<<<NOORWEGEN 2009>>>

Started by harlin, December 20, 2010, 23:26:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

harlin

 ::afspraak::Voor wie dit voor de eerste keer  gaat lezen, neem de tijd,
elke dag een deeltje, heb je 10 dagen werk.
::koffie02::


  <<<Wil terug naar Noorwegen>>>
ondanks: windstilte,kou, regen, zon, warmte & storm

Tja, zo zit je hier weer na bijna 4 weken weg en ruim 3 weken Noorwegen weer achter het scherm.

Op de terugweg door Zweden zie je campers naar het noorden rijden.
We zijn er ruim 3 weken geweest, maar nog maar amper over de grens en ik wil alweer terug.

We zijn wat eerder vertrokken omdat het nogal slecht was, en nog slechter zou worden.
Dan kan je de boel wel oprekken maar de spullen zijn nu nog droog, dus dat houden we liever zo.

Het was 24 graden (niet echt slecht dus) dat we de grens over gingen, maar wat een bult wind zeg.
We zijn nog wel een paar uurtjes bij de grens gebleven, lekker in de luwte van de camper.
Foto's gemaakt bij de grensovergang.
Mensen die je 65 meter onder je ziet vissen, het verhaal gelezen van hoe het vroeger hier toeging bij de grens.

Als je er bij nadenkt hoe dat toen allemaal ging, dan wil je eigenlijk wel wat van elke periode meemaken.

En nu zit je hier, gisteravond heb ik al ruim 300 foto's in de prullenbak gegooid van Lin d'r toestel, blijven er nog 400 over.
Van mezelf nog moet ik er nog 300 over zetten op de pc bij de andere 490 die ik er in de vakantie al had opgezet.
Dan nog  een 150 van m'n klein camera die ik op het dashboard heb staan tijdens het rijden en bij me heb tijdens het vissen, ja dat heb ik nog gedaan.

En dan zit je jezelf af te vragen zal ik nu nog een verslag van de vakantie gaan maken?
Ja of Nee.

Ben geneigd om te zeggen:  nee.
  ::bubbels:: Denk dat ik me maar ziek ga melden met een knoop tussen m'n oren,
en een Noorse (visvangst) therapie moet volgen.

Want ik ga liever terug naar Noorwegen. ::zucht::

Wat een verslag betreft, ik zie door de foto's het verhaal alleen maar langer worden. :(
Niet elke foto heeft gelukkig een verhaal, dat kort dus alweer aardig in.  ::dance::

Maar zit wel met de vraag wat zal ik doen, een korte of lange versie?

Quote from: Arno...een 3 delig verslag maar ik wil alles over het vissen weten.
(misschien kan ik mijn vrouw nog eens overhalen om daar op vakantie te gaan).Gr Arno
Arno, een groot visser ben ik niet, ik klooi maar wat aan
maar probeer ze wel te vangen.

Waar houdt je vrouw wel/niet van?
Kan ik er rekening mee houden.  ::green::

Quote from: EvertLangggggggggggggggg.
Jij houdt dus geen rekening met Herman. [-X

Quote from: johannesJe bent weer heel terug zo te lezen. het was gezellig. Oja uiteraard de lange versie. :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
nog een groet van m'n vrouw. johannes
Groeten terug, ook van Linda, en aan de kinderen.
De stenen hebben een mooi plekje gekregen naast een een trol die deze kant op is gekomen.

Was zeker gezellig, wart mij betrefd was het te kort,
2 dagen later waren we......... (rest komt nog wel voor de kerst).

Ben net terug van het vissen vanavond, dus nog even geduld aub.
En wat luchten die hengels nog lekker naar Noorse vis dat ik ze uitpakte. ::green::

Dan ga ik nu maar van start. ::scheet::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

#1
  <<< Noorwegen 2009-regen>>>  2009         d1

2 dagen voor dat we weg gaan is de kogel door de kerk.
Vanwege de economische recessie wilden we wat dicht bij huis blijven. :?

Maar wilden ook rust, tja wat moet je dan.
Duitsland heeft van die leuke winkelstadjes, in Frankrijk mooie kunstwinkels, dat wordt slenteren en winkelen.
Nee toch maar niet.
Google eart wordt bekeken, foto's open geklikt van verschillende landen.
Met een half uurtje waren we er uit: Dat wordt Duitsland in en linksaf omhoog.  :D

Je plaats hier ergens in een topic een losse kreet voor een vrije overnachting plaats voor de camper in Noorwegen,
Jawel, op vrijdagavond heb ik een paar plekjes opgekregen ergens in dat mooie land.
Er was gelijk een uitnodiging bij om er (eventueel) een koppie te doen.
Zaterdag naar de winkel om de camper vol te stouwen met Hollandse lekkernijen, mijn avondvoer. :-.
Kleding er in, watertank vullen enz.
Haast had ik niet, het was mooi weer, eigenlijk zonde om weg te gaan.
Tijdens de bevoorrading zag ik het water stromen, dus eerst maar even naar de inlaat om te proberen een roofblei te pakken.
Een ½ uur later mocht ik er 1 pakken van 69cm, dat in een korte broek met alleen vliegvisvest aan.


Het is eigenlijk te mooi om weg te gaan, .............
Gelukkig had ik nog geen adres om een kopie te doen daar verderop, dus  wacht ik de avondmail nog maar even af.
Jawel, s'avonds staat er een adres in de postbox, kan nu rustig slapen. :wink:
De volgende dag is het weer warm, er komt stevige regen volgens de berichten.
We gaan nog even langs de oudjes en om een uur of 2 vertrekken we voor het eggie.
Zwaar bewolkt weer is ons deel, rijdt toch wel lekkerder als volop zon.
In Duitsland is het 27 graden, het water komt met bakken uit de lucht, zwaar onweer.
Goh wat rij je dan lekker,

liever regen onderweg als op bestemming toch?

Tegen de grens van Denemarken overnachten we en willen de volgende dag in Noorwegen staan.
Na een natte nacht hebben we af en toe een bui in Denemarken.
Bij de Zweedse grens breekt de lucht, Zweden zelf volop in de zon.



Boven Malmo(eu) besluiten we toeristisch te gaan om tussen door nog wat van het weer te genieten.






Goteborg voorbij en weer hevige regenval,



Noorwegen halen we deze dag niet vanwege een flinke wegomlegging.
Komt ook bij dat we langs een mooi plek met water komen, een brug over een  riviertje besluit ons om terug te gaan.
Kan ik mooi even vissen de volgende dag.
Het begint echter weer te regenen, bij bakken klapt het neer.
Op tijd er uit de volgende dag, het vissen wordt niets, het water is net slappe zwarte koffie,
maar het is droog en zonnig.


Mooi op tijd vertrekken we, snel naar Halden voor een Fiskeravgift.
Ik weet dat het niet nodig is, maar dat ding heeft me al meer gered zonder een prent te krijgen of dat ik m'n spullen moest inleveren.

Bij Halden gaat het richting oost, om binnendoor omhoog te gaan.
Na een ½ uurtje rijden zien we een mooie plek langs het water om een tijdje te staan.

Een bergmeertje maar mooi zitten is er niet bij, ik zie kringetjes op het water.
Visjes zwemmen rond, ze zijn wel wat klein, de hengel moet gepakt worden.

Al is ie niet groot, het eerste visje is binnen, en dan ben nog niet eens een uur in Noorwegen

Tijdens het vissen heeft Lin wat bloemen geplukt, voor op het tafeltje.
De kust is wel aanwezig op dat plaatje, Franse boot, Hollandse tulpen Noorse bloemen (of onkruid?)
Ze heeft er ook nog een mooi vaasje er voor gevonden.


Na een uurtje of wat  gaan we weer,(on)verharde wegen worden gevolgd,
alles mooi oplichtend in de zon, mooie wolken partijen maken het geheel af.

Het ziet er groen en fris uit na die buien, het is echt genieten zo onderweg.
En zo trekken we binnendoor richting Oslo.
Onder Oslo, door de/een tunnel en volgen dan direct de kustlijn en de dorpjes er langs.
Regelmatig rij je (gelukkig) wat in de hoogte zodat je van boven de plaatsjes ziet liggen,
en mooie vergezichten hebt.
Zie je bij zo'n plaatsje een stuk of 20 bootjes liggen langs stijger of pieren dan gaan we meestal even kijken of er een overnachting kan plaats vinden.

Als je niet toeristisch rijd wil dit in de regel wel lukken, maar o wee als dat niet het geval is,
Dan krijg je vaak van dit soort situaties:


Hoe zuidelijker we komen, hoe erger het wordt.
Tussendoor wordt er af en toe een tijdje gevist
Na een paar dagen kust wordt het weer wat minder en besluiten dwars over te steken naar de westkust.
Richting koppie doen.

Onderweg gaat het omhoog en omlaag, ondanks de regen (buien) is het genieten.
Dan op een helling, niet erg stijl voor mijn gevoel, wil Linda foto's maken.
Er is een verbreding in de weg dus het kan.
Nadat de foto's zijn gemaakt wil je weg, maar dan kom je er pas achter hoe stijl het is.
Na de 3e poging lukt het om hem weer rollend te krijgen.
Dit doe ik niet meer zolang er geen echte parkeerplaats is en er zo geparkeerd kan worden dat je zeker weet dat het in 1x goed gaat.
Na een mooie, 300km lange, natte route komen we weer aan de kust bij Egersund.

Daar heb ik de kunst afgekeken hoe op zalm te vissen bij een paar Noorse spinvliegvissers.
Veel heb ik eigenlijk niet van opgestoken, er werd niets gevangen.
Zal wel wat met de regenval te maken hebben.
De volgende dag laten we de http://images.google.com/images?sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&oe=utf8&q=preekstoel+noorwegen&um=1&ie=UTF-8&ei=vdWmSqb1IZCD-QbH4JHLCA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1 rechts liggen.
Die hebben we in 2002 al eens beklommen.
Aan het einde van de dag staan we op een parkeerplaats bij een veerboot.
Het was droog, na regenbui, maar wat was de (daar) natuur weer mooi.



Druk was het er niet, dus geen last van herrie die je nachtrust vergalt, maar wel weer veel regen in de nacht.
De volgende morgen weer op pad, het is zwaar bewolkt.
Steile wegen volgen, wolken om de toppen, of ver onder je.




Aan de andere kant beneden is een stadje waar een old timer dag is.
Paardrijden, folklorekoren, kano demo's en zelf uitproberen.
Vliegviswerp demo's, zelf een hengel uitproberen.


Het is in principe een prachtige overnachting plaats.
Omdat het nog licht regent en nog vroeg is, trekken we verder, naar de volgende "landtong".

Dankzij een opmerking van Johannes om een toltunnel te omzeilen voor een overnachting plaats zijn we er om heen getrokken.
We hebben de langste uitwijk mogelijkheid genomen, die ging langs het water, ipv het binnenland.
De kustlijn zag er ook wat weervriendelijker uit.

Bij supermarkt Joker, (mooie parkeer gelegenheid) die bij een klein haventje staat, stoppen we voor een koppie.


Bij de havenmonding zie ik visjes springen, een grote kolk volgt, even later weer.
Het doet me aan snoek denken, maar die heb je hier niet.
Even kijken aan de andere kant van de haven, er staat een half afgebroken schuurtje.
Daar kan je mooi schuilen als er een bui komt.


Dat wordt overnachten en dan de volgende dag gelijk maar supperen, en  weer verder om een koppie te halen. :twisted:

Zo, de kop is er af, denk dat het nu tijd wordt voor  deel 2 , met nog meer vis. :wink:


Quote from: ErickWAi, wat mooi is het daar he. Duitsland in en dan linksaf omhoog. Ik zal hem onthouden.

Zie ook uit naar het tweede deel.
Quote from: johannesMooi hoor, en wat het weer betreft je bent op tijd weg zullen we maar zeggen.

naar beneden komende dakpannen, gebroken hoogspanningslijnen, 25 mm regen in  [size=18] 15 minuten [/size], omgewaaide dikke bomen, losgeslagen boten, verschillende ongelukken enz enz was gisteren je deel geweest.
Zag het weerkaartje van vandaag, zag er inderdaad niet goed uit.

Maar voor ongelukken heb je geen slecht weer nodig, heb er 3 gezien onderweg.
Heb mezelf ook wel gelukkig geprijst, normaal ga ik een week later.
Maar vanwege kennis overdracht met een collega zijn wij een week eerder gegaan.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

#2
  <<<Sasja verdween naar de eeuwige fjordenwateren>>>  d2 .

