Dagje vissen

Started by GJ, September 16, 2014, 09:33:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Ik heb mijn hengeltje nu een week. Paar avonden aan het water achter mijn huis gestaan en veel lol gehad... met knopen uit de lijn halen :)
Gisteren ging het allemaal een stuk beter. (geen knopen) Ik zag mijn lijn wegschieten en voelde een weerstand bij het aanslaan. Maar ik voelde de vis ook direct wegglippen. Ik heb al een keer een grote kolk bij mijn natte vlieg gehad maar die ging ook mis. etc etc. Maar de manier van vissen vind ik erg leuk. Ik moet wel heel veel leren nog merk ik.
Vandaag ga ik een dagje op de grensmaas vissen. Vanochtend vroeg weer allerlei artikelen zitten lezen dus ik ga met goede moed en matig optimisme een mooi plekje opzoeken. Ik hoop vanavond een foto van mijn eerste vangst te kunnen delen :)

maurice

Suc6.

Door het blijven te proberen leer je het beste.

Geef je op voor de snoektoer, een dag vol leermomenten, lotgenoten en lol.
Op dit soort dagen kun je veel leren over het vliegvissen en niet alleen snoek.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

GJ

6 uur vissen - 1 voorn gevangen. Helaas geen foto want hij viel voor mijn voeten van de haak  ???

Ook al viel de vangst tegen heb ik me wel vermaakt. De tijd vloog voorbij :) Werpen gaat steeds beter b.v.
Ik heb bij Elsloo bij de versnelling staan vissen. Toen ik aankwam zag ik ruim voor de waterversnelling veel activiteit. Dus ben begonnen met een droge red tag op haak 14. Vliegje werd direct "aangevallen" Ik zag hoe hij onder ging maar steeds tikte ik mis. Na een uurtje ben ik achter de versnelling gaan vissen met een nimpf. In de keerwatertjes staan vissen. 1 keer een forste tik op de haak maar verder niets.
Dus weer terug naar het begin. Nu met een kleinere red tag. Op een maatje 18 ving ik een voorntje. Meer geluk dan wijsheid maar ik was er blij mee. Daarna steeds hetzelfde verhaal. Ik zag de vis mijn vlieg pakken maar ook direct weer uitspugen. Uiteindelijk heb ik het nog met iets wat op een mug leek geprobeerd. Maar zonder succes.
Zoals gezegd heb ik steeds minder problemen met het werpen. Dus dat ging goed. Vaak de vliegjes "onderhouden" omdat ze vies worden. Lijn recht maken, invetten etc. dus ik ben lekker bezig geweest.
Net voor ik weg ging stond er nog een meisje te kijken. Ze vertelde dat haar vriend op dezelfde plek veel baars, snoek en roofblei vangt... Werd ik erg gelukkig van  8) Binnen kort weer een nieuwe poging. En ik ga even in mijn agenda kijken of ik bij die snoeksessie aanwezig kan zijn. Lijkt me leuk!

BV

Hey GJ, ik heb recht tegenover je op de maas gevist van 18u30  tot 20uoo in Uikhoven
Met een forse streamer op snoek en snoekbaars, althans dat was de bedoeling... maar helemaal niks.

Aan het pond van Uikhoven was er een ware oppervlakte-activiteit  van visjes van 7cm die een half uur aan een stuk voor gek sprongen.
Was meer iets voor een #2 twee dan een #8

Maar troost je , "Maas" en "vangen" in 1 zin is geen evidentie.

