Startsetje

Started by Ballo, August 11, 2014, 16:02:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ballo

Ik wil gaan beginnen met vliegvissen, het lijkt me een mooie bezigheid en ben dan ook op zoek naar een redelijk startsetje. Als ik het forum zo'n beetje lees dan kun je bij A&M leuke spullen kopen met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Op dit moment staat op visdeal ook een compleet setje (http://visdeal.nl/deals/vliegvisset). Wie kent dit en kan er iets over zeggen? Of toch maar iets meer uitgeven bij A&M?

Scaramouche

Tsjatsjatsja....

Met dat setje van Abu garcia zul je best een visje kunnen vangen. Maar of je er prettig mee werpt, dat is heel erg te betwijfelen, en dat is nou net de #1 reden waarom beginners er vroegtijdig mee stoppen.

Het allerbeste wat je kunt doen is een visdate regelen met iemand van wie je een setje kunt lenen, waar je vragen aan kunt stellen en die wat tips kan geven. Dan even de ervaring laten bezinken en nog een keer op stap richting een winkel voor een setje dat in balans is.

De hengel is gek genoeg niet eens het belangrijkste bij het werpen, dat is uiteindelijk de lijn. Het is gewoon heel fijn als je weet hoe een goede set moet voelen en werpen voor je je portemonnee trekt, en als het zover is, dan hoeft het echt niet loeiduur te zijn. Ik heb zelf geen spullen van A&M maar de terugkoppeling van ervaren vissers is altijd positief te noemen, en als je vooraf even contact opneemt om duidelijk te maken wat je ermee wilt (streamers gooien voor baars? forellen uit een put? karper aan het oppervlak?) dan heb je zeker weten een betere set in handen dan die Abu set.

Als je vervolgens vliegen nodig hebt, pm me dan even, dan stuur ik er wat voor je op, die kun je dan met een gerust hart in de bomen hangen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

rein

Quote from: Scaramouche on August 11, 2014, 17:02:48


..... en dat is nou net de #1 reden waarom beginners er vroegtijdig mee stoppen.


Geheel mee eens. Veel beginnerssetjes of goedkope vliegvishengels zijn vaak erg stug waardoor werpen of de lijn er uit krijgen lastig wordt. Wel ben ik van mening dat het zowel aan de hengel, als aan de lijn ligt. De combinatie en type hengel is vaak persoonlijk. Wil je een snelle hengel of een die veel verder doorbuigt (en dus langzamere tempo in casten)
Ik zie dat je setje ca 100,- is en begrijpelijk dat je eerst wilt kijken of het wat is. Ik zou zelf dan inderdaad nog even wachten en zoals Scaramouche aangeeft, eerst met iemand mee gaan of bij A&M (of een andere vliegviswinkel) langs gaan en wat hengels proberen zodat je ook de verschillen kan voelen.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar als het ergens in Zuid Holland is dan wil ik je best een keertje langs komen.

Ballo

Alvast bedank voor jullie reacties! Ik kom uit Rijssen en Oldenzaal (A&M) is voor mij nog wel een keer te doen. Ik ben er ook wel voor om eerst iets te proberen en te "voelen". Maar ik weet uit ervaring ( vaste hengels, feeder hengels, pen hengels) dat je soms pas na een hele tijd weet wat je wel en vooral niet fijn vind. Ik denk dat ik van de Abu set af ga zien en in ieder geval een keer een afspraak bij A&M ga maken.
Mochten er mensen zijn uit mijn regio dan houd ik me aanbevolen voor een oefensessie!

Gerrit72



Mooi aanbod Marten!

ik wist het wel Ballo...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ballo

Dank je wel voor het aanbod Marten! Ik moet zeggen dat dit een vrij actief forum is, mooi om te zien.

Ballo

Nou, ik heb het aanbod van Marten aangenomen en vorige week mocht ik bij hem in de tuin wat proberen met verschillende hengels. Dus de eerste les was een feit. Ik moet zeggen dat het in eerste instantie niet meeviel. Marten heeft me een setje in bruikleen gegeven en ik heb de afgelopen dagen wat lopen werpen op het grasveld naast ons huis. Na de tweede keer kreeg ik de slag goed te pakken en moet zeggen dat het erg verslavend is! Ik kreeg wel wat opmerkingen van "er zit hier geen vis hoor" 😊.
Moet zeggen dat de stok/lijn lekker gooit (Sage #6), maar ik heb natuurlijk nog geen vergelijking.

Plantje

Zo, dat is niet mis als je even een Sage in bruikleen krijgt!  ::goodjob:: Marten!

Scaramouche

Gisteren met een vismaatje op stap geweest die dat Abu Garcia 5/6 setje had aangeschaft. Kon ik hem zelf eens testen.

- lijn: prut. Op zich wel soepel en weinig memory. Maar qua textuur heel ruw, en de bramen zitten er nog op. subtiel presenteren is er niet bij
- hengel: helemaal niet slecht. vrij stug in de rug en heel veel topactie. 15 meter gooi je er probleemloos mee, daarna wordt het zwoegen (ligt ook aan de lijn) maar een beginner zal toch al blij zijn als hij er 8 meter uit krijgt.
- reel: plastic, keiharde ratel. Een op zich effectieve slip, maar ik zou hem niet durven onderdompelen, dan is het waarschijnlijk een week later einde oefening.
- leader: tapered, met een slordige nail knot vastgeknoopt aan de lijn.
- vliegen: 10 droge vliegen maatje 10. Al is 'droog' een groot woord, maar als natte vlieg zullen ze het best doen op een forellenput
- foudraal: netjes, niks op aan te merken.

Vond het wel leuk om zo'n setje eens in handen te hebben. Op zich kun je er wel mee uit de voeten, al zijn met name de bijgeleverde vliegen een beetje jammer als je van plan was om een ruisvoorntje te gaan vangen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Ik denk dat je zo'n set ook vooral niet voor de vliegen moet kopen :) Als je zoiets koopt gewoon even bekijken welke vliegen je wil testen en dan die los kopen of krijgen. Zeker als je met een ervaren vliegvisser mee gaat zal dat meestal "krijgen" zijn. De ervaren vliegvisser heeft meestal voor alle situaties wel wat vliegen bij zich. Dat is handiger dan dat je van alles wat moet kopen.

Ik heb ook nog diverse reels met een flinke ratel. Ik begin daar steeds meer de charme van te zien :)

Scaramouche

Nee, zo'n setje koop je niet voor de vliegen. Maar als beginner heb je toch totaal geen sjoege en als er niemand bij is om er een effectieve nimf aan te knopen, dan is het toch wel leuk dat als je eindelijk je lijn een beetje netjes op het water hebt ligge, dat je dan tenminste kans hebt om iets te haken  :)

enfin, mijn maatje is naar huis met een setje pheasanttails. hij moet sowieso nog even oefenen voor het op werpen gaat lijken  ::)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ballo

Allereerst Marten en Frank bedankt!

Marten heeft me een paar keer op weg geholpen met werpen (en zijn hengel geleend) en van Frank heb ik een doosje vliegjes opgestuurd gekregen. Super mannen!

Doordat ik met de hengel van Marten heb geoefend heb ik nu wel een aardig beeld gekregen van het vliegvissen. Tijd om een stok aan te schaffen. Uiteraard begrijp ik dat dure stokken over het algemeen goede stokken zijn en van goedkoop mag niet alles verwachten.
Maar goed, zodra ik aan het vissen ga komen er wellicht nog vragen boven drijven (om even in vliegvis termen te blijven).
Ik zal me dan wel weer melden.