Zo na een weekje camperen staan op een heel mooi rustig plekje in een fjord.
Volgens sTom sTom konden we 24 uur terug al aan een gastenkoppie zitten, nu zijn we daar nog op 2½ rijden vanaf.
Maar de handrem er op gaat er nu toch echt even langer duren vanwege de springende visjes bij de haven.
Hier moet gevist worden.


De regen kwam weer naar beneden, eerst maar ff een koppie doen.
Het bleef regenen en vis springen, het waaide niet hard dus alleen maar een (kort) regenjasje aan wat bij het waadpak hoort.
De hengel werd gepakt en een teeny 200 er op.
Maar wat voor streamertje moet je nu gebruiken?
Oké je weet ongeveer wat Johannes gebruikt, maar ben toch nieuwsgierig of mijn RB streamers ook werken.
Alleen een paar aanbeten volgden op een paar verschillende streamertjes, waarschijnlijk toch teveel glittertjes erin.
Dan sasja er maar aan, een 1malig gemaakt dingetje van haren van de kat.
De lijn wordt er in gezwiept en laat het streamertje afzinken.
Het afzinken was snel gebeurd, niet te diep dacht ik, want ze zitten hoog.
Vrij snel begon ik te strippen, al snel werd sasja gepakt en de hengel ging krom.
De aanbeet vond ik maar niets, moet dit nu zo sterk zijn? dacht ik.
Maar eenmaal gehaakt en na het begin van de dril begon het "echte werk".
Het beest moest en zou naar de diepte, dat kon dus.
Maar moest opeens denken aan wat Johannes een keer geschreven had over de waterplanten en zijn 40/100 die het opgaf.
De druk werd weer opgevoerd en naar boven gedrild.
Het muurtje van de haven was te hoog om het beest zo te pakken.
Het schepnet werd gepakt, en ondertussen zwom dat beest toch de planten in.
Het was een hele toer om hem daar weer uit te krijgen maar het lukte, en kon zo mijn eerste knappe pollak in een fjord landen.

Maar wat nu? Het beest moest wel op de foto, omdat in de regen te doen, pffht.
Maar gelukkig was het halve huisje daar en kon daar onder een fotomaken.

Tijdens de dril was het aardig gaan regenen, bij het landen moest ik op mijn buik de vis met het net tussen de planten vandaan pielen.
Het onthaken ging ook niet al te vlot omdat de streamer nogal diep zat.
Het gevolg was dat ik toch aardig nat was geworden.
Eerst maar een stilleven fotogemaakt van de regen en visspullen.


Met een goed gevoel eerst maar wat eten en droge kleren aan.
Na een snelle hap weer vissen.
Het is ondertussen droger geworden, in een luchtig langer regenjack ga ik weer verder met vissen.
Even later volgt al vlot de 2e pollak.
Deze geeft aardig wat power.

Tijden het landen, hoor ik achter me, in het Engels: dat doe je goed.
En vroeg of ik wist wat voor vis het was,
Pollak, zeg ik.
Was bijna goed volgens hem, maar wat het nu dan echt was????
Ze zijn erg lekker volgens hem.
Dus ik biedt hem de vis aan.
Hij wil hem niet, dus gaat ie terug het water in.

Het is de beheerder van het geheel, zijn moeder is eigenaar.
Na een kort gesprek vraag ie waar ik vandaan kom.
Als hij dat hoort begint ie over Hollanders die hier in de buurt wonen.
Of ik met die camper ben daar aan de andere kant van het haventje.
Het was een amicaal gesprek.
Kreeg een paar tips om zalm te vangen, dat kon hier midden in de stroming van de rivier uitloop.
Maar 7 km terug had ik meer kans bij een rivier, volgens hem.
Hij wenste  me een goede vangst toe en vond het een prettige kennismaking.

Ik dus ook, want je staat dan wel lekker relaxt te vissen.
Hij was nog niet weg of de volgende bleef hangen en vechten.
Nog maar een keer een plaatje maar dan met flits, want ik wil er ook toch wel 1 met wat meer kleur.


Er volgen er nog een stuk of wat, dan een heel ander gevoel, het is een geep die na wat gespartel loslaat en de diepte weer opzoekt.

Bam, die hangt, een beste vechter, heb het beest nooit gezien, gevoeld des te meer.
Het beest bleef naar beneden gaan, de boel stond opeens stil en daar stond ik met een kromme hengel.
Geen beweging meer, voel nog wat bewegen, de druk valt weg en sasja is in de eeuwige fjordenwateren verdwenen.
Een rafelige uiteinde kwam boven, waarschijnlijk langs een steen afgesneden.

Er wordt een rb streamer aan geknoopt, maar het was en bleef over met de vangsten.
Zo werd het een mooi kort visdagje.
Maar nu met echte vissen er aan van 40 tot 60 cm met aardig wat kracht.
Als het zo doorgaat moet ik volgend jaar maar weer heen, de vissen worden elke keer groter daar in Noorwegen.

De volgende dag, na veel regen die nacht, ziet het weer er heel anders uit.


Hier nog iemand die geniet van de zon.


De winkel is nog niet open, er kan nog wat gevist worden.
Linda maakt een wandeling met Max een weet mij nog vast te leggen op de schijf.

Er wordt alleen nog wat makreel gevangen en daar blijft het bij.


Na boodschappen te hebben gedaan en de koelkast weer vol staat vervolgen we onze tocht.
Al snel staan we weer stil om van de omgeving te genieten.
Al zijn we niet de enigen die er van genieten.


Een klein stukje verder staan we weer stil, het is hier echt mooi met dit licht.



Een paar uur verder staan we op een plek waar het lekker rustig is.
Het plaatsje wat ingetikt was (centrum) op de TT was niet het einde van de rit, wat we wel hadden verwacht.
Ben even gestopt om een foto te maken, denk dat de meesten met een TT centrum aanduiding toch iets anders verwachten dan dit.


Het was een plaatsje wat we hadden op gekregen van Johannes, om te overnachten.
We volgen de weg gewoon verder, maar er leek geen einde aan te komen.
Uiteindelijk konden we niet verder, het stopte gewoon.


Onderweg, op het laatste stuk van deze rit, zagen we vele mooie plekjes.
Besloten was om op de terugweg foto's te maken als het licht wat anders/mooier zou kunnen  zijn.
De terugweg is anders verlopen als we in gedachten hadden.

.Voor je zelf heb je wat uitgedacht in de Hollandse gedachtengang.
Die was nm.: we blijven hier een paar uurtjes, en gaan vanavond een koppie doen bij Johannes.
Kan ie rustig eten en bijkomen van het werk.
Ik dacht dat het vrij goed was berekend, vanaf het centrum van het opgegeven plaatsje
zal het niet zover zijn naar Johannes om even een koppie bij hem te doen.

We waren nog maar amper uitgestapt en wat aan het rond kijken in het "niemandsland" of de mobiel ging over.

Het was Johannes, die reageerde op een ingesproken bericht van mij een dag eerder.
Hij vroeg waar we stonden,.
Een stuk voorbij je opgegeven plaatsje.
Bij het veer?? Is de vraag
Nee hoor, (ik zag geen borden van een veerboot) en ondertussen denk je waar ben ik nu beland.
Volgens Johannes zaten we er wel, als dat zo was dan is het nog een rit van 1½ uur naar hem.
2 uur met de camper dus, dacht ik.
Dan eerst nog even een snelle hap onderweg en dan zie je ons wel verschijnen.
Ach joh, je kan hier wel eten, was het.

Ondertussen loop ik richting camper en zg, We zijn onderweg maar zien wel hoe het loopt, maar eerst even een koppie doen.
Op zijn vroegst kunnen we er om 5 uur zijn.
Er wordt opgehangen, Lin op de hoogte gesteld van het hoe of wat voor de rest van deze dag.

Bij het verlaten van deze plek zien we inderdaad een veerboot komen en aanmeren.


Onderweg gaat het in 1 ruk door op weg naar een Johannes, dan maar geen foto's van die mooie plekjes of vergezichten.

Misschien kan dat in het volgende deel . :!:  :?:
Quote from: A{b}r{a}xa{s}zo'n pollak, dat is weer eens iets heel anders dan een roofblei he :-)
Dat is zeker, het is een slappe aanbeet in vergelijk met een roofblei.
Maar als ie een tijdje naar de diepte gaat is het weer spannender om boven te halen met al die stenen er onder.
Quote from: A{b}r{a}xa{s}en vis je met vergelijkbaar materiaal, een #7-8 ?
Op roofblei is de handhengel een mid #5-6.
Maar in dit geval de mid#6 van Orvis.

Op roofblei gebruik ik hem ook regelmatig, maar staat dan (soms) in een rooster.
Die beuk voel ik liever op de lichtere hengel.
Quote from: johannesHet is weer een mooi verhaal geworden en gave plaatjes.

Wat de hengel betreft is een 7 of 8 zeker aan te raden tot een 60 cm zijn ze nog wel te houden aan een 6 maar worden ze groter kun je het gewoon schudden.

QuoteWeet niet of het een bofkont is.
Kiezen is (ook) verliezen, hoe je het wendt of keert.

Nu is het maar net wat je wil verliezen. 
Misschien een onderwerp voor deel 6 of 7. 

Je hebt helemaal gelijk harry. het zijn keuze's die gemaakt worden en daar zitten ook verliespuntjes aan.
vorige week toch weer een klein verliespuntje weggewerkt eindelijk een stek voor paling gevonden
direct in het rookvat mooie paling tikkie dikker als een duim.
beetje jammer dat het er maar 12 waren hebben ze de nacht niet overleeft.   :)

Als je clousers gaat maken is het verstandig om een klein beetje rood net achter de dumbels te zetten en
niet te zuinig met lak/epoxy het is lullig als je op een goede stek staat en elke 5 vissen is de clouser uitgerafeld.
dan kan het heel hard gaan met je vliegen. kleuren voor clousers zwart/wit bruin/wit geel/wit chartreuse/wit.

johannes
Quote from: Rossie69...heb hier in NL ook al last van muggen dus zal ik daar wel bloedarmoe krijgen .
of bedoel jij andere jeuk.
Ik bedoel met Noorwegen jeuk, of je al jeuk krijg om die kant op te gaan of dat je liever afhaakt.

Quote from: johannesWat de hengel betreft is een 7 of 8 zeker aan te raden tot een 60 cm zijn ze nog wel te houden aan een 6 maar worden ze groter kun je het gewoon schudden.

eindelijk een stek voor paling gevonden direct in het rookvat mooie paling tikkie dikker als een duim.
beetje jammer dat het er maar 12 waren hebben ze de nacht niet overleeft.   :)
johannes
Tot nog toe waren mijn vangsten niet zo groot in Noorwegen Johannes.
Heb er nog wel voor gestaan om nog een teeny 300 te kopen ofzo voor m'n #8.
Misschien dat ik er nu bijna aan toe ben.
Wat mij betreft gaan we volgend jaar weer heen.
Maar dan wat eerder, en nog minder rijden al is het dan langer licht. :wink:

Had je die paling op op de vlieg of .............?
Afgelopen zondag bij de inlaat stond Jaap met een twister en die haalde met dat dingetje een paling boven zo uit de stroming.
Kijk je ook wel even vreemd op als je normaal gewend bent dat het aas "stil" op 1 plekje ligt.
Quote from: hermanKun je die weggetjes nog een beetje rijden met de campert?
Misschien is dit ook een onderwerp om te laten zien in een foto-videomovie om er een indruk van te krijgen.
Heb al meerder onderwerpen in het hoofd. :D
Kan ik ook zelf nog wat langer nagenieten van de vakantie.  :wink:

Maar om op je vraag terug te komen, over het algemeen is er goed te rijden.
Als je echter uitgaat van: ik rij even 100 km van A>>>B in ruim een uur.
Kijk er dan niet van op dat het nog 2 uur langer kan duren.
Maar dat is ook een keuze, of kan het zijn.
Je kan door een tunnel gaan, of er omheen en dat kan wat spannender zijn.
Of je moet tunnelvrees of claustrofobie hebben dan wordt het minder.

Elke keer dat je er komt heb je wel een paar keer dat je zomaar erg snel nat wordt op je rug of in de handen.
In mijn geval is dat meestal richting omhoog, smal erg stijl met scherpe bochten erin.
Maar dat zijn ook niet echt plekjes wat voor een camper bestemd is.
Maar je probeert wel eens wat, tegen beter weten in. #-o
Ik weet niet wat voor merk (auto motor) jij hebt,  een lange of een korte (versnelling) 1 hebt.
Die we nu hebben heeft een lange 1, en die wil nog wel eens moeilijk weg komen als het stijl is.
Hangt ook dus wel een beetje van je vermogen/overbrenging af of het goed te doen is.
Volg je echter de routes van A>>>>B via de routeplanner dan rijdt het een stuk(je) lichter.
Maar laat je niet tegenhouden, er staat zoveel moois tegenover.

Schiet me opeens te binnen.
In de laatste week stonden we bij een haven voor overnachting.
Naast ons, 10 meter verder, ging een andere camper staan.
De chauffeur stapte uit en vroeg of wij hier gingen overnacht, ja dus.
Hun bleven ook dan ook overnachten.

Ze kwamen uit Oostenrijk, en hadden 3 dagen  in/op Jotunheimen gereden en waren bekaf van het sturen op die bergwegen.
Ik stond eigenlijk perplex, wist niet wat ik hoorde, je zou denken die zijn toch wel wat bergen gewend.
Maar nu ben ik nog niet in Oostenrijk geweest.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

#3
<<<Noorwegen 2009 – koppie doen>>>  d3

Na enige vertraging na deel 2, zijn we nu onderweg naar Johannes.

Na een "snelle rit", we hadden wel oog voor de omgeving maar "geen tijd" om foto's te maken, komen we aan in Svelgen.
Volgens de tt moeten we er bijna zijn..
Eerst ben ik bang dat ik helemaal omhoog moet naar dat huis daar boven op de berg wat aan de kleuromschrijving voldoet.
Heb al meer van dat soort padjes gehad in de bebouwde kom.
Ik dacht daar gaan we weer.
Maar nee het viel mee, het nr had ik (TT niet, moet nodig een update hebben) en zie een huis wat ook aan de kleuromschrijving voldoet.

Even bij de voordeur kijken, inderdaad een Hollandse naam.
We stonden nog niet geparkeerd of de deur ging al open.
Een gastvrij onthaal viel ons ten deel.
Handen gingen van hand tot hand, er werd fris geschonken, even later warm spul, en in de keuken ging het werk gewoon door.
Jawel, na een tijdje konden we mee eten, en nog warm ook. Met recht een warm onthaal.
Na die maaltijd smaakt het eten in de camper en thuis ook beter.
Na het eten gingen de kinderen buiten spelen, en wij gezond roken in de buitenlucht.

Nog niet buiten of ik duik de camper in voor een toestel om dit vast te leggen.

Hengels werden gepakt en klaargelegd, een gekregen fjordenvlieg (vanwege het verlies van de 1 malige sasja) heb ik er aangeknoopt.

Buiten kom je er achter waarom o.a het daar zo'n mooi leven is.
Het doet me denken aan de tijd dat ik zelf een hummeltje was.
Hier kan je nog frank en vrij buiten spelen in de bebouwde kom zonder dat je overhoop wordt gereden,
en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Nadat de kinderen naar bed waren gebracht zijn we nog even gaan vissen.
Onderweg hoorde ik de verhalen van vis belevenissen van Johannes hier in de omgeving,
die hier ook ergens op het forum staan te lezen.

Hij gidst me naar zijn visplekjes.
Aanwijzingen worden gegeven waar ik op moet letten onderweg.
Op 1 van die plekjes geeft hij leesles van/over het fjordenwater.
Hij ziet dingen die ik (nog) niet zie.
Hij begint met werpen, ik kijk toe, en denk: oeps dat zijn van die sexyloops worpen.
Een stukje verder weet ik een vlieg in de bomen te werpen.
Al snel is er hulp om de vlieg weer in het water te laten landen.
Ik krijg ruimte om te werpen, en nog wat aanwijzingen waar ik kan werpen.
Verder als een paar aanbeten kom ik niet, maar dan de volgers, tot aan je voeten, volgen ze de vlieg.
Johannes weet al snel een pollak te vangen, en geeft me het verschil aan tussen een pollak en een (vergeten..??? ).


Dan komt er een makreel boven die meegaat om de vrouw weer blij te maken.

Als ik omkijk denk ik dat ie alweer 1 aan het onthaken is, maar bij thuiskomst kwam ik er achter dat hij dat beest al gefileerd had.

Na een tijdje gaan we naar een 2e stek, waar het al vrij vlot wat begint te spetteren.
Besloten wordt om naar huis te gaan voor dat de rotsen spekglad zijn.
Zonder kneuzingen of botbreuken gidst ie me weer naar boven.

Ik leg de spullen in de camper, en kom weer in huis.
De dames zitten lekker te praten, Johannes in de keuken, pan op het vuur.
De pas gefileerde makreel gaat de pan in, en even later zijn de dames stil onder het genot van een lekker warm hapje.
Uiteindelijk gaan we de deur uit, er moet ook nog gewerkt worden dor andere mensen.

Ik vraag of er nog wat te vangen is bij de veerboot waar we vandaan kwamen.
Het blijkt er niet echt super te zijn.
De aangeknoopte leasvlieg mag ik houden, er wordt nog een ander aan toegevoegd.

Die het ook erg goed moet doen.
Dan nog een laatste vraag voor een overnachting plaats in de buurt vertrekken we naar 1 van de opgegeven plekken.

Het jammere van deze dag was dat we/ik niet op de hoogte was van de werktijden daar.
Op welke tijd er wordt gegeten, de Noorse tijden staan mij wel aan.
Had ik dat wel geweten dan waren we niet naar de veerboot gereden.
Waarschijnlijk hadden we dan zelf wel gevaren, maar dan in BB of hobie.
Van de hobie had ik trouwens ook de wieltjes vergeten om mee te nemen :oops:
Jammer dat de tijd wat kort was om te bb'en of te hobie'en, maar we gaan zeker weer eens naar die omgeving.

Waarom dan nog meer dan wel, zal je denken, dat komt in het volgende deel.
Het worden meer delen als ik in gedachten had, voor ik hier aan begon.

Johannes, laat deze foto maar aan de meiden zien, de stenen hebben een goed plekje gekregen,

erg bedankt voor jullie gastvrijheid.

Het was wel even meer als gewoon ff een koppie doen. ::D
Quote from: hermanEen bijzonder koppie is dat geweest! Leuk zulke adresjes onderweg waar je even aan kunt wippen tijdens de reis.
Zeker als je weet dat ik daar in de buurt nog ergens fam, heb wonen.
Misschien nog wel in de zelfde plaats, maar nee, dat trekt me niet. :oops:

Quote from: EvertToch mooi als je langs kan bij nederlanders die in een ander land wonen.
P.s Harlin, er woont ook nog een kingfisher in Canada, misschien iets
voor volgend jaar. :D
Ben het met je eens Evert, maar wat Canada betreft.
Mijn oma was net een bus, er zat altijd volk in.
Bij gevolg dat het wat vol werd op Andijk. :D
Er zijn veel kinderen die kant op gegaan.
Mijn oudste dochter werd geboren en dat was nr 180 van nakomelingen.
Het was nr 64 in holland, de rest zit in Canada.
Ondertussen zitten er nog een paar in California, ik kan dus vele kanten op.
Maar of het de goede kant (op) is.  :lol:
We hadden het er net nog over voor ik dit las, waarschijnlijk wordt het weer Noorwegen.
Maar dan toch,  :? is de opdracht, om elk landtongetje even langs te rijden.
Quote from: Bert J.Mooooi. Prettig zo'n gids die nog nederlands spreekt, ook!
Hij spreekt nog wl Nederlans, maar als ie buiten komt dan komen er soms klanken uit dat ik..............
.........achter mijn oren begin te krabben

Op verpakingsmateriaal van etenswaren staan bv tips om iets klaar te maken en dat kan je goed volgen/begrijpen.
Maar als je de uitspraak hoort dan volg je er niets/weinig meer van.

Quote from: hendrimooi verhaal weer hoor! hoe ver in je vakantie zijn we nu met het verslag? :D  dit was nog maar de eerste week toch? :D
We zijn nu ruim een week onderweg, maar nog geen week in Noorwegen.
Maak je borst maar nat, er komt  nog meer vis voorbij "zwemmen" :!:
Quote from: johannesHet was zekers gezellig en voor mij ook leerzaam maar dan op een ander vlak  :)

Het verschil was polak (gebogen zijlijn) en koolvis (rechte zijlijn) soms is het heel moeilijk te zien. Verglijking voorn/winde. Maar aan de hengel laat het meestal geen twijfel bestaan koolvis is veeeeeel sterker.

QuoteHij spreekt nog wl Nederlans, maar als ie buiten komt dan komen er soms klanken uit dat ik..............
.........achter mijn oren begin te krabben

sorry deed het niet expres  :oops:  :oops:  :oops:

Mooie verslagen ben je aan het bouwen trouwens  =D>  =D>

Doe de vrouw en hond de groeten
de kinderen hebben nog wel nagepraat over dat grappige hondje.

johannes

PS: Vanavond weer een nieuwe soort gevangen aan de vlieghengel pijlinktvis ik 1 aan de vlieghengel en m'n vismaat 6 aan een spinhengel.
Wat een waterstralen produceren die beesten das gewoon straalaandrijving  :D
Er kwam een beetje stromend water naar beneden dus helaas geen foto.
Quote from: johannesHet was zekers gezellig en voor mij ook leerzaam maar dan op een ander vlak  :)
Dat zal je nog wel niet gheel onder knie hebben lijkt me, is ook meer voor de lange avonden straks.
Als ik begrijp wat jij bedoeld.

Heb nog wat anders gevonden voor je http://www.nb.no/bokhylla voor als je nog wat tijd over hebt. :twisted:

Quote from: johannes
QuoteHij spreekt nog wl Nederlans, maar als ie buiten komt dan komen er soms klanken uit dat ik..............
.........achter mijn oren begin te krabben
sorry deed het niet expres  :oops:  :oops:  :oops:
Niks sorry, was gewoon tegen de buurtjes, ook onderweg, dus hoorde het erbij. :D

Quote from: johannesDoe de vrouw en hond de groeten
de kinderen hebben nog wel nagepraat over dat grappige hondje.
johannes
Heb ik gedaan, en ze willen weer naar de kinderen.
Quote from: johannesPS: Vanavond weer een nieuwe soort gevangen aan de vlieghengel pijlinktvis ik 1 aan de vlieghengel Er kwam een beetje stromend water naar beneden dus helaas geen foto.
Nu hoor ik je nog zeggen dat je in Holland meer keus hebt om op bepaalde soorten vis te vissen.
Je zal gerust gelijk hebben met er gericht op te vissen,
maar bij jou komen er ook toch steeds meer soorten op de lijst te staan.
Bij jou is het gewoon een verrassing wat er op komt op het zelfde materiaal/vlieg.
Heb je trouwens nog een vz gevangen in je vakantie?

Moet zeggen dat mijn lijstje ook een aardige regenboog wordt qua kleuren en vissen in die hoek bij jou.
Die kleuren komen wel in het volgende deel :!:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

<<<Noorwegen 2009 – Veerpont>>>  d4

Na weer een natte nacht (buiten) begint de ochtend wat miezerig. :(
Mooi weer om te rijden, gaandeweg knapt het op. :D
De temperatuur gaat omhoog, na een rustig ritje staan we weer bij de veerpont.
Het is mooi/lekker weer al waait het vrij stevig, tijd om te zondigen.
Een werphengel wordt gepakt  :oops: om te kijken of er nog wat leven is in de buurt.
Het hoofd staat niet echt naar vissen, dan eerst maar eens wat relaxen.
De wind draait wat, het wordt wat rustiger. Tijd om een lijntje te werpen
De leasvlieg zit er weer aan, na een paar aanbeten wil ik er toch wat anders aan.
Er volgen verschillende vliegjes, waar ik vorig jaar wel wat op heb gevangen.
Het helpt niet en ben het zat.

Er gaat nu een vlieg aan die ik eigenlijk niet zou gebruiken, een gekregen vlieg van Johannes.
Hij had wel gezegd dat ik die moest gebruiken, maar dat doe ik in de regel niet, die gaat bij de gekregen verzameling.
Maar ik werd toch wel nieuwsgierig wat deze vlieg zou doen.
Daar gebeurde dus het zelfde mee als de eerste.
Ik moest aan sasja denken, zou het de kleur zijn? denk je dan.
Wat nu? De bindster is mee, maar zit lekker te lezen, en heeft momenteel geen zin om te binden.


