Boetes visserijwet verhoogd ....

Started by Sieger, January 06, 2012, 10:48:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Indien je sportvisser bent en al dan niet bewust in overtreding bent op de regels van de visserijwet kan je dit een flinke duit gaan kosten.


Zo is de boete voor het het vissen met levende aasvis verhoogd van 180 naar 340 euro en de boete voor het vissen met meer dan 2 hengels van 230 naar 280 euro! De hoogte van de boetes wordt bepaald door het ministerie. De uitgeschreven boetes gaan allemaal naar de staatskas.


Klik hier voor alle boete bedragen.... http://www.hfmiddennederland.nl/vispas/?page=visserijregels
(Via sportvisserij Nederland)


Sieger

jur606

ach alle boetes zijn flink verhoogd (staatskas moet gevult worden he :P)

gewoon aan je regeltjes houden heb je er ook geen last van denk ik maar :)

Hans-oet-remunj

verhoging van die boetes voor serieuze overtredingen is wat mij betreft wel goed nieuws, zeker als de pakkans ergens over blijft gaan...

kom zelf nogal eens wat stropers tegen die in de vistrappen staan te hengelen, of vlak onder de stuwen.... schandalig gewoon...je zou er bijna een jachtvergunning voor gaan aanvragen.....  wat mij betreft mogen boetes voor illegaal hengelen rond  vistrappen of stuwen naar een equivalent van bv een maandsalaris..af te kopen met een paar weekenden brommen....




Sieger

Ik heb zelf geen moeite met boetes, als inderdaad de pakkans dan ook omhoog gaat.... Ben in al mijn visjaren nog nooit gecontroleerd.....

Voel ook wel wat voor Rob zijn idee.... Een groot deel van de boete naar de hengelsport.... Tsja... Zal wel niet gebeuren...


Sieger

Zeenimf

Sieger ,dan heb jij geluk gehad ,ik ben al diverse malen gecontroleerd,helaas voor de controleurs was allles perfect

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Sieger

Ik heb altijd een verGunning voor het stuk waar ik aan het vissen ben Marrie, dus geluk ???
Heb inmiddels 3 vispassen en er komt er nog 1 bij dit jaar... Laat maar komen die controle.... :D


Sieger

jelle

Ook oppassen met opgetuigde hengels, waar niet mee gevist word, is ook strafbaar.
bv je vist met 1 hengel en je hebt er nog 2 in de auto liggen, kan geld kosten
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Zeenimf

Sieger, ik gaf hem ook de pas van VNV ,toen vroeg hij aan mij wat voor een pas dat was ,die had hij nog nooit gezien ,zoveel verstand hebben ze ervan .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Zeenimf

Is  dat ook voor de grote vispas? of is dit alleen van toepassing op de kleine vispas ?
Nog nooit gehoord dat dit niet toegestaan was .
Zal het maandag even aan onze BOA vragen .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Plantje

Quote from: Hans-oet-remunj on January 06, 2012, 11:55:37
verhoging van die boetes voor serieuze overtredingen is wat mij betreft wel goed nieuws, zeker als de pakkans ergens over blijft gaan...

kom zelf nogal eens wat stropers tegen die in de vistrappen staan te hengelen, of vlak onder de stuwen.... schandalig gewoon...je zou er bijna een jachtvergunning voor gaan aanvragen.....  wat mij betreft mogen boetes voor illegaal hengelen rond  vistrappen of stuwen naar een equivalent van bv een maandsalaris..af te kopen met een paar weekenden brommen....
Hmmm...

Ben een keer bij een stuw gecontroleerd. Ik was al vissend van de stuw weggelopen en langzaam vissend weer terug. Ik had helemaal niet door, dat ik dichtbij de monding van een vistrap aan het vissen was. De controleur heeft het even gezien en heeft zich toen gemeld. Hij heeft me er netjes een waarschuwing voor gegeven. Ik had het echt niet door.

Ik vind de grens van 75 meter stroomafwaarts van een stuw wel vrij ruim. Roofblei vermaakt zich prima in die wilde stroming en kan er mooi prooivisjes uit halen die een beetje de kluts kwijt zijn. Waarom mag roofblei er wel vissen en mogen wij het niet? ;)

Maar tot die tijd ben ik het er wel mee eens: gewoon aan de regeltjes houden en er is niets aan de hand!

