Starters setje!

Started by Alf, March 15, 2011, 18:22:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Alf

Hallo lieve mensen,

Ben een beginnend vliegvisser en hoop ook via jullie informatie en verhalen, een visje te vangen! Ben inmiddels op een vliegvisclub gegaan en heb met een geleende hengel al zeker 5 meter weggegooid. Dat valt even niet mee voor een pure beginneling! Daar ik natuurlijk van mijn eigen centjes een hengeltje wil kopen wil ik aan jullie vragen of jullie wel eens van wildwaterflyfishing.com hebben gehoord, daar kan ik een starters setje kopen voor 94 dollar, een 5/6je met rails lijn en een paar vliegjes in de doos, ziet er zeer netjes uit! Ik hoop dat jullie me daar een goede raad over kan geven, alvast bedankt,
Groeten, Alf

HappyFisherman

Kijk, da's nog eens een binnenkomer. Die noemt ons direct al lieve mensen ;)

Als je net begint met vissen zou ik je adviseren om eerst een kijkje te nemen bij een (vlieg)viswinkel. De winkelier zal je vast graag op weg helpen met een beginnershengel en toebehoren. Bij een betere winkelier kun je verschillende hengels uitproberen, want daar zit nogal wat variatie in. Je ziet snel door de bomen het bos niet meer, daarom is een miskoop op het web ook zo gemaakt en dan is de lol ook direct een stuk minder.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Hallo Alf,
Ik zou sowieso niet een nieuw starterssetje in de VS kopen, want ik denk dat er al gauw $30,- bijkomt aan verzendkosten, en omdat een hengel altijd een opvallend pakketje is voor de douane is de kans heel groot dat die eruit wordt gepikt en komt er 19% BTW (dacht ik) en 10 of 15 Euro aan administratiekosten bij.
Kun je dus beter binnen de EU op zoek. Uiteraard eerst even bij de sponsors van dit forum gaan struinen  ;),
Maar je kunt ook hier op marktplaats ff vragen of er nog iemand wat heeft liggen.

Groet,
Gert

Alf

Mannen, alvast bedankt voor de reactie, zal het terharte nemen! Je probeert natuurlijk een beginnetje te maken en ik vind het al heel wat dat ik het geduld kan op brengen om jullie eerst om raad te vragen, plaats gelijk te kopen, nogmaals bedankt en ik ga verder met klooien met vlieggies en kijken naar een eigen hengeltje!
Groeten van Alf

A{b}r{a}xa{s}

Alf, kijk eens bij Hooked on the Fly, daar geldt momenteel een 25% korting op het hele assortiment.
Misschien zit er iets voor je bij.

Alf

He bedank, ik ga daar een kijkje nemen!
Gr. Alf

Waterhen Bloa

Veel merken hebben voordelige beginnerssetjes, MAAR beginnerssetjes worden veelal gemaakt door de grotere fabrikanten en die mikken op de wereldwijde markt, dat er in NL op voorntjes wordt gevist ...... daar hebben ze geen weet van.

De meeste setjes hebben een #6 hengel met een #6 lijn, niet zelden zit er bij zo'n setje een goedkope DT lijn, wat het leren werpen er ook weer niet makkelijker op maakt, zeker niet als je het een beetje onder de knie krijgt en er eens iets verder dan 10 meter mee wilt gaan werpen.

Je kunt idd. betere even een vliegvisspeciaal zaak binnenlopen en je laten informeren over een beginnerssetje, veel al zul je dan moeten rekenen op iets van 50 euro voor een goedkopere hengel, 25-30 euro voor een goedkopere lijn en zo'n zelfde bedrag voor een reeltje. Als je iets meer te besteden hebt, zou ik dat uitgeven aan de hengel ....... een betere lijn kun je altijd nog kopen, als je de eerste lijn "verziekt" hebt......

Persoonlijk zou ik een beginner die in Nederland wil gaan vissen een #4 uitrusting verkopen, eventueel met een #5 lijn, omdat die zwaardere lijn het gevoel voor werpen bevorderd. Met een 9 voeter voor een #4 lijn kun je in Nederland heel aardig uit de voeten. Een #5 kan ook, maar is meer voor de forellenputten ed. De internationale startset is voor Nederlandse begrippen te veel van het goede......

Daarnaast kun je misschien beter eerst op de club leren werpen, leren vissen (met club materiaal) en pas daarna een eerste uitrusting kopen.