Dit plaatje is gemaakt vanaf, bijna, de zelfde plaats maar dan 180graden gedraaid.


Dan maar zelf aan de gang, en zo zit je zomaar binnen te binden. En dat met dat mooie weer.
Een reissetje ligt standaard in de camper voor het geval dat...........
Maar wat ik volgens mij nodig heb zit er niet in.
Gelukkig heb ik de bindtas van Lin ook meegenomen, die wordt door gejut.
Zie niets op het eerste gezicht, er zitten ook zoveel vakken in. Kleinverpakking in de kleinere vakjes wordt bekeken.
Gelukkig zie ik in een klein zakje marabou veertjes in de kleur beige.

Een simpel vliegje is snel gemaakt, 1 met glittertjes en 1 zonder.

Er kan geworpen worden, vrij snel ligt de eerste pollak op de kant.
Even later makreel in de handen.
Ik vraag aan lin of ze hem in de pan wil.


Van Johannes hadden we een gebruiksaanwijzing gekregen hoe we dat het beste konden doen.
Ik zag het wel zitten om wat bloed aan de vingers te hebben.
Maar het arme beest spartelde nogal hevig, Linda kijkt het aan en ziet het niet zitten om dat arme beest in de pan te doen belanden.
Gisteren was het best lekker zo'n vis, maar nu ..........?
Het beest gaat weer te water, die zal wel blij zijn denk ik.
Want in de meeste gevallen zal een Noorse vis het water niet meer terug zien lijkt me.

Linda wil wat met de werphengel gooien, ik laat haar maar wat werpen naar wat meer visloze plekjes. :twisted:


Gegeten moet er ook nog, na het eten is het weer iets rustiger geworden.
Pollaks en makrelen komen weer boven.

Langzaam maar zeker gaat de wind steeds meer liggen.
Ik werp richting rotsen/waterplanten, laat de lijn een tijdje zinken.
Tijdens het strippen zie je de vlieg al van verre komen, een witte schicht knalt er op en hangt.
Wat een vreemd gespartel, het voelt net zo driftig aan als een makreel alleen is ie veel witter en langer.
Wat dit nu weer is? Het lijkt wel een geep.
En zo mocht ik mijn eerste geep echt landen.
Linda wordt weer geroepen om een foto te maken, ik sta op een harde ondergrond en wil de vis niet  beschadigen met hard knijpen of op een verkeerde ondergrond leggen.



Een tijdje later kan ze weer komen voor een ander soort vis.


Ze komt niet aan lezen toe, ze zit nog niet of kan weer aan de bak.
De vis wordt steeds mooier om te zien. Of zou dat zo zijn omdat je ze nog niet eerder hebt gevangen?


Waarom ik ze vang weet ik niet, is het iets wat ik heb opgestoken bij Johannes?
Ik moest wel denken aan wat hij vertelde waar hij zijn lipvis had gevangen,
het lijkt hier wel te helpen dat ik nu grotere en andere vissen vang als in andere jaren.

Het wordt steeds rustiger, de zon gaat zakken.
Vliegjes beginnen te prikken.
Ik de camper in: Hebben we nog van dat spul mee om vliegen te verjagen? Vraag ik.
Nee, is het antwoord. Grrrrrrr

Het is lekker weer, maar een vest met capuchon gaat aan, pet diep over de bril.
Overbril, pet, capuchon en een hoog opgetrokken kraag moet me beschermen tegen de vliegjes.
Maar ze weten me evengoed te vinden.
Roken tijdens het vissen helpt ook al weinig, gerookt vlees vinden ze zeker erg lekker.
Van ellende besluit ik maar te stoppen.
Balend ga ik in de camper zitten, het water begint weer te kabbelen, weer vissen dus.
Ben niet de enige die het probeert.



Er wordt nog wel wat gevangen, maar ben er niet meer erg bij.
Het begint steeds meer te jeuken op het voorhoofd, die krengen weten er toch nog aardig bij te komen.
De handen weten ze ook al te vinden, die pakken dan maar van ellende een camera om nog een laatste foto te maken van die dag. :D



Het was een mooie dag, het wordt nu weer tijd voor een volgend deel.
Quote from: johannesgave geep heb ik hier nog niet mogen vangen  :)

Die vliegjes tja als je een litertje pure deet zuipt weten ze je nog te vinden.  :P  :P  onvoorstelbaar :roll:
Johannes
Zal je het toch een keer bij het veer moeten proberen.  :wink:


Ben je daar in die richting wel eens bewust aan het vissen?

Je ziet het wel denk ik, boven het dak is ook geen doortekening van het water. :(

Ik weet niet wat voor spul ik nu in de camper heb, maar komt bij jullie uit een winkel en dat helpt wel. :D
Tenminste bij de Glomma, een dag of wat later later :wink:

Wat me doet denken aan jou vakantie en de vraag rijst:
Ben jij nog in je missie geslaagd?


Quote from: Arnovooral doorgaan met deel 5 Harry
gr Arno
De eerste vijf regels staan in de wacht. :wink:

Quote from: johannesJa en nee de missie was in alle opzichten geslaagt behalve in vis. maar dat was grotendeels mijn eigen schuld (dat wachten met de droge vlieg is zenuwslopend) nog wel een lompe bruine gevangen aan een nimf in een riviertje in telemark vol in kleur duidelijk op weg naar z'n paaigrond.
Maar over een week ga ik nog effe voor de herkansing  :P  :P
hij/zij moet en zal op m'n soortenlijstje komen.   :?  :?

johannes
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

  <<<Noorwegen 2009 - wind>>>  d5

Na al die gekleurde vissen trekken we weer verder, terug richting Svelgem.
We gaan er zeker weer een keer heen, het is nu wat miezerig, enkele buien vallen.
Ze hebben het over dat er slechter weer op komst is, de wind trekt al aan.

Onderweg wordt regelmatig gestopt voor wat foto's.
Ondanks enkele buien is het prachtig om te zien, vinden wij.


Laag bij de grond zijn ook mooie kleuren te vinden.

Ze werden niet alleen op de foto gezet, enkele liggen nu hier in de tuin.

Het licht is mooi, de bewolking is op sommige plekken wat dunner, in de verte licht een berg op.

Je bent bezig met uitsnede te bepalen, de bewolking drijft wat weg
en je ziet dat een verderop gelegen berg onthuld wordt.


Mooi weer is mooi, compleet regen is niet lekker maar kan ook erg mooi zijn,
Maar die buien en gebroken wolken of mistflarden laten toch ook veel moois zien.

We komen ook nog langs een kerkhof en parkeer op het pad.
Er staat een appart gebouwtje, is weer eens wat anders als een stafkerk.

Als ik om de camper heen loop zie ik in het gras een diepe uitgegraven kuil verborgen achter het gras.
Mooi dat ik het zie, voor het zelfde geld rij je er zo in.

Na verloop van tijd zijn we weer in Svelgen, boodschappen worden gedaan.
Ik heb hem zelf in de vertraging, in m'n achterhoofd speelt de gedachte om aan het eind van de dag Johannes nog
te bellen voor een eventueel dobbertochtje met Hobie/ BB in de fjorden.
Maar de wind steekt steeds meer op, er is regen/buien onderweg.
De temperatuur is goed, daar ligt het niet aan.
De plek waar we staan is niet echt zo mooi om te blijven staan.
We gaan weer verder, hier komen we nog wel eens om het over te doen. :twisted:

De veerboot wordt overgeslagen, vanwege de beschrijving van Johannes, gekozen wordt voor de lange route naar Kalvag.
Er volgen smalle wegen, er komt in de verte een personenauto aan.
Die gaat al met 2 wielen de berm in, en blijft rustig doorrijden. 
Aan hun kant zie ik een diepe begroeide"gleuf-greppel", de auto komt dichterbij, volgens mij krijgt een jonge Noorse rijles.
Dan denk je: meisje stop toch, want dat gaat niet goed zo met die verdieping in de "berm".
Naast me zie ik een schrikreactie, zie de neus van de auto naar beneden schieten,
in de spiegel zie ik de kont van de wagen omhoog komen.
Alarmlichten gaan aan, een auto achter me stopt al, het is me niet ernstig genoeg om te stoppen.
Maar je komt er wel achter dat je scherp moet blijven op die smalle wegen.

Een schitterend landschap volgt, en aan het eind van de middag staan we in Kalvag.
Met 22-24 graden staan we aan het einde van het plaatsje, vol in de wind en buien.
Het is maar goed dat we zijn doorgereden, zo valt er niet te vissen.

Hier het in/uitzicht  vanuit de camper.

mooi glaasje he ? waar het waxinelichtje in brand.

Vanwege de harde wind hadden we geen tv ontvangst en hebben we maar een paar zoom fotocursusen bekeken op dvd.

Verder op de avond heb ik de camper maar verplaatst achter een schuur.
Het was net een schuddende trilzeef zo vol in de wind, die vol van de zee af kwam.

De schuur waar we (niet echt) lekker achter hebben overnacht in de luwte.

Dat (niet echt) is ook in verband met de nacht temperatuur van 19graden.

Het is prachtig mooi weer de volgende morgen en hebben we het centrum wat bekeken en gefotografeerd.

In elke hoekje

of gaatje

kwam je wat tegen wat met visvangst had te maken.

Het is warm rustig, maar,  plakkerig weer.
Het worden een paar leuke winkelslenteruurtjes met al dat water in de buurt.
Na een nieuw glaasje voor het waxineglaasje te hebben gekocht, de wind is ook weer opgestoken,
gaan we door de ontplofte drilpudding naar de volgende bestemming.

Ipv van vissen daar in de buurt "vluchten" we voor de harde wind en regen.

Hier kan je redelijk goed zien op het water, hoe de wind draaide tussen al die bergen,
en dat we de goede kant op gaan.


Na een oversteek van 3 kwartier, met stevige wind en steeds meer zon, nog een zo'n ½ uurtje rijden
komen we op een mooi rustig plekje bij een haventje waar we op een pier gaan staan.


Stevige wind houdt het vliegvissen tegen en gaan we fotograferen in de omgeving.


Maar om nu te zwiepen met deze (schaduw) temperatuur????


Na het avondeten zit ik met een jeukende kop op de pier.
De wind komt van achteren, kleine rimpelingen in het water, op de golfjes in de luwte.
Moet aan de waterleesles van Johannes denken.
Zou dat makreel kunnen zijn?
Het is ver buiten bereik van de vlieghengel, de werphengel wordt gepakt.
Met de eerste worp is het al raak, een tik en draaien maar.
De beest draai je toch ook zo naar binnen, wordt geland, en op de foto gezet.
Maar dat arme beest heeft nog zoveel energie over dat ie niet mooi op de foto wil.
Hij wil weer weg.


De volgende worpen leveren niets meer op, de rest is ook weer buiten bereik.
Er volgt nog wel een andere vangst.

Er komen wolken opzetten, de zon zakt, het zit lekker in de luwte van de camper en geniet van het uitzicht.


Langzaam maar zeker komt er zo een einde aan deze dag.
De wind draait, trekt aan, regen en  onweer maakt een einde aan deze warme dag.
In Holland was het deze dag 35 graden.

Hier was geen plek om in de luwte van een gebouw te staan dus werd de camper maar een paar keer met de neus in de wind gezet.
Nu kon je de luwte wel opzoeken, maar het uiticht en belevenis van al die wind heeft toch ook wel wat.
Om een uur of 1 was de temp tot 11 graden gezakt, gelukkig dat de wind wat rustiger wordt.
In hevige regenval loop ik lekker onder de plu van een peuk te genieten.
Binnen nog een borrel en ribbelchips, hup naar bed.

Na een goede nachtrust kunnen we weer verder  naar het volgende deel. :D

Quote from: harr... begin te begrijpen waarom je Noorwegen liever ziet dan Zweden (De Fjorden).
Wil niet zeggen dat ik ga overlopen  :lol: Jan.
Blijf maar lekker aan je eigen kant, het moet niet te druk worden daar. :twisted:

Ik heb de indruk dat het erg snel gaat daar met het toerisme.
Als je ziet wat daar allemaal gebeurd in een jaar dan geloof ik niet in een resessie, niet daar, zover ik kan beoordelen.
Er zullen gerust takken zijn die het minder hebben/krijgen.
Maar het toerisme trekt erg aan als ik dat met een (paar) jaar terug vergelijk.
Aan de buitenkant straalt 1 en al gezondheid uit.

