OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

QuoteVolgens mij kwam ik dat verhaal onlangs tegen, toen ik wat oude 'De Vliegvisser' bladen doornam. Er werd een oproep geplaatst of iemand het zalmeitje herkende van de foto en info kon geven over de manier van verspelen.

Re: OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Nee, ook op dezelfde oproep in Hét Visblad kwam geen enkele reactie.
Of de betrokken vliegvisser heeft hem nooit gezien of heeft zijn eitje niet herkend.
Of hij heeft zich niet gemeld uit schaamte of omdat hij kritiek vreesde.

MarcelN

Niet iedereen krijgt die 'Donald Duck' op de mat he ;)

Rick

Vandaag een dagje heerlijk rondgedobberd...  Minder actie dan vorige week maar wel 7 visjes rond de 30cm op de droge vlieg..
Blijft toch het mooist, die aanbeten.. 8)
Alle visjes goed bekeken, geen zalmpjes er tussen... :)

Franky Boy

Mooi resultaat!
Ik teken voor zo'n resultaat  :D
Die zalmpjes die komen nog wel.
Goed dat je er op gelet hebt!
::goodjob::

MarcelN

 ::goodjob:: Rick, bij elkaar toch mooi ruim 2mtr vis ::) dat heb ik ook steeds :P

Mike

#305
Quote from: Rick on April 27, 2014, 22:00:32
Vandaag een dagje heerlijk rondgedobberd...  Minder actie dan vorige week maar wel 7 visjes rond de 30cm op de droge vlieg..
Blijft toch het mooist, die aanbeten.. 8)
Alle visjes goed bekeken, geen zalmpjes er tussen... :)

Onlangs hoorde ik iemand zeggen dat ie gehoord had dat iemand al een aantal van de uitgezette zalmpjes had gevangen.
Ik vrees dat de fantasie echt een loopje neemt met een aantal lieden.
Franky kan het vast beter toelichten maar ik acht de kans dat iemand meerdere zalmpjes vangt nagenoeg onmogelijk of in elk geval nihil.
De eerdere uitzetting was maar een zeer beperkt aantal en de kans dat je er daar meerdere van vangt is m.i. bijzonder klein.
De zalmpjes van de recente uitzetting zijn net iets iets groter dan mn wijsvinger dus die zal je voorlopig ook echt niet vangen aan de vlieg.
Ik wacht in spanning af op de eerste foto van een heus ovm zalmpje..

Ik moet zeggen dat ik wel erg onder de indruk ben van je vangsten Marceln.
Je lijkt het trucje echt gevonden te hebben daarzo.
Ik begin inmiddels toch aardig nieuwsgierig te worden naar je vlieg en de manier van vissen :o
Maar als ik jou was zou ik het ook niet laten zien, zeker niet op t forum ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Nou, Mike, of je hebt heel lange vingers, of de zalmpjes zijn inmiddels in het zoute water van het OVM gekrompen...
De maat van de dit jaar uitgezette zalmsmolts was 15 tot 20 cm, met enkele uitschieters naar boven en naar onder.
De iets grotere zalmpjes waarvan er al een paar zijn gevangen, waren van een veel kleinere (proef)uitzetting van vorig jaar en zijn nu rond de 30 cm. Die waren bij de uitzetting een stuk kleiner (10 tot 12 cm). Maar de kans om ze te vangen staat gelijk aan het winnen van een prijs van meer dan 100 euro in de Staatsloterij. ;)
De kans om volgend jaar een van de dit jaar uitgezette zalmpjes als een 35-er te vangen, is hopelijk te vergelijken met het winnen van je eigen inzet in de Staatsloterij.  ::)

Rick

In dat geval zal ik binnenkort wel melding doen van mijn eerste OVM zalmpje...
Ik had zaterdag 50 euro bij de koningsdag trekking op een heel lot van 15 euro... 8) 8) ::goodjob::

Mike, dat verhaal had ik hier neergezet.. van die gevangen zalmpjes..  De Visser die ik daar sprak had het er over en ik moet eerlijk bekennen dat ik  toen nog niet echt op de hoogte was..
Na wat PM' en met Frank Boy ben ik inmiddels wat beter voorgelicht..

