welded loop in eenvoud

Started by fly only, December 06, 2012, 09:38:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly only

Zo simpel kan een welded loop zijn. Met een beetje gevoel en de haartang van onze dames thuis.

http://www.youtube.com/watch?v=cOU3EexhnCQ
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Troutbuster

Geweldig!!!

::goodjob::

Bedankt voor het delen
Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Ik ga gauw op zoek naar een vriendinnetje met stijl haar ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Ik ook Bram, alleen svp niet aan mijn vrouw vertellen  ;)

Maar over die loop; trekkracht ca 20 lbs is volgens mij toch niet zo indrukwekkend. Betekent dat in de praktijk dat wanneer ik aan het snoeken ben en ik een stuk leader gebruik van ca 28 tot 30 honderdste, ik de kans loop dat mijn loop (wanneer ik bijv vast kom te zitten) eerder afbreekt dan mijn leader? Trekkracht van 28/100 flurorocarbon ligt ook zo rond de 5 kilo.

Rossie69

is wel een mooie manier.

maar Marco,vind maar is een stopcontact aan de waterkant ;)
als je loop is gebroken,en je wil een nieuwe loop maken.


rena

Quote from: Useless on December 06, 2012, 12:38:21
Ik ook Bram, alleen svp niet aan mijn vrouw vertellen  ;)

Maar over die loop; trekkracht ca 20 lbs is volgens mij toch niet zo indrukwekkend. Betekent dat in de praktijk dat wanneer ik aan het snoeken ben en ik een stuk leader gebruik van ca 28 tot 30 honderdste, ik de kans loop dat mijn loop (wanneer ik bijv vast kom te zitten) eerder afbreekt dan mijn leader? Trekkracht van 28/100 flurorocarbon ligt ook zo rond de 5 kilo.

Als je je leader loop in loop verbind word de lus als het ware afgeknepen en de las niet zoveel belast.
Wanneer je een tippet knoopt aan de lus dan wordt de las zwaarder belast.

Het is wel zo dat als je de las langer maakt je ook zwaarder kan belasten.
Gewoon testen met iets stevigs (auto,bello, fietser) en zie of het voldoet.

Ik gebruik altijd dit type lus en heb met grote vissen zoals koolvis e.d. nooit problemen gehad.

Raymond

Hij trok toch 20 pond? Dat is 9 kg!!! Misschien dat als je inderdaad snoekt of op zee vist met heel dik nylon het een probleem zou kunnen zijn. Maar voor bijvoorbeeld het forelgebeuren op kleine(re) rivieren, is dit toch wel een echt perfecte oplossing.
::wtf::

Useless

Voor vissen ben ik niet bang dat ie kapot gaat maar wel wanneer je vast komt te zitten en je moet het kapot trekken en je vist met een zware leader!

rena

Voor mij is dit de perfecte verbinding, en stuk trekken doe je niet zomaar.
Alleen met hele delicate leaders knoop ik deze direct op de lijn met een naald knoop.

Het geheel is een kwestie van smaak, wat vind je het beste werken.

O ja, met veel geduld kun je ook een welded loop maken op een glaslijn, alleen heel voorzichtig zijn met de warmte toevoer.
Dit heb ik overigens alleen met de krimpkous methode getest, niet met de krultang methode.

Bert J.

Da's een goeie! Gaan we een keer proberen! ::bravoo::
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bone F

Ik ben ook een fan van de welded loop maar de lijn gaat na verloop van tijd toch breken achter de verdikking net als achter elke knoop trouwens. Wie weet daar een oplossing voor. Omdat ik getwijnde leaders gebruik ben ik er achter gekomen dat ik de lus niet eens hoef te samen smelten. Alleen lus door lus en dat gaat ook niet los.

weerwolf

Doe er een stukje krimpkous om en hij wordt een stuk sterker
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

fly only

Maar..............hoe sterk is dan een originele (welded) loop op bijv. een rio lijn die je voor 70 euro koopt t.o.v. een goed uitgevoerde ( niet teveel verhit. etc.etc.) thuisgemaakte welded loop. Beide zelfde lengte. Ik denk dat er geen verschil is. Of zie ik wat over de loop?
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Bone F

Quote from: weerwolf on December 06, 2012, 18:06:25
Doe er een stukje krimpkous om en hij wordt een stuk sterker
Ik houd de overgang vliegenlijn/leader liefst zo licht mogelijk maar het is wel extra sterk denk ik. Hoe denken jullie over het verschijnsel dat er door capillaire (zuigende) werking van de kern in die kern water opgenomen wordt waardoor het drijfvermogen afneemt.

Rossie69

Heb een een loop gezien.
das puur binnen kern.
en dat ding drijft als een dobber.

en ja Marc die maakt ze op die manier.
en heb hem nu ook geprobeert te maken,viel me een beetje tegen,maar ligt aan mij en de naald ;)

en aan een drijvende lijn ingebouwd.
ben dr zeer tevreden over.

;D

marc

even ter verduidelukking
om ergernis te voorkomen bij het maken van een loop met alleen maar de kern ,even de naaldpunt rond zetten ipv heel scherp.
zo kom je veel makkelijker in de kern van de lijn ,anders prik je er steeds doorheen.
ontdoe een aantal cm lijn van zijn mantel(aceton)pluis de punt van de kern uit (1,5cm) en knip de helft va het volume weg.(op deze manier kan je makkelijker de kern in zichzelf terugtrekken )
met de aangepaste naald nu een gaatje voorprikken tegen de mantel aan,treader kan nu veel makkelijker in de kern gebracht worden,een 3 tal cm verder door de kernwand terug en de rest wijst zichzelf toch.
geen snellijm gebruiken,tast alleen je lijn aan door steenhard worden ,gevolg afbreken.
grt marc

Bone F

Eigenlijk hoeft dat gepiel met aceton helemaal niet. Ik vond het altijd lastig om te bepalen to hoever de mantel losgeweekt was. De volgende wijze werkt prima. Knoop een stuk nylon van bv. 20/oo strak om de mantel. Houdt de lijn (gedraaid) om je hand en om je andere hand het nylon. Geff vervolgens een ruk en de mantel schuift er prima af op de plaats waar je wilt. Afhankelijk van de kracht van de ruk moet je misschien de lijndikte aanpassen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!