Volop actie in de haven!!! Statisch......

Started by sjoerd, February 01, 2013, 20:40:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd



dit formaat(30  plussers) willen we graag vangen


Tsja, vanmorgen op deze eerste februaridag, zou  ik  vrienden helpen met het verhuizen van hun zoon. Aangezien in dat stadje, een haven lag, had ik toch maar even mijn hengelspullen in de auto gelegd. Na de verhuizing, die vlotjes ging kon ik om half twee mooi even naar de haven. Inmiddels was het begonnen met regenen en dat zou niet meer stoppen.
Het water was er mooi helder en al snel begon ik vis te vangen, maar dat waren echter alleen maar  kleine roofbleitjes en een baarsje. Oja ook nog een voorntje.
Maar de echte wintervoorns, die wilde ik graag vangen. Hoe verleidelijk ik ook de nimf probeerde binnen te vissen, langzaam of juist met korte tikjes, geen enkele actie behalve dan roofbleitjes.
Dan maar eens heel anders proberen waar ik in het verleden wel vaker succes mee heb gehad. Statisch vissen!! En dat bleek de truuk te zijn. Hele voorzichtige aanbeetjes waren het, nauwelijks merkbaar, alleen soms een miniem beweginkje van de beetverklikker, meer niet, Daar moest je op reageren en bingo! Of ook zoals gezegd vaak mis.
Oooh ik heb heel veel aanbeten gemist. Dat was zeker het geval want het was zo moeilijk te zien. Bewoog de beetverklikker nu heel even door een aanbeet of door een regendruppel?
Om kort te gaan: In een paar uurtjes statisch vissen, wist ik meer dan 60 vissen te vangen. vijf windes, een tiental roofbleitjes waarvan twee van rond de 35 cm, enkele alvers en maar liefst 44 blankvoorns!. Geen foto's want de camera bleef thuis.
Het was nat en later ook behoorlijk koud maar wat een schitterende actie. Mooie voorns tussen de 15 en 25 cm, een enkele wat groter.Nee
geen 35 plus voorns maar wel veel van een formaat die het #4 TFOtje lekker lieten buigen. De meeste vis ving ik aan de onderste nimf maar later ook een aantal aan de bovenste nimf, op zeg maar een meter diepte. Gebnruikte nimfen: rood fluor kopje met pauwfiber en dezelfde nimf met goudkopje. haakje 14, simpele nimfen dus.
Ook twee kunstaasvissers die later bij mij bij kwamen vissen, vingen volop baars. Volgende keer ook maar eens met een klein streamertje proberen
Ik zou zeggen, probeer het binnenkort maar eens in de havens voor het weer dicht ligt. En vergeet het statisch vissen niet!!
Sjoerd

Hilco

dat geeft weer moed !! morgen middag  Spakenburg of Huizen .  's ochtends zit het altijd stampvol
vaste stok vissers.

ik ben met 5 visjes al meer dan tevreden.


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Mooie vis Sjoerd!! ::goodjob::

Maar ehhh.... heb jij een tellertje bij je als je vist??

Ik raak na een 10 tal vissen de tel meestal kwijt en geef dan ook meestal de brui aan het bijhouden van de aantallen (lekker belangrijk ook! ;))
Als het vissen maar de vangdrang bevredigd toch?? (en niet de teldrang ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco


peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Gerrit72




Mooie vis Sjoerd en wat een aantallen ;D

Sluit me aan bij Hilco; 5 is ook al heel wat ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

#7
Quote from: Troutbuster on February 01, 2013, 22:01:37

Maar ehhh.... heb jij een tellertje bij je als je vist??

Ik raak na een 10 tal vissen de tel meestal kwijt en geef dan ook meestal de brui aan het bijhouden van de aantallen (lekker belangrijk ook! ;))
Als het vissen maar de vangdrang bevredigd toch?? (en niet de teldrang ;))
Jan

Jan , het bijhouden van de aantallen gevangen vis is helmaal niet belangrijk. Het is wel leuk  en zelfs nuttig zijn om te tellen maar wel in combinatie om van de vangsten een logboekje bij te houden. Dat doe ik al vanaf mijn 15e.
En ik gebruik geen tellertje, Ik ben nog van de generatie die leerde hoofdrekenen!!!! ;D ;D ;D
Het is bijzonder leuk maar ook erg leerzaam om je vangstenboekjes van de afgelopen jaren weer eens door te nemen. Waarbij je antwoord krijgt op bijv de vraag.:Wanneer vingen ook alweer bijv goed karper,of winde in water x? Bij welke omstandigheden. windrichting bijv.
Je kunt daar dan weer het lopende seizoen rekening mee houden. Dat werkt echt!
Iets anders is dat visserslatijn niet voor niks is ontstaan. Gevoelsmatig denk je soms heel veel gevangen te hebben op een dag maar valt
dat soms tegen. Je kreeg dan wel veel aanbeten maar je verspeelde er veel. Dan lijkt het al snel dat je veel ving maar kan het in werkelijkheid
best "tegenvallen" Ik ken ook vissers die alle aanbeten gemakshalve maar als vangst meetellen, ook al missen ze de aanbeten. Ja zo lust ik er ook nog wel een paar.
Maar goed ieder zijn ding. Zo hou ik helemaal niet van wedstrijdvliegvissen om maar eens wat te noemen. Leven en laten leven zou ik zeggen.

Enne tellen is een goede hersentraining! :)   p.s. vanmiddag, 2 febr  hoefde ik maar tot 14 te kunnen tellen. :) Ondanks de kou toch een leuk anderhalf uurtje nimfen.

Sjoerd


golddigger

In dit verhaal kan ik mij prima vinden Sjoerd
Ik tel ook mijn vis(al ben ik de laatste tijd sneller klaar dan jij ::))
Je hoort ook wel eens:zo, jij ving goed,je had er zeker wel.......
Blijkt na telling dat ik er minder had dan wat men dacht
Geinig
Perry