Kat en muisspel met grote snoek!

Started by sjoerd, October 24, 2014, 19:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vanmiddag had ik een leuke en weer eens leerzame ontmoeting met een beste snoek!
In een glashelder stuk water zag ik een mooie grote snoek liggen. Dat op zich was al een schitterend gezicht maar die wil je dan ook vangen.Voorzichtig maak ik een kort worpje met een EP streamer. Direct komt de vis erachteraan zwemmen en volgt de streamer tot mijn
oever. Maar niet pakken. Dus dan maar een beetje de streamer heen en weer bewegen . Dat wil nog wel eens helpen maar
nada. Ze deed niks maar bleef rustig de zaak bekijken.


Hier ligt de snoek tegen mijn kantje aan

Tijd om een andere tactiek te proberen. Ik wissel naar een zwarte
drijvende streamer en de snoek toont weer interesse maar wat ik ook doe
pakken doet die niet. De snoek blijft de streamer steeds wel volgen op zo'n 10 cm afstand
maar pakken ho maar'.
Totdat....ik besluit om de streamer flink wat herrie te laten maken. Lekker laten spetteren in de oppervlakte
en dat triggert de vis. Langzaam komt ze dichterbij en dan in een flits wordt de vlieg gegrepen.
Ik sla aan als ik de aanbeet voel maar helaas mis!! sh...


Mooie opname van de snoek(let op de oplichtende ogen) vlak voordat deze
de streamer zal pakken. de streamer is ongeveer 20 cm dus de vis is?????

Toch wil ik nog een poging wagen en doe een andere streamer aan de lijn.
De snoek is inmiddels onder een bruggetje gaan liggen en reageert wel enkele keren op
de streamer maar helaas na enige tijd is het welletjes en zwemt ze weg.


Een derde streamer kan geen aanbeet meer uitlokken
Helaas dus niet gevangen maar weer een leerzame ontmoeting.

Je kunt je dus goed voorstellen dat snoeken die je niet ziet, hetzelfde gedrag vertonen
en dus niet gevangen worden. :) :)

Sjoerd

Jan Damman

Mooie foto´s van een beste snoek Sjoerd.

Je moet maar zo denken , je hebt je best gedaan en de snoek heeft gewonnen. ;)
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

FSCHAMP

Inderdaad een beste platbek, en zoals Jan al zij, de ene keer win jij, de andere keer de vis.

Volgende keer beter.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

GJ

Wel heel gaaf om te zien. Ook al vang je haar niet, wel een mooi moment...

Joost S.


Plantje


harlin

Bekent verhaaltje voor me.
Heb het zelf ook mee gemaakt op deze manier.
Alleen was er bij mij een glooiend stukje waar maar weinig water stond.
Ik "lokte" hem naar het ondiepe stukje, dat beest kwam daar ook tot vlak aan mijn voeten.
Ondertussen had ik een schepnet in mijn andere hand toen ik met hem aan het spelen was.
Als je hem niet pakt, dan pak ik je wel met een schepnet, dacht ik.
Het idee was uitvoerbaar, praktijk was heel wat anders, 1 beweging en weg was ie.
Maar is idd erg mooi om mee te maken :)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

MarcelN


Slechtvalk

Spannende foto's Sjoerd. Alleen al dit soort gedrag observeren is al prachtig, misschien zelfs nog wel mooier dan vangen.

wouter veuger


merijn1982

Mooi verslag en foto's. Erg herkenbaar! Soms word je gek van ze!! Haha.. ook dat maakt snoeken zo mooo:-)
Tight lines!!

Stonefly

Lijkt me een super ervaring Sjoerd.

meneererik

Dat had ik verleden week dus ook. Al twee missers gehad en nog niets gevangen. Ik haalde mijn streamer in en van rechts kwam een flinke snoek (80/90cm) rustig aangezwommen. Het water was helder, dus ik kon haar goed volgen. Toen de snoek op ca 15 cm van de streamer was gekomen, bleef de streamer steken in wat vuil op de bodem. De snoek bleef stil liggen en maar kijken. Met wat voorzichtige tikjes proberen de streamer los te krijgen. Hij schoot wel los, maar te snel. De snoek bleef liggen, maar bij mijn eerste beweging een grote kolk en weg was ze.
Sta je daar vol adrenaline nog een kwartier de omgeving af te struinen, maar geen resultaat. 
Binnenkort toch nog maar eens proberen daar  :P.

Gerrit59

Echt mooie foto's Sjoerd!
Een troost: Je weet nu waar ze ongeveer zit en hebt een mooie uitdaging om haar toch nog een keer tot een aanbeet te verleiden.

sjoerd

Gisteren dan toch deze dame weten te verleiden en nog wel in het donker! Het leek bij de aanbeet om een kleine snoek te gaan maar na de landing bleek ze toch een mooie 90 cm lang te zijn.

Een uurtje eerder had ik een vis van tegen de 80 cm, kortom ondanks de koude ja... toch voldaan gevoel.


Een slechte foto vanwege de duisternis. Had ik mijn Nikon meegenomen was de kwaliteit wel even beter geweest, maar goed het gaat even om het idee.
gr Sjoerd

merijn1982

Leuk verslag en goede foto's! Als was het mooier geweest als je haar had weten te verleiden:-)
het is een herkenbaar verhaal. En idd hoe vaak gebeurd dit met snoeken die we niet zien maar ook volgde?? Ik merk wel dat als ze volgen het nog wel eens helpt op te versnellen en als ze dan ook mee blijven zwemmen ineens te stoppen. Vaak schiet de vis dan min of meer door en pakt dan uit reactie. Blijft hoe dan ook een mooi spelletje!
Tight lines!!

FSCHAMP

 ::goodjob:: Goed gedaan Sjoerd, schitterende vis en ik vind deze foto wel iets hebben.

Het is toch prachtig als je zo'n grote dame tot aanbijten hebt kunnen verleiden en je haar dan ook aan de vinnen kan komen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wouter veuger


vliegvisserdorian