Veel "aanbeten" weinig gevangen

Started by Huppel, July 21, 2020, 14:18:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huppel

Wellicht een "domme beginners-" vraag.

Afgelopen zaterdag op de linge gevist. Veel vis aanwezig, veel vis die aasde aan de oppervlakte. Dus proberen met de droge vlieg.
We hebben hertenhaar sedge geprobeert, parachutes, midges, etc. Op vrijwel alle vliegen (vloog ook van alles rond) veel aanbeten behalve op de red tag  ::)

Maar goed aanbeten waren als volgt: Presenteren, vrijwel direct vis op de vlieg, vlieg onder water, niet gehaakt..!
En dat herhaalde zich bij vrijwel elke worp.
Dus daarom ook met verschillende vliegen geprobeert. Zelfs met twee droge vliegen. Doublet vis, beide niet gehaakt.

Geprobeert om NIET aan te slaan, Later of sneller aan te slaan, doch zonder resultaat. Nou ja, een enkeling gevangen.
Haken (18-14) zijn scherp, zowel weerhaakloos als met weerhaak (al dan niet platgeknepen).

Iemand die hulp kan bieden?

Bvd,

henkverhaar

Waarschijnlijk allemaal hele kleine vis. Probeer een verzwaarde nimf onder die school spetteraartjes te vissen. Of een hele grote droge vlieg...

Gert

Inderdaad wat Henk zegt, te meer omdat je veel verschillende vliegen hebt geprobeerd dus zullen er sowieso ook wel vliegen bij zitten die niet zo vol gebonden zijn dat je er nooit een vis mee kunt haken.

Menno_siemensma

En wat voor vis was het dat je nog wel hebt gevangen dan? lijkt me ook niet geheel onbelangrijk. blankvoorn aast soms wel in het oppervlak maar zijn echt superslecht in het goed pakken van een vliegje, ruisvoorn veel beter maar de kleintjes zijn soms wat te enthousiast of pakken alleen de achterkant van een vlieg. De grotere vis is vaak wat dieper te vangen dus tenzij je ze kunt aangooien zijn die kleine rakkers er vaak sneller bij, vooral bij grotere ruisvoorn zijn die zo sloom als wat als ze een droge vlieg pakken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JEVDE

Van het weekend in de Ardennen gevist. Op forel en kopvoorn. Maar bij letterlijk elke worp werd er bij de landing direct op mijn vlieg gedoken. Klein grut. Net groot genoeg (4-5 cm) om de vlieg te doen 'soppen' maar te klein om fatsoenlijk te bijten. Zodra je vis vangt die wel groot genoeg is, zie je ook dat de aanbeten heel anders zijn van maatse vis dan van dat kleine grut. Het hoort er dus gewoon bij, maar het ligt niet aan jou, de soort vlieg of je timing bij het 'aanslaan'.

Huppel

Ik dacht ook dat kleine grut wel te kunnen vangen. Ook dat is vis he  ;)
Serpeling heb ik gevangen van zo'n 10-12cm.

Grotere vis (ik denk brasem) heb ik wel zien zwemmen op zo'n 30cm diepte. Met nimf en droge vlieg niet kunnen verleiden. Inderdaad omdat het kleine spul er sneller bij was..

Maar goed om te weten dat ik dus wat groter en dieper moet vissen. Thanks voor de hulp weer!  ::goodjob::

Menno_siemensma

Quote from: Huppel on July 22, 2020, 08:29:53
Ik dacht ook dat kleine grut wel te kunnen vangen. Ook dat is vis he  ;)
Serpeling heb ik gevangen van zo'n 10-12cm.

Grotere vis (ik denk brasem) heb ik wel zien zwemmen op zo'n 30cm diepte. Met nimf en droge vlieg niet kunnen verleiden. Inderdaad omdat het kleine spul er sneller bij was..

