Verslag van een weekje Tsjechie - 14 t/m21 mei 2011

Started by Gert, May 26, 2011, 22:22:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Hier dan het verslagje van een week vissen met een broer (Harry) en een vriend (Jos) in Tsjechië van 14 t/m 21 mei, waarvan de eerste en laatste dagen alleen maar reisdagen waren.
Over de reis: heen 12 uur, terug 11 uur over gedaan. Absoluut nergens files, maar de heenweg wat meer zoekwerk gehad (onze eigen huizen  wisten we wat makkelijker te vinden dan dat pensionnetje waar we 7 jaar geleden ooit een keer geweest zijn). We zaten vlak bij Nachod in het Adelaarsgebergte, en hebben 5 dagen in de Metuje, en 1 dag in de Orlice gevist.
Het pension is redelijk verbouwd en opgeknapt ten opzichte van 7 jaar geleden, maar toen huurden we het hele huis, en nu woont eigenaar en visgids Jhindrich zelf op de begane grond met z'n vrouw, en verhuurt hij de bovenverdieping. Is wel een stukje kleiner geworden dus, maar als je de hele dag op pad bent is het groot zat. En Jhindrich zorgt voor ontbijt en diner.
Het gidsen van hem kenden we nog wel van 7 jaar geleden: hij wist vooral te vertellen waar je wat kunt eten en drinken in de buurt van de makkelijkst bereikbare stekken. Maar eerlijk is eerlijk: hij wist wel een paar mooie nieuwe stekken tov 7 jaar terug.

Het pension:


Uit de taal in het gastenboek in het pension blijkt dat het vooral aan Nederlandse vissers wordt verhuurd, hoewel wij vonden dat sommige verslagen ook wel in het Latijn geschreven waren. (Als je 85 vissen op een dag vangt, en dan schrijft dat het moeizaam was bijvoorbeeld).
We hebben de hele week schitterend weer gehad, elke dag een graadje erbij, van 21 naar 27 graden, en aan het eind van de week wat onweer in de lucht, We hebben dan ook nooit in de regen gevist alleen had het de eerste nacht nog wel geregend waardoor het water wat chocoladekleurig was. Dat maakte de start dus moeilijk, maar het heldere water de rest van de week zorgde amper voor betere vangsten.

Mijn allereerste vis van de week, een mooie vlagzalm:


Omdat het water laag stond, je kon nagenoeg overal waden en kwam nauwelijks dieper dan tot je knieën, zagen we het niet zitten om met nimfen te vissen – dat hebben we echt maar heel sporadisch gedaan als we ECHT niks vingen.
Dat zal waarschijnlijk een belangrijke reden zijn dat we niet zo veel hebben gevangen, maar het schijnt dat ook daar de aalscholvers inmiddels flink hebben huisgehouden. Maar ff afwachten wat de vangstverslagen voor de rest van het jaar brengen – vooral in september wordt normaal gesproken echt veel gevangen.

Soms had je alle ruimte om uitgebreid te werpen


Op andere plekken daarentegen.... Deze stek heeft Jos het topdeel van z'n Sage gekost.


Er waren nog niet veel insecten op het water en in de lucht, en mogelijk was dat er de oorzaak van dat je droge vlieg nog wel genomen werd, maar sloeg je mis en ging je direct voor een herkansing, dan werd de vlieg nooit meer gepakt. Wachtte je een minuut of 5 en je liet hem weer over dezelfde plek gaan, dan kreeg je die kans meestal wel. Ik heb dat in andere tijden van het jaar toch wel anders meegemaakt: je kon je vlieg rustig 4 of 5 keer over dezelfde vis laten drijven, elke keer werd ie gepakt.
Als er al vliegjes in de lucht waren, kon je ze nauwelijks zien:


Het leukste vond ik dat je op een gegeven moment precies weet waar je de vis kan verwachten: helemaal tegen de kant, onder de overhangende takken. Of in de open spots tussen de wierbedden. Op het wat sneller stromende water met een deer hair sedge, (Goddard sedge) en op de wat rustiger stukken met kleine CDC vliegjes.



