euro nymphing

Started by timo, May 10, 2020, 16:33:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

timo

Doordat helaas de flyfair niet doorgaat,daar wilde ik wat hengels gaan testen,een vraagje?
Wat is volgens jullie een goeie hengel voor het tsjech nimfen?
groetjes timo

Mike

#1
Ik zou me focussen op het zogenaamde "french nymphen" dat is doorgaans vele malen effectiever dan het Czech nymphen.

Daarvoor is een 10 ft in de lijnklasse 2 3 of 4 het meest geschikt.
Ik heb zelf 2 hengels voor deze visserij.
De Greys Streamflex XF2 en de Sage ESN 2100-4
Allebei #2 stokjes maar 2 totaal verschillende hengels.
De Greys gebruik ik hoofdzakelijk in Duitsland en Tsjechië omdat we daar hoofdzakelijk visjes vangen, max tot een cm of 40.
De Greys is heel parabolisch en super zacht. Dat zorgt ervoor dat je met hele dunne tipjes kunt vissen zonder lijnbreuk en het is natuurlijk gewoon leuker om dat soort visjes te vangen op een buigzame zachte hengel.
Daarnaast verlies je ook aanzienlijk minder (vooral kleinere) vis.
Bij een wat hardere hengel stuiteren kleine vissen er gemakkelijker af.
Als je de hengel ook op een vis van 20 cm flink krom kunt trekken zal deze vis zichzelf minder snel kunnen onthaken door heftig te spartelen.
M'n ESN gebruik ik vaker in bv Slovenië. Daar vis je doorgaans op diepere en harder stromende rivieren met ook wat grotere vissen.
De ESN 2100 is alleen in de top erg zacht en de rest is vrij stug. Hierdoor heb je veel meer controle op grote vis in harde stroming.

Er worden inmiddels door best wat merken mooie hengels gemaakt voor precies dat doel.
Het is denk ik zaak dat je goed nadenkt op wat voor water je precies wilt gaan vissen.
Voor kleine stroompjes met veel kleine vis zoals bv de Kyll en de Ahr zou ik gaan voor een zachte parabolische 10 ft #2 en voor grote, diepere en harder stromende rivieren met veel vis van 40+ zou ik gaan voor een iets stuggere 10 ft en dan misschien zelfs beter een #3.

Hier een filmpje van één van m'n french nymp sessies van vorig jaar..

https://youtu.be/H5LcE-uhshc
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Wilco

Hallo Mike,

Speciaal voor de French nymphen heb ik een 10 voet #3 gekocht. Gewoon om te proberen of het wat voor mij is. Kan je aangeven hoe jij je leader opbouwt ??

mvg Wilco

Mike

#3
Normaal gesproken zou je bij t french nymphen zo'n lange leader van 9 m op je reel kunnen zetten al dan niet met vliegenlijn eronder. Daar kan je een stuk hanak bicolour aan bevestigen van ongeveer 1 m en daar kan je dan je tippet aan knopen. Dit alles kan je voor t gemak aan elkaar bevestigen met Hends micro ringetjes.

Als je wedstrijdjes vist mag je leader (alles tussen je vliegenlijn en vlieg) maar 2 x hengel lengte zijn.
Ik ben deze setup als standaard gaan gebruiken omdat je als bijkomend voordeel hebt dat je snel een droog vliegje oid er aan kunt knopen als de situatie daar om vraagt.
Bovendien is het zo ook nog veel goedkoper want die french leaders zijn bizar duur.

Neem een getaperde leader van 1 maal hengellengte + een beetje, knoop daar aan een stuk bicolour (stuk compleet met beide kleurtjes) en daar aan je tippet. Deze setup is voor de meeste kleine riviertjes denk ik het makkelijkst en het meest praktisch.
Vis je nu op grote rivieren (geen wedstrijden) en je wilt met strakke leader toch op een wat grotere afstand vissen, dan zou ik je getaperde leader langer maken.

Overigens zou ik ook geen standaard getaperde leader nemen want die zijn te kort en vooral veel te dik waardoor ze te veel weerstand van wind en stroming opvangen. Bovendien ook weer vrij prijzig.
Ik gebruik hiervoor de Trabucco getaperde zee leaders. Daar knip ik het dikke en het dunne gedeelte vanaf zodat ik het stuk over hou wat ik wil gebruiken.
Deze leaders zijn goedkoop en werken prima.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

vdKaa

Dank voor de uitleg Mike!
klink leuk genoeg om eens te gaan proberen 👍
Fouten zijn kansen om iets te leren

timo

alvast bedankt voor de info,ik ga hoofdzakelijk de kleinere rivieren bevissen.dus als ik het een beetje begrijp zijn de hengels die speciaal voor het tsjech nimfen worden gemaakt wat stuggere hengels in het eind.
en deze zijn eigelijk wat te stug voor de kleinere rivieren.

Mike

Uhm, nee Timo. Dat is niet wat ik uitlegde.. verre daarvan eigenlijk ???

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

mooi filmpje, ook omdat er geen muziek bij zit, enkele nymph zo te zien, toont goed hoe je de indicator gebruikt. klopt het dat de nymph niet zo zwaar moet zijn dat ie blijft liggen maar welk zwaar genoeg moet zijn zodat ie ongeveer op halve watersnelheid voorbij komt? en laten we hopen dat we er allemaal snel weer naartoe kunnen.
::new::

Mike

Thx, ik had m opgenomen in 2.7 k en daardoor kan je idd de inicator goed zien.
Ik zag tijdens t terugkijken dat ik vaak best laat ben met aanslaan.
Doordat m'n camera wat lager zit zie ik t op beeld iets beter dan wanneer ik er bovenop sta. Best bizar is dat.

De nymph moet idd niet zo zwaar zijn dat ie op de bodem blijft liggen maar dat gebeurt ook niet zomaar. De lijn trekt m sowieso uiteindelijk wel mee.
T nymfje moet eigenlijk met de stroom mee over de bodem stuiteren.
Ik vis hier op dat langste stuk van de clip eigenlijk iets te zwaar waardoor ik m soms naar voren moet trekken omdat ie anders te snel op de bodem valt.  Ik vind t nogal vermoeiend om zo vaak te moeten wisselen. Beetje lui 😄
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

markpiet

Ik vind dit erg interessant en leerzaam Mike
Bedankt voor het delen.
groeten van Mark
><((((0>

Mike

Geen dank.
Ik hoop maar dat we snel allemaal weer kunnen reizen zonder al te veel ongemakken.
Als er nog iets is kan je altijd vragen.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

Quote from: Mike on May 17, 2020, 03:36:23
Geen dank.
Ik hoop maar dat we snel allemaal weer kunnen reizen zonder al te veel ongemakken.

duitsland verwacht 15 juni weer open te gaan las ik
::new::