Finland met Flyfishing Academy

Started by Mike, August 29, 2023, 19:47:33

Previous topic - Next topic

Martijn and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Vorige maand zijn we teruggekomen van een zeer geslaagde en gezellig vistrip in het ongerepte Finland. Met groepje van 12 personen, geheel georganiseerd door Flyfishing Academy, mochten we daar 1 week lang genieten van de schitterende rivieren die overvol zitten met forel en vooral heel erg veel vlagzalm. We hebben verschillende rivieren gevist waarbij we op sommige locaties helemaal tot aan de Russische grens zijn geweest.
Hier wat kiekjes.

20230731_135650.jpg20230802_083346.jpg20230729_172113.jpg20230729_150715.jpg20230728_141606.jpg20230727_142030.jpg20230726_132804.jpg20230728_150226.jpg20230728_174602.jpg20230728_172949.jpg20230728_170008.jpg20230727_215057.jpg           
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

En voor de liefhebber nog wat bewegende beelden.
Beschikbaar in 4K

https://youtu.be/d4-1TT7tz2I?si=I2l8pwGzhkBvlnk_
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

paul de bruijn

Ziet er uit alsof het nog puur natuur is daar.

Mike

Yup, het is daar idd ongerepte wildernis. Gelukkig zijn we geen beren tegen gekomen 😅

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Ziet er inderdaad mooi uit daar Mike!
Bewegende beelden vind ik wat minder geslaagd om rustig naar te kijken. Je vangt inderdaad veel op 1 stek, maar daardoor wordt het wel een erg zenuwachtige bedoening om naar te kijken. Lijkt wel of je geen seconde wilt verliezen.... (En misschien is dat ook wel zo?)

Steelhead

Ziet er goed uit!
Hoe zijn jullie daar gekomen? Met eigen auto of vliegtuig?
Hoe lang duurde de reis?
Ik zie alleen maar foto's van vlagzalm. Geen forel gevangen?

Ik hoor daar graag wat meer over, wie weet volgend jaar.
Je kan me ook mailen: Bram

Vast bedankt
my best memories are not that old!

Mike

@Gert,dat heeft idd met een stukje persoonlijke beleving te maken.
Ik weet dat vliegvissen voor veel juist iets is waarbij ze helemaal zen in alle kalmte en rust hun hobby willen beleven maar bij mij is vliegvissen meer een actiesport. Daarnaast doe ik ook nog aan wedstrijdvissen dus ik ben er op gespitst om in zo'n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk vissen te vangen en dat zie je waarschijnlijk terug in mijn manier van doen. Zelf ervaar ik geen zenuwen oid. Ik krijg meer de zenuwen van getreuzel en weinig vangen.

@Steelhead, er zit hoofdzakelijk heel veel vlagzalm maar ook zeker wel forel. Hele grote zelfs. In t filmpje komen een paar kleine forelletjes voorbij. Er zijn ook rivieren waar veel meer forel wordt gevangen en ook hele grote. Er zouden volgens locale bronnen zelfs de grootste bruine forellen ter wereld voorkomen.
We kwamen een stel locals tegen en die gingen net nachtvis sessie nr 12 in. Zij viste 's nachts gericht op grote bruine forel omdat deze overdag niet te vangen zijn. De volgende dag kwamen we ze tegen en lieten ze een foto zien van een bruine forel van 70 cm. Dat was ook de enige vis in 12 nachten met z'n 2en vissen. De vis ging de pan in. Ik kreeg de indruk dat de locals daar allemaal voor de pot vissen.
Een paar vissers van onze groep zijn nog een paar dagen met een gids meegeweest naar een plek waar vaker grote forel wordt gevangen. Ze hebben er een aantal aangehad maar helaas verspeeld. Ik begreep dat het heel lastig waden was en heel moeilijk vissen door harde stroming en grote keien. Ik wil de volgende x ook een paar dagen besteden aan gericht op de grote forel.
We zijn daarheen gevlogen. Dat duurt ongeveer 2,5 uur als ik me niet vergis. Daar zijn er auto's gehuurd en zijn we nog iets van 2 uurtjes gaan rijden eer we op de bestemming aankwamen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Quote from: Mike on August 30, 2023, 22:33:53@Gert,dat heeft idd met een stukje persoonlijke beleving te maken.
Ik weet dat vliegvissen voor veel juist iets is waarbij ze helemaal zen in alle kalmte en rust hun hobby willen beleven maar bij mij is vliegvissen meer een actiesport. Daarnaast doe ik ook nog aan wedstrijdvissen dus ik ben er op gespitst om in zo'n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk vissen te vangen en dat zie je waarschijnlijk terug in mijn manier van doen. Zelf ervaar ik geen zenuwen oid. Ik krijg meer de zenuwen van getreuzel en weinig vangen.

Duidelijk Mike! Belangrijkste is idd dat iedereen er op zijn of haar manier van geniet.

Steelhead

Thanx Mike.
Ik ken de verhalen van grote bruine forellen in het Russische deel daar.
Ik heb er wel een paar van 60+ gevangen in IJsland, maar dat was vlakbij zee, dus zilver.
Vorig jaar in Montenegro mooie vlagzalmen tot 55cm gevangen en het jaar daarvoor in Slovenië regenbogen boven de 70cm.
Nu nog zo'n formaat in die mooie goud/gele kleuren met rode stippen op m'n #6😎
my best memories are not that old!

FSCHAMP

Nice Pictures Mike.
De moeite waard als ik het zo zie!
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

gijsie20

Prachtige beelden Mike! Mooi avontuur!