Bucktail Nayat etc...

Started by Mike, February 18, 2020, 20:04:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Beste binders,

Voor onze komende trip naar West Australie, waar we weer achter de grote jongens aan gaan, moet er weer het 1 en ander gebonden worden.
Ik merk dat ik  erg veel moeite heb met bepaalde patronen.

Ik zoek net als waarschijnlijk de meeste van jullie wat filmpjes op youtube van de vliegen die ik wil binden en dan maak ik deze na of ik maak er een beetje mn eigen ding van.
Er wordt voor heel veel patronen gebruik gemaakt van bucktail en ik merkte al snel dat het gewoon totaal niet lukt.
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn beperkte vliegbind skills lag maar na lang aanklooien ben ik tot de conclusie gekomen dat het ligt aan de pauper kwaliteit bucktails die ik hier heb liggen.

Ik zag het ook al terug in de bindfilmpjes waarin ze bucktails gebruiken waaruit ze van die hele mooie, lange en zachte plukjes uit halen die na het uitpluizen van de zogenaamde underfurr, vrij gemakkelijk zijn in te binden.
Het eindresultaat is dan bv een mooie clouser met een lang, slank, getaperd lijfje.
Als ik datzelfde probeer met de bucktails die ik hier heb lukt dat totaal niet.
De fibers zijn te kort, te dik en te stug.
Als ik al een plukje kan vinden wat lang genoeg is, is deze zo dik en stug dat deze bij het inbinden helemaal uitelkaar gaat staan waardoor het een vreselijk gedrocht wordt.
Ik heb hier een stuk of 15 bucktails liggen en er is er maar 1 geschikt.

Ik vroeg mij af of iemand misschien weet waar ik goede kwaliteit bucktails kan kopen ?
Eventuele alternatieven zijn ook van harte welkom..
Ik heb een hele bende Faux bucktails gekocht maar ik vind de resultaten daarvan iets te strak en onnatuurlijk.

Ik ben dus op zoek naar materiaal met getaperde fibers. Het moet ook een beetje stug zijn zodat het materiaal niet te makkelijk om de haaksteel slaat. Daarnaast moet het ook weer wel zo soepel zijn dat het een mooie actie geeft.

Ik kwam wat filmpjes tegen over nayat.
Ik ben benieuwd of iemand hier dat gebruikt en of dat evt geschikt zou zijn ?

Wie heeft er tips en of sugesties?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

#1
hangt ook erg af van waar op de bucktail je het haar van haalt, in de punt is dunner wat je meer voor wings etc kan gebruiken en gaat niet zo wijd uitstaan als je het inbindt. Hoog bij het brede stuk is wat je juist gebruikt als je wel wilt dat het heel erg uiteen gaat staan en zit ook meer 'lucht' in het haar. Een beetje kwaliteitsbucktail is wel aan te raden en dan nog heb je meestal maar beperkte hoeveelheid goed lang haar.
Nayat is heel ander soort haar, veel soepeler en bewegelijker.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

Misschien is Badgerhaar iets!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

je kan een paar strakke wikkelingen doen om het haar te fixeren, en dan net daarnaast een paar niet zo strakke die het haar dan weer bij elkaar houden zonder te waaieren.
zo doe ik het toch soms bij hertenhaar.
En misschien heeft het uitwaaieren van bucktail ook te maken met in welk seizoen de tail 'geoogst' is? zoals winter en zomer hertenhaar? zomer waaiert minder dacht ik.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JB

Goede bucktail met mooie langen haren is gewoon lastig aan te komen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

henkverhaar

Ooit, in een grijs verleden zou ik geadviseerd hebben: Chris Helm / Whitetail Supplies (US). Of Steve Parton (UK). Die kon je allebei 'om een boodschap sturen'. Tegenwoordig zou ik het ook niet weten zo. Gelukkig heb ik voor de eerstvolgende jaren voldoende acceptabele bucktail liggen... En ja, ook op een goeie bucktail zit niet zoveel haar dat echt geschikt is voor streamers.

Menno_siemensma

Misschien is lathkill.com vanuit Engeland een optie, spul wat we daar kochten was eigenlijk altijd goede kwaliteit maar heb er nog geen bucktails gehaald. De site is niet heel denderend maar al beter dan de vorige versie.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Bedankt voor de reacties mensen. Ik ga kijken of ik er wat mee kan  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Ik ging gisteren om een hele andere reden door een deel van mijn materiaalverzameling heen (ik zocht een zakje synthetische scudback in roze, waarvan ik _wist_ dat ik het nog ergens moest hebben...), en kwam toen de volgende, ooit verkrijgbare, alternatieven tegen:

Yak hair (tegenwoordig heet dat in het NL gewoon Jak, geloof ik)
Kid goat hair (lang haar van geitelammeren - ik weet niet welk ras, maar het is betrekkelijk lang)


Mike

Inmiddels ben ik er in geslaagd om een paar clousers te bariceren die er min of meer uit zien zoals ik graag wil.
Ik heb dit gedaan door m'n enige goede bucktail (gelukkig m'n favorite kleur voor dit patroon) te combineren met craft fur.

[attachment id=1 msg=180996]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

[attachment id=1 msg=180998]

Zijn de materialen die jullie voorstellen geschikt om ze zo te maken ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

dikke prima toch. ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Thx Menno,
Deze zijn idd prima denk ik maar ik zou er ook graag een aantal maken in blauw, olive en misschien oranje ofzo.
Helaas zijn de bucktails die ik verder heb in die kleurtjes, allemaal k*t.
Nou heb ik wel craft fur in die kleuren maar aks ik ze van alleen craft fur maak, denk ik dat ze in war smijt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER