alscholver eet pos??????????

Started by jelle, March 10, 2013, 17:22:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelle

Quote from: Beertje on March 10, 2013, 12:00:49
volgens de heren en dames vogelbescherming en vergelijkbare organisaties,eet de aalscholver hoofzakelijk pos.en gij geleuft dat!!! ::wtf::
dit is een flinke pos ;)
[hs width=300 height=300]http://www.visgidsen.nl/aalscholver_eet_snoekbaars.jpg[/hs]
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Beertje

#2
Dit is een zinsnede uit een artikel van natura 2000.
"Paling vormt echter slechts een zeer klein deel van het menu. Onderzoek toonde aan dat de aalscholver vooral brasem en pos eet die hij uit het IJsselmeer vist".Wie proberen ze nu voor de gek te houden?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

tukkerrutger

Coole foto's! en toch ook niet ;)

jelle

aalscholver zal best de gemakkelijkst te pakken prooi eten,
maar zoals jij al liet doorschemeren Beertje vooral pos is ongeloofwaardig.
Maar misschien moeten we eventjes een paar duizend opensnijden voor een betrouwbaar onafhankelijk onderzoek ;D
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Beertje

In het kader van een gedegen onderzoek lijkt mij dit voor de hand liggend. ;D ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

R.S.N Flyfisher

Tering, zijn ook niet de eerste beste visjes..  :o

Vies zwart loeder,  ::geweld::

hilco

is er al bekend wie de aalschover's natuurlijke vijand is?

R.S.N Flyfisher



Plantje

Bedankt voor het openen van een nieuw topic Jelle. Ik ging in het andere topic ook iets te veel off topic.

Bij mijn weten heeft de aalscholver geen natuurlijke vijanden (in Nederland). Wat ook vooral jammer is is dat die stomme mussen ook regelmatig te grote vissen pakken die ze niet eens weg kunnen krijgen. Maar die laten ze dan wel zwaar beschadigd achter.

Ik hoorde, dat dierenbescherming enz in Nederland wolven wil uitzetten zodat jagers niet meer nodig zijn. Nou, als ze toch zo met zielige beestjes te doen hebben zouden ze ook aalscholvers tegen moeten gaan!

Beertje

Kunnen we met de wolven en beren,gelijk even een flink aantal arenden introduceren?Die pakken wel een aalscholver.
Maar we kunnen ze ook aan de pil doen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

R.S.N Flyfisher

Wolven maken weer teveel kapot lijkt me en raar idee als er tijdens het vissen een wolf naast je kan komen staan  ::wtf::

Plantje

Het voorbeeld van de wolven was er om te laten zien hoe belachelijk de "dierenbeschermers" soms bezig zijn. Wolven jagen in roedels. Bovendien zullen veel reeën en kleiner wild de wegen op gejaagd worden. Nederland is gewoon te klein voor wolven.
En, terug on topic, aalscholvers horen ook niet in Nederland. Maar voordat je dierenbeschermers daar van overtuigd hebt!

catchem

Ik denk dat de aalscholver op het ijselmeer vooral Pos eet. Dit zegt volgens mij veel over wat voor vissen er op het ijselmeer voorkomen, vnl. Pos denk ik dan. De baars zal wel door de beroepsvissers al zijn weggevangen. Ik denk niet dat een aalscholver kijkt wat voor vis het is. Als het zwemt en het is groot genoeg dan is het voer.

Koen

Quote from: Plantje on March 10, 2013, 20:02:16
Het voorbeeld van de wolven was er om te laten zien hoe belachelijk de "dierenbeschermers" soms bezig zijn. Wolven jagen in roedels. Bovendien zullen veel reeën en kleiner wild de wegen op gejaagd worden. Nederland is gewoon te klein voor wolven.
En, terug on topic, aalscholvers horen ook niet in Nederland. Maar voordat je dierenbeschermers daar van overtuigd hebt!

"In ieder geval reeds in de 17de eeuw waren er grote aalscholverkolonies in Nederland."

hmjah, wat is "niet thuis horen".

jelle

dierenbeschermers zijn wel vaker de weg kwijt.
zo moeten die koeien op de  Veluwe en in de verschillende polders zoals het lauwersmeergebied zogenaamd natuurlijk leven en sterven.
nou is het zo dat runderen in de winter lekker naar het zuiden lopen om voedsel te vinden...........................................................
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vliegvisserdorian

Ja en als aalscholvers voornamelijk pos zouden eten, die zijn er punt 1 ook niet oneindig en punt twee dat is ook weer voedsel voor vissen zoals baars en snoek lijkt mij. Wat ik bij biologie geleerd heb is wanneer je het aantal planten/dieren uit een laag uit een voedselpiramide verminderd de lagen daarboven uiteindelijk ook zullen verminderen in aantallen planten/dieren per laag. Klopt hier iets van of heb ik het verkeerd onthouden?

tukkerrutger

klopt helmaal, de natuur houd zich zelf in evenwicht. behalve als de mens verkeerd 'ingrijpt'

John

Denk dat de heren en dames van de dierenbescherming niet in Nederland thuis horen.