Quote from: mauriceben blij dat je het zo doet Harlin, lekker in delen kan ik gewoon rustig genieten van al dat moois.
Voor mij is het ook rustgevend, om te schrijven en de foto's er bij te plaatsen.
Is gewoon een verlengde vakantie zo. :P

Maar voor/met het werk is het waardeloos.
Vanmorgen stond ik gezond buiten te roken, vele wolken boven het IJsselmeer.
Man man, wat miste ik de de bergen die door de wolken omringt worden.
Dat straaltje zon er door.

Quote from: hermanWow, wat weer een prachtig vervolg.............
ben weer klaar voor de volgende hoor  :lol:
Ik nog niet, ben bang dat het laatste deel aan de beurt is. :(
en afscheid nemen doet pijn. :wink:

Quote from: Gert....dat het niet altijd over vliegvissen gaat maakt niks uit - de hele reis en alle belevenissen eromheen horen er net zo goed bij.
Groet,
Gert
Herman, als ik dit zo lees dan moet ik gaande weg maar eens kijken wat het wordt.
En anders maar een dubbele aflevering?? :twisted:

Quote from: johannes1 prachtige plaatjes hoor en met "heel erg wisselvallig weer" is het hier op z'n mooist maar dat is smaak.

2 Ben blij dat kalvag goed is bevallen is ook meestal een vaste plek met visite.

3 O,ja de eerste sneeuw is een week vroeger dit jaar eergisteren waren de toppen voor het huis wit. en in 1 keer is de temp naar beneden gegaan. eindelijk weer lekker om op de zeeforel te gaan jagen.

johannes
1 dat is ook onze smaak, maar zulke grote verschillen hebben we niet eerder mee gemaakt daar.
Het ene uur zit je bij 3 graden en het volgende uur in ruim 20, weer een tijdje later in 5-6 graden.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

QuoteVoor wie alleen maar iets over vissen wil lezen kan dit maar beter overslaan.
Maar met dit ruige weer hebben jullie misschien wat meer tijd om wat te lezen. :twisted:
Het valt wat uit de toon maar er zijn er die een lange uitvoering wilden, dus bij deze.
  :lol:

  <<<koude bergrit & zo goed als geen vis>>>  d6

Bij het opstaan de volgende dag kijken we elkaar aan.
Waar gaan we nu naar toe? Volgens het weerbericht moet het in het binnenland droger zijn.
Langs de kust blijft regen, en we zijn een beetje klaar met de fjorden.
We willen ook wel eens wat minder wind en regen!!!

Op een bredere weg, vlak voor we een tunnel in gaan zie ik een bord met een bruin teken.
Een teken wat met toerisme te maken heeft, iets bezienswaardig.
Afslaan kan ik niet meer.
Na de tunnel is er geen aanwijzing, maar wel de plaatsnaam van een dorpje???
Hup linksaf en gaan. Een  smal weggetje volgt.
Maar er is niets speciaals te zien,
behalve een rivier die helemaal grijs ziet van de vele regen.

Vliegvissen had ik al opgegeven in een rivier ivm de hoeveelheid regen.

Aan het einde komen we weer bij de tunnel, toch maar weer terug langs het water.

Na een bocht stoppen we, de zon schijnt op ons
(mijn jeukende)   bolletje.

Bij dit water zijn we gestopt, en hier kan je goed zien wat de regen/rivier doet met al dat schone water.


Vanaf de plek waar we staan zie je steeds een zonnestraal de hellingen strelen.
Er ligt een dorpje aan de voeten met een waterval er achter.
Heb er 3 kwartier staan wachten op een zonnestraal die over de waterval zou strijken,
Eindelijk een streep zonlicht op het geheel

Het is niet wat ik wilde hebben, maar het parlement wou weer verder.

De zon kwam achter deze kam vandaan.

Het was dat er een bordje stond dat we er niet mochten staan/overnachten.
Anders had ik er wel willen blijven met deze goede temperaturen, er zwom vis in dat blauw grijze water.


We gaan later met een steile klim omhoog, weer een bruin teken, hup maar weer afslaan en op weg naar een uitzichtpunt.
Daar aangekomen is er inderdaad een mooi uitzicht.


Achter en onder me was een waterval met erg veel opstuifend water.


Zeiknat kwamen we 15 min later bij de camper, schaapjes liepen er ook rond.

Dan wil je weg en dan zie je een prent onder ruitenwisser van 550Nok, grrrr
Moest dus parkeergeld betalen, maar in de haast........ vanwege kou en op dat moment wat zon............

De weg wordt vervolgd, wat een ruigte, spannend smalle weg om te rijden het eerste stuk.
Na kilometers asfalt gaat het kilometers over in onverhard, maar wel weer wat breder is om te rijden.

Opschieten doe je niet, maar mooi is het wel.

Hoeveel km het was weet ik niet meer, maar het waren verschillende uurtjes rijden.
Wat kom je tegen onderweg: 1 camper. 2 personenauto's en een fietser.


Voor deze laatste neem ik m'n pet voor af met die kou (6-8gr) en harde wind.

We komen langzaam maar zeker weer in de bewoonde wereld.



Tijd om nog meer te relaxen.



Na een frisse overnachting, 5 graden in de camper bij het wakker worden, komen we in Geiranger aan,
Het is goed/mooi weer, mooie souvenirs, mooi aanzitten en weer verder.


Na een tijdje komen we bij een haven aan, rivier erbij.
Het rammelt er van de vis, maar vissen?????dat is daar verboden!!!!
Aan de andere kant van de rivier staan een paar campers, lopend maken we een verkenningstocht.
Parkeren verboden, jaja, de Noren die er staan zullen wel fam hebben hier.
We zullen ze niet storen, maar het doet wel pijn dat we weer verder "moeten".
Na een tijdje lekker bij de haven te hebben gezeten mensen kijken, vissen zien springen en een lekker etentje gaan we weer op pad.
Na enige tijd rijden gaan we 2 fietsers voorbij, die ik enkele uren eerder bij het veer zag.

Na verloop van tijd staan we weer tussen de bergen, je kan wel merken dat je weer op een toeristische route zit.
Lange stevige ijzeren platen met reling liggen als een pad door de natuur.


Over een waterval heen, je kan precies het verloop zien van de stroming.

Het is mooi om te zien, normaal zou je er zo aan voorbij rijden.
Ik denk dat er over een jaar wel toegangsgeld betaald zal moeten worden als je ziet wat daar allemaal gebeurd en wordt gebouwd.

Stenen zijn gestapeld, wat je weinig-niet ziet langs niet toeristische routes.


Links onder het witte stipje is de camper op weer een koude overnachting plaats.


Deze hebben geen kacheltje nodig.


Het is een uur of ½10, er wordt op de deur geklopt.
Het zijn de 2 fietsers en willen weten hoever het nog is naar de volgende plaats om te overnacht op een camping.
Wij weten het niet, maar zeggen dat ze hun tent wel hier bij de camper kunnen opzetten.
Het is ze hier te koud en willen liever naar beneden, want daar zal het wel warmer zijn.
Of het verderop dalend is of omhoog gaat??
Wij weten het niet, maar horen wel een hijgend geluid van de beklimming die ze er net op hebben zitten.
Ze komen uit Spanje, de rasta(haar) zit al enkele maanden op de fiets.
Alleen aan komen fietsen vanuit Spanje, de ander houdt hem nu een maand gezelschap hier in Noorwegen.
Na die maand gaat rasta weer terug op de fiets naar Spanje.
Ik vind het met de camper al een eind naar Holland, en dan dit met deze wind kou en regen, brrrrrr moet er niet aan denken.
De kachel brand, na een laatste blik op de tieten

gaan we weer naar binnen.

Na weer een koude nacht dalen we af, denkende aan de fietsers,



na 14 km dalen komen we weer langs een fjord.

Wat zullen die jongens het "lekker warm" hebben gehad in hun tentje daar beneden.
Na een uurtje halen we zowaar rasta met z'n maat je weer in.
Tuterend en vrolijk zwaaiend volgen we onze eigen wegen.
Het wordt warmer, tijd om te stoppen eigenlijk.
Dan komt er een "landtong" we slaan af, na 3 km zijn we van de toeristische route af.
Een klein haventje, alles nog vrij nieuw en pas aangelegde steigers, wordt ons rustpunt, lekker zitten, water bekijken.


Er zwemmen een paar kleine visjes, een paar visarenden zweven wat rond,

straks maar weer eens wat proberen er uit te vissen.


Na een 20 tal visjes er te hebben uitgepeuterd zie ik een koppel zeemeeuwen in de verte langs de kust.
Ik wandel er heen en zie daar een klein, maar stevig stromend riviertje.
Een vreemde kleverige grond, bij eb, doet me omkeren, dat wordt de hobie te water en daar maar eens wat proberen om er wat grotere uit te halen.
Het loopt tegen het einde van deze mooie dag, bootjes komen weer binnen, een enkele gaat met drank en eten de boot op om van de avond te genieten op het water.
Ben bezig met om de boel voor te bereiden om te gaan hobieen.
Komt er een Noor aan, na het afmeren, met de mededeling dat we "moeten" vertrekken omdat dit een privé terrein is van een hele groep mensen die hier hun boot hebben liggen.
Dat wordt dus opruimen, en vertrekken ipv overnachten.
Eerst nog even eten en dan maar weg, als we vertrekken merk je al dat het weer frisser wordt.
Het mooiste gedeelte van de dag was het goed toeven hier.
Volgende keer zal er wel een bordje bij de weg staan van private, of een bordje bij de haven van No Camping.(waar ze overigens groot gelijk in hebben)
Niet altijd/overal vind je deze borden:


De volgende dag is er weer een bergrit, hier nog even gestopt,

maar niets gekocht.

Veel moois gezien onderweg,
Max die over een (elektrische) wildrooster liep (bokkesprongen???), een paar rare kefgillen gaf, en boos achterom keek.

Langs een fjord hebben we weer overnacht,

stiekem onderweg naar de Glomma.

Quote from: A{b}r{a}xa{s}ps de gestapelde stenen ...heel mooi plaatje (toch niet stiekum zelf gebouwd ? :-) )
Bas zo ben ik niet, ben zelf niet zo creatief.
Kijk wel wat een ander maakt en geniet er op een andere manier van. :wink:
Deze mocht in close up, dit model zie je niet zo vaak, is meestal/altijd een stapeltje op elkaar en dat is het.
Quote from: jetDie stapels met stenen zijn markeringspunten van wandelroutes.
Dat is iets van vroeger, maar om er nu de hele route er mee vol te zetten. :wink:


Als nu op de gestapelde stenen gaat letten donder je nog over de afgrond ook. :(


Weet niet of je het goed kan zien,
maar hier moet je echt uitkijken dat je niet een stapeltje omtrapt.

Opname 2008, dit jaar hebben we op die hoogte niet van dat gladde water gezien

Quote from: Rossie69hmmm wat staat ons te wachten volgend jaar :)
Weet je al waar je naar toe gaat en wanneer?
Denk dat wij dan ook weer de kant op gaan.

Ik hoop dat ik een goede plaatsvervanger heb met die tijd.
Hoop dan tot het einde door te rijden, en een week langer als nu te kunnen doen.
Quote from: Rossie69wel 3 weken das de planning.

fjorden en meren willen we aan doen.
bb gaat zekers mee :)

Henk, hoe het zit met vergunningen op de meren weet ik niet.
Maar heb me vorig jaar laten vertellen dat op de (sommige????) meren 3 verschillende vergunningen zijn.
Misschien dat Johannes er wat van af weet.
Op de een kan je vanaf de wal vissen, met de ander mag je ze bevaren, en nog 1 voor trollen of zo.
Wie er meer van weet mag het zeggen.