Het was gisteren echt heerlijk in de bellyboot.  Op een gegeven moment was het aan de oost kant gewoon helemaal plat.. geen rimpeltje op het water.
Vreemd genoeg zie je weinig aanbeten als het plat ligt.  Ze azen een stuk vrijer met een kabbeltje...

Mike

Quote from: Franky Boy on April 28, 2014, 08:23:55
Nou, Mike, of je hebt heel lange vingers, of de zalmpjes zijn inmiddels in het zoute water van het OVM gekrompen...
De maat van de dit jaar uitgezette zalmsmolts was 15 tot 20 cm, met enkele uitschieters naar boven en naar onder.
De iets grotere zalmpjes waarvan er al een paar zijn gevangen, waren van een veel kleinere (proef)uitzetting van vorig jaar en zijn nu rond de 30 cm. Die waren bij de uitzetting een stuk kleiner (10 tot 12 cm). Maar de kans om ze te vangen staat gelijk aan het winnen van een prijs van meer dan 100 euro in de Staatsloterij. ;)
De kans om volgend jaar een van de dit jaar uitgezette zalmpjes als een 35-er te vangen, is hopelijk te vergelijken met het winnen van je eigen inzet in de Staatsloterij.  ::)

Hm, dan zullen het om een of andere reden wel de kleinste geweest zijn die ik allemaal bij de Loswal op de bodem heb zien liggen.
De gene waar ik toen foto's van heb geplaatst waren echt maar een cm 10 , misschien een paar van 12 maar van 15 cm heb ik ze daar zeker niet gezien en ik heb er zeker wel een stuk of 80 zien liggen.
De loterij winnen is me helaas nog nooit gelukt, mn eigen inzet zo nu en dan wel dus misschien komt dat zalmpje dan ook nog wel ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Je waarneming klopt wel.
Het waren inderdaad hoofdzakelijk de allerkleinsten die in de problemen raakten. Dat waren nog 'parrs' en die hadden het smoltstadium nog niet bereikt. Die hebben dan meer problemen met de overgang naar zout water. Ze zijn er lichamelijk nog niet klaar voor en door hun kleinere formaat hebben ze meer moeite om het vochtgehalte in hun lijfje op peil te houden. De echte smolts zwommen meestal zonder problemen weg.

Mike

#310
Ah, ik snap het.
Ik heb gelukkig geen dode visjes gezien dus dat viel dan wel weer mee.

Ik zag idd bij het terug kijken van het filmpje van de uitzet, dat er daar aanzienlijk grotere tussen zitten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER


Hilco de Visser


gijsie20


Rick

Kon je niet wegblijven...?     ;D

Wij gaan morgen vroeg weer een dagje de boot in...

markpiet

Mooi filmpje hoor.

Dat ga ik maandag ook voor het eerst proberen.
Dan bedoel ik natuurlijk een forel op het OVM vangen.

groeten van Mark
><((((0>

Rick

Nou nou,  niet dat ik ondankbaar wil klinken maar ik krijg toch wel een beetje genoeg van die uitzetters... ::wtf::  Vandaag weer een stuk of 10..
Ik heb de gekste creaties er aan geknoopt maar ze pakken echt alles..  zelfs met poppers gevangen.. mooie wilde aanbeten.
Jammer genoeg al een paar weken geen vis boven de 40cm kunnen verschalken..