Maar goed om te weten dat ik dus wat groter en dieper moet vissen. Thanks voor de hulp weer!  ::goodjob::
kleine serpeling is vergelijkbaar met blankvoorn, zelfde bekkie, soort van brother from another mother denk ik  :P  soms zitten op plekken ook hoofdzakelijk scholen kleine vis in de zomertijd, misschien wat verder zoeken tot je de grotere vis kunt spotten.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

#7
Voorbije week heb ik ook gevist op de 'kleine' riviertjes Prum en Kyll en er waren inderdaad vele kleintjes om de droge vlieg onder te trekken.
Goed om je reactie snelheid op pijl te houden  :o .

Maar tussen de kleine kwamen toch ook enkele redelijke exemplaren naar boven waaronder een kopvoorn van 58 cm.
Niks van die kleintjes aantrekken dus. waar kleintjes zijn moeten ook grotere exemplaren zitten.

Wat ik wel merk is dat sommige vliegen meer kans op inhaken hebben dan andere.
In mijn ervaring minder met klinkhammer-achtige vliegen en meer op sedge achtige vliegen zoals deze https://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?topic=9417.0
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

rockmenow

#8
Ligt naar mijn idee aan de grootte van de vis (en soort vis), de diepte van het water, weersomstandigheden, maar toch ook ervaring. Ik vis zelf sinds twee jaar veel in smalle en ondiepe beken met veel serpeling (vooral de Dinkel). Met een droge red tag, haak 18 of 16, vang ik soms al serpelingen van slechts 6 cm (waarbij je heel snel moet reageren zonder te hard aan te slaan), ongeveer een kwart van de serpelingen die ik vang is echter boven de 20 cm (waarbij je vaak wat minder snel hoeft te reageren).
Afgelopen jaar geleidelijk aan minder missers gekregen, aanvankelijk ving ik van elke 6 aanbeten er slechts 1, tegenwoordig ongeveer de helft schat ik. Meeste missers zijn volgens mij ook vaak bij de kleinere vissen.
Verder heb ik gemerkt dat in ieder geval serpelingen bij zonnig weer de droge vlieg minder voorzichtig pakken dan bij bewolkt weer, waardoor ik relatief minder missers heb bij zonnig weer.
Bij heel ondiepe delen, minder dan 20 cm water, zijn serpelingen schuwer, en zwemmen vaak naar de vlieg zonder deze daadwerkelijk goed te pakken, in dat geval ook meer missers.
Voor blankvoorns geldt in dergelijke beken ongeveer hetzelfde.

Huppel

Quote from: jo flyfishing on July 22, 2020, 16:08:28
Voorbije week heb ik ook gevist op de 'kleine' riviertjes Prum en Kyll en er waren inderdaad vele kleintjes om de droge vlieg onder te trekken.
Goed om je reactie snelheid op pijl te houden  :o .

Maar tussen de grote kwamen toch ook enkele redelijke exemplaren naar boven waaronder een kopvoorn van 58 cm.
Niks van die kleintjes aantrekken dus. waar kleintjes zijn moeten ook grotere exemplaren zitten.

Wat ik wel merk is dat sommige vliegen meer kans op inhaken hebben dan andere.
In mijn ervaring minder met klinkhammer-achtige vliegen en meer op sedge achtige vliegen zoals deze https://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?topic=9417.0


Leuk patroon om te proberen! Ik heb ook grotere zien zwemmen, maar niet kunnen haken.
Blijven proberen  :D

Quote from: Menno_siemensma on July 22, 2020, 11:45:04
kleine serpeling is vergelijkbaar met blankvoorn, zelfde bekkie, soort van brother from another mother denk ik  :P  soms zitten op plekken ook hoofdzakelijk scholen kleine vis in de zomertijd, misschien wat verder zoeken tot je de grotere vis kunt spotten.


Ja ze lijken inderdaad erg op elkaar! Vroeger met een made en dobbertje dachten we altijd dat het allemaal voorntjes waren. Dat er verschil in zat zagen we niet eens. Het was immers vis  ;D