Quote from: hermanWeer geweldig Harry! Tjeempie, dat je nog tijd hebt gehad voor andere dingen dan fotograferen......
We (ik in ieder geval) blijven meegenieten!
Kijken, vissen, sturen en fotograferen gaat me het beste af in de vakantie,
maar moet wel eerlijk zijn, er staan ook foto's tussen van Lin.
Die heeft daar weer meer tijd voor als mij :!:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

  <<<Noorwegen 2009 – Glomma>>>   d7

Na een goede natte nachtrust zijn we weer onderweg.
Weer een mooie route lans bossen en bergen.
Er komt een open stuk,

ik minder gas, kijk rechtsaf en vraag moet je hier nog wat mee doen?
Nou nee, niet echt. zegt Linda.
Maar het laat ons niet los, je denkt zo te kunnen omkeren. Nou dat valt dus vies tegen.
Bijna 15km verder kan ik omkeren en gaan we terug om o.a. deze plaatjes te maken.








De rit wordt vervolgd tot een oude waterkracht centrale,


daar weer een serie laag bij de grond plaatjes gemaakt.


Aan het eind van de middag na een mooie rit hebben wat gegeten.
Als we terug komen bij de camper om te overnachten, kijk ik op de stomtom of het nog ver is naar camping Kvennan.
Tot mijn grote verbazing zijn we er maar 12 km vanaf.
In overleg wordt de motor gestart en even later sta ik aan de balie voor een vergunning.
Wanneer moet ie ingaan? Is de vraag. Doe maar voor morgen: zeg ik.
Maar het blijkt een 24 uur vergunning te zijn (voor een paar kronen meer).
Laat hem dan maar in gaan over een uur, kan ik me nog even rustig omkleden als we op de (hopelijk niet bezette) plaats staan.
Om 7 uur sta ik in het water, het is lekker rustig weer.
Het water stroom zwaar om je lichaam, al snel verspeel ik m'n eerste vlagzalm.
Even later weer 1, zal wel komen van de weerhaakloze haak waarschijnlijk en niet genoeg spanning op de lijn houden.
Al vissende vraag ik me af of ik dit wel leuk vind.
Na een paar dagen hoogvlaktes, bergentoppen omringt door wolken, ontzettend mooie natuur voel ik hier niet echt thuis.
En vraag me af wat ik hier nog moet, nou ja ik heb betaald dus morgen nog maar een dagje staan.

De anti vliegenbeet die gekocht was in Svelgen doet hier goed zijn werk dus daar lag het niet aan.

Heb wel tot donker gevist, omdat ik er nu toch was.
De volgende morgen viel het me mee dat het water er zo goed uitzag na al die regen die er s'nachts weer was gevallen.
De natte schoenen werden weer aangetrokken op pad voor een nieuwe poging.
Aangekomen op de visplek, die ik in gedachten had, stond al iemand dus maar een eindje naar links om daar te proberen op een plek waar ik gisteravond iemand wat zag vangen.


Al snel had ik het eerste vlagzalmpje te pakken, heb er geen foto van gemaakt, want ik zet er straks wel een grotere op was mijn gedachte.
Ik moest me goed staande houden op deze plek vanwege de sterke stroming.
Het werpen ging belazerd, de wind kwam volledig dwars op de lijn van rechts.
Dit was ideaal voor een linkshandige als mij, maar werpen doe ik rechts in dit geval.
Na die vlotte vangst wou het niet erg meer lukken.
Werd er wat mee aan in die stroming en ging maar even een koppie halen bij Lin.
In de luwte liep ik met de lijn op het water door het water met de stroming mee.

Opeens dacht ik dat ik vastzat, ik liep wat ongelukkig over al die keien onder water en kon soms moeilijk mijn evenwicht bewaren.
Maar het was dus wel weer een vlagzalm die ik ondertussen gehaakt had.
Vlak voor ik hem kon pakken liet ie los, was eigenlijk best een leuke om op de foto te zetten.
Maar helaas het mocht weer niet, het lijkt wel of er een vloek op rust om zo'n beest op een plaatje te krijgen.
Eerst maar eens wat eten en een koppie doen.

Na het rustpuntje weer te water.
Kom je weer om de bocht, staat er een heel stel te water, op de plek die ik nu in gedachten had.

Het was de plek waar ik vorig jaar aardig wat had gevangen.

Ik sluit aan naar boven, even later komen er nog een stuk of 3 links van me staan.
Rechts zie ik een vrouw een klein vlagzalmpje vangen.
Later gaat ze naar de wal, komt weer het water in en gaat tussen de andere manen staan links van me.
De mannen hadden nog niets gevangen, (rechts zag je ook niets vangen) amper staat ze daar of ze heeft weer een kleintje te pakken.
Kort erop weer 1.
Nu eerst maar eens de kunst afkijken.
Vanwege de harde wind had ze waarschijnlijk de werptechniek aangepast.
Ze probeerde ver te werpen, wat niet lukt.
Ze ging over op een klein stukje links van haar te werpen, hengel omhoog en dan de lijn laten meedriften op de stroming.
Ze ving weer een paar kleintjes, dus dat moest ik ook maar eens proberen.
Ben je zo bezig, schrik je het apelazarus, spring er zo'n beest nog geen meter vlak voor je een stuk uit het water.
Het was een leuk formaat, het geeft de burger weer moed.
Zowaar weet ik weer een kleintje te vangen, mijn trots komt naar boven dus neem er geen foto van met al die vissers om heen.

Ik heb het na een tijdje bekeken, ga in de luwte vissen, is het plan.
Moet je net denken het wordt steeds drukker, daar lopen er ook al een paar.
Ik ben er klaar mee, en ik stop, wat denk je, blijft er weer zo'n kleintje hangen.
Volk of geen volk in de buurt, die gaat op de foto, moet er toch 1 in de verzameling.
Krijg je dat ding niet te pakken (toestel), heb je hem eindelijk uit de "verpakking" springt de vis uit je hand.

Met de stroming nog in de benen loop ik de wal op, een vreemd gevoel in je lichaam die steeds op spanning stond om niet af te drijven.
Pak en schoenen worden opgehangen.

Aan de andere kant van de camper staat een Belg die ik al eerder heb zien staan links van me in de rivier.
Hij verteld dat ze hier nu een week zijn, om te vissen, met elf personen.
Maar dat het toch wel slecht vangen is de laatste dagen, en daar waar ik stond was hij weggegaan vanwege de sterke stroming.
Het was niets om op die plek te vissen, alleen die vrouw die wist er een paar vangen zei hij.
Zelf had hij een paar flinke jongens van bijna 40 cm gevangen.
Maar dan moest je een stuk naar beneden, waar het een stuk rustiger was met de stroming.
Daar in een paar diepe gaten zaten ze.
We komen hier al 7 jaar met dit groepje dus dan weet je de plekjes wel wat, zegt ie.
Nou bedankt voor de informatie, ga ik het daar eens proberen.

Eerst even een warme snelle hap naar binnen werken, die op hebbende begon ik flink rozig te worden en had geen zin meer om te vissen.
Lin stuurde me gewoon weg om het nog even te proberen.
Het pak gaat weer aan en ga weer voor een uurtje.
Na een ½ km lopen daal ik af het water in, echt diepe gaten vind ik niet.
Sta je te vissen, hoor ik iemand zeggen: kijk daar is baasie, ik zie Max bij de waterkant.
Lin staat wat hoger, ik moet me omdraaien voor een foto, maar mijn achterkant is mooier, dus bij deze.

Ik raak steeds verder van de camper, mijn tijd zit er op van 24 uur en ga de wal op.
Daar komt een wagen met 3 noren, stappen uit, en een tijdje later weet ik waar moet zijn de volgende keer. (als die nog komt)
Ik had nog verder moeten zijn voor de gaten blijkt achteraf.

Lopend terug naar de camper, het pak en waadschoenen worden opgehangen om verder te drogen.

Ben er hier wel een beetje klaar mee, een paar keer controle en op een rijtje vissen is niet echt mijn ding.
Rozig van wind en stroming zet ik de tv aan, de satelliet wordt uitgedraaid om het weerbericht te bekijken.
De regen die we vooruit waren gegaan komt nu naderbij vanuit het zuiden.
We besluiten om rustig aan maar naar beneden (zuiden) te gaan, tegen de regen in dan ben je er het snelste weer vanaf.

We besluiten zoetjes aan maar richting huis te gaan via de fjorden, die weer trekken qua uitzicht en kleurenspel.
Het wordt langzaam maar zeker rustiger en stiller buiten wat de wind aangaat.
Langpoten beginnen weer te vliegen.
Ze komen op het licht af, ze zijn zo klein dat ze door de kleinste kiertjes binnen komen.
Het wordt weer een avond natte washandjes gooien.
Ver aan het einde van de avond wordt ik wakker, ik voel nattigheid, mijn drinkglas is uit m'n handen gekanteld.
Slaapdronken denk ik om maar te blijven zitten, mijn lichaam moet naar bed, maar mijn hoofd heeft geen zin om dat te organiseren.
Max  begint te piepen, die dan nog maar even uitlaten en dan maar naar bed om de volgende dag weer verder te trekken.
De volgende dag is er weinig wind, het water is veel rustiger.
Het kriebelde nog even om alsnog wat te gaan vissen, misschien dat het nu beter zou zijn.
Linda had het hier echter bekeken met fotograferen,

die had laag bij de grond en de hele omgeving er opstaan.
Dus beginnen we aan  het volgende tochtje.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

  <<<Noorwegen 2009 - Historisk rute>>>   d8


Bij het verlaten van die groene omgeving komen we na een tijdje weer bij hoger gelegen gebieden.
We komen weer zo'n bruin teken tegen, het is een nationaal park.
100meter voorbij de aanwijzing ga ik maar even terug naar een net gepasseerd tankstation om te tanken.
Je kunt wel afslaan, maar je weet niet of je nog een pompstation tegen komt op deze onverwachte route.

Wat hebben we genoten van dit park, zoveel mos tussen de bomen, het leek wel sneeuw.
Vanwege de regen zijn we doorgereden.
Later werd het droog, maar waren we bijna aan het einde van al dat mos tussen de bomen.
Hier dan toch nog een kleine indruk.



We hadden hier nog geen foto gemaakt van het water of de kringen van de regendruppels verstoorden dit stille beeld.


Andere wegen volgden, soms moeilijk begaanbaar maar wel mooi.


Hier boven weer een overnachting.




Met nog een paar plaatjes van de dag.






Na een mooie tocht en een andere chauffeur die dag

komen we aan bij de fjorden.
Waar de camper geparkeerd wordt voor een overnachting.
De hengel wordt tevoorschijn gehaald, vis wordt er niet gevangen.
Het staat er wel mooi, de zon zakt.
Op een bepaald moment weet ik niet hoe snel ik mijn camera moet halen met groothoek lens.
Wat een mooie regenboog daar achter me, regenboog en camper passen niet op mijn compact camera.


Linda weet niet wat haar overkomt als ik zo aan kom stuiven.
Maar even later staat zij ook met de camera te plaatjes schieten.


Ja, eigenlijk zijn we best blij met deze plaatjes, het jammere is toch wel dat de mooiste opname vol zat met regendruppels op de lens.
De boog is weg en er kan verder gevist worden, maar het wordt een visloze avond.
Maar het licht maakt weer veel goed voorde nacht valt.


De dag er op  komen we in een tunnel wat net een kurkentrekker leek.
Een hele mooie historische route wordt gevolgd.


Tegenliggers kwamen we niet tegen, wat ik op zich niet zo erg vond met die overhangende rotsen.


Prachtige rivieren om een hengeltje te werpen, maar regelmatig toch weer die borden dat je er niet mag vissen.

Hier een uitgesleten rots van het langs stromende water.


De weg wordt steeds groener van mos en algen, hoop maar niet dat het een steile weg wordt want hier komt heel weinig verkeer zo te zien.
Niet te snel door de bochten....
Dan een plek waar de weg zwaar beschadigt is, terug gaan is geen optie maar knijp hem wel een beetje.
Even later gaan we een bocht om, zie auto's en een camper staan even verder.
Weer een bochtje, en daar is een slagboom, de weg is afgesloten.
Gelukkig krijgen we dat ding open, om even later weer te sluiten.

We hadden wel bekijks van de mensen die daar geparkeerd stonden..
Ik denk dat ze vergeten waren om aan de andere kant de weg af te sluiten.
Of het moet 1 richtingsverkeer zijn wat op aan vreemde manier is aangegeven..

We rijden vrij hoog in de bergen, maar beneden zie we een plaatsje, er staat een camper bij een uitmonding van een rivier.
Daar willen we heen, na wat gepuzzel zijn we er uit, na een afdaling staan we mooi bij de monding.