Maar nogmaals, ik wil zeker niet zeuren..  je kan ook 3 weken niks vangen.. ;D

Franky Boy

Nou Rick, dan mag je aannemen dat er voldoende vis zit.
Dat is ook de waarneming van de duikers die op het wat diepere water duiken: Ze komen steeds meer forellen tegen (ook platvissen op dieper water overigens...).
Dat de laatste uitzetting van regenboogforel momenteel zo goed gevangen wordt, duidt ook op een goede overleving. Dat kan ook niet anders met zo'n zachte winter als de afgelopen winter :)
Dat betekent dat als deze forellen goed groeien, je volgend jaar nog meer kans op een 'veertiger' hebt. Die zijn dan inmiddels wel weer wat moeilijker aan de vinnen te komen.  ::)

Joost S.

Even wat vraagjes.

- heb je zonder waadpak of bootachtige iets te zoeken daar?
- ik lees dat je zonder weerhaak moet vissen. Is een haak waarvan de weerhaak dicht is geknepen ook toegestaan?
- is het wel veilig om in je eentje te gaan, zonder ervaring?

Bvd

MarcelN

#319
Zonder waadpak heb je daar inderdaad niets te zoeken, bootje is niet nodig vind ik, of je moet van alleen maar uitzettertjes houden? ;D
Weerhaak mag plat geknepen zijn, ik gebruik ze liever af fabriek glad, makkelijker onthaken, ik verspeel eigenlijk zelden of nooit iets, strak houden!
Als je in de binnenbakken blijft en niet langs de dammen(diep!), is het goed te doen alleen, over/doorgangen moet je kennen daar (dam>dam)

Joost S.

Ok, dankjewel. Helemaal duidelijk.

MarcelN


markpiet

Ik moet zeggen, Ik heb een heerlijk dagje gevist gisteren op het OVM. Omdat het mijn eerste keer was, was het even zoeken waar ik het beste kon zijn. Ik was naar de noordoever gereden en nam de eerste afslag. Daar kwam ik 2 BB-ers tegen die mij vertelde dat ik beter de derde afslag kon nemen bij de loswal omdat daar beter te waden viel en er vaak meer vissers stonden die mij misschien wat aanwijzingen konden geven.
Bij de loswal aangekomen Heb ik mijn spullen klaargezet en ben ik het water ingestapt op weg naar de derde dam in de richting van het strandpaviljoen. Omdat ik nergens activiteit zag aan de oppervlakte heb ik mijn droge vlieg geruild voor een lichtblauwe wooly bugger met een roze staart. De tip dat ik beter zwart kon nemen kon ik niet opvolgen simpelweg omdat ik geen zwarte had. Na een eerste volger die verdween zodra hij mij zag volgde er nog twee botten die ook nog op het laatste moment wegdoken.

Na het eten ben ik de andere kant op gegaan. nu vanuit het water werpend richting de grinddam. En weer een volger die niet wou bijten op een zwarte ruige nymph die ik er ondertussen aangebonden had.
Bij het zien van de vele grondels had ik graag een imitatie hiervan gehad. Die lijken mij erg succesvol als natuurlijk voedsel voor de forel.

Helaas deze eerste keer niets gevangen. Wel een aantal forellen gespot genoten van de rust en natuur zoals de lepelaars die ik ook niet elke dag zie. Een volgende keer weet ik wat mij te wachten staat en kan ik mij beter voorbereiden. Want ik heb zeker genoeg genoten om er gauw nog een keer heen te gaan.

Oh ja!
Een uitzettertje is goed genoeg voor mij voor de eerste of tweede keer.  ;D
groeten van Mark
><((((0>

Rick

Leuk dat je het naar je zin hebt gehad.. ::goodjob::   Het smaakt naar meer begrijp ik?
Ik persoonlijk ga vanaf de loswal liever rechts af..  Heb je wat meer water tot je beschikking.. 8)

MarcelN

Top Mark, ik hou wel van doorzetters ::goodjob:: standaard werk die zwarte wooly's, altijd succes ermee met uitzetters en botjes. ;)
Wil je wat beters vangen, ga zoals Rick zegt rechtsaf, gebruik een drijvende! lijn en trek bruin/beige of grijze zonker streamertjes door of net onder de oppervlakte, zet wél je bril op, want dat is lachen 8)