Stavelot

Started by EB86, June 29, 2022, 21:41:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Goedenavond,

Heb een beetje zitten neuzen op het forum en online over het stuk van La Truite in Stavelot.
Hetgeen mij niet helemaal duidelijk is zijn de volgende dingen:

- klopt het dat je met een no kill vergunning het gehele parcours mag vissen? Dus ook eau rouge en andere stukken?

- klopt het dat je niet overal mag waden, bijvoorbeeld op Eau Rouge op een groot stuk heeft geen paars/roze lijntje?

https://www.latruitestavelotmalmedy.be/nl/route-kaarten/

Wat een regels allemaal 😂

henkverhaar

Quote from: EB86 on June 29, 2022, 21:41:59
- klopt het dat je niet overal mag waden, bijvoorbeeld op Eau Rouge op een groot stuk heeft geen paars/roze lijntje?

Als ik naar het kaartje kijk zie ik _geen_ aanduidingen voor 'niet waden'. Wat ik zie is water zonder streep - daar mag je niet vissen, water met rode streep, daar mag je wel vissen, vanaf de kant waar de streep staat (er zijn sommige stukken waar je alleen vanaf de linker- of rechteroever mag vissen), en water met rode bolletjes - daar mag je alleen wadend vissen ("dans l'eau uniquement"). Meestal zijn dat stukken waar de grondeigenaar om wat voor reden dan ook geen looprecht heeft verstrekt, maar waar er wel visrecht op de (hele) rivier is. Dat kan, omdat het geen openbaar water is.

Voor zover ik me kan herinneren heb je langs openbare wateren (bevaarbaar water, zoals de Ourthe stroomafwaarts van Nisramont, of de Semois sttoomafwaarts van Herbeumont) altijd looprecht, ook al moet je over priveterrein - maar het is lang geleden dat ik me daar in verdiept heb...

EB86

Wat houdt het roze streepje dan in? Ik zie namelijk ook stukjes met aan beide kanten een roze streepje.

Je hebt natuurlijk ook de waadvergunning van het gewest al.

henkverhaar

Volgens mij zijn er maar twee soorten strepen - rood (ik neem aan dat dat hetzelfde is als wat jij roze noemt), en rood gestippeld. Rode lijn is vissen toegestaan - looprecht op de betreffende oever, rode stippels is vissen toegestaan, maar alleen wadend. Wat de precieze betekenis is van een rode streep op de ene oever en parallel rode stippen op de andere oever is mij niet helemaal duidelijk, maar voor zover ik het kan zien is er geen aanduiding, noch expliciet, noch impliciet, die aangeeft dat ergens _niet_ gewaad mag worden - Volgens mij is daar ook geen wettelijke basis voor, in die zin dat er onder de Waalse visserijwet is voorzien in waadverboden - alleen in gesloten tijden voor waden, en het feit dat je voor waden een aparte 'staatsvergunning' nodig hebt. Als een visserijrechthebbende op een niet-openbaar stuk water dus waden wil verbieden (dus verder gaan dan wat wettelijk geregeld is) zullen ze dat m.i. expliciet moeten aangeven; als dat niet aangegeven is is er volgens mij geen sectie waar je niet mag waden - alleen secties waar je niet de oever mag betreden = en secties waar je helemaal niet mag vissen.

Maar als iemand beter op de hoogte is van de regels bij 'la Truite Stavelot'...

Gert

Quote from: henkverhaar on June 30, 2022, 18:01:16
Volgens mij zijn er maar twee soorten strepen - rood (ik neem aan dat dat hetzelfde is als wat jij roze noemt), en rood gestippeld.

Maar als iemand beter op de hoogte is van de regels bij 'la Truite Stavelot'...

Henk, als je de link opent en doorscrolt krijg je Google Earth foto's te zien, en daar staan wel roze en paarse streepjes. Paars wordt uitgelegd, daar mag je wadend vissen, maar roze wordt niet uitgelegd.

En nee, ik ben absoluut niet op de hoogte verder....

MartinT

Quoteklopt het dat je met een no kill vergunning het gehele parcours mag vissen? Dus ook eau rouge en andere stukken?
Yep

MartinT

Quoteklopt het dat je niet overal mag waden
Volgens mij zijn er vooral stukken waar je alleen maar mag waden. Zie het (diepe) stuk achter de betonfabriek in Malmedy. Overigens geen aanrader, smerig stukje.

EB86

Iemand al geweest? Hoe staat het ervoor met de visserij?