Wilco

Als het boete bedrag is verhoogd wordt daarmee ook de kwaliteit van de controleurs verbeterd ???? Daar lopen een paar van die horken bij. Van een aantal weet ik dat ze wel eens flinke mot hebben gehad met vissers en voor mijn gevoel is dat hun eigen schuld..
Eerst waarschuwen werkt beter dan met het bonnenboekje wapperen. Kleine kinderen op de bon slingeren en zo denk ik dat er genoeg voorbeelden zijn dat er eens naar de kwaliteit van de controleurs gekeken moet worden.

jelle

dat verhogen van de boetes is alleen maar om de staatskas te spekken.
maar het zou mij niks verbazen dat oom agent meer gaat waarschuwen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

Quote from: Rob van H. on January 06, 2012, 22:11:24
oom agent waarschuwd niet Jelle...dat weten we allemaal, die schrijven gelijk..en als ze fout blijken te zijn kost het je een klein kapitaal om dat aan te vechten, dus de staat word hier alleen maar wijzer van!!!
Dat is niet helemaal waar.
Ik ben in mijn leven vaker gewaarschuwd dan bekeurd door oom agent ;)
wat ik laats ergen hoorde was dat agenten het zelf ook een absurde verhoging vinden, ter vergelijking winkeldiefstal kost €180 en parkeren op een invalide plaats €350 of zo
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Hans-oet-remunj

#13
Nou, toch ben ik blij met een duidelijk signaal. De reden is de volgende:

Er is voor vele milioenen uitgegeven in Nederland - Duitsland - Belgie - Frankrijk ivm rivier migratie vis.
Oa aan de aanleg van vistrappen bij de stuwen. Er is hard gestreden om die vistrappen aangelegd te krijgen,  om het haringvliet eindelijk open te krijgen en om te voorkomen dat er waterkracht gehaktmolens in de rivieren komen. En die strijd loopt nu nog. Ik vind het niet meer dan normaal dat de vissers dan ook hun verantwoording nemen, nu die trappen er na 70 jaar eindelijk zijn. Het zijn lokaties waar die soorten in prille opkomst erg kwetsbaar zijn. Het is m.i. ook een erg lomp signaal dat je afgeeft als je daar gaat vissen.

Vandaar dat ik me groen en geel erger aan die lui die op dergelijke lokaties illegaal staan te hengelen.

Ik zal er komend seizoen in mijn omgeving in elk geval zelf wat vaker op letten, gewapend met mobiel en stroperij meldpunt...


Plantje

Quote from: Rob van H. on January 06, 2012, 22:11:24
oom agent waarschuwd niet Jelle...dat weten we allemaal, die schrijven gelijk..en als ze fout blijken te zijn kost het je een klein kapitaal om dat aan te vechten, dus de staat word hier alleen maar wijzer van!!!
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben destijds gewaarschuwd door de controleur in plaats van bekeurd te worden.
Zag laatst (staat los van vissen) een motoragent op de A28 een auto van de middelste baan naar de rechterbaan sturen; hij reed daarna gewoon door. Daar had de agent ook voor kunnen bekeuren. Hij had ook gewoon door kunnen rijden. Dit vind ik dan netjes! Beetje jammer om te zien was dat de betreffende automobilist een paar kilometer verderop zonder enige reden weer op de middelste baan ging rijden!

Quote from: Hans-oet-remunj on January 06, 2012, 22:24:55
Nou, toch ben ik blij met een duidelijk signaal. De reden is de volgende:

Er is voor vele milioenen uitgegeven in Nederland - Duitsland - Belgie - Frankrijk ivm rivier migratie vis.
Oa aan de aanleg van vistrappen bij de stuwen. Er is hard gestreden om die vistrappen aangelegd te krijgen,  om het haringvliet eindelijk open te krijgen en om te voorkomen dat er waterkracht gehaktmolens in de rivieren komen. En die strijd loopt nu nog. Ik vind het niet meer dan normaal dat de vissers dan ook hun verantwoording nemen, nu die trappen er na 70 jaar eindelijk zijn. Het zijn lokaties waar die soorten in prille opkomst erg kwetsbaar zijn. Het is m.i. ook een erg lomp signaal dat je afgeeft als je daar gaat vissen.

Vandaar dat ik me groen en geel erger aan die lui die op dergelijke lokaties illegaal staan te hengelen.

Ik zal er komend seizoen in mijn omgeving in elk geval zelf wat vaker op letten, gewapend met mobiel en stroperij meldpunt...


Ben het wel met je eens. Maar sportvissers onder elkaar: stel dat je mij zou zien in het voorbeeld dat ik eerder noemde (ik loop al vissend terug naar de plek waar ik vandaan kwam en zonder het in de gaten te hebben zit ik dicht in de buurt van de monding van de vistrap)... zou je dan de politie bellen of me er even op aanspreken?
Als je me aanspreekt zal ik zeggen dat je helemaal gelijk hebt en er mee ophouden! (En er natuurlijk in het vervolg wat beter op letten.)
Als je de politie belt voel ik me dan toch een kleeeeeein beetje belazerd door een medevisser. Ik ga er dan ook vanuit, dat je me er gewoon op aan zou spreken.