Vis zie je regelmatig springen. Dat wordt weer vissen.
Het is best wel weer lekker om zo even te staan, en gelukkig is het droog.
Op het scherpst van de snede aan het vissen.
Mooi bij de monding, een paar meter meer land inwaarts en je moet een vergunning hebben.

Het miezert wat, de temperatuur is goed, Lin komt ook nog even een worpje proberen.
Zowaar weet ze ook nog wat aan de haak te krijgen.

.
Na weer een regennacht wil ik in een miezertje gaan vissen.
In de monding van de rivier zie ik vis springen, net of er op ze gejaagd wordt
Buiten sta ik de hengel in elkaar te schuiven als ik wat vreemds vanuit m'n ooghoeken zie.
Kan wel aan het bewegende water zien dat het wat groots was.
Even later komt er weer wat boven en zwemt rustig door het water.


Het wordt nu vissen met de camera.
Het beest zwemt rondjes om, naar ik denk, een groot rotsblok heen onder water.
Er zit een vast patroon in, aan de springende vis zie je dat ie er nog moet zijn, maar duurt het soms lang voor dat beest weer boven water komt.
Uiteindelijk lukt het me toch om dat beest in de 2 reebruine ogen te kijken.



Na deze aanblik zijn we vetrokken naar hogere delen van het land en een volgend deel.
Quote from: HarlinKijk, deze rea's geven de burger weer moed om nog even verder te gaan.
Volgende aflevering komt er meer vis te zien. :D

Kan wat langer duren, heb wat rioolverstopping oponthoud. :x
Quote from: Rossie69nu snap ik ook waarom je dit niet in 1 keer kunt plaatsen.

prachtig
Kan wel hoor Henk, gewoon S.O.S taal met wat foto's en het is klaar.
Er waren ook opmerkingen dat het lang kon/moest, dus bij deze.

Maar is ook een beetje voor jou, om je gek te maken voor volgend jaar. :twisted:
Als het schrijven klaar is dan zal ik nog wat videofoto's proberen te maken.

Weet ook dat hier een paar een camper hebben, dus dat scheelt ook.
Plus dat er een paar gasten op af komen die hier (nog) alleen maar naar kijken.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

<<<Noorwegen 2009 - kleine visjes>>>  d9

Even voorbij het plaatsje komen we weer in een prachtige natuur.
We volgen een zalmrivier, het regent maar zien toch verschillende vliegvissers.
Er wordt flink gebruik van gemaakt als ik het zo kan beoordelen.
Moeilijk begaanbare stukken worden verbonden met smalle loopbruggetjes.

Er volgt een steile beklimming, met "enge" tunneltjes erin.
Het zijn korte tunneltjes, maar wel in de bocht van de haarspeld.
Bij het binnenrijden zie je even werkelijk niets, je ogen moeten even wennen en jij zelf aan de situatie.
Dit soort beklimming is nieuw voor me.
Al snel zit er een personenauto achter ons, en blijft netjes volgen.
Na een kwartiertje een 2e wagen, die duurt het zeker te lang, op een bepaald moment gaat ie inhalen.
Naast ons een keer schakelen en met gierende banden gaat hij er vandoor, de medepassagier wild gebarend naar de chauffeur.
Een paar bochten verder denk ik wat staat die wagen vreemd.
Ja hoor, de mede passagier staat daar over zijn nek te gaan.

Een paar tunnels verder, dit was een lange, gaat de idioot er weer vol speed langs.
Aan het einde van (net buiten) de tunnel zie ik een auto op de kop liggen.
Ze hebben er om gevraagd, denk je, maar het is een ander die er ligt, maar nog niet zo lang aan de sporen te zien.
Gelukkig kunnen we doorrijden, hier geef ik niet zoveel om.

Rijd je zo langs die wegen, dan zie je vaak bordjes staan van geitenkaas te koop.
Wat zie je meestal onderweg, juist ja, schapen die je de weg versperren.
Vaak hebben we ons afgevraagd waar die beesten lopen.
Maar nu zaten we op een weg waar we echt geiten tegen komen.



Als ze voorbij zijn gelijk maar even parkeren voor een omgevingsfoto en een koppie doen.


Een eind verder zien we een helikopter gaan met een ton er onder, snel stoppen voor een foto.
Even later komt ie terug, gaat schuil achter een berg, maar het geluid blijft.
Dan komt hij weer met een ton.
Gaat steeds naar de buien die verderop zijn, en strooit poeder lijkt wel.


We gaan weer verder, dan vlak om een bocht staan een paar wagens met ???????
1 wagen heeft tonnen mee die gevuld worden met ??? die omstebeurt gepakt kunnen worden door de helikopter

Of ze bezig zijn om de wolken/buien zijn op te lossen weet ik niet.
Het zal wel een soort onderzoek zijn verwacht ik
Of is iemand hier op het forum die daar een antwoord op kan geven?

We stonden zo dicht bij dat het grind je om de oren vloog wat daar lag.
Voor het rijdende huisje was het ook niet goed, maar ja dat heb je als je er dicht op kruipt.

Erg koud kreeg ik het er ook nog van, even te weinig kleren aan.
Bij vertrek was het een graad of 19, maar hier boven een graad of 6 met harde wind, en dan dit er nog bij. Brrrrr

Nog een laatste blik op de omgeving, en maar weer verder.

Schitterende vergezichten volgden, buien die hier toch wel wat anders aanvoelen/zien als bij ons.
Blauwe luchten zijn mooi, maar dit is ook genieten.

Aan het einde van de middag moet ik tanken, gelijk maar wat eten daar.
Als we daar zo binnen zitten te eten zie ik dat we hier al eerder zijn geweest.
Wat kan het er dan toch onbekend uitzien voor je gevoel.
Nu kwamen we van de andere kant dus kijkt het ook anders.
Maar het was toen een prachtig mooi weer, met een mooie overnachtingplaats en heb aardig wat vis gevangen toen.
Daar had ik nu ook wel weer zin in, dus een stukje terug om te overnachten.
Vissen heb ik maar weinig gedaan vanwege de regen, tussen de buien door alleen maar wat kleine pollaks.

Laat wel even de vissen zien die er vorig jaar werden gevangen,
al waren ze niet groot, wil ze toch even laten zien.
Het was ook leuk om de verschillende soorten te vangen, en te zien hoe ze op de verschillende vliegen reageerden.
















Het wordt een avond tv kijken, de regen daalt weer neer.
Volgens het weerbericht wordt het alleen maar slechter richting het zuiden.
De wegenkaart wordt er bij gepakt en besluiten nog een stukje af te zakken en dan linksaf richting zweden te gaan waar het weer beter zou zijn/worden.
Maar komen hier zeker weer een keer terug om de hobie te water te laten bij de riviermonding die daar ook aanwezig is.

Tegen bedtijd loop ik langs het water, zie vele kleine visjes zwemmen in het (sterke) lamplicht.
Ver in de diepte zie ik wat blinken, er zit wat groters onder.
Ik kan het niet laten en om 23.30 sta ik mijn hengel op te tuigen onder de "schijnwerper".
Waren zware lampen ivm het veer waarschijnlijk.

De alternatieve sasja ging er aan, en jawel de grotere kwamen op de wal.

deze vis mocht nog op de foto met het idee dat het m'n laatste zou zijn in Noorwegen.

Het was toch wel een aparte ervaring om zo die vissen in de diepte te zien oplichten, en als een pijl op het streamertje te zien af schieten.
Het streamertje zelf zag je niet, maar dan al die oplichtende wendingen onder water.

De volgende morgen toch nog even wat werpen, maar al snel werd er gestopt.

Buiten de snelboot die niet aanlegt als er geen passagiers zijn, en gelijk weer doorgaat.

Het begon te plenzen van de regen, polen kwamen de kade bezetten met werphengels.
Nog een koppie en wat eten, hierna maar weer op weg naar de  volgende lange rit.

Quote from: A{b}r{a}xa{s}Harry,

...., het beïnvloeden van de pH van het water....maar ik hoop dat ik fout zit.  :?
Zal ff google kijken of ik wat kan vinden.

Quote from: hermanAl weer een andere kant van het verhaal.....
Je blijft verbazen met je reportage. Ik heb ook geen idee wat er in die zakken zit. Aan de handschoenen en andere dingetjes te zien is het niet echt een heerlijk goedje......
Herman, die ton hangt aan 2 kabels, een slappe en een strakke.
De slappen zal wel een extra beveiliging zijn.
Ik zou ook handschoenen aan doen met dat werk: kabels vastmaken  aan de volgen ton.

Heb ondertussen ff gegooled, maar kwam totaal iets anders  tegen, nu je het over verbazen hebt.

Lijkt me wel wat om daar heen te gaan volgende paar jaar. :wink:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

<<<<Noorwegen 2009- de Grens>>>>  d10


QuoteWeinig vis dit maal, maar is om het verhaal rond te maken.
Hoop dat jullie het evengoed wat vinden..

Je bent/gaat weer op pad richting zuiden. Mooie smalle wegen volgen weer langs de fjorden.
Je kunt merken dat je in een drukker bewoond gebied rijdt.
Vele bordjes langs de weg om appels te kopen,
Boomgaarden langs de hellingen.


Langzaam maar zeker ben je al aan het afscheid nemen van dit mooie land.


We hebben hier eerder gereden, maar het ziet er voor je gevoel totaal anders uit.
Het fjord gaat over in een rivier, je weet dat je hier meer hebt gereden maar is totaal anders dan je gewend bent.
Het water staat veel hoger dan normaal, en dan in de verte zie je water over de weg stuiven.
Wat zal dat een beste waterval zijn.
Ja hoor we zijn er weer, de Latefossen waterval met zijn souvenirkiosk, waar wij ook wel wat gekocht hebben.
O.a. de middelste cap komt er vandaan.


In het analoge tijdperk stond ik hier midden in de rivier dia's te maken,

iets wat je nu wel kan vergeten.

Was ook de tijd dat we nog niets van vliegvissen afwisten maar wel tijden hebben zitten kijken
hoe de vis tegen de stroming in omhoog kon komen.
Sprongen maakten ze tegen de watervallen op, heb er echter geen 1 gezien die omhoog wist te komen.
Heb er wel dia's gemaakt om zo'n vis(je) met de camera te vangen wat uiteindelijk wel gelukt is.
Ff goed zoeken, maar er staat er 1 op.


Normaal rijdt je tegenwoordig door voor een waterval als je er al zovele hebt gezien, maar nu toch maar even gestopt.
Regenpak aan en maar naar buiten om van dit watergekletter te genieten.
Nat bij de camper terug staat er een oude auto die veel bekijks heeft.
Nu nog even wachten tot ie weg gaat, kan misschien een leuk plaatje opleveren.


Bij de waterval was het ff te druk om Max (hond) uit te laten, een vloerkleedje  hebben we nog niet nodig.
Dat hebben we maar even de hoogvlakte gedaan.
Het is er verrekte koud maar mooi weer om nog wat plaatjes schieten.
Hier liggen de bootjes ook al op de wal, klaar om te vissen maar ook hier zonder motor.


Om even wat door te warmen gaan we een tent in waar de houtkachel brand.

Erg gezond lijkt het ons niet om daar binnen te zijn, de wind valt soms in de schoorsteen en lijkt de rook wel in de tent te blazen.
Het is echt weer om snert te nemen, maar het werd een hotdog van 10 nok.
En dan maar zeggen dat het leven duur is in Noorwegen.

Op een bepaalt moment komen we op de route waar we links af zouden gaan richting Zweden en mooier weer.
Maar waar we rijden doet Linda denken aan haar trol, ze wil die eigenlijk wel fotograferen
bij de waterval waar ik mijn eerste Noorse forel mocht vangen een paar jaar terug.

Tja wat moet je dan, waar we links af zouden zou voor ons een nog niet gereden route zijn.
Weet je wat we rijden even naar de waterval (kan ik misschien nog even vissen).
Dat even werd zomaar een lange middag, het was verder als we dachten.
Uiteindelijk komen we dan s'avonds om een uur of ½8 aan.

Het was somber weer, het waaide hard, Lin wou de trol pakken om bij de rivier een plaatje te schieten.
Het wordt toch niet mooi met dit weer, kan je net zo goed niet doen en morgen maar een poging wagen, zeg ik

Verderop staan 2 vissers, waar ik op af ga om te vragen waar ik een vergunning kan halen.
De man met de werphengel weet het niet en heeft nog niets gevangen.
Ik naar zijn vader, die het wel moet weten, en volgens hem net een paar vissen heeft gevangen.
Ben even naar hem toegelopen om te vragen waar ik moest zijn voor een vergunning,
en gelijk even kijken welke vlieg hij er aan heeft.


