Denemarken

Started by paul de bruijn, October 04, 2020, 18:26:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Ondanks een reisverbod naar Denemarken besloten om toch maar op een lange doorreis te gaan .Huis was tenslotte betaald :)
Hebben voor €120 een huis in Zweden gehuurd en er een lange doorreis van gemaakt ::)
En aangezien we niet in de stad zitten kon dat prima,controle was er niet.
Op de aangewezen stekken aan de oostkant viel ivm de wind niet te vissen,en het drijfvuil maakte het vrijwel onmogelijk,en ook het zuiden was slecht.Niet vaak dat de wind lang uit een hoek komt,maar nu een paar dagen harde zuidoosten wind.Kwam ook het doorzicht niet ten goede,en ik ben van mening dat zeeforel van schoon water houdt,niet met veel van die kleine bruinrode troep erin.
Vis was deze keer lastig te vinden,wat klein spul en een paar van rond de 50 a 55 cm.Die kwamen van een plek die onze oosterburen straal voorbij liepen ;D
Meteen een kleine praktijkupdate over waadpakken,ik had het idee dat mijn pak lek was ergens.Ondanks dat ik er best zuinig op ben.Betreft een Scierra X-Tech 20000.
Wat bleek,de tape aan de buitenkant scheurt gewoon.Met aquasure gerepareerd,maar voor diegenen die over een aanschaf denken,het schijnt vaker te gebeuren.Importeur geeft aan dat die plek veel beweegt,gezien de plek(ver onder het kruis) vind ik dat een slap verhaal.Schijnbaar is die tape op het 2021 model weg ivm deze problemen.Verder is het een prima pak,maar dit model heeft blijkbaar een verborgen probleempje.
Goed,toch even in Denemarken geweest,en een aantal vissen weten te vangen.Hopen dat er volgend jaar weer normaal gereisd mag worden

sjoerd


Scaramouche

Ah, dat is ook een manier. Het huisje dat ik had geboekt werd 1 dag voor we afreisden zonder pardon gecancelled en het geld werd gelijk teruggestort, dus die doorreissmoes kon ik niet gebruiken.wel inventief zo  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

paul de bruijn

Omdat het in april al omgeboekt was kon het blijkbaar geen tweede keer.Smoes van Novasol was dat het 40 dagen van te voren moet afgezegd worden,en de Denen hadden een week van te voren pas de grens dicht gegooid.En Novasol is alleen verantwoordelijk voor de boeking,niet de reis erheen,dus ik kreeg sowieso geen geld terug.

sjoerd

Maar je hebt nog wel lekker gevist Paul? Ze waren er wel maar inderdaad wel de aantallen maar  kleiner formaat met wat uitschieters tot 50 cm.
[attachment id=1 msg=182281]

paul de bruijn

Zoals gezegd,de wind speelde parten,en we wilden niet het risico lopen echt op te vallen.Heb 1 ander nederlands kenteken gezien deze keer.Aantal stekken dus minder dan normaal.
En ook stekken die er top uit zagen met allemaal kleine vliegen op t water,maar geen vis gezien.
Dus idd wat klein spul en de grootste rond de 55cm.


Rob Sinnema

Beste Vliegvissers
Ik ben van plan om met mijn beide zoons voor het eerst te gaan vliegvissen in Denemarken
En ergens in April 2023 een huisje te boeken
Mogelijk is er onder jullie iemand die mij van enige informatie kan voorzien
Welke streek/plaatsen/etc

Scaramouche

Welkom Rob,

Er is een boekje met de xx beste stekken van funen, dat beschrijft veel makkelijk te bereiken plekken inclusief parkeerplaatsen. Het nadeel is natuurlijk dat je daar vaak niet alleen staat maar meestal is er plek zat, en zeker van locals kun je veel leren door te kijken en een praatje te maken. Met dat boekje kom je de eerste keren zeker aan je trekken.

Feitelijk kun je overal wel vissen, de forel trekt rond de kust. Hotspots zijn de plekken met wier en keienbodems. Belangrijk is om je in te stellen op het maken van heel veel worpen en vooral niet hardnekkig op 1 plek te blijven als je daar geen aanbeten krijgt.

Mijn eigen favoriete plek is torø huse, zit bijna altijd wel een visje en je kunt er door de ligging bij elke windrichting wel een plekje vinden waar je kunt vissen (Als je van vogels kijken houdt zou ik daar zeker een kijker meenemen ook.)

Vg Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

paul de bruijn

Als je naar Funen gaat is het stekkenboekje inderdaad een goede leidraad.Daar staan ook de betere maanden per stek in.Dat is uiteraard niet heilig,maar hou rekening met het feit dat vanwege de winter veel waterplanten weer net beginnen met groeien.Dus een hoop stekken kaal lijken.En verreweg de belangrijkste regel die er is moet je echt in acht nemen.......loop NOOIT zomaar het water in!Op een goed uitziende stek kan de vis op 1 meter uit de kant liggen tussen het wier of de stenen.Op elke stek kan het lonen eerst goed te kijken.Als je leven ziet(goby,mysis,garnaaltjes etc) is het de moeite waard om te vissen.Ook deze regel is niet heilig uiteraard.Mijn ervaring is als je met een uur geen aanbeet hebt zit de vis er niet.Zeker in april hebben ze honger omdat ze het verloren gewicht van de overwintering en paaien willen aanvullen.Tevens kun je stevig geep vangen,en dat is op een 6  best lollig.
Ik ben alleen bekend op Funen,dus andere locaties geen idee qua stekken,maar bovenstaande geld voor heel Denemarken.

Menno_siemensma

Als is ook prima om te vissen, aangezien het een eiland is kan je ook vrijwel altijd een plek vinden waar je kunt vissen, maar als het weer het toelaat, voornamelijk de wind is toch meestal de noordkant het beste, veel stukken bij de campings zijn ook erg goede stekken om te vangen, al staan er soms meer mensen te vissen uiteraard. De fjord is vast ook prima maar heb er zelf niet veel gevist en alleen tijdens dat de geep er zat die gehaakt. ( de eerste paar zijn leuk maar als je voor zeeforel komt, echt irritant :) ) Dat was wel toen in mei, in (begin) april heb je er over het algemeen nog geen last van. Voordeel van Als is ook dat het vrij klein is, dus stekken zijn niet heel ver rijden en mocht het  niks zijn is de abenraa fjord ook goed te rijden, mits je niet helemaal rechtsonder in Als zit natuurlijk.

Langeland is ook erg mooi, heel pittoresk en lijkt alsof je 70 jaar terug in de tijd gaat bijna, alleen kleine dorpjes en wegen en heel veel wild te zien. Ik weet dat men er goed en gemiddeld ook wat grotere forel kan vangen, heb ik zelf in mei toen niet mogen meemaken, los van stuk of 40 gepen die toen letterlijk die week naar de kust kwamen. Wel veel dieper water direct aan de kust wat met drijvende lijnen minder werkt, dus ik zou dan iig iets van een sinktip etc meenemen voor die plekken. Er zijn wel mooie punten waar je prima kunt waden en 'normaal' op zeeforel kan vissen. Aangezien dat ook een eiland is met 2 lange kusten zijn er ook altijd goede stekken te bevissen. Dyckers is hier ook meerdere keren geweest met zijn zeeforel weekend.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.