Regels zijn goed en zijn belangrijk! Eigenlijk maakt het niet veel uit of er nu 50 of 300 euro boete op staat; we moeten ons er gewoon aan houden. Maar met 300 euro boete kan ik me wel voorstellen, dat iemand heeeeel even zijn zegje wil doen om te kijken of het echt zo zwart-wit is.

Hans-oet-remunj

tot nog toe sprak ik de mensen aan. en als ik merkte dat ze er na 10 minuten weer stonden gaf ik aan dat ik op dat moment naar huis ging fietsen om daar de stroperswacht te bellen... hadden ze een kwartier om hun biezen te pakken.... ::)

Het gaat over mensen die op 5 meter van de stuw staan... niet over 65 of 74 meter

Maar ik merk dat ik het onderhand wel zat ben, de helft van de tijd zie ik foute dingen... streng aanpakken die hap...kwestie van vergunning lezen...

Als ik dat hier over de grens flik in duitsland ben ik ook meteen 1000 euri verder....




Plantje

Ik snap wat je bedoelt Hans. In de tijd dat ik nog een jaarvergunning in Duitsland had lette ik ook heel goed op. Regelmatig de vergunning nalezen om zeker te weten dat je je aan de regels houdt. Maar ik had toen ook een leeftijd dat ik alleen onder begeleiding mocht vissen. In Nederland mag iedereen er op uit trekken. Aan de ene kant leuk aan de andere kant ook een risico, dat regels niet goed aangeleerd worden.

En ach...ik denk dat wanneer iemand zo'n beetje in een stuw vist dat je ook wel aan het gedrag kunt zien of ze zich bewust zijn van het feit dat het niet mag. Ik ben er ook vrij zeker van, dat de betreffende controleur mij toen daarom niet bekeurd heeft. Hij is gewoon rustig naar me toe gekomen....als hij had gezien dat ik snel mijn biezen pakte op het moment dat hij aankwam had ik waarschijnlijk wel een bekeuring gekregen.
Hij vertelde toen ook een paar weken ervoor een paar oostblokkers gepakt te hebben die IN de vistrap aan het vissen waren.

Rossie69

laat ze alles maar 1000 euro maken.

zullen ze die polen en de rest van dat gespuis de nek in drukken.
en alle overtreders.
Kleine moeite om je aan de regels te houden.

Dan nog de visserrij regels,het lelijke boekwerk van de vispas is normaal formaat maken.
en dan ook voor iedereen,begrijpbaar maken,dus leesbaarder maken.
al die stomme woorden die je bijna niet of nauwelijks snapt,en beter omschrijven,of makkelijker.

Man ik haat dat boekwerk.
dit jaar zal ik hem dan ook maar door laten snijden,je hoeft hem alleen maar bij je te hebben :)

Dus boetes,veul hoger maken.
laten we dan de kas maar niet spekken,en gewoon naleven die regels.


Rossie69

simpele opleiding geven die boa,s van de visver.
of wat dan ook,laten ze de politie gelijk mee laten doen,dan snappen ze mischien wel wat we bedoelen of hoe of wat.
,wat een zooitje is het.

met dat volk.


Wilco

Quote from: Klaas on January 07, 2012, 14:28:47
Yeah de boetes flink hoger maken,als de politie en boa's e.d nu ook eens meer gingen controleren dan werkt het ook.
Ik wil nieuwsberichten lezen dat vissers/stropers dikke vette bekeuringen krijgen en dat er materiaal in beslag werd genomen,dan gaat elke visser wel opletten waar en hoe hij aan het vissen is.

Klaas
Dat gebeurd al bij stropers daar wordt al hun materiaal in beslag genomen. Dat gaat zelfs zo ver dat de boot + trailer+ BB+ netten + auto die de boot trekt in beslag worden genomen omdat het een Economisch delict is. Hoe het dan verder verloopt daar hoor je niks van is eigenlijk wel jammer. De namen aan de elktronische schandpaal.

toppiedus

QuoteIk wil nieuwsberichten lezen dat vissers/stropers dikke vette bekeuringen krijgen en dat er materiaal in beslag werd genomen,dan gaat elke visser wel opletten waar en hoe hij aan het vissen is.

Ben het wel met je eens Klaas, maar dan alleen stropers, er is m.i nogal een verschil tussen een stroper of een visser die te goeder trouw toevalig 74,80 meter van de stuw terecht is gekomen.

Voor een visser (geen stroper met economisch delict) is in beslagname ook een wassen neus, dit mag namelijk nooit zonder een gerechtelijk bevel van de officier van justitie, kan een agent, boa of wat dan ook nooit zelf besluiten.

Zou ook een rechts ongelijkheid betekenen Jan met een modaal inkomen en zijn gespaarde Orvis Helios van € 750,- zou dan zwaarder gestraft worden als Piet met een 2 x modaal inkomen en een sheakspare van € 60,-