Die zien Nederland als een groot reservaat waarin alles behalve de mensen zelf beschermd moeten worden.
Tijd om alle subsidie aan die clups te stoppen. Da's in ieder geval een goede bezuiniging

Beertje

#20
John for president. ::agree:: ::agree::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Quote from: Koen on March 10, 2013, 20:16:14
"In ieder geval reeds in de 17de eeuw waren er grote aalscholverkolonies in Nederland."

hmjah, wat is "niet thuis horen".
En dát wist ik dan weer niet!  ::goodjob::

Maar op het moment lijkt me wel, dat er iets mis is... Of zou dit een gezonde golfbeweging zijn? Hebben we over een tiental jaren minder aalscholvers en neemt de visstand weer langzaam toe? Vroeger was alles beter is nogal gemakkelijk gezegd!

Vassenden

Er zijn in ons land twee soorten aalscholvers; een inheemse soort en een laten we zeggen geimporteerde soort. Juist die geimporteerde soort is in grote aantallen aanwezig. Alle geluiden over de noodzaak tot bescherming van een inheemse vogelsoort zijn wat de aalscholver betreft daarom misplaatst. Wetenschappelijk onderzoek toont aan wat voor de aalscholver de ideale lengte is van hun prooivis. De lengte van het posvisje zit daar ver van af; de aalscholver ziet de pos dus niet als de ideale prooivis. Mogelijk speelt het teruglopen van voornbestanden een rol bij de predatie van pos door aalscholvers. Natuurlijk hebben de aalscholvers een zekere rol bij het teruglopen van deze voornbestanden. De vraag is, wat die rol nu precies is in Nederland. Gebaseerd op aantalen aalscholvers en aantallen broedparen valt er een schatting te maken van  het totale gewicht van de jaarlijks door hen opgegeten vis. Alles bijeen kom je bij die rekensom uit op een respectabel aantal kilogrammen vis. Andere "spelers" in dit veld zijn beroepsvissers en veranderende natuurlijke condities. Wie bijvoorbeeld de "aannemer" en tegelijk semi beroepsvisser in de haven van Elburg volgt, weet dat een dergelijke vorm van "beroepsvisserij" gemakkelijk de doodsteek van voornbestanden met zich kan meebrengen.

Mvgr.

Hans 

Beertje

Met dank aan de overheid die deze beroepsvissers een vergunning geeft om dat te doen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Koen

Quote from: Vassenden on March 10, 2013, 22:48:57
Er zijn in ons land twee soorten aalscholvers; een inheemse soort en een laten we zeggen geimporteerde soort. Juist die geimporteerde soort is in grote aantallen aanwezig. Alle geluiden over de noodzaak tot bescherming van een inheemse vogelsoort zijn wat de aalscholver betreft daarom misplaatst. Wetenschappelijk onderzoek toont aan wat voor de aalscholver de ideale lengte is van hun prooivis. De lengte van het posvisje zit daar ver van af; de aalscholver ziet de pos dus niet als de ideale prooivis. Mogelijk speelt het teruglopen van voornbestanden een rol bij de predatie van pos door aalscholvers. Natuurlijk hebben de aalscholvers een zekere rol bij het teruglopen van deze voornbestanden. De vraag is, wat die rol nu precies is in Nederland. Gebaseerd op aantalen aalscholvers en aantallen broedparen valt er een schatting te maken van  het totale gewicht van de jaarlijks door hen opgegeten vis. Alles bijeen kom je bij die rekensom uit op een respectabel aantal kilogrammen vis. Andere "spelers" in dit veld zijn beroepsvissers en veranderende natuurlijke condities. Wie bijvoorbeeld de "aannemer" en tegelijk semi beroepsvisser in de haven van Elburg volgt, weet dat een dergelijke vorm van "beroepsvisserij" gemakkelijk de doodsteek van voornbestanden met zich kan meebrengen.

Mvgr.

Hans

Wiki zegt toch wat anders hoor:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aalscholver