Raymond

De Maas is gewoon een heel moeilijke rivier. En de verhalen van heel veel vis kloppen voor sommige vissers maar die vissen dus niet met een vlieg. :D
::wtf::

GJ

Gelukkig maar...Ik dacht dat ik er echt helemaal niets meer van kon  8)
Ik ben pas een week bezig en merk dat deze manier van vissen veel meer "vangen" is dan ik gewend ben. Ik viste met een method feeder met zelfhaak systeem. Das een kwestie van de vissen lokken en wachten tot je top gaat wiebelen. Ophalen, opnieuw ingooien en de volgende vangen... Als ik het zo opschrijf dan komt daar veel minder kennis en kunde bij kijken dan het vliegvissen. Hoewel ik het feederen ook super leuk vind merkte ik gisteren dat ik meer voldoening haalde uit dat ene kleine visje dan die 10 grote brasems die ik soms in een uur met feederen vang...
Gisteren heb ik veel geleerd, thuis bleef ik maar malen hoe ik het anders moet doen. Vanavond ga ik achter mijn huis op het water een nieuwe poging doen. Als ik hier succes heb ga ik terug naar de grensmaas om die mooie vis te vangen die daar op mij wacht...
Ik ken het water hier en weet dat de vis er zit. Dus nu is het een kwasten van juiste techniek en vlieg om ze eruit te trekken.

maurice

Vooral door gaan.
Leuk dat je naar de snoektour komt.

Voor vandaag zou ik je willen zeggen neem een kleinere drogevlieg of nimpf.
Haakje 16 moet het wel doen, zo vang je ook kleinere vissen maar heb
Je wel het gevoel te pakken voor het aanslaan.
En de grote vis lust ook een kleine vlieg.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

GJ

Dank!
Maakt me niet uit wat ik vang, als ik maar vang :)
Ik had zelf bedacht om met een natte vlieg te gaan vissen. Einde middag / begin avond. Ik had ergens op een insecten site gelezen dat de larven tegen de avond vaak opstijgen vanuit de bodem van het water.... Vandaar dat ik dacht nat!
Maar ik ga jouw advies opvolgen en met een droog vliegje vissen. Ik heb een rustig stekje met wat overhangende bomen en riet langs de kant. Daar zit zeker vis!

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

GJ

 :'( weer niets... Toen ik begon was het water helemaal vlak, Geen activiteit aan het oppervlak. Dus ben ik met een natte vlieg gaan vissen. Tegen 20:00 uur werd het erg druk met allemaal kleine voorntjes aan het oppervlak. Heb het met een droog vliegje geprobeerd. 1 keer een aanval op het vliegje maar verder niets.

Ik begin nu aan alles te twijfelen. Vis ik te zwaar, te licht, zijn mijn knopen wel goed. haal ik te snel binnen, of te langzaam. etc. Ik probeer vanalles om maar iets te vangen. Heb nog even met een mini streamer op baars gevist toen ik de baarsjes zag jagen. Maar ook geen succes. Morgen avond een nieuwe poging.

Ik denk dat ik wel goed vis. Gebruik een gevlochten leader van 7,5 foot. en 5 foot .17 tippet. Vliegjes varieer ik dus. Gebruik veel red tag varianten maar begin alle vertrouwen kwijt te raken. Moet blijkbaar echt opnieuw leren vissen. Heb zelfs op mijn knieĆ«n achter een struik gelegen om maar niet op te vallen  8)
de voldoening zal erg groot zijn als ik eindelijk vis weer te haken...

Raymond

Gewoon beginnen bij het begin en stapje voor stapje leren vliegvissen. Begin eenvoudig want het is nu in het begin niet gemakkelijk. Het is wel de mooiste visserij die bestaat dus op termijn gaat alle moeite je veel plezier opleveren. En zoek makkelijke wateren uit en ga met anderen mee...

Wat de Grensmaas betreft, die rivier is zelfs voor heel wat goede vliegvissers nog een maatje te groot, dus stel je er niet teveel van voor. Ik vis er al 40 jaar, woon er 5 minuten van af, en dat is de reden dat ik er vis vang. Ik ken het water dus door en door. En dan is het vaak nog hard werken voor een vis...
::wtf::

maurice

Zal ff in mijn vliegendoos kijken je zult gaan vangen.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

GJ

Ik was gisteravond trouwens gewoon achter mijn huis aan het vissen. Dat zijn 3 voormalige putten die met elkaar in verbinding staan.
Het begint een obsessie te worden :) sta ermee op en ga ermee naar bed. Zat al te denken om vandaag nog even wat dunnere tippets te halen. En nog kleinere vliegjes te gebruiken. Wat ik gisteren al schreef, de voldoening is nu natuurlijk wel extra groot als ik ze weet te vangen. Heb wel het gevoel dat ik nu echt aan het vissen ben!
Vanavond een nieuwe poging...