Jos


Harry


En ikke


En wat vissen:
Beekforel; deze is van een groter dan gemiddeld gevangen formaat


Een kopvoorn die zichzelf in de nesten heeft gewerkt


En een bronforel, tussen de wierbedden vandaan geplukt


Al met al heb ik heerlijk gevist en me voor de rest ook prima vermaakt, ondanks niet meer dan ca. 70 vissen over de hele week, waarvan er niet een over de 30 cm kwam. (Overigens hebben de anderen wel grotere gevangen, o.a. kopvoorn en regenbogen van over de 40 cm).

Groet,
Gert

christianvt

Mooi verslag ::duim::, Prachtige foto's en vissen!

Rossie69

owja

is zekers lekker verslagie,mooie vissen Gert.

dus echte droog vissers :)


A{b}r{a}xa{s}

Het was lastig, maar in ieder geval vis gevangen, in een mooie omgeving, met maten....daar gaat het toch om :)

hele mooie omgeving daar !!

Sieger

Mooi verslag van een mooie omgeving Gert.. Mooie foto's ook...


Sieger

hindick

mooi verslag Gert,
mooie foto's krijg er zin in om er ook eens heen te gaan.
zeker met een gids is voor mij wel iets, abslolute 0,01 procent ervaring op riviertjes.
echt een warm makertje.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::


Troutbuster

Mooie foto's en een mooi verslag Gert!!

Over 4 weken zitten wij van Tight lines er ook met 7 man

Ik hoop dat de omstandigheden net zo zijn als bij jullie, en de vangsten? ach af en toe een vis, liefst een mooie is genoeg  toch, al die sterke verhalen van gruwelijke aantallen geloof ik niet zo, al kan het verkeren daar heb ik gehoord!

We zien wel, we kijken er in ieder geval naar uit!!

Na ons Tight Lines weekje zullen er wel foto's en verslagen verschijnen op dit forum.

gr

Jan
"Petri Heil"


Zeenimf

Mooi verslag Gert.

As. donderdag zijn in Tsjechie de EK wedstrijden ,2 leden van onze ver. zitten in het het EK team .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Youri

dat zijn mooie vissen.
hopelijk vang ik er ook een paar.

Bert J.

Heel mooi! Bedankt voor het laten meegenieten!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

brian


Gert

@Troutbuster: Over 4 weken zitten wij van Tight lines er ook met 7 man
Waar precies Jan? En ik ben uiteraard benieuwd naar jullie verhaal.

@Youri: dat zijn mooie vissen. hopelijk vang ik er ook een paar.
Dat hoop ik uiteraard ook voor je (en voor Maurice). Zo moeilijk is het niet hoor, maar ik weet niet of je al een waadpak of in ieder geval lieslaarzen hebt? Want ondanks dat het water niet diep was, heb ik wel altijd m'n waadpak aangehad vanwege de hoge brandnetels en andere begroeiing op de oever waar je doorheen moest.

@ Rob en Eric (?, als die hier ook zijn)
We kwamen een paar Zwitsers tegen (Niels en ?) die er al heel vaak zijn geweest, en die vroegen of we Rob en Eric uit Nederland kennen. Weet niet of die Rob en Eric ook op dit forum zitten, maar bij deze: de hartelijke groeten.






maurice

#15
hoop echt op een vlagzalm maakt niet uit welke grote.
maar een bruineforel of kopvoorn is ook niet weg hoor.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

peterb

Hallo allemaal,

Wij zijn met een paar visvrienden van plan om begin september (is dit dan wel een goede tijd?) naar pension Jhindrich te gaan om een weekje te vissen. Nu hebben we op de website van het pension (http://www.vliegvissen-tsjechie.nl) het contact formulier ingevuld maar als we op versturen klikken, krijgen we een foutmelding. Heeft iemand misschien een email adres van dit pension?
Groet,
Peter

Gert

Hallo Peter,
September is een prima tijd om daar te vissen, mits het niet te veel regent, want dan wordt het water bruin en valt er slecht te vissen - maar dat geldt voor het hele jaar.

Wij hebben destijds gereserveerd via een contactpersoon in Nederland (ene Ben uit Terneuzen), maar die doet het blijkbaar niet meer. Ik zie zijn naam er tenminste niet bij staan.

Ik heb nog wel z'n email adres en die zal ik je in een PM toesturen. Ik weet uiteraard niet of hij je nog kan en wil helpen.

Groet,
Gert

peterb

Als er iemand is die een ander goed pension direct aan het water weet, hoor ik dat ook graag.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

bij