Wat is dit?

Started by GJ, December 16, 2014, 18:35:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Vandaag ving ik deze vis (visje) maar ik twijfel wat het is. Lijkt een beetje op een zonnebaars maar hij is slanker. Of is het toch een zonnebaarsje? Het voelde als een baars, dus ruw. En hij heeft zo'n zonnebaars vlek op de staart. Maar niet de bolle vorm van een zonnebaars. De bauw is veel slanker. Ook slanker dan een "normale" baars.
Kwaliteit van de foto is niet geweldig...

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

GJ

#2
dank! dat is hem wel denk ik.
Grappig, ik was even verbaasd toen ik hem ving. Ik wil ze altijd zo snel mogelijk terug zetten maar ik moest even vlug een foto maken...
Ik wist niet dat die ook in de slootjes voorkwamen. Nu wel  8)

Floor

Zeker weten een (schele) Pos.
Ik dacht dat ze ook een beetje paarse kleur in de ogen hebben.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

W3stland

Als er 1 zit zitten er vaak meer.. T kan soms een hele plaag vormen.. Stekels zijn ook irritanter dan bij de baars..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

weerwolf

Als kind vingen we bijna nix anders..........nu sporadisch
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

merijn1982

Als kind ving ik ze ook veel. Tegenwoordig ook weer steeds vaker! Heb het idee dat ze een aardige come back aan het maken zijn.. of dat goed is weet ik niet, maar als dan de rest waarvan we vroeger veel vingen ook terug komt vind ik het goed:-)
Tight lines!!

GJ

Ik heb er nog nooit een gevangen. Maar ze komen/kwamen ook niet overal evenveel voor begrijp ik. Wel leuk, kan ik aan mijn lijstje toevoegen.
In het water waar ik vis schijnt ook veel zeelt te zitten. Die wil ik graag een keer vangen maar die heb ik nog nooit gevangen.

Floor

Een vriend van mij heeft op een baggermolen gewerkt en wanneer ze op het ijsselmeer lagen te baggeren en op maandag morgen weer begonnen pompten ze honderden zoniet duizenden van die beesten omhoog en zo het schip in.
Als het spul een weekend stil lag kwamen ze kennelijk met duizenden tegelijk in de baggerput liggen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hilco de Visser

dan stel ik voor dat we flink veel van die baggermolens inzetten en die beesten vermalen  ::goodjob::

sjoerd

Quote from: Hilco de Visser on December 17, 2014, 08:12:28
dan stel ik voor dat we flink veel van die baggermolens inzetten en die beesten vermalen  ::goodjob::

Waarom Hilco,
hoeveel van deze visjes vangen we nu per jaar?
Even mijn vangstagenda's geraadpleegd van de laatste jaren. Wat blijkt? Ik vang er elk jaar maar ééntje. Dus geen enkel probleem wat mij betreft. Mooi visje.
Mijn aantallen posrecord kan dit jaar nog worden verbroken want tot nu toe één gevangen en jaar is nog niet voorbij, haha ;D ;D

Sjoerd

Gert

#11
Quote from: Hilco de Visser on December 17, 2014, 08:12:28
dan stel ik voor dat we flink veel van die baggermolens inzetten en die beesten vermalen  ::goodjob::

Er zijn mensen die beweren dat de aalscholvers op het IJsselmeer hoofdzakelijk pos eten. Dat wordt door heel veel anderen betwijfeld, maar laten we dus in ieder geval NIET jouw raad opvolgen, want dan gaan ze sowieso over op iets anders....

Overigens is het er bij mij als kind met de paplepel ingegoten dat de schele pos een minderwaardig visje is. Blijkbaar ben ik niet de enige die zo is opgevoed :-X
Maar nu vang ik ze in ieder geval ook nog maar zelden.

Groet,
Gert


GJ

Ik had er nog nooit een gevangen en vind het een bijzonder visje! Op de slootjes en kleine watertjes in het zuiden van het land zijn ze blijkbaar minder algemeen dan elders in het land.
Mooi visje vond ik het. Gaf zich wel makkelijk gewonnen :)

HappyFisherman

Ze heten hier ook 'Snotterpos', niet echt een aansprekende naam :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Joost S.

Vang je hier regelmatig tussendoor als je aan het witvissen bent met mades of zo.

sjoerd

Quote from: Joost S. on December 17, 2014, 16:16:43
Vang je hier regelmatig tussendoor als je aan het witvissen bent met mades of zo.

Pardon Joost.  :'( :'( Dit is een vliegvisforum  ;D ;D

W3stland

Dat van dat minderwaardige zit er bij een hoop vissers in, waren er vroeger genoeg die ze meteen bij vangst afmaakten.. Misschien was t omdat t een importje was? Maarja dat is zoveel tegenwoordig.. Zelf vind ik er echt niks aan ze te vangen, leveren nog niet de helft vant gevecht van een baarsje..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Gert

Bij ons had het er waarschijnlijk vooral mee te maken dat we meestal met wurmen op paling visten. Als je dobber er vandoor ging moest je minstens tot 10 tellen. Had je pech, dan had je een baarsje met de haak achter in z'n strot. Maar het kon nog erger: een schele pos....

HappyFisherman

Twee tikkies op je dobber en vervolgens niets. Haal je 10 min later op zit er zo'n beest aan HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Joost S.

#19
Quote from: sjoerd on December 17, 2014, 17:28:30
Pardon Joost.  :'( :'( Dit is een vliegvisforum  ;D ;D

Dat weet ik nog van 'vroeger', en dat is gewoon echt waar, haha. Ik zweer het, sinds ik mijn 5je heb, heb ik niet 1 keer mijn andere hengels aangeraakt.

Sluit overigens niet uit, dat ik volgend jaar zomer ergens met een pilske langs het water zit met een vast hengeltje.

Never forget about your roots!

;-)


----


Uhmmmmm.... Af maken??? Het is echt een prachtig visje man!

edjuhhh

Ik heb me laten vertellen(of het waar is of niet) dat die visjes voornamelijk voor komen in voedselarm water.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries