Ultra light vliegvissen

Started by Dorski, January 20, 2021, 21:52:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Quote from: sarca2 on January 24, 2021, 16:59:25
dat met extra kosten klopt maar is me nog niet gebeurd (bij 2 eerdere grotere bestellingen), misschien kwestie van mazzel hebben.

Ja, ik heb meestal ook mazzel (uit de USA) maar een hengel valt wel op. Uit China houd ik het altijd onder de 22 Euro.

Vorige week nog een waadpak uit Schotland binnen gekregen zonder extra kosten, maar volgens mij zou dat wel zomaar kunnen sinds de brexit.

Gert

#26
Ik zag dat E10 een #1 van 8ft verkoopt voor 75,-
https://www.e10-flyfishing.nl/a-60927215/vliegenhengels-vliegvis-hengels-vliegvis-hengel/ritz-super-lite-8ft-1wt-fly-rod-4pcs/#description

Die hengel is ook bij Alibaba te koop, uiteraard stuk goedkoper maar dan moet je er minstens 10 afnemen EN is er een reële kans dat er nog BTW bij komt.
Hengel heeft zelfs een extra tip, dus kun je er eentje breken. Maar hoeft niet natuurlijk  ;)

FYI: Alibaba is vooral voor handelaren en kun je meestal niet per stuk kopen. Aliexpress is meer voor particulieren.

sarca2

ok, jammer dat ik die niet eerder heb gezien, deze lijkt me ideaal, extra topdeel ook handig
::new::

Dréke

Quote from: Gert on January 24, 2021, 18:42:35
Ja, ik heb meestal ook mazzel (uit de USA) maar een hengel valt wel op. Uit China houd ik het altijd onder de 22 Euro.

Vorige week nog een waadpak uit Schotland binnen gekregen zonder extra kosten, maar volgens mij zou dat wel zomaar kunnen sinds de brexit.

Straks op alles BTW betalen, die ondergrens wordt afgeschaft helaas


Vliegvissen, een passie die nooit ophoudt

Wilco

Ik heb vandaag nog ff wat extra materiaal besteld bij ome Alie.

sarca2

zonder gedoe met extra kosten het setje binnen, #1 hengeltje uitgeprobeerd met #2 lijn, kleine 10 meter afstand halen lukt maar dat is het dan ook wel. super klein kokertje dat makkelijk in rugzak past, back-up bij het strakke lijn nymphen voor als er een hatch in de buurt is of voor 'indianen visserij' op kleine beekjes. klassiek hardy flyweight reeltje gevonden dat er goed bijpast. ik vermoed dat ik in de polder toch liever met een 3-tje vis want met wind lijkt me dit ultralight niet handig maar ik ben wel op plekken geweest waar dit setje handig was geweest vanwege de korte lengte (en de kleine vis).
::new::

fly only

De nieuwe norm voor de polder. Ga ik naar Peeters Hengelsport en vraag naar de Tiemco chub #0 of #1.
Mooiste hengel die ik heb. Kan ik je van harte aanbevelen!
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

henkverhaar

#32
Quote from: henkverhaar on January 23, 2021, 21:12:49
Het zal een lange-termijnproject worden, en vooralsnog ben ik zelf niet overtuigd van de bruikbaarheid van zo'n hengel ( ;) ), maar als ie klaar is zal ik t laten weten - dan kun je een keer langskomen om het zelf uit te proberen. Wel zelf een #1 lijn meenemen, want zoals je wel begrepen zult hebben heb ik die zelf niet liggen ......

Voor de belangstellenden: het is inderdaad een lange-termijnproject geworden. In het voorjaar de bamboe geprepareerd (gespleten, op maat gezaagd, ruw driekantig geschaafd), maar toen kwamen er twee bestellingen voor hengels doorheen die toch minimaal in de (afgelopen) zomervakantie gebruikt moesten worden. Die hadden dus voorrang. Daarna was de vervanging van ons tuinhuisje aan de beurt - leeggehaald, de hele werkplaats vol gelegd (en dus geen ruimte om aan hengels te werken) - fundering laten leggen, toen halverwege de overstroming van (Geul en) Selzerbeek onze hele achtertuin onder water zette. Afbouw van het tuinhuisje, opruimen van de tuin, en vervolgens weer vrij maken van de werkplaats heeft dus ook wat extra tijd gekost ;-). De werkplaats is nu weer beschikbaar, dus binnenkort gaan de bamboestrips de oven in voor de heat treatment, waarna ze in taper geschaafd kunnen worden. Dan kan de blank verlijmd worden en de hengel afgebouws. Wie wil komen proefwerpen moet dus nog even wachten...

Inmiddels heb ik het project weer opgepakt. De strips waren ruw driehoekig gefreesd, en moesten getemperd worden. Dat heb ik afgelopen week gedaan. Vandaag de strips in taper geschaafd, de moederbus uitgehold (geïntegreerde bamboebus), en de beide delen in elkaar geplakt. lijm uitgehard bij 100 graden. nu moeten de delen uit het wikkelgaren gehaald worden, gericht, opgeschoond, en vervolgens geïmpregneerd. daarna kan het afmonteren beginnen...

Dorski

En is er nog een update over het projectje?
Vind het heel interessant om er wat over te horen. Foto's mogen natuurlijk ook altijd.

henkverhaar

Ik zou bijna zeggen - zie mijn website ;-)

De hengel is inmiddels af (met wat complicaties, maar daar zal ik hier niet over uitweiden). Het is een lichte #2 geworden die, gezien de eigenschappen van bamboe (denk massa - denk Schreiner met zijn bussen) een #1 ook zal werpen (bamboe is tot op zekere hoogte zelfladend, ten gevolge van de massa van de massieve hengel - lichte buisvormige hengels hebben zeker ook nadelen ;-)

Het hengeltje werpt wat bonkig - da's een makke die alle korte hengeltjes hebben, maar een bamboehengel in deze lijnklasse wordt bij grotere lengte al snel erg slap - zie boven.

Is het project geslaagd - ja, dat denk ik wel. Is het een hengel die ik bij voorkeur uit mijn rek zou pakken als ik in de Geul ga vissen - nee, dat denk ik niet. ZOals gezegd ben ik geen heel groot liefhebber van lichte (vliegen)hengels - mijn voorkeur gaat uit naar hengels tussen 7 en 8 voet, in lijnklassen 4 en 5 (en 6). Daar kun je zeker zo subtiel mee vissen, en zijn veel universeler inzetbaar. Ze buigen alleen niet op een visje van 8 cm...

Dat gezegd hebbende, zal ik 'm als het seizoen 2022 open gaat eens flink aan de tand voelen (tenzij iemand hem heel graag wil overnemen ;-) )

Henk