bert J.

Mooie vis, Rudy was het toch? Gefeliciteerd met je pr! Dat zijn fijne ruisers, die willen wel vechten.

Op dat plekje met die hoogspanningskabels heb ik ook wel gevist. Als sportvisser word je gewaarschuwd
door een bord wat daar staat. Ik vraag me dat ook steeds af als ik onder die kabels bezig ben. Maar ik
mag toch hopen dat zolang je niet met een hengel van pak weg 20 meter bezig bent, je toch geen
gevaar loopt?  ::)

Ik had een stuk of zes ruisertjes en twee baarzen, maar Evert had een paar besten! Precies weet ik het niet,
maar ze waren achter in de 20. Hij had ook een beste blankvoorn. Hieronder één vd ruisers van Evert.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Rudi is het inderdaad. (Die i/y dat hoor je niet ;) ) Die ruisers allemaal gevangen op de stek waar ik jullie tegenkwam? Het is af en toe even zoeken, maar ze zitten er wel! Dat geeft de burger moed!

Bert J.

Ja, allemaal daar gevangen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Ja, mooi werk bij ons in Zwolle! :D

dartmayor

Vanmiddag ook gevist in Zwolle Zuid.

Een aantal leuke ruisvoorns gevangen.
Weer beste kanjers gezien een paar uit de school kunnen vangen maar ze gingen niet over de 24 cm.
Toch zitten ze er groter.
Eentje pakte mijn beetverklikker en slikte dat ding gewoon in en spugde zo weer uit.
Dat was echt een reus van een ruisvoorn.

Hier onder één van de vele 20+ die ik vandaag gevangen heb.



En allemaal op een 3-tje.
Leuke sport maar ik denk dat ik toch maar een #1 of een #2 ga zoeken voor de ruisvoorn in Zwolle Zuid.

Bijna alles gevangen op een red tag met groene ice dubbing achter het goudkopje.
Op de dropper maar 2 stuks gevangen.
Droppen was een PT.

En dat allemaal in Zwollywood en nog geen 5 minuten fietsen.  ;D
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Ik vang die vissen allemaal gewoon op mijn #5/#6. Dan heb ik er ook wel genoeg plezier aan! Ik blijf dat de ideale all round aftma vinden!

Bert J.

Mooi werk Joost! Er zitten inderdaad mooie ruisers. Wie weet zwemt er wel een veertiger tussen.
Eerst maar eens proberen om een dertiger te vangen  ;D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

dartmayor

@ Rudi,

Een 3# geeft mij meer sport op deze ruisvoorns als een #5.
Mijn 3# staat krom en mijn #5 denkt er niet aan om te buigen.
En dan ook 10/00 nylon eraan.
Echt leuk.

@ Bert,

Die 30+ moet toch lukken deze zomer.

Heel misschien vanmiddag even.
Mits de zon schijnt.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Als de vis groot genoeg is gaat ook een #5/6 wel krom! :)

En verder vis ik meestal met 12/100 tippet. Die 10/100 moet ik eigenlijk wel nog een keer regelen, want dat werkt denk ik wel beter.

Maar ja...een #3 daar zie ik het voordeel nog niet echt van in. Die kleine voorntjes moeten gewoon snel naar de kant gehaald worden en snel weer terug....om verder te groeien ;) Maar vooral: ieder zijn meug!

dartmayor

Mag je mijn #3 wel eens een keer proberen.
Dan kom je wel achter.  :D

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

HappyFisherman

@Rudi,
Probeer het eens met een #3 op die voorns. Is echt wel "stevig" genoeg om voorns (ook de grote) te drillen en geeft goeie sport.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Quote from: dartmayor on August 23, 2011, 11:59:05
Mag je mijn #3 wel eens een keer proberen.
Dan kom je wel achter.  :D
Dat is natuurlijk altijd een goed plan!