Het begint al aardig te schemeren als ik terug loop, onderweg zie ik de man zijn hengel opbergen.
Het kan niet lang meer maar ga toch maar even proberen of ik wat kan vangen.
Even later sta ik op het muurtje te vissen.
Ik kom er achter dat die man best aardig kan werpen, ik heb moeite om met deze vrij harde wind de lijn weg te krijgen.
Toch maar proberen om wat relaxter te vissen, de lange rit zal me nog wel dwars zitten.

Na een paar worpen en de lijn laten meedriften op de stroming gaat de lijn strak staan.
Na een kleine korte dril mag ik een kleine forel vangen.

Even een foto-tje, nog een paar worpen, en terug naar de camper omdat het steeds donkerder wordt.
Je kunt wel weer merken dat je zuidelijker komt wat het licht betreft.

De kachel gaat aan, satelliet uit en lekker zitten uitzakken van deze dag.
Als het goed weer mag zijn morgen toch maar een vergunning halen hier 5 km vandaan.

Foto 2008, maar dit is het water waar de vis is gevangen.


Wat ik met deze rivier heb weet ik niet, maar trekt me veel meer als de Glomma.
Al is het hier wel moeilijker om een visje te pakken in mijn beleving.

De volgende morgen wordt de trol niet bij de rivier geplaatst, het regent en is wat mistig.
Langs een weer fantastische (zon & regen) route gaan we richting Zweden.
Nog 1 maal een overnachting in Noorwegen, met de gehele parkeerplaats voor ons zelf.


Na vertrek veel bewolking en weer buien gaan we onder het water door, boven gekomen schijnt de zon.
Binnendoor gaan we naar de grens, het wordt steeds warmer.
Bij de grens is het 23 graden, we stoppen daar en de stoelen gaan er uit.
Toch nog maar wat bijkleuren nu het nog kan.
Al snel wordt de camera gepakt om wat in beweging te komen.
De grensovergang is een brug over een rivier tussen beide landen.


De allereerste keer dat we hier kwamen vond ik de grensovergang zo mooi en gezellig, nu is het een uitgestorven plek.
Het was de bedoeling om hier ook nog wat belastinggeld terug te vangen van tax free inkopen, maar daar is hier geen mogelijkheid meer voor.

Maar wat woont het daar mooi daar onder aan die brug, denk wel dat de bewoners daar nu
een stuk rustiger wonen nu die nieuwe grensovergang er is. (brug op de achtergrond)


Hoe het tegenwoordig bij de grens werkt weet ik niet, er zullen wel camera's staan die de boel in de gaten houden
maar douane heb ik de laatste paar keren toch echt niet gezien.
Laat staan dat je gecontroleerd wordt op wat je wel of niet mag meenemen.
Wil je de grens over dan is het gewoon zelfbediening, of je er nu in of uit wilt.


Bewolking komt weer opzetten, tijd om de grens weer over te gaan na ruim 3 weken in het land zelf te zijn geweest.


De terugreis is een zware rit om te sturen, de wind komt met flinke kracht van rechts.
Zo gauw je een vrachtwagen inhaalde kreeg je van die smerige opziepers als je weer in de wind kwam.
Het was opletten geblazen ondanks de warmte van 26 graden, eigenlijk goed weer dus.
Harde wind waarschuwingen op de bruggen, de zakken stonden strak in de wind tussen Zweden en Denemarken.


Denemarken zelf was het al niet veel beter.


Na een droge overnachting in Zweden werd het nu een kletsnatte in Duitsland.
Zin om langs Hamburg te gaan hadden we niet en hebben het veer over het water genomen.
Daar moesten we toch wel een tijdje wachten voor de overtocht.
Je waande je er soms in de middeleeuwen.


Eenmaal op het water verbaasde ik me over die paar vissers in een bootje die op de Elbe waren
Bij het zien van dit zootje modderwater kan je toch niet geloven dat je daar nog wat vangt.


Richting Holland keken we er van op dat er daar in het noorden nog van die mooie streken zijn, ook om te vissen.
Het weer was minder, de regen viel regelmatig met bakken uit de lucht.


Na de overgang van je eigen landgrens volgde laat in de avond je gemeentegrens.
Na een goede nachtrus is het nog wat onwennig in zo'n groot huis zonder wielen.
Gelukkig zie ik het water weer stromen, de temperatuur is goed, dat wordt weer ff vissen
De Noorse sasja wordt er aangeknoopt, ben wel nieuwsgierig of de roofblei die ook lust.
Verder als 3 aanbeten kom ik niet.
De volgende dag sta ik er weer, Jaap (een stille visser) komt langs en gaat naast me staan vissen

Je kan het wel vergeten, ze zijn er niet meer.
Een week nadat jij weg was werd er niets meer gevangen.
Toen wij in Noorwegen zaten en hoorden van dat mooie warme weer hier in de omgeving is het nog wel door me heen gegaan dat met dat warme weer de roofblei wel op de kant zou komen.
Niets is dus minder waar.
Ik zeg tegen Jaap dat ze mij gewoon missen en gerust gaan hangen.
Bij mij heeft het nog ruim een week geduurd voor ik er weer 1 had.
Maar Jaap stond nog niet lang naast me, maar haalde er toch een mooie uit van ..? cm.
Na al die Noorse vis was dit ook een blij gezicht.

[size=9]deze foto is van eerdere datum van de stille visser, heb die avond geen foto gemaakt[/size]
En zitten zo op de grens van dit verhaaltje. :D

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
<<<Noorwegen 2009 – toetje/bedankt[/color>>>

Soms denk je wel eens waar ben ik aan begonnen met zo'n verhaal.
Het waren de rea's van jullie die er onder kwamen te staan die me weer verder lieten schrijven. :wink:

Maar ik wil nog even een soort samenvatting geven van de belevenis in Noorwegen 2009.

Hoe meer je in dit land komt hoe mooier het wordt lijkt wel.
Meestal zijn we min of meer op de jappen manier op vakantie.
Je komt ergens, foto's maken en weer verder.
Bang dat je wat zou missen zeker.
Thuis de foto's bekijken en dan maar zeggen: zijn we daar nu allemaal geweest?

Dit jaar is het meer in slow motion gegaan,

misschien is het mede daarom een lang verhaal geworden.

We hebben de tijd genomen om af en toe wat te wandelen,


Soms kom je andere wandelende stellen tegen.


Kom je thuis, heeft de 1 geen puf meer en moet uitzakken als de ander in de keuken staat.


Overnachtingen waren goed te doen,


Had je geen zin om te rijden, of je hebt pech ....


dan werd het gewoon een visdag, als het mogelijk was.


Ruzie hebben we niet gehad,


Nu hadden we eigenlijk ook niets goed te maken.


Bij mooi weer konden we lekker buiten eten.


Zit je op een boot dan kom je er achter dat bijna elke Noor aan het vissen is.


IVG met andere vakanties hebben we deze vakantie de meeste regen gehad, de koudste nachten.
De meeste wind en de grootste temperatuur verschillen in korte tijd.
Rustiger gereden, meer de tijd genomen voor alles.

Had het minder geregend dan hadden we wel meer gevist,
al was dit ook de vakantie met de meeste vis aan de haak.


Vanwege de regen hebben we gewoon wat meer gereden

en op een andere manier van het land genoten.


Dit was dan nog een toetje/bedankje vanwege toch wel heel mooie reacties.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Quote from: hendrija helemaal geweldig hoor. wat een verhaal zeg, dikke pluim voor de moeite!
Quote from: Bert J.Bedankt voor het mega-verslag! Super om te lezen. Ik wou dat mijn
vrouw wat reislustiger was. Wat een prachtig, ruig land. Als vliegvisser
kun je daar je hart ophalen. Fjorden, rivieren, zee.... allemaal mooi.
Quote from: ArnoHarry bedank voor dit mooie 10 delige reis verslag en ik heb en zal het nog regelmatig terug lezen

BEDANKT

Gr Arno
Quote from: harrHarry, een schitterende, tien delige roman. Ik zal 'm zeker nog eens lezen.

Zoals Maurice al zei : Bedankt !

Jan.
Quote from: mauricealle 10 delen geweldig, om te water tanden.

petje af voor de moeite, en omeunig [size=18]bedankt[/size] voor het delen.
Quote from: johannesEen suppermooi verslag hoor bedankt voor het delen van je mooie reis.

johannes
Quote from: johanHarry en Linda,

Met heel veel plezier alle delen gelezen, bedankt voor het laten mee genieten.

Johan
Quote from: Rossie69Ja zo zie je maar in het Noorden daar wij ook horen ;)

Mooi super verslag.

10 delen pfff doe ik je niet na.

denk ik

bedankt.
Quote from: A{b}r{a}xa{s}mooie afronding van een super vacantieverslag !

..op naar de volgende trip :-)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Erik

Bedankt voor het verslag van je vakantie in Noreg . Het gevoe; dat je ver weg bent , blijft en het zal nog heel wat jaren duren voordat het begint te slijten . Op het moment is het -11 graden buiten en denk ik voorlopig maar niet aan vissen . Met het lezen van je verslag denk ik aan het volgend voorjaar als wij weer op de meren en rivieren kunnen vissen .

harlin

1 Troost Erik,
hier vissen we voorlopig ook nog niet

Daar wordt je ook sjagerijnig van, dus houden we ook maar een winterslaapje. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Glomma Edje

Beetje late reactie op dit verhaal, maar ik was niet eerder hier. De zakken die de helikopter uit deel 9 vervoerd bevatten kalk. Dit strooien ze uit om op die manier het water minder zuur te maken en gezonder voor de vis waardoor de visstand uiteindelijk zou moeten verbeteren. Het is dus - gelukkig - geen gif of iets dergelijks.

Groet,
Edward

harlin

Edward, bedankt voor de aanvulling.
Bij het overgaan vanaf het oude forum heb ik niet alle rea's gekopieerd en geplakt.
Het was nogal veel werk toen, maar alle verdere info wat mist of een aanvulling kan zijn is welkom. ;)

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

brian

jemig, je kunt er wel een boek van maken!:D

maurice

toch weer heerlijk om even te lezen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

De oude samenstelling of opbouw vond ik toch mooier.
Is nu wel erg lang zo alles in 1 x,
Maar ben het wel met je eens, kijk er ook af en toe nog wel eens naar.
Jammer dat het dit jaar weer niets wordt om die kant op te gaan.
hoop nog een gaatje te vinden, maar het wordt moeilijk.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Cornico

Ik zal aan je denken als ik binnenkort weer ga  (8 weken) . . . . . . . .  ;)

harlin

Jou verhaal wordt dan dus dubbel zo lang.  ;D
Tipje, maak er dan maar een vervolg van.
Elke week een nieuw stukje.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Useless

Was lekker om allemaal weer even te lezen, Harry en zo weer in de stemming te komen. Vertrek binnenkort ook weer die kant op. Wel geen 8 weken zoals Marten (je hebt altijd baas boven baas) maar met een week of 4 ga ik me ongetwijfeld ook wel weer vermaken.
Ik ga de dagjes maar weer afstrepen. Het blijft een fantastisch mooi land waar ik voorlopig nog geen genoeg van kan krijgen.

johannes

Quote(8 weken) . . . . . . . . 

ik heb medelijden met je  :) :)

had afgelopen week wacht en het was hier geweldig weer
krijg je van die opbeurende berichten uit de bergen kilo zwaare forel hier en daar (op de spinner)
is m'n wacht vandaag klaar staat er een harde wind  :(

hopen dat het van het weekeinde beter wordt kan ik m'n base camp voor de zomer gaan voorberijden  ;D


Koen

Ik ga over 3 weken, voor 3 weken :D het wordt waarschijnlijk rond om de Glomma, als het weer te ruk wordt, ga ik gewoon naar sweden :)

harlin

Niet doen man, gewoon naar het westen gaan, daar wordt het echt mooi met af en toe slecht weer en ruk weer.
Qua weer was het onze slechtste vakantie,
maar dat weer maakte het weer tot de mooiste vakantie.  in zo'n landschap.   ::dance::



M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

amen

kun je nagaan als het hier mooi weer is  ::dance::