Nieuwe aankoop en vragen hierover

Started by chris33, May 16, 2013, 08:08:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Goedemorgen vissers,

Zie foto voor mijn aankoop. Bij AM goede service qua verpakking. Erg netjes.

Hoe kan ik het beste de strike indicator monteren?
Hoe zit het met haakmaten? Is er geen schema of iets waaraan ik kan zien hoe groot een haakje is? Heb nu namelijk twee vliegen besteld die redelijk klein zijn. Erg klein. Leermoment!

Verder heb ik leader ringetjes besteld en tippet. Mijn leaders zijn 9 voet en 5x... wat is dat 5x exact. Wat houdt dat in? Weet wel dat het kan aansluiten op mijn 0.15mm tippet.

En.. iemand ervaring met zo n worm imitatie? Mag alleen nog niet gebruiken, want is namelijk groter dan 2.5 cm..
Hoor graag van jullie mede vissers.

[attachment deleted by admin]

Plantje

Kijk even hier voor het bevestigen van de strike indicator: strike indicatotor bevestigen

chris33

Quote from: Plantje on May 16, 2013, 10:05:14
Kijk even hier voor het bevestigen van de strike indicator: strike indicatotor bevestigen

Bedankt!!! En waar monteer ik deze.. diep of ondiep? en op de leader neem ik.

Natuurlijk snap ik ook dat het afhankelijk is van wat je zelf wilt. Maar zijn er tips?

chris33

Ik vind het lastig om die lightning indicators te bevestigen..

Heb die tippet leader ringetjes geprobeerd, deze zijn wel extreem klein. Heb nu een 9ft. 5x leader.. een leader ring en dan een tippet van 0.15mm

Wie weet nog een slimme makkelijke handige snelle knoop voor de leader op mijn vliegenlijn. Ik vind deze knoop namelijk erg ***. Verspil veel leader lijn hiermee.

Groetjes..

karelgol

Ik heb maar een stukje van mijn oude site gekopieerd.

Puntdikte leader
Om om te kunnen rekenen van codering naar puntdikte geeft Kees Ketting de volgende formule:
Puntdikte = 26 - 2 x (codecijfer)

Bijvoorbeeld de code 6x levert een puntdikte van 26 - 2 x (6) = 26 -12 = 14/00
Code    Dikte    Haak
0x    26/00    2,4,6
1x    24/00    4,6,8
2x    22/00    6,8,10
3x    20/00    8,10,12
4x    18/00    10,12,14
5x    16/00    12,14,16
6x    14/00    14,16,18
7x    12/00    18,20,22

Voorgaande tabel is niet meer dan een richtlijn, aangezien de puntdikte van de leader van tal van factoren bepaald wordt, niet alleen door de grootte van de vlieg. Andere factoren die van belang zijn:
- de actie van de hengel, stugge actie, steviger punt
- de weersomstandigheden, tegenwind, dikkere punt, windstil, dunnere punt
- begroeiing van het water, lijkt me logisch
- type water, stroming, dikkere punt
- lengte van de leaderpunt, er is meer rek beschikbaar in een langere punt, deze fungeert dus beter als "schokbreker"
- type vlieg, droog, nat, nimf of streamer. In het algemeen kun je zeggen dat een nabootsing van een insect "natuurlijker" vist met een dunnere punt, een nabootsing van een visje wordt agressiever gepakt en zal gebaat zijn met een steviger punt.


Karel

chris33

Dankje Karel. Dit verklaart een hoop voor mij!

Ook nog tips qua leaderknoop? En hoe hoger het haakmaat, hoe kleiner de haak. Begrijp ik nu. Wat is gewoon een gangbare haakmaat?

En die strike indicator bevestigen. Is ook nog niet zo makkelijk. Hopelijk zondag weer even lekker de weer in kunnen gaan!

Koen

de gangbare haak maat bestaat niet. dit hangt gewoon af achter welke vis je aan gaat. een klein voorntje heeft nu eenmaal een klein haakje nodig, een dikke snoek daar in tegen heeft een grote haak nodig  ;D

karelgol

Qua leaderknoop zou je eens kunnen googelen op "bloedknoop", "blood knot", "grinner knot", tenminste dat zijn de knopen die ik gebruik als ik mijn tip aan een polyleader wil verlengen (anders gebruik ik getwijnde leaders ;-)). Er zijn er meer, of meer benamingen, misschien kan iemand hierop inspringen? Waterknoop? Chirurgenknoop? En volgens mij zat er ook nog 1-tje in de serie UNI-knopen.

Qua beetverklikkers ken ik dat systeem niet, gebruik altijd zelfgemaakte beetverklikkers van poly-yarn met een rubber ringetje.

Karel

wouter veuger

leader aan vliegenlijn doe ik lus in lus,aan de vliegenlijn zit meestal een welded loop,en aan je leader maak je een lus met een chirurgen lusknoop of een perfection loop.
en die lus je dan in elkaar.

chris33

Bedankt mannen. Moet zoveel nog leren. Maar doe dat stukje bij beetje. Hopelijk vang ik mijn derde vis dit weekend.