maurice

10/100 tippet zou ik halen vooral bij kleinere vliegen en vissen.
Zelf gebruik ik Stroft, top spul
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

vis nu 0ok met 08/00 en 10/00 stroft.
niet dat het aan het merk ligt.

vang mn visjes zekers,maatje 16en18
lijn tussen duim en wijsvinger nemen,korte felle rukjes binnen halen.
boeggolven achter de natte vlieg,niet normaal.
trekken je de vliegenlijn uit de vingers,zulke aanbeten.
zelfs de kleine vissen voel ik op deze manier van strippen.



Wilco

Quote from: Rossie69 on September 18, 2014, 10:17:15
vis nu 0ok met 08/00 en 10/00 stroft.
niet dat het aan het merk ligt.

vang mn visjes zekers,maatje 16en18
lijn tussen duim en wijsvinger nemen,korte felle rukjes binnen halen.
boeggolven achter de natte vlieg,niet normaal.
trekken je de vliegenlijn uit de vingers,zulke aanbeten.
zelfs de kleine vissen voel ik op deze manier van strippen.

En als ze blijven volgen even stoppen met binnen strippen dan voel je vaak al heel snel een ruk aan je lijn en is het hangen

GJ

De avond begint vroeg vandaag  8)
Heb inmiddels 10/100 lijntje gehaald en die knoop ik straks op mijn leader. Ik ga het gewoon weer proberen. Nu een klein stukje verder langs een rietkraag. Het moet toch een keer gaan lukken... Heb wel het idee dat ik nu echt leer vissen vangen  ;D

GJ

3 visjes gevangen vanavond  8) Met dezelfde vliegjes die ik steeds gebruikte. Heb alleen mijn tippet vervangen. 10/100. Na het werpen heb ik de boel even laten zinken. Even wachten en met kleine rugjes binnenhalen. Binnen 10 minuten was de eerste raak! Hartstikke leuk om zo voorntjes te vangen. Het lijkt wel alsof ze veel meer weerstand geven dan op een andere manier. Nu zijn het kleine visjes maar toch! Super leuk zo! Eindelijk een beetje vertrouwen...

[attachment deleted by admin]

FSCHAMP

Goed gedaan  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

maurice

Mooi man.  ::goodjob::
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

en houd je leader ook maar in de gaten.
want je mist nog heel wat aanbeten.
ook tijdens het afzinken gebeurt er vanalles in de buurt van je nimf of natte vlieg ;)

zie werpt z,n vruchten al :)

lekker bezig zo.


merijn1982

Tight lines!!

Gert

Ja, komt goed zo te zien ::goodjob::

Ik was gisteren meteen uit m'n werk ook even op de voorntjes aan het jagen met redelijk succes.
Heeft zeker 3 kwartier iemand bij me staan kijken en ouwehoeren. Hij begon met: ik heb er geen geduld voor om te vissen....
Dus toen'ie wegging heb ik 'm maar verteld dat hij er zelf in die tijd ook wel 10 had kunnen vangen. ;D

Groet,
Gert

GJ

Heb alweer zin om te gaan vissen. Misschien lukt het morgen avond nog even. Anders dinsdag pas weer...Gisteren weer een wat voorntjes gevangen :)
Ik merk nu dat ik beter wil leren werpen. Dus ga vaker droog oefenen. En ik ben aan het bedenken hoe ik die mooie brasems kan gaan vangen. Of de baarsjes... Ga mijn grenzen verleggen dus  8)
Als het even meezit kan ik dinsdag weer een dagje grensmaas doen. Ik lees overal dat het daar moeilijk vangen is. Ook al vang ik niets, ik leer wel aan dat water.
Ik zal mijn belevenissen verder in het "is er nog gevist vandaag" topic plaatsen. Die had ik nog niet ontdekt toen ik hier mijn berichtje plaatste.
Dank voor alle tips en support zover!